Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ترشی انداختن یا ترشی گذاشتن یک رسم قدیمی در سرتاسر دنیاست. ترشی‌ها به عنوان چاشنی‌هایی هیجان انگیز و پرطرفدار، جایگاه ویژه‌ای در لیست غذا‌ها و دسر‌های کشور‌های حوزه خاورمیانه دارند. این که این روز‌ها چاغاله بادام را به راحتی می‌توان در بازار تهیه کرد و فصل چاغاله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بهترین راه‌های نگهداری از انواع میوه‌ها و تره بار، ترشی انداختن یا ترشی گذاشتن آن هاست. در این پروسه، مواد در محلول آب یا سرکه یا مخلوطی از هر دو و در محفظه بسته نگه داشته می‌شوند. تا برای مدت زمان طولانی و در فصولی که امکان دسترسی به این مواد به صورت تازه وجود ندارد، بتوان آن‌ها را استفاده کرد. استفاده از سبزی‌های معطر، سیر، فلفل و … هم در تهیه ترشی متداول است.

فواید بادام سبز یا چغاله برای سلامتی بدن

۱- بادام سبز (به ویژه پوست آن) حاوی مقدار زیادی فلاونوئید یا بیوفلاونوئید است. فلاونوئید قدرت آنتی اکسیدان‌ها را در بدن افزایش می‌دهند. در نتیجه، از بیماری‌های قلبی عروقی کشنده، مانند حمله قلبی جلوگیری می‌کند.

۲- تعداد کمی از مواد غذایی مانند بادام سبز قادر به مبارزه با «کلسترول مضر» هستند. اگر چغاله بادام را به طور مرتب می‌خورید، می‌توانید به راحتی سطح کلسترول خود را تحت کنترل قرار دهید.

۳- میزان فسفر موجود در بادام سبز برای دندان‌ها و استخوان‌های ما بسیار مفید است. چغاله با تقویت دندان‌ها و لثه می‌تواند از سلامت دهان و دندان مراقبت کند. در عین حال چاقاله بادام کارایی سیستم اسکلتی ما را نیز به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد.

۴- بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکز (قند) در جریان خون ما افزایش می‌یابد. این مسئله به هیچ وجه برای سلامتی ما خبر خوبی نیست. چاغاله بادام می‌تواند با تقویت ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح قند خون، در مقابله با این شرایط به ما کمک کند.

۵. بادام سبز مملو از آنتی اکسیدان است و می‌تواند سموم را از بدن ما دفع و فعالیت‌های سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند. از این رو، با مصرف آن می‌توان از برخی بیماری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری کرد.

۶. وقتی نوبت به حفظ تعادل pH بدن می‌رسد، بادام سبز به عنوان یک درمان طبیعی عالی عمل می‌کند. گاهی اوقات، کل سیستم ما به دلیل ترشح اسید معده و روده، اسیدی می‌شود. بادام سبز یک پروتئین قلیایی است. به همین دلیل می‌تواند به ما در قلیایی و از بیماری‌ها و اختلالاتی مانند پوکی استخوان، از دست دادن انرژی، ایمنی ضعیف، افزایش وزن و ... کمک کند. دلیلش هم این است که بدن ما همیشه تمایل به قلیایی ماندن دارد.

۷- بادام سبز پر از مواد مغذی ضروری است که سیستم عصبی را تقویت می‌کند.

۸- اگر با کاهش وزن دست و پنجه نرم می‌کنید، بادام سبز می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. چاغاله حاوی چربی‌های سالم است. چاغاله کمک می‌کند چربی اضافی را دفع کند و لاغر بمانیم.

۹- بادام سبز حاوی فیبر‌های زیادی است. این فیبر‌ها برای بهبود و تسریع روند هضم و درمان یبوست مزمن ضروری است. این درمان یبوست به خصوص در دوران بارداری بسیار مفید است. اما در مصرف آن نباید زیاده روی شود.

۱۰-ویتامین E مهم‌ترین عامل آنتی اکسیدانی موجود در این آجیل‌ها است. ویتامین E می‌تواند با از بین بردن تمام رادیکال‌های آزاد و همچنین سایر مواد سمی جمع شده در اثر آلودگی، بدن ما را به طور کامل پاک کند. نتیجه آن نیز پوستی صاف و شفاف با درخشش طبیعی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی؛ از کوکو سیب زمینی با برنج و شامی هویج خوشمزه تا خورش آلو زرشک+ تصاویر

مضرات چغاله بادام برای بدن

طبع چاغاله بادام سرد است و برای افراد گرم مزاج مناسب است.
به خاطر طبع سرد چغاله زیاده روی در مصرف آن باعث دل درد و اسهال به خصوص برای افراد سرد مزاج می‌شود.
برای از بین بردن سردی چغاله بادام از گرمی و مسهل‌های آن مثل عسل یا زنجبیل استفاده کنید.
زیاده روی در مصرف چغاله بادام در دوران بارداری باعث اسهال و دل درد و نفخ می‌شود.
مصرف چاغاله بادام در دوران شیردهی توسط مادر باعث نفخ و دل درد شیرخوار می‌شود.

