Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@20:44:36 GMT

فضای شهری؛ فضایی با تناسبات زیبایی شناسانه

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۵۳۰۳

فضای شهری؛ فضایی با تناسبات زیبایی شناسانه

یادداشتی از محمدعلی سعادتی

نظام شهری برای زیبایی جایگاه ویژه ای را تبیین نموده است. در عصر حاضر، دامنه شهر و شهرنشینی همه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی را در بر گرفته است. اعم از آنکه اصولا فضای شهری را فضایی با تناسبات زیبایی شناسانه تلقی کنیم یا اینکه عوامل دیگری را در تعریف فضای شهری دخیل بدانیم، نفس زیبا بودن یک فضای شهری (همانند هر فضا و هر اثر انسانی دیگر) واجد اهمیت درخور توجهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس پرسش این است که زیبایی در تفکر حاکم بر مکتب شهرسازی و برنامه ریزی شهری چه جایگاهی دارد؟ در این علم ، شهر به پدیدآورنده آن یعنی انسان در نقش ساکنان آن تعریف شده است و در نخستین گام برای تعریف شهر از سایر مکان های جمعیتی به عوامل اجتماعی مانند امنیت، رفاه و فراوانی و از منظر کالبدی عواملی مانند نظم، زیبایی، تقارن، تباین و استحکام توجه کرده است.

شهر متشکل از شبکه‌ای است از فضاهای متفاوت با کیفیت‌های بصری گوناگون. شهروندان با عبور از این فضاها، ادراک حسی مختلفی را در اثر دریافت پیام های متنوع کسب می‌نمایند. از آنجایی که اسلام توجه ویژه‌ای به شهر و شهرنشینی داشته است بیشترین رشد این پدیده در کشورهای مسلمان و همچنین در کشور ما، در چهار قرن اول ظهور اسلام رخ داده است.

اسلام دین زیبایی‌هاست، لذا باید در جهت افزایش زیبایی و بهبود منظر شهری گام برداریم تا ان شاءالله به این امر دستیابی داشته باشیم.

هدف از توضیح این موضوع، آشنایی با تعریف زیبایی شناسی و منظر شهری بود به این دلیل که در ادامه مطلب را اینگونه پیش ببریم که این موضوع تا چه حد در کرمان مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای این کار ابتدا کمی در خصوص کرمان، تاریخچه‌اش و تعدادی از آثار تاریخی این دیار صحبت می‌کنم و سپس به بررسی معضلات می‌پردازم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهروندان اسلام سعادتی فضای شهری نظام شهری اسلام دین زیبایی ها شهر و شهرنشینی فضای شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های شهری با دید کارشناسی اجرا شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در سمنان، بر استفاده حداکثری از برکات ماه مبارک رمضان تاکید کرد و با اشاره به وسعت وظایف و ماموریت‌های شهرداری‌ها، گفت: اولویت‌بندی طرح‌ها با توجه به حجم فعالیت‌های شهرداری باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدیران شهرداری سمنان باید زمینه طرح دغدغه‌ها و ایده‌های شهروندان را فراهم کنند، تصریح کرد: اگر قبل از اجرای هر طرح‌ یا برنامه، نظرات صاحب‌نظران و شهروندان دریافت و مطالعات کارشناسی کافی در مورد هر موضوعی انجام شود، کیفیت کارها ارتقا خواهد یافت و شاهد طرح انتقاداتی از سوی برخی افراد نخواهیم بود.

امام جمعه سمنان با تاکید بر اهمیت پیشبرد امور شهری با استفاده از نظرات کارشناسان ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر در مورد طرح استراحتگاه ورودی غربی سمنان فقط یک نفر تصمیم گرفته باشد و نظرات کارشناسان لحاظ نشده باشد، می‌توان گفت این کار از ابتدا ایراد داشته و نباید انجام می‌شد، چراکه برای این کار هم ظرفیت شورای اسلامی شهر وجود دارد و هم شهرداری از کارشناسان فراوانی برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • اشعار شاعران کُرد زبان در فضای شهری کرمانشاه اکران می‌شود
  • فضای شهر سیدنی کاملاً رمضانی است / همراهی جدی دولت با برنامه‌های رمضانی
  • روز قدس امسال بیاد ماندنی خواهد شد
  • مراسم روز قدس باشکوه‌تر از گذشته در کردستان برگزار شود
  • بازپس‌گیری فضای شهری از خودروها به نفع شهروندان به سبک بارسلون
  • فضای تبلیغات شهر قزوین در حوزه عفاف و حجاب قابل قبول نیست
  • طرح‌های شهری با دید کارشناسی اجرا شوند
  • ظرفیت پارکینگ‌های مهرآباد پر شد
  • کاشت یک میلیون و ۱۸۳ هزار بوته گل در شهر اراک
  • ظرفیت پارکینگ‌های مهرآباد پر شد/ مسافران از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند