Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@15:16:34 GMT

دولت روحانی؛ رکورددار صف بی‌تدبیری‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۵۰۹۳

دولت روحانی؛ رکورددار صف بی‌تدبیری‌ها

با بازنگری از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم می توان به خوبی دریافت که این دوره رکورد صف های تشکیل شده توسط مردم برای دسترسی به نیازمندی ها خود شکسته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، طبیعی است هر دولتی در اواخر عمر خود بخواهد عملکردی از خود ارائه دهد و آنچه را که نشده را گردن شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور بیاندازد ک هالبته شکی هم نیست که همه این شاخصه ها با عملکرد هر دولت ارتباط مستقیم دارد اما خوب وقتی عریضه برای ارائه گزارش و کرده های یک دولت خالی باشد چاره ای نیست تا واقعیت را آنطور که دوست دارد جلوه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر از سو مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم در طول تصدی گری خود آنقدر گفته شده و برای منردم روشن و مبرهن شده که پرداختن به ان تکرار مکررات و در حوصله این نوشتار هم نیست اما برخی اظهارات شاید این نیاز را برساند که برای رئیس جمهور لازم است برخی رخدادها در طول عمر دولت وی یادآوری شود.

«اینکه مردم امروز حرص و ولع ندارند و جنس را در پستو و اتاق خانه انبار نمی‌کنند به معنای آن است که راه دولت درست بوده، اینکه مردم امروز صف‌های طولانی تحقیرکننده ملی در تهران و شهرستان‌ها نداریم به معنای آن است که راه دولت درست بوده است.»

این اظهارات رئیس جمهور در سال ۹۴ که چندین بار تاکنون از زبان وی گفته است در شرایطی بیان شده است که خاطرات تلخ توزیع سبد کالا به ویژه در دهه فجر سال ۹۲ در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در اذهان عمومی وجود دارد.

سبد کالا فتح باب صفوف دولت تدبیر

وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع سبد کالای مرحله اول را از روز یکشنبه ۱۳بهمن ۹۲ شروع کرد.

صف های طولانی و چند ساعته با زد و خورد و حاشیه های فراوان برای رساندن چند اقلام مصرفی به مردم که این طرح دولت به درستی اجرا نشد سبد کالای تدبیر و امید به دست بسیاری از نیازمندان نرسید تا جایی که رئیس جمهور در واکنش به انتقادات مردم به نحوه اجرای طرح سبد کالا گفت: «وقتی کاری را نتوانیم ۱۰۰ درصد انجام بدهیم ۹۰ درصد هم انجام ندهیم؟ بالاخره شاید نتوان به طور کامل همه افراد آسیب پذیر را شناسایی کرد...اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمت افتادند ، من به عنوان رئیس جمهور از آنان عذرخواهی میکنم.»

 

از اجرای متضاحانه طرح سبد کالای دولت روحانی همین بس که این طرح چند کشته و مجروح بر جا گذاشت! بطوری که بنا به گزارش پایگاه خبری عرش نیوز در نیمه شب دوازدهم بهمن ماه "مهدی فرجی " ، جوان ساکن هشترود ، با اطلاع از عدم تعلق سبد کالا به وی از طریق پیامک، به دلیل فشار عصبی وارده سکته کرده و راهی بیمارستان شد.

همچنین پایگاه خبری مرصاد نیوز به نقل ازسردار کشوری فرمانده انتظامی کرمانشاه در مورد مرگ پیرمرد ۶۰ ساله به دلیل ازدحام دریافت سبد کالا اعلام کرد که در مقابل فروشگاه رفاه کرمانشاه و جایی که سبد کالای یارانه ای توزیع می شود و البته با فاصله از صف توزیع، مرد ۶۰ ساله ای در اثر عارضه قلبی فوت می کند.

همچنین در خبرها آمد یک نفر هم در تهران و در منطقه تهرانسر در صف دریافت سبد کالا جان خود را از دست داده است!

صف لاستیک خودرو(خرداد و آبان ۹۹)

حذف ارز دولتی از واردات لاستیک در کنار نبود نظارت بر بازار تولید داخل، باعث شده قیمت این قلم پرمصرف خودرو روز به روز گرانتر شود.

پشت پرده این ماجرا همچنان برخی عوامل عمده‌فروشی هستند که با دریافت تعداد زیاد سبد محصول، تنها تعداد محدودی را در صف‌های طولانی با نرخ دولتی به مردم عرضه می‌کنند و مابقی را راهی بازار سیاهی می‌شود که قیمت در آن حتی به دوبرابر نرخ مصوب نیز می‌رسد.

 

بازار تایر و لاستیک خودرو دست خوش التهاب شده و به قدری گرانبها شده است که بسیاری از مردم تهدید مبتلا شدن به کرونا را به جان خریده و در مقابل نمایندگی های توزیع تایر در کرج برای خرید لاستیک دولتی و حواله ای صف های طولانی ایجاد کرده اند.

 

صف مرغ و تخم مرغ(اسفند ۹۹)

با گرانی گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید مردم در تهیه آن، و با توجه به نزدیک شدن به ایام عید نوروز تقاضای مردم برای مرغ بالا رفت و باعث شد در ایام نوروز صف‌های طولانی شهروندان مقابل مرغ‌فروشی به صحنه تکراری تبدیل شود و مردم ساعت‌ها برای تهیه مرغ مورد نیاز خود با وجود شرایط شیوع کرونا در صف می‌ایستند.

البته میزان تقاضا برای شهر یزد که خود قطب تولید گوشت مرغ است دلیل درستی نیست و گویا مسئله به جای دیگری ختم می شد چراکه مسئولان از یک سو روزانه خبر از توزیع چند صد تن مرغ در بازار یزد می دادند و از سویی مردم در صف های طولانی به صورت قطره چکانی مرغ دریافت می کردند تا اینکه قیمت مرغ از ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۵هزار تومان افزایش پیدا کرد! و این یعنی جبران ضرر گذشته مرغداران از جیب مردم!

البته کارشناسان اقتصادی نظر متفاوتی را در خصوص وضعیت مرغ و صفوف مرغ دارند:

 

البته کسانی چون یوسفی رئیس انجمن پرورش دهنگان مرغ گوشتی که همه را به کیش خود پنداشته با توهین به مردم گفت: «مردم از صف مرغ خوششان می‌آید. دوست دارند علت صف را بدانند و از این‌رو به صف می‌پیوندند. همین موضوع باعث شد که صف مرغ تشکیل شود. هر چند که در ایام تعطیل تقاضا برای خرید مرغ بیشتر می‌شود و اکنون یخچال‌ها پر از مرغ است.»

در برهه ای از سال ۹۹ نیز تخم مرغ هم کمیاب شد و برای تهیه یک شانه تخم مرغ مردم در صف ایستادند.

صف روغن(اسفند ماه ۹۹)

در ادامه توفیقات دولت روحانی در کمبود اقلام اساسی، اسفند ماه ۹۹ روغن نباتی هم در کشور کمیاب شد و چند صباحی است که کمبود روغن نباتی بخصوص نیمه جامد در بازار، صف‌هایی پر از ازدحام جمعیت را در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها به راه انداخته است.

صف‌هایی که مردم ناچارند به خاطر تأمین نیازهای اساسی خود با کرونا همراه شده و ساعت‌ها به امید گرفتن یک حلب روغن نباتی در این صف‌ها حضور داشته باشند.

البته کمبود روغن نباتی از تابستان ۹۹ آغاز شد و در برخی از شهرهای کشور مانند خراسان جنوبی که مصرف روغن جامد بیشتر از روغن مایع است این صف زودتر از سایر شهرها دیده شد.

صف انسولین(بهمن ماه ۹۹)

«اجازه ندادیم صف مرغ برای دارو تشکیل شود»؛ این گفته وزیر بهداشت در چند روز اخیر است که ضمن ادعای احترام به تلاش کادر درمان و علوم پزشکی در مبارزه با بیماری کرونا باید گفت متاسفانه در دولت دوازدهم برای برخی اقلام داریی هم صف تشکیل شد.

