Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها - انتقال آب خلیج فارس از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در استان فارس است که امروز با حضور مسئولان ارشد استانی و صنعتگران بررسی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، پیش از ظهر نشست نمک‌زدایی و انتقال آب خلیج فارس به استان با حضور معاون وزیر صمت، اعضای مجمع نمایندگان استان فارس و جمعی از سرمایه‌گذاران و صنعتگران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم عزیزی، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در ابتدای جلسه با بیان اینکه در راستای راهبردهای کلان استان طرح‌های مختلف و اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان فارس تلاش دارد تا با مشخص کردن اهداف و اولویت‌ها در مسیر توسعه استان گام بردارد.

وی با اشاره به اولویت‌های استان گفت: موضوع آب و تامین آن برای صنعت از اولویت‌های مهم استان است که در مجمع نمایندگان استان دنبال می‌شود پس از آن ریلی شدن استان، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و بحث بهداشت و درمان است که مورد توجه نمایندگان قرار دارد.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت استان فارس نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت است، گفت:  چندین منبع آب در اختیار ما قرار دارد که می‌توان روی آن حساب باز کرد و انتقال آب از خلیج فارس یکی از این منابع است.

وی با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس به دیگر استان‌ها هم می‌تواند بخشی از نیاز استان فارس را تامین کند، افزود: به طور مثال از خط انتقال استان کرمان برای تامین آب شهرستان‌های شرقی می‌توان استفاده کرد.

قادری افزود: سد تنگ سرخ بشار و پساب فاضلاب شهرهای بزرگ استان فارس از دیگر منابع تامین آب استان فارس است که باید مدنظر قرار گیرد و آب مورد نیاز صنایع را از آن تامین کنیم.

 350 میلیون مترمکعب مصرف آب شرب استان فارس است 

محمود رضایی کوچی، معاون عمرانی استاندار فارس نیز با بیان اینکه  350 میلیون مترمکعب مصرف آب شرب استان فارس است، گفت: با توجه به شرایط استان فارس باید به سمت تامین آب از دریا و انتقال آب از خلیج فارس برویم. 

وی با تاکید بر اینکه استان ما برای اینکه صنعتی شود باید به سمت انتقال آب از دریا و منابع نزدیک برویم، افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس از سال‌های گذشته مطرح بوه و انتقال از آب دریا با تکیه بر بخش صنعتی و خصوصی است و دولت نقش کمی در این زمینه دارد. 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان: وزارت نیرو انتقال آب شرب به کرمان را پیگیری نکردروند اجرای پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفتکدام‌ها شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در پروژه انتقال آب عمان سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

رضایی با بیان اینکه بستر انتقال آب از خلیج فارس برای استان فارس آماده است، بیان کرد: نکته مهم در این زمینه توافق مصرف‌کنندگان با هم است که یا در قالب شرکت مادر یا کنسرسیوم برای کل استان کار انتقال آب انجام شود. 

معاون استاندار فارس با بیان اینکه استان فارس خیلی صنعتی نیست اما تامین آب ارزان برای صنعت ضروری است،  گفت: بانک آب سیاستی است که در دنیا اجرا می‌شود و یک راه است که می‌توان آب را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع بیان کرد: بانک آب به این صورت است که همه آبها در یک بانک وارد شوند و مصرف‌کننده و تولیدکننده به نتیجه برسند که از کدام روش استفاده کنند. بانک آب می‌تواند گزینه مناسبی برای مصرف مشترک صنعت و غیره باشد و مهم این نیست که آب از کجا تامین شود مهم این است که آب با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسند.

