Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@02:04:58 GMT

 فرش قرمز پیش پای گردشگران

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۳۸۶۱

 فرش قرمز پیش پای گردشگران

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی :منطقه گردشگری خوش آب و هوایی که کوچه‌پسکوچه‌هایش با درختان بالابلند از گردشگران میزبانی می‌کند و آنها را با فرهنگ تهران و حتی ایران، آشنا. وجود کاخ سعدآباد و نیاوران، کوهپایه‌های البرز و قله‌های قابل دسترس در شمال تهران فرصت خوبی برای ایجاد سایت گردشگری در شمیران فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به گردشگری خوراکی و مناسبت‌های فرهنگی مرتبط با آن در سال‌های گذشته در تهران بیشتر شده. همین موضوع بهانه‌ای شد تا شهرداری منطقه یک همکاری‌های تازه‌ای را با مجتمع‌های فرهنگی‌ـ گردشگری منطقه بیشتر کند.  

«تقویت ریشه‌های فرهنگی» سرنخی است که رئیس اداره فرهنگی شهرداری منطقه یک برای همکاری با مراکز فرهنگی‌ـ گردشگری و بومگردی‌های شمال تهران به آن اشاره می‌کند. آشنایی با آداب و رسوم اقوام مختلف، زبان و پوشش، موسیقی و... از دغدغه‌های این روزهای مدیریت شهری در منطقه یک است.

«سلیمه رودکی» رئیس اداره فرهنگی شهرداری منطقه یک می‌گوید: «رویکردی که به دنبال آن هستیم شناساندن فرهنگ اقوام مختلف در منطقه یک است. با توجه به فضای موجود در منطقه ظرفیت مناسبی برای این کار داریم. این کار به توسعه گردشگری منطقه کمک زیادی می‌کند. یکی از راه‌های شناساندن و معرفی این فرهنگ‌ها، کمک گرفتن از جذابیت‌هایی مثل گردشگری غذاست. این نوع از گردشگری به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده. به همین دلیل ما همکاری‌هایی را با تعدادی از مراکز فرهنگی‌ـ گردشگری با محوریت غذاهای محلی و بومی آغاز کرده‌ایم.»

 در جست‌وجوی ریشه‌ها و فرهنگ‌ها 

مرکز فرهنگی اکنون یکی از فضاهایی است که تفاهمنامه‌ای با شهرداری منطقه برای برگزاری رویدادهای فرهنگی امضا کرده است. منو فرهنگی در کنار منو غذایی این کافه، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت شهروندان را راحت‌تر کرده است. اجرای نمایش، موسیقی، برگزاری دورهمی‌های آموزشی و فرهنگی در این مرکز از دستاوردهای این تفاهمنامه است.

رودکی می‌گوید: «رویدادهای فرهنگی مختلفی مثل برگزاری کلاس‌ها و نشست‌های آموزشی با همکاری مرکز فرهنگی و کافه اکنون در منطقه رقم خورده است. این تفاهمنامه‌ها اتفاق خوبی برای منطقه هستند و به جذب مخاطبان کمک زیادی می‌کنند. رویداد مشابهی هم قرار است با همکاری مجتمع گردشگری می‌لاکوی رخ دهد. این مرکز گردشگری به معرفی فرهنگ و آداب و رسوم اقوام می‌پردازد و همه چیز از دکور و تزیینات تا معماری و منو غذا و حتی پوشش کارکنان این مجموعه از فرهنگ غنی گیلان است. معرفی ریشه‌های فرهنگی گیلان و معرفی هنرمندان گیلانی و هنر گیلان هدفی است که در این همکاری دنبال می‌کنیم و به‌زودی برنامه‌های متنوع و مختلفی در این مجموعه رقم خواهد خورد.»
توسعه گردشگری اقوام و استان‌های مختلف در منطقه یکی دیگر از برنامه‌های پیش رو شهرداری است. رودکی می‌گوید: «ما از توسعه فضاهای گردشگری و خدماتی و فرهنگی مثل مجتمع می‌لاکوی استقبال می‌کنیم. این مجموعه‌ها علاوه بر تهیه غذا و خوراکی‌های محلی به معرفی فرهنگ‌ها و آداب شهرها و استان‌های مختلف کمک می‌کنند و از این نظر برای ما ارزشمند هستند. به بهانه معرفی همین غذاهای محلی می‌توانیم سنت‌های اقوام مختلف را در شمیران زنده کنیم و گردشگران زیادی را حتی از شهر تهران برای تماشا و آشنایی با این فرهنگ‌ها به منطقه یک دعوت کنیم.»