از آنجا که آمار دیابتی‌های نوع ۲ در یزد بالاست، انسولین مصرف بسیار بالایی در یزد دارد و این کمبودهای اخیر، عده زیادی را دچار مشکل کرده است.

کمبود انسولین از خردادماه در یزد آغاز شد و این کمبودها در خرداد، شهریور و نیمه دوم مهرماه سال جاری شدت گرفت و هر چند وقت یکبار این دارو در یزد نایاب و بیماران دیابتی سرگردان می‌شوند.

بسیاری از بیماران ناچار هستند انسولین مورد نیاز خود را از تهران و اصفهان تهیه کنند تا انسولین به یزد برسد اما هر بار پس از مدت کوتاهی که مشکل رفع می‌شود، دوباره به خانه اول می‌رسیدند و چرخه کمبود مدام در یزد تکرار می شود.

این صف در بسیاری شهرها چون کرمان هم تشکیل شد.

صف گوشت یخی!

۶رقمی‌شدن قیمت هر کیلو گوشت گوسفند در کشور باعث شده تا دوباره گوشت‌های یخی آن‌قدر طالب پیدا کند که برای خرید آن مجبورید همزمان با طلوع آفتاب ساعت‌ها در صف، یک‌لنگه‌پا بایستید.

کمبود گوشت قرمز و مرغ در بازار هر روز داغ‌تر می‌شود و قیمت گوشت و مرغ هر روز رکوردهای جدیدی در تاریخ به نام خود ثبت می‌کنند؛ برای همین هم هست که بعد از سال‌ها دوباره گوشت منجمد و مرغ یخی، به‌علت قیمت پایین‌تر مورد اقبال قرار گرفته‌اند.

در بهمن ماه سال ۹۷ در بسیاری از محل‌های توزیع گوشت منجمد و دولتی و به‌خصوص در مناطق مرکزی شهرها، مردم مجبور شدند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند!

 

صف قند و شکر(اردیبهشت ماه ۹۸)

اردیبهشت ماه سال ۹۸ با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، اقلام چون رطب، شکر و قند گران شد و از سوی کمبود ان باعث شد تا مردم برای تهیه این اقلام در مقابل فروشگاه ها صف بکشند.

این صف در اکثر شهرهای بزرگ چون تهران، البرز، یزد، اصفهان و بوشهر دیده شد.

 

سهام عدالت و صف اخذ کدبورسی در کارگزاری ها

یکی از توفیقات دولت روحانی ورود بی حساب کتاب مردم به بازار بورس بود که با آزاد سازی سهام عدالت کلید خورد.

روزهای سال ۹۹ تب ورود به بورس در بین عموم مردم بیش از حد داغ شد و اگر می خواستید کد بورسی دریافت کنید باید یک روز کامل در صف کارگذاری باشید.

 

ورود افراد مبتدی به بازار سرمایه باعث ایجاد هیجانات در خرید و فروش سهام شد و کارگزاری ها روزهای سختی را برای ارائه کد بورس به افراد سپری کردند.

صف بنزین و کارت سوخت!

تصمیم برای سهمیه بندی دوباره بنزین در دولت روحانی و نیازمندی مردم به کارت سوخت اتفاقاتی بود که مردم را ساعت ها در صف پمپ بنزین ها نگه داشت و در برهه ای اعتراضات کامیون داران در سال ۹۶ و عدم توزیع بنزین در جایگاه ها بر این صفوف افزود.

تصمیم مخفیانه دولت در آبان ماه سال ۹۸ برای گران کردن بنزین نیازمندی به کارت سوخت را دوچندان کرد و باعث شد مردم برای تهیه کارت سوخت خودرو خود ساعت ها در صف بیاستند.