طرز تهیه ترشی چغاله بادام

قبل از هر چیز بهتر است به این نکته دقت کنید که در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، بهتر است از بادام‌هایی استفاده کنید که اندازه کوچکی داشته یا ترد و نازک باشند.

اگر اندازه چغاله‌ها بزرگ است و کمی سفت شده اند، بهتر است آن را کمی بجوشانید. البته اگر مدت زمان طولانی تری را به رسیدن ترشی اختصاص دهید هم چغاله‌ها در نهایت ترد می‌شوند. در مورد چغاله‌های درشت تر، بهترین کار این است که آن‌ها به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.

ما ۲ روش را برای ترشی انداختن چغاله بادام به شما یاد می‌دهیم. بر اساس سلیقه، مواد در دسترس و اندازه چغاله هایتان، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

روش اول

مواد لازم

چغاله بادام: ۵۰۰ گرم

آب: ۲ لیوان

سرکه: ۱ لیوان

زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای خوری

سیر: ۳ حبه

فلفل هالاپینو یا فلفل کاین: ۲ یا ۳ عدد

نعنا، گشنیز و ترخون: به میزان دلخواه

طرز تهیه

بعد از اینکه چغاله‌ها را تمیز کرده و شاخ و برگ آن‌ها را جدا کردید، آن‌ها را در مقداری آب نمک بخیسانید. پرز‌های چاغاله‌ها را حد ممکن بگیرید. رنگ سبز اصلی چاغاله بادام باعث زیبایی بیشتر ترشی خواهد شد. بعد از شستن آن‌ها را آبکش کنید و روی دستمال بریزید و خشک کنید. سعی کنید طوری آن‌ها را خشک کنید که اصلا آب و رطوبتی در چغاله‌ها باقی نماند. می‌توانید به مدت یک شب تا صبح آن‌ها روی در دمای محیط بگذارید تا از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

آب، سرکه و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید مواد داخل قابلمه جوش بیایند. زردچوبه را در همین مرحله و وقتی در حال جوشیدن است، اضافه کنید تا در آخر ته نشین نشود.

اگر چغاله‌ها درشت و سفت هستند و نمی‌خواهید آن‌ها را خرد کنید، بهتر است آن‌ها کمی بجوشانید. در حدی که یک جوش بخورد. زیادی آن‌ها را نجوشانید تا خیلی هم نرم نشوند و بعد از رسیدن، وا نروند. اجازه دهید مخلوط آب و سرکه و نمک، سرد شود و از دما بیفتد.

شیشه‌ای را که قرار است در آن ترشی چغاله درست کنید، تمیز بشویید و خشک کنید. هیچ رطوبتی نباید در شیشه وجود داشته باشد تا ترشی کپک نزند. حبه‌های سیر را پوست بگیرید و با فلفل و چغاله‌ها در شیشه بریزید.

برگ‌های نعنا و ترخون و گشنیز را روی آن‌ها بگذارید. می‌توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. آب و سرکه داخل قابلمه را به شیشه اضافه کنید تا جایی که کاملا روی چغاله‌ها را بپوشاند.

در ظرف را کاملا ببندید و هیچ منفذی در آن نباید وجود داشته باشد. حدود ۲ هفته بعد، ترشی چغاله بادام را در دمای یخچال قرار دهید و در کنار غذا‌ها سرو کنید.

روش دوم

مواد لازم

چغاله بادام: ۵۰۰ گرم

نمک: به میزان دلخواه

سرکه: در حدی که روی چاغاله‌ها را بپوشاند.


طرز تهیه

در این روش، چاغاله‌ها را بشویید و پرز آن‌ها را تمیز کنید. سپس آبکش کنید و اجازه دهید آب آن‌ها کاملا گرفته و خشک شوند. ۸ تا ۱۰ ساعت، چاغاله‌ها را در دمای محیط قرار دهید. زیر آن‌ها را پارچه نخی بگذارید.

چاغاله‌ها را در شیشه تمیز و خشک بریزید. نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید تا حدی که کاملا با هم حل شوند. سرکه را روی چاغاله‌ها بریزید تا حدی که کاملا روی آن‌ها را بگیرد. در طرف را محکم ببندید تا حدی که هیچ هوایی به داخل آن راه پیدا نکند. سپس شیشه ترشی را در جای خنک بگذارید. اجازه دهید حدود ۲ هفته بماند. سپس در آن را باز کنید و بعد از مطمئن شدن از رسیدن چاغاله ها، آن را در یخچال نگه دارید.

می‌توانید از انواع سبزی‌ها و ادویه ترشی یا از موادی که در روش اول به کار رفت هم در طرز تهیه ترشی چغاله استفاده کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی چغاله بادام

نمک و زردچوبه را حتما در آب جوش و قبل از اضافه کردن به شیشه، به سرکه و آب اضافه کنید.