 تکه‌ای از خاک گیلان 

مجموعه گردشگری و فرهنگی می‌لاکوی که به تازگی در محمودیه راه‌اندازی شده، قرار است از این به بعد محلی برای برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری مرتبط با فرهنگ گیلان باشد؛ خانه‌ای در خیابان مقدس اردبیلی که بازسازی شده و به محض پا گذاشتن در آن حس می‌کنید به خانه‌ای در گیلان وارد شده‌اید. «غلامرضا صادق‌زاده» مدیر این مرکز این مجموعه را به‌عنوان یک باغ گیلان‌شناسی معرفی می‌کند و می‌گوید: «گیلان فرهنگ بسیار غنی‌ دارد. ما در این مجموعه گردشگری تلاش کرده‌ایم مخاطبان را با این فرهنگ آشنا کنیم.

غذا بهانه‌ای برای میزبانی از مهمانان ما در این مجموعه است. ما از لباس، لهجه و گویش گیلانی، معماری و غذاهای سنتی این استان و هرآنچه به گیلان مربوط می‌شود در اینجا استفاده می‌کنیم. حتی موسیقی که در این مجموعه اجرا می‌شود هم موسیقی اصیل گیلانی است.»

به ارسی‌های چوبی و ستون‌های ایوان و گچبری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «همه این عناصری که در بازسازی این خانه به کار رفته است، عناصری هستند که در معماری خانه‌های اصیل گیلان می‌بینید. حتی این ارسی‌ها و ستون‌های چوبی ایوان از ساختمانی متروکه در گیلان به اینجا منتقل شده‌اند. من سعی دارم طبیعت گیلان را هم به اینجا بیاورم و مثلاً بوته تمشک در حیاط این مرکز بکارم. وقتی مهمانی وارد این خانه می‌شود، چیزی که با آن روبه روست همان چیزی است که در خانه‌ای در گیلان با آن مواجه می‌شود. از پیچیدن عطر غذای گیلانی تا طبیعت و لهجه و...» 

 غذای محلی به جای فست‌فود 

همسایگی با سفارت‌های کشورهای مختلف فرصت خوبی برای آشنایی مهمانان خارجی به فرهنگ گیلان در می‌لاکوی است. با این حال گردشگران ایرانی از شهرهای دیگر هم از این خانه استقبال می‌کنند. و مهم‌تر از آن، شهروندان تهران که می‌خواهند نیم روزی را به تفریح و گردش بپردازند از گروه هدف این مجموعه هستند.

صادق‌زاده می‌گوید: «عرضه محصولات سنتی و صنایع‌دستی، برگزاری نمایش‌های سنتی گیلانی و موسیقی گیلان، همکاری با انجمن گیلانی‌های مقیم تهران و آشنایی با مفاخر گیلان از دیگر برنامه‌هایی است که در ماه‌های آینده دنبال می‌کنیم. ما مهمانان را نه فقط به صرف غذا، بلکه به گردش و گذراندن وقت در این مجموعه دعوت می‌کنیم. وقتی می‌بینم جوانان به جای فست‌فود سری به اینجا می‌زنند تا از غذاهای اصیل گیلانی بخورند مطمئن می‌شوم که راه را درست رفته‌ام و به آینده امیدوارتر می‌شوم.»
برگزاری جشنواره‌های موسیقی اقوام در ایام نوروز، برپایی نمایشگاه‌های غذا و فرهنگ ملل در مناسبت‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی است که شهرداری منطقه یک برای تبدیل این منطقه به قطب گردشگری و همچنین توجه به فرهنگ اقوام دنبال می‌کند.  

کد خبر 593611 برچسب‌ها سفر منطقه ۱ سفر - گردشگری همشهری محله شهرداری رستوران شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر منطقه ۱ سفر گردشگری همشهری محله شهرداری رستوران شهر شهرداری منطقه یک فرهنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی در روز اول اردیبهشت

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس از آماده‌سازی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برای اجرای مراسم بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس، محمد ثابت اقلیدی امروز _دوشنبه بیست و هفتم فروردین_ اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و گردشگری در هفته بزرگداشت یاد روز سعدی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار خواهد شد.

وی افزود: گلباران آرامگاه سعدی، اجرایی برنامه‌های فرهنگی، گردشگری کودک، برنامه هنری نقاشی گل و مرغ، خوشنویسی و نقالی در آرامگاه سعدی از برنامه‌های هفته بزرگداشت یاد روز سعدی است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اضافه کرد: یکم اردیبهشت ماه همزمان با سالروز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی بازدید از آرامگاه این شاعر و نویسنده پارسی‌گوی نامدار ایرانی، برای عموم علاقه‌مندان رایگان است.

کد خبر 744913

دیگر خبرها

  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش
  • اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • بازدید رایگان از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی در روز اول اردیبهشت
  • ثبت میمند به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان باعث گسترش حضور گردشگران خواهد شد
  • آبشار زیبای آبریز دشمن‌زیاری پذیرای گردشگران
  • سفر میلیونی گردشگران و ترافیک سنگین یک ماهه در آسمان، زمین و دریای قشم
  • ارس می‌تواند مکمل ظرفیت گردشگری کیش باشد