 

صف گاز و نفت

گازرسانی از خدمات خوبی است که در همه استان های کشور اجرا شده و تقریبا بیشتر مناطق کشور از نعمت گاز شهری برخوردار هستند اما هنوز مناطق هستند که این نعمت محروم اند باید به سیلندرهای گاز و نفت اکتفا کنند.

 

متاسفانه دولت روحانی در زمستان ۹۹ در تامین و توزیع سیلندر گاز و نفت در برخی مناطق چون زاهدان، برخی مناطق جنوبی کرمان و خراسان جنوبی نتوانست تدبیر و مدیریتی درستی را اتخاذ کند از این رو کمبود و دلال بازی باعث شد مردم این مناطق ضمن اینکه به سختی بیافتند مجبور شدند روزهای سرد زمستان را در صفوف طولانی سپری کنند.

 

همه آنچه تاکنون از صف های دولت یازدهم و دوازدهم گفته شد تنها بخشی از افتخارات! در این زمینه است و با کمی واکاوی به گذشته می توان به صف هایی دیگری چون صف پوشک، صف آب ، صف دلار، صف وام ازدواج، صف ثبت نام خودرو، صف سیمان و غیره رسید که نوشتن درباره ان ها در حوصله این گزارش نیست.

عزتمندی یک ملت از مهم ترین شاخصه های استقلال و سربلندی یک کشور به حساب می اید که دولت ها با اقدامات و خدمات خود به مردم می توانند در تثبیت و افزایش دهند و یا برعکس با بی تدبیری و سو مدیریت ها این عزتمندی یک ملت را پایمال کنند.

دولت یازدهم و دوازدهم در کنار سایر ناتوانی های خود در حفظ عزتمندی مردم ایران چون شعار اعتبار پاسپورت ایرانی و عدم احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته ای، متاسفانه در تشکیل صف بی تدبیری ها رکوردشکنی کرده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دولت یازدهم و دوازدهم صف های طولانی ساعت ها در صف دولت روحانی رئیس جمهور روغن نباتی کارت سوخت سبد کالای برای تهیه سبد کالا باعث شد ماه سال صف مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر کاهش هزینه‌های حج گفت: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسئله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده‌اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز_پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در دیدار با نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، مشکلات حج را زیاد ولی قابل حل دانست و اظهار کرد: حج سفر بسیار پربرکتی است اما متأسفانه سال به سال مشکل‌تر می‌شود، که لازم است با تدبیر، آن را برطرف کرد.

وی یکی از مشکلات را طولانی شدن سفر حج عنوان کرد و افزود: طولانی شدن سفر حج تا ۴۰ روز و یا بیشتر باعث بروز مشکلاتی می‌شود که باید به آن توجه کرد.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر کاهش هزینه‌های حج عنوان کرد: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسئله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده‌اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، فلسفه حضور بعثه‌های مراجع در حج را خدمت‌رسانی به حجاج دانست و گفت: چنانچه بعثه‌های مراجع نباشند، حاجیان در مناسک حج دچار مشکل می‌شوند، لذا شایسته است زمینه حضور آنان تسهیل شود.

وی با تأکید بر انتخاب روحانیون آموزش دیده برای کاروان‌ها اظهار کرد: روحانیون کاروان‌ها وظیفه راهنمایی و آموزش معارف و مناسک حج را بر عهده دارند و باید برای این امر توانا باشند و حجاج را به درستی راهنمایی کنند.

در ابتدای این دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حج ۱۴۰۳ ارائه کرد.

منبع: فارس

کد خبر 745763

دیگر خبرها

  • نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند
  • مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیندیشند
  • مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • بازگشت جنجالی گشت ارشاد به خیابان‌ها در میانه تنش ایران و اسرائیل؛ این چه تدبیری است؟ چه کسی دستور داد؟
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • بازگشت جنجالی گشت ارشاد به خیابان‌ها در میانه تنش بین ایران و اسرائیل؛  این چه تدبیری است؟ چه کسی دستور داد؟
  • اعلام موضع رییس جبهه اصلاحات در مورد بازگشت گشت ارشاد: این چه تدبیری است؟
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم