چرایی ساخته نشدن یک سریال مهم تلویزیونی/ کسی پای کار سریال «صیاد» نیست
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۳۰۰۰
با وجود اینکه تا به حال دو تهیه کننده سرشناس سینما و تلویزیون پروژه ساخت فیلم سینمایی و سریال شهید صیادشیرازی را بر عهده گرفتهاند، اما هر دو نفر به خاطر مشکلاتی که در این میان به وجود آمده است مجبور به استعفا شدهاند و کار ساخت مجموعه تلویزیونی صیادشیرازی هنوز بیسرانجام باقی مانده است.
تولید سریالی بر مبنای زندگی شهید صیاد شیرازی به رغم نگارش فیلمنامه آن، سالهاست به مرحله تولید نرسیده است و تهیه کنندگان این مجموعه معتقدند همتی برای ساخت آن وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱۰ سال وعده برای ساخت سریال
امروز سالگرد شهادت سپهبد شهید علی صیاد شیرازی است و درست ۹ سال پیش قرار بود در چنین روزی فیلمبرداری سریال صیاد شیرازی آغاز شود. سریال «صیاد شیرازی» هنوز منتظر کلید خوردن است و در ۹ سال گذشته دو تن از تهیه کنندگان بنام سینما و تلویزیون برای ساخت آن دست به کار، اما هر دو مجبور به کنارهگیری شدهاند.
خرداد سال ۱۳۹۱ در جلسهای با حضور حجتالاسلام آلهاشم، رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و حضور چهرههایی مانند جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما و فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس، خبر رسمی تولید فیلم سینمایی با موضوع زندگی شهید صیاد شیرازی منتشر شد.
در آن جلسه چهرههایی مانند امیر علی صادقی گویا و امیر ابوالقاسمکیا (از گروه پژوهشی شهید علی صیاد شیرازی)، مهدی صیاد شیرازی (فرزند شهید) و بهروز امامی (داماد شهید صیاد شیرازی) نیز حضور داشتند.
فیلم سینمایی صیاد شیرازی قرار بود با حمایت ارتش ساخته شود. در همان سال نوروزبیگی اعلام کرد قصد ساخت سریال زندگی شهید صیاد شیرازی را دارد. این تهیه کننده پیش بینی کرده بود روند تحقیق و جمعآوری اطلاعات این مجموعه دو ماه زمان ببرد و هشت ماه نیز صرف نگارش فیلمنامه شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود تولید این مجموعه تلویزیونی ۲۶ قسمتی از سال ۹۲ همزمان با سالروز شهادت صیاد شیرازی آغاز شود.
خیلی زود سال ۹۲ از راه رسید و در حالی که رسانهها منتظر اعلام زمان شروع فیلمبرداری سریال صیاد شیرازی بودند، نوروزبیگی در مصاحبه دیگری تأکید کرد: «تهیه مجموعههای تلویزیونی از زندگی شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، زمانبر است و نمیتوان انتظار داشت ظرف چند ماه به نتیجه برسد.» وی با بیان اینکه این پروژه به سرپرستی فرهاد توحیدی، مراحل نگارش را طی میکند، اظهار داشت: «تیم نگارش به طرح اولیه این سریال رسیدهاند و انتظار میرود تا پایان سال متن اولیه آن را نهایی کنند.»
با وجود اینکه نوروزبیگی تلاش کرد سریال را بسازد، اما در نهایت مجبور شد پروژه را رها کند. تهیه کننده مستعفی «عدم همکاری و حمایت سازمان عقیدتی ارتش» را عامل توقف تولید سریال صیاد شیرازی عنوان کرد. در سال ۹۳، نوروزبیگی دیگر در پروژه حضور نداشت و جای خود را به محمدرضا شفیعی داد. شفیعی از پرکارترین تهیه کنندگان سریالهای تلویزیونی که تجربه ساخت «کیمیا» بلندترین سریال تلویزیون آن دوره را پشت سرگذاشته بود، جایگزین نوروزبیگی شد. این جابهجایی باعث تغییراتی در سریال صیاد شیرازی نیز شد و قرار شد سریال در ۱۳قسمت تهیه و تولید شود که بعد از توافقات اولیه به ۳۰ قسمت ۵۰دقیقهای تبدیل شد و بار دیگر توافقنامه همکاری و مشارکت در تحقیق نگارش و تولید و پخش مجموعه «صیاد شیرازی» به قلم فرهاد توحیدی بسته و بار دیگر نوشتن فیلمنامه از دیماه ۹۳ از سر گرفته شد و وعده داده شد تولید این سریال از سال ۹۴ انجام شود.
گلایه تند شفیعی
در تیرماه سال ۹۹، شفیعی در مصاحبهای به موضوع ساخت سریال صیاد شیرازی پرداخت و گفت: سریال شهید صیاد شیرازی کار گسترده و مهمی است، چراکه این شهید بزرگوار از امرا و بزرگان ارتش بودهاند و هم در انقلاب اسلامی و هم دوران دفاع مقدس تأثیر بسزایی داشتهاند. همه جوانب امر را برای ساخت سریال لحاظ کردهایم. الان در مرحلهای قرار داریم که نسخه سومی به ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش و خانواده این شهید بزرگوار، ارائه شده و تقریباً نظرات دوستان را به خودش جلب کرده است. وی در خصوص پیشبینی زمان شروع پیشتولید و تولید تأکید کرد: الان در مکانیسم اجرا قرار داریم، پیشبینی ندارم، چون چند بار پیشبینی کردم و به وعدههایم عمل نشده است. طراحی داستان تمام شده، موافقتهای دستگاههای اصلی بر اساس میزانسن گرفته شده و انشاءالله بتوانیم هرچه زودتر پروژه را آغاز کنیم.» کمی بعد از این مصاحبه بود که شفیعی با انتشار متنی انتقادی نوشت: «۱۰ سال پیش در همین روزها بعد از مشورتهای زیاد و جلسات متعدد تصمیم به ساخت سریال شهید صیاد شیرازی گرفتیم. تیم تحقیق و نگارشی باانگیزه و حرفهای در کنار کار قرار گرفت. سه بار فیلمنامه از دو نگاه متفاوت نوشته شد و به تأیید بسیاری از متخصصان امر، فیلمنامههای ارزشمندی شکل گرفت. به هر تقدیر، توفیق یار ما نبود و از تولید سریال کنار میرویم. قطعاً کار برای شهدا و به ویژه این شهید سعید که از نورشان بینصیب نبودم، توفیق الهی و عنایت خودشان را میخواهد که حقیر از آن محروم ماندم! از همه همکارانم به خصوص آقای فرهاد توحیدی صبور و حرفهای و خانواده محترم شهید عذر تقصیر دارم. از همه کسانی که در این مسیر طولانی یاریمان کردند حتی آنهایی که در میانه راه یار بودند و در ادامه اغیار شدند، سپاسگزارم! برای گروه جدید هم از خداوند منان موفقیت آرزومندم. این کمتوفیقی را برای خود خسرانی جبرانناپذیر میدانم و به درگاه الهی ندبه و انابه خواهم داشت.»
این متن به معنای استعفای دومین تهیه کننده از همکاری با سریال صیاد شیرازی بود و عملاً بعد از آن دیگر کسی سراغ ساخت این مجموعه نرفت.
پاسخ تهیهکنندگان به پیگیری «جوان»
در آستانه سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی و همچنین سالگرد وعده ساخت سریال تلویزیونی صیاد شیرازی، «جوان» پیگیر علل تأخیر یک دههای ساخت این سریال شد. نوروزبیگی اولین تهیه کننده سریال صیاد شیرازی در این زمینه به «جوان» گفت: «من هنوز هم مشتاق ساخت سریال شهید صیاد شیرازی هستم و اگر شرایط مهیا شود، دوست دارم این کار را انجام دهم. وی همچنین درباره علت ساخته نشدن سریال در این سالها تأکید کرد: «همتی پای کار ساخت سریال نیست، مسئولان ارتش و دیگران همکاری نداشتهاند.» شفیعی نیز با اعلام اینکه مشکلات باعث شد از ادامه کار انصراف بدهد، تأکید کرد در زمان مناسب درباره مشکلات و همکاری نکردنها برای ساخت سریال صحبت خواهد کرد.
با وجود اینکه شفیعی از آبان سال گذشته اعلام کرده است دیگر در پروژه صیاد شیرازی حضور ندارد، هنوز تیم جدید سازنده مشخص نشده و همین مسئله نشان میدهد عزمی برای ساخت سریال وجود ندارد.
2323
کد خبر 1503182منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سریال ایرانی شهید صیاد شیرازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدمهای رفته!
دریافت 203 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حسابشده پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در صد و سیزدهمین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی سریال تلویزیونی «آژانس دوستی» رفتیم که در سال ۱۳۷۸ به کارگردانی تعدادی از هنرمندان صاحب نام عرصه تلویزیون از شبکه یک سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت و تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین مجموعه های داستانی سیما در دهه هفتاد شد. مجموعه ای که حضور ستاره های بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما در آن که اکنون تعداد زیادی از آن ها در بین ما نیستند، موجب شد تا به عنوان یکی از خاطره سازترین سریال های تلویزیون هم لقب بگیرد و همچنان هم به ماندگاری خود ادامه دهد.
سریال تلویزیونی «آژانس دوستی» محصول سال ۱۳۷۸ شبکه یک سیما به تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی، نویسندگی حمید جبلی، عبدالله اسفندیاری و فتح الله جعفری جوزانی است که در آن سال ها توسط احمد رمضان زاده، محرم زینال زاده، حمیدرضا صلاحمند، مجید جعفری شیرازی، فرامرز قریبیان، کاوه دژاکام و اکبر منصور فلاح در قالب قسمت های جداگانه کارگردانی شد. مجموعه ای که به گفته دست اندرکارانش فقط ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که متاسفانه گویا مشکلات مالی مانع ساخت فصل سوم آن شد. مجموعه ای که قطعا یکی از پربیننده ترین و متفاوت ترین سریال های آن سال های تلویزیون محسوب می شد و دربرگیرنده جذابیت هایی بود که در روزگار فقدان اپلیکیشن های اینترنتی حمل و نقل شهری خاطرات ماندگاری را برای مردمان آن سال ها ساخت.
طبیعتا یکی از نکات درخشان و قابل اتکایی که فارغ از ارایه داستانک های به روز و برآمده از زندگی مردم کوچه و خیابان که توسط گروه نویسندگان برای این مجموعه در نظر گرفته شده بود، حضور تعدادی از بهترین های بازیگری تئاتر و سینما و تلویزیون در سریال بود که ارزش آن را ۲ چندان کرد و موجب شد تا خط داستانی مورد نظر گروه نویسندگان به دلیل بازی ساده، روان و باورپذیر بازیگران از هنرمندان پیشکسوت گرفته تا جوانانی که در آن روزها گمنام بودند، بیشتر در ذهن دیداری مخاطب رسوخ کند و سریال «آژانس دوستی» را تبدیل به یکی از بهترین های آن روزگار سازد. روزگاری که همه ما تا این حد درگیر زندگی در فضای مجازی و حاشیه هایش نبودیم و می توانستیم با تمام سختی و مشکلاتی که در محیط پیرامونی مان وجود داشت زیست راحت تری داشته و بیشتر یکدیگر را دوست داشته باشیم.
زیستی که به واسطه ساخت چنین سریال هایی که عمدتا به صورت هفتگی پیش روی بینندگان قرار می گرفت دربرگیرنده جذابیت های زیادی بود و با شنیدن موسیقی و تماشای قصه هایی از زندگی مردم در قاب تلویزیون بهترین خاطره ها را برای ما ثبت می کرد و موجب می شد حتی کوچک ترین مولفه های چنین آثار تصویری را به خاطر بسپاریم و در این روزها به بهانه ای یادآوری شان کنیم. شرایطی که طبیعتا موسیقی نیز در آن نقش مهمی داشت.
و چه قدر حیف که اکنون بسیاری از هنرمندان بازیگر این سریال سال هاست در خاک آرمیده اند و نبودشان فقدانی برای بازیگری در ایران محسوب می شود. فقدانی به عظمت آنچه آن ها روی صحنه های تئاتر و قاب های سینمایی و تلویزیونی پیش روی مخاطبانشان قرار دادند و ما فقط می توانیم در نبودنشان و اعتبار درخشانی که داشتند با بهانه های رسانه ای این چنین که موسیقی کلید واژه اصلی آن محسوب می شود، یاد آدم های رفته را گرامی بداریم و با هنرمندی شان خاطره بازی کنیم.
مرحوم فردوس کاویانی در نقش فردوس تهرانی راننده آژانس و راوی، مرحوم اسماعیل داورفر در نقش آقای رئوفی مدیر آژانس، مرحوم حسین پناهی در نقش هوشنگ رئوفی راننده آژانس، پژمان بازغی در نقش جواد راننده آژانس، حمید لولایی در نقش کامیاب راننده آژانس، اصغر همت در نقش احمد گودرزی راننده آژانس، سحر جعفری جوزانی در نقش صدیقه همسر جواد، فتح الله جعفری جوزانی در نقش مهندس ولی دوست هوشنگ، زویا امامی در نقش خانم تهرانی همسر فردوس تهرانی و ماهپاره چگینی در نقش بی بی مادر فردوس تهرانی بازیگران اصلی سریال «آژانس دوستی» را تشکیل می دادند.
این در حالی است که در قسمت های مختلف هم به تناسب داستانی که پیش روی مخاطبان قرار می گرفت بازیگران مهمان هم به این جمع اضافه میشدند که از آن جمله می توان به علی نصیریان، میرصلاح حسینی، نیکو خردمند، جعفر بزرگی، آرزو افشار، مرجان محتشم، عباس حقیقی، رضا شفیعی جم، آهو خردمند، سیما تیرانداز، رضا بنفشه خواه، الهام پاوه نژاد، سپیده گلچین، ولی الله شیراندامی، ژاله صامتی، آتش تقی پور، پروین دخت یزدانیان، اصغر بیچاره، داریوش اسدزاده، کامران فیوضات، یوسف تیموری، حمیرا ریاضی، مهرانه مهین ترابی، سعدی افشار، مریم بوبانی، عباس محبوب، نیلوفر دوستی، محرم بسیم، توران قادری، علی اوسیوند، فلامک جنیدی، زهره فکورصبور، پروین میکده، احمدرضا اسعدی، امیر غفارمنش، کامبیز دیرباز، ایرج سنجری، هاشم روحانی، رضا محمدزاده، سید ابراهیم عمادی، شراره رخام، ایرج خدری، اکبر منصور فلاح، شهرام زرگر و ... اشاره کرد.
قصه این سریال هم حول محور یک تاکسی سرویس به نام «آژانس دوستی» بود که اتفاقات اصلی داستان در آنجا رخ میداد. آقای رئوفی بزرگ صاحب جواز این آژانس بود و هر روز با رانندههای مختلفی که بهنوعی هرکدام قهرمان یک قسمت از سریال بودند، داستان را جلو میبرد. تهرانی، کامیاب، هوشنگ و جواد هم شخصیتهای اصلی و رانندههای این آژانس بودند و داستانهایی که آنها در مواجهه با مسافران خود داشتند، درونمایه اصلی هر قسمت این مجموعه را تشکیل میداد.
اما طبیعتا یکی از جلوه های جذاب و خاطره انگیزی که موجب بیشتر دیده شدن، سریال «آژانس دوستی» شد موسیقی تیتراژ و تیتراژ آن بود؛ آن هنگام که قبل از آغاز سریال، تصویری باز از فضای شهر پیش روی مخاطب نمایش داده می شد و بیننده از پس زنگ های پی در پی تلفن های آن دوران که همراه با موسیقی و تصویر نمایش داده می شد مرتب شنونده این صدا بود: «الو ... آژانس دوستی، الو ... آژانس دوستی، الو ... آژانس دوستی» و این عبارت چند بار با همراهی تصاویری از تهران و خیابان های شلوغش همراه با یک ملودی که درونمایهای ایرانی دارد به مخاطب ارایه می شد. تا در ادامه رزوشن آژانس پاسخ می داد: «آژانس دوستی بفرمایید»؛ دقیقا در همین جا به واسطه طراحی انجام گرفته، تصاویر تک تک بازیگران اصلی سریال روی صفحه با اسامی آنها نمایان می شد و ماجرای یک تیتراژ تلویزیونی را برای مخاطب متفاوت و شیرین تر جلوه می کرد.
آنجا که آقای رئوفی می گوید: «بنی آدم اعضای یکدیگرند» تا شیرین گویی هایی منحصر به فرد و استثنایی هوشنگ با بازی حسین پناهی، از جایی که پژمان بازغی جوان مشغول تست خوانندگی است و موارد دیگری که از قسمت های سریال استخراج شده و در نهایت به معرفی تصویری عوامل فنی و کارگردان می انجامد همه و همه دربرگیرنده یک طراحی خلاقانه و متفاوت به نسبت سریال های تلویزیونی آن دوران بود و حتی می تواند موسیقی تیتراژ سریال «آژانس دوستی» را تبدیل به یکی از متفاوت ترین ملودی های مرتبط با موسیقی تیتراژهای دهه هفتاد کند.
به نظر می آید یکی از مولفه های مهمی که توانسته در مسیر محتوای ارایه شده سریال به مذاق گوش شنیداری مخاطب خوش بیاید، موسیقی تیتراژ است. موسیقی که با قدم زدن در حال و هوای موسیقی ایرانی که کاملا منطبق با جریان اصلی داستان است، توانست در ایرانیزه شدن سریال کمک موثری داشته باشد. مولفه ای که در آن سال ها بیشتر مورد توجه آهنگسازان و هنرمندان فعال در عرصه آهنگسازی سریال و فیلم بود و تبدیل به جریانی شده بود که می توانست نقش غیرقابل انکاری در توسعه مفاهیم سریال ها و مجموعه های تلویزیونی ایفا کند. آن چنان که قبل از هنرمندانی چون افشین کنعانیان آهنگساز سریال و هم نسلانش در سریال ها و مجموعه های تلویزیونی دیگر به واسطه حضور آهنگسازان توانمندی چون فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، بابک بیات و برخی دیگر تجربه شده و پاسخ مثبتی هم از مخاطب دریافت کرده بود.
آنچه دست اندرکاران سریال تلویزیونی «آژانس دوستی» از موسیقی متن و تیتراژ به مخاطبان ارایه دادند، دستپختی مناسب و موثر در بضاعت اندک آن سال های عرصه تولید سریال های تلویزیونی بود که عواملش نسبت به این دوران و در روزگار پلتفرم ها و دیگر بسترهای رسانه ای، اسیر پول و ثروت نبودند و می توانستند خالصانهتر، دغدغه مندانهتر و متمرکزتر آثارشان را در خدمت محتوای قصه قرار دهند. مسیری که اگرچه فقط به فصل اول و دوم سریال محدود شد اما ماجرا را به شکلی هدایت کرد که اکنون می توان از پس پخش چندین و چند باره سریال که نزدیک به بیست و چهار سال از ساخت آن می گذرد، موسیقی تیتراژ آن را به عنوان یکی از ماندگارترین ها و خاطره انگیزترین تیتراژها معرفی و با آن خاطره بازی کرد.
کد خبر 6081776 علیرضا سعیدی