استفاده از موسیر هم در کنار سیر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام باعث خوش طعم‌تر شدن ترشی خواهد شد.

برای ترد شدن چغاله‌های درشت، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آهک را در یک لیتر آب حل کنید. اجازه دهید آهک ته نشین شود. آب روی آهک‌های ته نشین شده را جدا کنید. حالا چغاله‌های شسته و تمیز شده را برای ۲۴ ساعت در همان آب نگه دارید. سپس آن‌ها را آبکشی کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا مطمئن شوید که در چاقاله‌ها آهک نمانده است.

اگر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، نمک بیشتر باشد شکل ظاهری چغاله حفظ می‌شود. علاوه بر این احتمال کپک زدن مواد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، ۲ به ۱ است. ولی می‌توانید آب را حذف کرده و فقط از سرکه استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی به جوشاندن چغاله‌ها نیست.

نکته کپک نزدن ترشی

بهتر است مخلوط سرکه و آبی را که جوشانده اید، هنوز گرم باشند و به شیشه اضافه کنید. البته در حدی نباشد که دست را بسوزاند. گرمای آب و سرکه باعث تسریع در روند رسیدن ترشی خواهد شد. این ترکیب در جلوگیری از کپک زدن ترشی هم موثر است.

برای این که درب ظرف شیشه‌ای بعد از آماده شدن ترشی به راحتی باز شود، بعد از بستن درب شیشه، آن را وارونه کنید. شیشه را به همان شکل در دمای محیط نگه دارید.

اگر به هر دلیلی درب شیشه را نتوانستید باز کنید، با تیغه چاقو، به زیر در بطری کمی فشار وارد کنید و اجازه دهید گاز داخل بطری بیرون بیاید. سپس به راحتی در ترشی را باز کنید.

استفاده از کات کبود در طرز تهیه ترشی چغاله نیز توصیه می‌شود. البته در مقدار بسیار محدود و به خاطر خواصی که دارد. اگر زاج کبود یا کات کبود در دسترس نداشتید، می‌توانید از همان نمک معمولی استفاده کنید.

ترکیب ادویه ترشی

معمولا ترشی‌ها را برای خوشمزه شدن هر چه بیشتر با سبزی‌ها و ادویه‌ها مخلوط می‌کنند. اما آزمون خطا‌های زیادی انجام شده است تا به یک دستورالعمل کلی برای ترشی انداختن و ادویه‌هایی که باید در دستور تهیه ترشی به کار برد، برسیم.

در طرز تهیه ترشی چغاله ادویه و سبزی‌های مختلفی به کار می‌رود. از جمله:

نعنا خشک (یا چند برگ نعنا تازه)

گلپر

تخم گشنیز

ترخون

تخم سیاه دانه

زیره سبز و زیره سیاه

پودر کاری

پودر زردچوبه

البته می‌توان بنا به سلیقه و ذائقه افراد به این مواد افزود یا آن‌ها را حذف کرد. البته استفاده از این ادویه در همه ترشی‌ها مثل ترشی سیر، متداول نیست.

منبع: مجله کوروش

انتهای 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه طرز تهیه ترشی چغاله بادام ترشی انداختن چاغاله بادام استفاده کنید چاغاله ها اضافه کنید اجازه دهید بادام سبز قرار دهید آب و سرکه چغاله ها سبزی ها بدن ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۴۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه حلوا ارده اصل ترکی، ساده و خوشمزه (فیلم)

 

 

 

مواد لازم:    1 و 1/2 پیمانه ارده   1 و 1/2 پیمانه استویا خرد شده   1/3 پیمانه آب    1 قاشق چایخوری عصاره وانیل    3/4 پیمانه پسته سوخاری خرد شده       منبع : راهنماتو ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای، نرم و خوشمزه (فیلم) طرز تهیه حلوای شیر به سبک کدبانوی ترکیه‌ای (فیلم) طرز تهیه یک نان رژیمی با پروتئین بسیار بالا (فیلم)

دیگر خبرها

  • طرز تهیه نان کشمشی خانگی، نرم و خوشمزه (فیلم)
  • طرز تهیه مینی چیزکیک لیمویی، ساده و خوشمزه (فیلم)
  • طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ، غذای آسان و خوشمزه گیلانی
  • طرز تهیه 25 کیلو چلو ماهیچه توسط آشپزان ماهر هندی (فیلم)
  • طرز تهیه سالاد ماکارانی رژیمی با کلم بروکلی
  • طرز تهیه حلوا ارده اصل ترکی، ساده و خوشمزه (فیلم)
  • طرز تهیه خوشمزه‌ترین دسر یخچالی با شیره انگور و گردو + فیلم
  • طرز تهیه یک غذای خوشمزه خیابانی با دل و جگر توسط آشپز پاکستانی (فیلم)
  • طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای، نرم و خوشمزه (فیلم)
  • خواص چغاله بادام این نوبرانه خوشمزه بهاری