Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه ورزش: تاخت و تاز کرونا در جهان ادامه دارد و همچنان مبنا و دلیل همه تصمیم گیری هاست به خصوص تصمیماتی که آنی و یکباره اتخاذ می‌شوند و به خاطر نو بودن‌شان چالش‌های جدیدی با خود به همراه دارند دقیقاً مانند رایی که اخیراً در کمیته بین المللی المپیک (IOC) مورد توجه و تاکید قرار گرفته و به این واسطه کمیته ملی المپیک ایران را در رابطه با ترکیب اعزامی به توکیو و چگونگی چینش آن دچار کشمکش‌های داخلی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه پروسه «حذف» در دستورالعمل‌های المپیکی IOC

بسیاری از رویدادهای ورزشی همچنان به خاطر فراگیری کرونا و تبعاتش در حال لغو یا جا به جایی هستند، لغو مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان، موکول شدن مسابقات جام ملت‌های فوتسال به سال آینده میلادی، تعویق کلی رقابت‌های فوتبال جوانان در آسیا و برگزاری با تاخیر رقابت‌های مرحله دوم انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های فوتبال آسیا از جمله این موارد هستند.

با همه اینها کمیته بین المللی المپیک همچنان بر برگزاری بازی‌های معوقه المپیک توکیو در زمان پیش بینی شده جدید تاکید دارد - که این به خاطر ماهیت متفاوت المپیک با دیگر رویدادهاست - اما به منظور کاهش خطرات احتمالی ناشی از ویروس کرونا مدام در حال به روز رسانی دستورالعمل‌های جدید خود برای این بازی‌ها و ابلاغ آن به کشورهای شرکت کننده است.

جدیدترین دستورالعملی که توسط IOC و در رابطه با بازی‌های المپیک ابلاغ و در اختیار کمیته ملی المپیک ایران هم قرار گرفته است بر «حذف» و کنار گذاشتن دسته‌ای دیگر از افراد تاکید کرده است.

«میهمان» به توکیو نیاورید

«حذف» همراهان اضافه یا همان «میهمانان» مهمترین مسئله قابل تامل در دستورالعمل جدید کمیته بین المللی المپیک است که هفته گذشته برای ایران ارسال شد.

در واقع IOC که حدود سه هفته پیش در راستای تمهیدات کرونایی برای بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو برگزاری بدون تماشاگر این بازی‌ها را به تصویب رساند، این بار دامنه مقدمه چینی‌هایش برای برگزاری کم خطر المپیک را از سکوی ورزشگاه‌ها به داخل کاروان کشورها و ترکیب آنها گسترش داده تا اینگونه نظارت و مدیریت خود برای همزیستی المپیک و کرونا در توکیو را گسترده‌تر و دقیق‌تر کند.

به طور حتم کنار گذاشتن افراد میهمان از المپیک به اجرای پروتکل‌های بهداشتی ویژه این بازی‌ها کمک می‌کند اگرچه عمل به آن مدیران ورزش کشورها را ملزم به تغییرات اجباری در ترکیب کاروان المپیکی کشورشان می‌کند مانند ایران که مثل همیشه روی کارت ویژه میهمانان و استفاده از آن برای اعزام‌های موردنظر حساب زیادی باز کرده بود اما حالا باید قید آنها را بزند.

محدودیت شامل «مقامات» نمی‌شود

IOC برای هر دوره بازی‌های المپیک از مقامات کشورهای مختلف برای سفر به محل برگزاری این بازی‌ها و تماشای از نزدیک آن دعوت می‌کند. این مقامات رئیس جمهور و معاونانش، نخست وزیر و البته وزیر ورزش را شامل می‌شوند.

دستور العمل اخیر کمیته بین المللی المپیک مبنی بر «حذف میهمانان» البته در برگیرنده مقامات نمی‌شود. در واقع به خاطر اهمیت المپیک و فراگیر بودن آن، IOC حضور مقامات کشورها در توکیو را محدود نکرده است مگر اینکه بعد از این تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ کند.

غربال ترکیب کاروان با حساب «دو دوتا، چهارتا»

المپیک رویداد بی نظیری است که تماشای از نزدیک آن آرزوی خیلی هاست. این آرزو در ادوار مختلف المپیک برای خیلی‌ها برآورده شد بدون اینکه ورزشکار و مربی باشند یا جزو کادر سرپرستی و مدیریتی کاروان یا مرتبط با فدراسیون اعزامی و یا حتی بدون عضویت در تیم خبری؛ این افراد به عنوان میهمان و همراه در ترکیب کاروان قرار می‌گرفتند و اینگونه تماشاچی بزرگترین رویداد ورزش جهان می‌شدند.

برای سی و دومین دوره بازی‌های المپیک اما خط قرمز IOC مانع اعزام بی دلیل افراد یا همان مدعوین و میهمانان می‌شود. به این واسطه کمیته ملی المپیک گرایش بیشتری به پیش رفتن با حساب و کتاب «دو دوتا، چهارتا» خواهد داشت تا در اجرای این دستورالعمل که منجر به ریزش ترکیب کاروان می‌شود، بتواند بهترین تصمیم را بگیرد و مهمترین و تاثیرگذارترین نفرات را در ترکیب داشته باشد.

این کمیته برای هر یک از ادوار بازی‌های المپیک بین ۵ تا ۸ کارت میهمان از طرف IOC در اختیار می‌گرفت. علاوه بر این کمیته بین المللی المپیک دو کارت ویژه و مجزا هم برای رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک در نظر می‌گرفت که قابل استفاده برای نزدیک ترین همراهان آنها بود.

ویژگی این کارت‌ها محدود نبودن‌شان بود و اینکه قابلیت استفاده و دسترسی برای هر فرد مورد نظر کمیته ملی المپیک را داشت. حالا اما کمیته بین المللی المپیک به واسطه تصمیم تاکیدی جدیدش، کارت‌هایی با این امتیاز را برای هیچ کشوری صادر نخواهد کرد و همین مسئله دست و بال کمیته را برای اعزام برخی افراد مورد نظر بسته است.

وقتی «پول» گره گشا نیست

تفاوت المپیک با دیگر رویدادهای آسیایی و جهانی ورزش همین جا مشخص می‌شود که برای حضور در آن نمی‌توان به هیچ راه و شیوه و رقم نجومی متوصل شد تا قوانین برگزار کنندگانش را دور زد. IOC اعلام کرده از پذیرش افرادی که لزومی به حضورشان در توکیو نمی بیند یعنی همان میهمانان ممانعت می‌کند و این یعنی محدودیت‌هایی که در سیستم ثبت نام هم اعمال خواهد کرد.

اینجاست که تصمیم گیری ها در رابطه با ترکیب کاروان المپیک و چینش و جانمایی آن تعیین کننده تر می‌شود چرا که به دلیل در اختیار نداشتن کارت‌های گره‌گشای همیشگی و در کل محدود شدن اعزام، دست و بال کادر سرپرستی در معرفی «همراهان مورد نیاز» بسته‌تر شده و کار به اهم و فی الاهم کشیده خواهد شد.

پیش بینی کلی برای چینش ترکیب کاروان اینگونه است که به ازای هر سهمیه، یک همراه - مربی یا سرپرست- کنار ورزشکار قرار بگیرد. در برخی رشته‌ها اما به خاطر شرایط خاص تیم و ورزشکارانش به جا به جایی‌هایی نیاز است و بعضاً در اختیار داشتن همراهان بیشتر.

مسئله دیگر در مورد زمان اعزام تیم‌ها و ورزشکاران است؛ اعزام رشته‌های مختلف بر اساس برنامه بازی‌های توکیو در قالب دو گروه انجام می‌شود ضمن اینکه با توجه به اختلاف ساعت تهران و توکیو، ورزشکاران هر رشته پنج روز پیش از آغاز رقابت‌های‌شان عازم ژاپن خواهند شد.

حال آنکه وقتی رشته‌های گروه دوم از ایران به توکیو می رسند، برخی رشته‌های گروه اول مانند والیبال و بسکتبال هنوز در توکیو مستقر هستند. همین مسئله امکان استفاده «گردشی» کارت‌ها را هم کمتر کرده است به خصوص با توجه به حجم بالای کادر اینگونه رشته‌ها.

اینها مسائلی است که کادر سرپرستی کاروان المپیک باید در تصمیم گیری های آتی خود برای تعیین ترکیب اعزامی مورد توجه قرار دهد.

کد خبر 5184829 زینب حاجی حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک المپیک 2020 توکیو کمیته بین المللی المپیک ویروس کرونا فوتبال تیم فوتبال پرسپولیس لیگ قهرمانان فوتبال آسیا تیم فوتبال استقلال تهران کشتی فرنگی لیگ برتر فوتبال ایران کشتی آزاد فدراسیون فوتبال جودو شهاب الدین عزیزی خادم کسب سهمیه المپیک تیم فوتبال فولاد خوزستان تیم ملی فوتبال ایران تیم فوتبال نساجی مازندران کمیته بین المللی المپیک کمیته ملی المپیک بازی های المپیک کاروان المپیک ترکیب کاروان بازی ها کارت ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش بازی میزبان: چشمک تایلندی‌ها به جام جهانی

به گزارش ورزش سه، تایلندی‌ها برای سومین بار میزبانی بزرگ‌ترین رویداد فوتسالی قاره کهن را بر عهده گرفتند تا چنین روزهایی را تجربه کنند. پیروزی سه بر یک با یک نمایش فوق العاده، نه تنها تیم میگوئل را در صدر جدول جای داد، بلکه با یک پیروزی دیگر به مرحله حذفی راه خواهند یافت. تیم ملی فوتسال تایلند با حمایت پُرشور طرفدارانش، بازی خود را به چینی ها دیکته کرد و با درخشش محمد عثمان ستاره‌ای که در تیم کوردوبا اسپانیا توپ می‌زند و تایلندی ها حساب ویژه ای را روی او باز کرده‌اند، بارها برای تیم ملی چین خطرساز شد و ضرباتش به تیرک دروازه حریف برخورد کرد.

چینی‌ها که آخرین بار در سال 2010 توانسته بودند از مرحله گروهی صعود کنند، فقط 13 دقیقه موج حملات تایلند را تحمل کردند و سرانجام میزبان توسط چمچرون اپیواته به گل رسید. شاگردان میگوئل به کمتر از یک دقیقه نیاز داشتند تا برتری‌شان را دو برابر کند و این بار محمد عثمان با گلزنی خود سکوها را منفجر کرد.

در حالی که فقط پنج دقیقه تا پایان نیمه نخست باقی مانده بود. تایلندی‌ها از روی یک ضربه اوت برنامه‌ریزی شده و شلیک بی نقص وورساک به گوشه‌ی دروازه چین، نتیجه را سه بر صفر به سود خود کردند تا در همین نیمه، نسخه چینی‌ها پیچیده شود.

با شروع نیمه دوم، بازیکنان تیم ملی تایلند سعی کردند کارهای تدافعی را در این بازی مرور کنند و بیست دقیقه بعدی را به چشم دوئلی تدارکاتی نگاه کردند. در حدی که تب‌وتاب نیمه اول را از خود نشان ندادند و زهردار نبودند. چینی ها برای کم کردن اختلاف به سیستم پاورپلی روی آوردن و در ده ثانیه پایانی یکی از گل های خورده را جبران کردند تا شکست سنگینی را متحمل نشوند.

*با این نتیجه و با توجه به تساوی ویتنام مقابل میانمار، تیم ملی تایلند در صدر جدول گروه A جای گرفت.

*تیم ملی تایلند‌‌ در دومین دیدار خود برابر میانمار صف‌آرایی می‌کند و چین برای زنده نگه داشتن شانس‌های صعودش، به پیروزی مقابل ویتنام نیازی مبرم خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • برتری قاطع میزبان در بازی یکطرفه مقابل میانمار
  • برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
  • تبریک کمیته ملی المپیک به قهرمانی مقتدرانه فرنگی کاران در آسیا
  • کنایه به قهرمان بوندس‌لیگا: امیدوارم آماده باشید
  • کیفیت میزبانی همدان در تاریخ کاراته کشور بی‌سابقه است
  • آتش بازی میزبان: چشمک تایلندی‌ها به جام جهانی
  • تاکید سئول و توکیو بر گسترش روابط با واشنگتن
  • کردستان برای سومین سال میزبان زائران اربعین شد
  • تبریک کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش به فرنگی‌کاران
  • کدام‌یک قهرمان لیگ می‌شود؛ استقلال یا پرسپولیس؟