رضایی با تاکید بر اینکه بسترها در استان فارس برای انتقال آب وجود دارد، عنوان کرد: شاه بیت موضوع استقبال صنعت برای انتقال آب از دریا و راه‌اندازی شرکتی است که توان توزیع را داشته باشد.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد معدل بارندگی استان کاهش داشته است که نشان می‌دهد آینده تامین آب سخت است و هزینه تولید آب هم زیاد است و باید اقدامی برای تامین آب انجام دهیم وزارت نیرو هم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه لازم است در یک فرایند و مسیری فراجناحی و فرادولتی در تدوین طرح انتقال دقت نظر و وسواس وجود داشته باشد، گفت: باید سازوکاری هم برای دریافت نظر متخصصان و ذی نفعان برای انجام این کار وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه رفت و آمد دولت‌ها هم نباید کار را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: در انتقال آب و پساب آن نیز باید توجه شود که اتفاقاتی که در زمینه شیرین کردن آب در خلیج فارس رخ داده است، دوباره تکرار نشود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در پایان بیان کرد: مطلب مهم دیگر هم تبیین درست موضوع با مردم و گفت‌وگوی دقیق با مردم است که باید در این طرح باید مورد توجه باشد.

 انتقال آب از خلیج فارس حق مسلم مردم این استان است 

جواد عسگری، نائب رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس در یک مقطعی ژست تولید محصولات کشاورزی را گرفت و سفره‌های آب زیرزمینی تمام شد، عنوان کرد: همین امر سبب شد از صنعتی شدن غافل شویم و در ادامه نیز کشاورزی را  از دست دادیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی با توجه به شعار سال باید برای تولید و صنعتی شدن گام بردارند و ما نمایندگان نیز مسیر را هموار می‌کنیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران زیادی در این مدت برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی دعوت شدند که برخی نیاز به آب بیشتری و برخی نیاز کمتری دارند.

عسگری با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس حق مسلم مردم این استان است، گفت: به دلیل نزدیکی استان فارس به خلیج فارس و تامین نیازهای استان‌های همجوار باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر استان‌ها از این ظرفیت استفاده کردند اما ما هنوز نتوانستیم ورود کنیم، افزود: حوزه هر دستگاهی باید مشخص باشد و با یک برنامه مشخص این طرح را اجرا کنیم؛ اگر دستگاه‌ها همکاری کنند سرمایه‌گذاران نیز با میل و رغبت می‌آیند اگر این نباشد سرمایه‌گذار هم عقب می‌رود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت بیان کرد: اگر در یک مقطع زمانی مشخص نتوانیم سرمایه‌گذار صنعتی را جلب کنیم نرخ بیکاری استان بالاتر می‌رود و آسیب‌های دیگر را در پی دارد و توقع داریم که دستگاه‌های اجرایی استان نیز خودشان کار را دنبال کنند و ما نیز حمایت می‌کنیم.

نائب رئیس مجمع نمایندگان استان فارس تصریح کرد: قطعا باید آب از خلیج فارس با اولویت صنعت و بعد کشاورزی به استان فارس انتقال پیدا  کند.

 از ظرفیت‌های آب استان فارس استفاده درستی نمی‌شود 

حمیدرضا دهقان، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه هر گونه طرحی که اجرا شود باید توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت:  استان فارس هیچ وابستگی به منابع آب خارج از استان ندارد به عبارتی هیچ منبع آبی از دیگر استان‌ها وارد فارس نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های آب استان فارس استفاده درستی نمی‌شود، گفت: از تخصیص‌هایی که برای صنعت در نظر گرفته شده فقط 28 درصد استفاده می‌شود که نمونه این امر تخصیص آب به پتروشیمی‌ها است که هنوز هیچ پروژه‌ای اجرا نشده است.

دهقان با بیان اینکه پساب فاضلاب از دیگر منابع آبی است که از آن استفاده نمی‌شود، افزود: 190 میلیون پساب در شهرهای مختلف استان داریم که استفاده خاصی از آن نمی‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس درباره تخصیص آب به استان از طرح انتقال نیز گفت: ظرفیت انتقال از دریا نامحدود در اختیار ما قرار داده شده و بسته به درخواست و تقاضای صنعتگران است همچنین منوط به این است که بخش خصوصی پای کار باشد که از این آب استفاده کند.

 تامین آب لازمه تحقق چشم‌انداز صنعتی استان فارس  

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس نیز با بیان اینکه برای صنعتی شدن باید زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد، گفت: چشم‌انداز صنعتی استان خیلی خوب است و اینکه برخی فارس را استانی صنعتی نمی‌دانند درست نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل همین چشم‌انداز است که این جلسه به وجود آمده تا آب مورد نیاز واحدهای صنعتی تامین شود، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی تشکیل شده اما با مشکلاتی مواجه هستند که یکی از آنها بحث آب است. 

ایزدی با بیان اینکه در آینده با توجه به جهش صنعتی در استان فارس نیاز به آب داریم، گفت: البته واحدهای صنعتی هم باید پای کار بیایند  اما این مطلب مهم است که یکی از مواردی در افق صنعتی استان دیده شده تامین آب واحدهای صنعتی است.

انتهای پیام/424

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نیز در این جلسه مجمع نمایندگان استان فارس رئیس مجمع نمایندگان استان انتقال آب از خلیج فارس استان فارس واحدهای صنعتی سرمایه گذاران دیگر استان ها نماینده مردم انتقال آب طرح انتقال برای صنعت اولویت ها فارس نیز تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته

سیجانی مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان تهران در نشست خبری گفت:گام نخست ما توسعه واحدهای صنعتی است،در استان تهران حدود ۳۸ شهرک صنعتی وجود دارد و بزرگ ترین شهرک دولتی و خصوصی بزرگ شکور در تهران قرار دارد. شهرک هایی صنعتی شنزار و شمس آباد، شهرک های خصوصی و دولتی هستند که بزرگ ترین شهرک صنعتی در ایران هستند.

او افزود:درحال حاضر، در استان حدود ۱۱هزار واحد صنعتی دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد ۵۵ تا ۶۰ درصد آن ها شهرک های صنعتی هستند. یکی از مشکلات بزرگی که شهرک های صنعتی با آن مواجه هستند، بحث نقدینگی و تامین مالی است.

به گفته او، سیاست های بانک مرکزی در ارائه تسهیلات، از سال گذشته روند انقباضی را طی کرده است و این موضوع تامین ارز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سیجانی بیان کرد:سال گذشته ۲۰۰ واحد راکت صنعتی احیا و راه اندازی شد به طوری که هنوز ۴۰۰ واحد هم باید احیا شود ،همچنین افزایش سرمایه برای واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران گفت:مهم ترین بحثی که واحد های تولیدی با آن مواجه هستند، بحث تامین ارز و تامین ریال است که توزیع و توسعه واحد ها را با مشکل مواجه کرده است. برای آنکه جهش هایی در شهرک های صنعتی صورت گیرد، نیاز است تا بانک ها به ویژه بانک مرکزی همراهی بیشتری داشته باشد. پس باید اشاره کرد که تامین ارز و تامین ریال، بحث قابل توجهی است که نیازمند همراهی بانک ها برای ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی است.

سیجانی اضافه کرد:توسعه شرکت های دانش بنیان یکی از اهداف سازمان صمت است به طوری که واحدهای کوچک به سمت دانش بنیان شدن پیش می روند ،سال گذشته ۱۰۷ واحد ما مجوز دانش بنیان را اخذ کردند.

به گفته او، ۱۷ درصد صادرات کشور مختص به واحدهای تولیدی و صنعتی است.

سیجانی در پاسخ به این سوال که نحوه نظارت بر روی کالاهای اساسی چگونه است؟ گفت:بازدید های نظارتی بر روی کالاهای اساسی انجام می شود ،اتاق اصناف، صمت، تعزیرات بر روی کالاها نظارت می کنند ،اگر قیمت جدیدی از سوی سازمان حمایت اعلام رسمی نشود ،افزایش قیمت غیر قانونی است.

به گفته مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران،اگر کالایی  که وارد می شود اسناد گمرکی نداشته باشد ضن قاچاق محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست