Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، گروه خودروسازی سایپا با وجود تحریم های ظالمانه و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا که همه بخش های اقتصادی را متاثر کرده، موفق شد 92.8 درصد از برنامه پیش‌بینی شده تولید تجمعی خود را محقق کند.

آمار تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا برگرفته از تولید یکساله شرکت‌های سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، بن رو، زامیاد و سایپا دیزل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۹۸، مجموع تولید گروه خودروسازی سایپا ۴۱۴ هزار و ۲۸۸ دستگاه بود که این میزان تولید هم با وجود چالش های بود که از سال ۹۷ بر صنعت خودرو تحمیل شد.

از سال ۹۸ افزایش تولید گروه خودروسازی سایپا آغاز شده است و این امر در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا و در شرایطی که شرکت های خودروساز خارجی به سمت کاهش تولید رفتند، ادامه پیدا کرده است.

بر این اساس گروه خودروسازی سایپا در شرایطی موفق شده رشد تولید در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ را عملیاتی کند که بیش از سال های قبل با محدودیت منابع مالی، رشد بی سابقه مواد اولیه، افزایش قیمت ارز، چالش های متعدد در تامین قطعات و موانع بی شمار در نقل و انتقال پول روبرو بوده است.

یک نکته مهم این است که افزایش تولید سایپا در سال تحریم و کرونا در حالی به ثبت رسیده است که این گروه خودروسازی، «پراید» پرتیراژترین خودرو داخلی خود را از خطوط تولید خارج و آن را با خودروهایی به روز و باکیفیت تر جایگزین کرد.

به عبارت دیگر سایپا تولید ۴۱۵ هزار خودرو را در حالی به بیش از ۴۲۰ هزار محصول در سال ۱۳۹۹ رساند که بر تیراژ ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو پراید در سال چشم بست و تصمیم به تولید بیشتر با تنوع بخشی و ارتقا سطح کیفی سبد محصولات خود گرفت و‌ با وجود برخی از مشکلاتی که به آن پرداخته شد با حمایت و پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای برنامه های تدوین شده، به کارگیری روش های نوین تولید و توجه مضاعف به تنوع بخشیدن به سبد محصولات موفق شد به رشد تولید مستمر دست پیدا کند.

پربیننده ترین پراید ۱۲۹میلیون شد/قیمت جدید ساینا، کوییک و تیبا در بازار آغاز اولین فروش نقد و اقساط جک S۳ اتوماتیک در سال ۱۴۰۰ قیمت پراید امروز ۱۴۰۰/۱/۲۰ قیمت خودرو پژو ۲۰۶ در تهران +جدول رییس جمهور پیشرانه جدید خانواده SP100 سایپا را تحسین کرد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سایپا برجام گروه خودروسازی سایپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!

تین نیوز

براساس مجموعه ای از داده ها، چیزی که برای مدت طولانی اجتناب ناپذیر به نظر می رسید اخیرا محقق شده است:«چین به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تایید شد.» یکی از شرکت های تولیدکننده خودرو در چین با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳ تبدیل به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی شد و فروش سالانه آن در خارج از کشور ۳۳۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، فولاد قطعا در اقتصاد جهانی یکی از مولفه های قدرت در قراردادهای تجاری است؛ صنعت خودروی چین نیز مقدار زیادی فولاد وارد می کند. از ۳۲ کشوری که زنجیره فولاد را تشکیل می دهند، تقریباً نیمی از آنها به چین به عنوان مقصد برتر متصل هستند. یکی از بخش های اصلی خودرو اما لاستیک است که تقاضای مرتبط با گسترش تولید خودرو در چین اخیراً به افزایش قیمت این کالا به بالاترین سطح سه سال اخیر کمک کرده است. بزرگترین صادرکنندگان آن، مانند تایلند و اندونزی، فهرستی از واردکنندگان برتر لاستیک دارند که چین اصلی ترین آن ها است.

تاریخچه صنعت خودروسازی در چین

صنعت خودروسازی چین در ۱۹۵۰ میلادی شکل گرفت، زمانی که چین با کمک اتحاد جماهیر شوروی و به لطف اصلاحات گسترده دنگ شیائوپینگ، رهبر حزب کمونیست در اقتصاد و صنعت چین، در طول سه دهه روند صعودی به خود گرفت و در ۱۹۹۰ به شکوفایی رسید. تولید سالانه ی خودرو در چین برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ از مرز یک میلیون دستگاه گذشت؛ اما ۲۱ سال بعد، در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم که چینی ها به تنهایی ۵.۲۲ میلیون دستگاه خودرو صادر کردند.

شرط جالب چینی ها برای سرمایه گذاران خارجی

یکی از اصلی ترین عواملی که موفقیت چین را توضیح می دهد، سرمایه گذاری مستقیم کشورهای خارجی در این کشور است. سرمایه گذاری خارجی در چین در اندازه بازار، هزینه های نیروی کار و کیفیت زیرساخت ها موثر بود. سرمایه گذاری مستقیم خارجی به افزایش سرمایه گذاری و رشد بهره وری در چین کمک کرد و باعث ایجاد شغل و شکل گیری بخش صادرات پویا شد.

چینی ها برای استقرار خودروسازان برتر دنیا در کشورشان که به لطف بازار مصرف گسترده، نیروی کار ارزان و هزینه ی تولید پایین به یکی از بهترین زیرساخت ها برای صنعت خودرو تبدیل شده بود، شرط جذابی را مطرح کرده اند؛ هر خودروسازی که خواهان سرمایه گذاری در چین است باید با یک خودروساز چینی شریک شود تا طرفین معامله از بستر صنعتی شکل گرفته به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

سیاست جذاب چینی ها باعث تولد خودروسازان متعددی شد که بسیاری از آن ها صاحب سبک به نظر می رسند. خودروسازی FAW که زیرمجموعه های متعددی دارد از دل سرمایه گذاری فولکس واگن در چین به یکی از چهار خودروساز برتر این کشور تبدیل شد و شرکت SAIC نیز با رشد زیرمجموعه های جنرال موتورز در چین به شهرتی باورنکردنی دست پیدا کرد. برند برلیانس که خودروهای آن را در بازار ایران هم مشاهده کرده ایم، نشأت گرفته از سرمایه گذاری گسترده بی ام و در چین بوده است.

بی وای دی، جیلی، چانگان، چری و دانگ فنگ از جمله مهم ترین و شناخته شده ترین خودروسازان چینی هستند. اگرچه صنعت خودروسازی در چین هنوز رنگ و بوی دولتی دارد و بسیاری از هلدینگ های غول پیکر صاحبان اصلی خودروسازان شناخته شده چینی هستند، واقعیت این است که رویکرد دولتی هم نتوانسته مانع رؤیاپردازی های شرکت های چینی باشد.

۲۰۲۳، سال سرنوشت ساز صنعت خودروسازی چین

سال ۲۰۲۳ یک لحظه مهم در تکامل صنعت خودرو چین بود. این صنعت به تولید ۳۰.۱۶ میلیون دستگاه و فروش ۳۰.۰۹ میلیون دستگاه دست یافت که نشان دهنده نرخ رشد سالانه ۱۱.۶ درصد و ۱۲ درصد است.

ریشه دوانی خودروسازی چین در کشورهای همسایه

ژاپنی ها اما در شکل گیری سیاست گذاری چین برای توسعه صنعت خودروسازی این کشور، بی تاثیر نبوده اند. ژاپنی ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی و اوایل قرن بستم خطوط تولید خود را به کشورهای گوناگونی در سارسر جهان منتقل کردند و تلاش کردند تا بازارهای بزرگی برای محصولات خود پیدا کنند؛ ایده ای که بی شباهت با سیاست های خودروسازان چینی نیست.

بی وای دی نمونه ی بارزی از تلاش چینی ها برای موفقیت بیشتر است. این خودروساز برای ساخت کارخانه های بیشتری در خارج از چین از جمله یک کارخانه ی ۶۰۰ میلیون دلاری در برزیل و دیگری در مجارستان برنامه ریزی می کند. ام جی و چری نیز علاقه مند هستند که کارخانه ای برای مونتاژ خودروهایشان در مکزیک تأسیس کنند. درعین حال، چری سعی دارد که با موفقیت زیرمجموعه های شناخته شده اش یعنی اومودا، جیکو، جتور و اکسید در اروپا، به تأسیس کارخانه ی تولید خودرو در قاره ی همیشه سبز نزدیک شود.

چری با اومودا ۵ [که در ایران با نام فونیکس اف ایکس شناخته می شود] وارد بازار استرالیا شده و امیدوار است که در بازار پویای این کشور هم فرصت های متعددی داشته باشد. فونیکس اف ایکس اخیرا در بازار بریتانیا هم عرضه شده؛ اما آن چه چینی ها در حال مقدمه سازی اش در کشورهای گوناگون هستند، به لطف ارتباطات عمیق میان ایران و چین همین حالا در ایران ریشه دوانده است. محصولات چری در ایران با نمایندگی مدیران خودرو تحت برندهای «ام وی ام»، «فونیکس» و «اکستریم» با رده های قیمتی مختلف مونتاژ و عرضه می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • آغاز فروش فوق‌العاده سایپا با تحویل ۳ ماهه از فردا + جزییات
  • مفقودی یک نفر در رودخانه چالوس صحت ندارد