Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی جمعه شب گفت، راه رسیدن به توافق قوی‌تر با ایران، بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

مورفی در رشته پیامی توئیتری نوشت: «من توافقی "طولانی‌تر و قوی‌تر" با ایران را می‌خواهم، اما مسیر رسیدن به چنین توافقی از توافق هسته‌ای ایران می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک نکته کوتاه درباره این‌که چرا باید هرچه سریع‌تر به برجام برگردیم این است که پایه‌ای برای گرفتن امتیازات دیگر از ایران است».

این سناتور آمریکایی مدعی شد: «مهم‌ترین چیز این است که اطمینان یابیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. این اولویت ما محسوب می‌شود. بله، می‌خواهیم که ایران به حمایت از گروه‌های نیابتی و برنامه موشکی خود خاتمه دهد اما دیگر فعالیت‌‌های بدخواهانه آن‌ها در صورت داشتن بمب اتم، بسیار بدتر خواهد بود».

او در ادامه نوشت:‌ «ما چهار سال زمان داشتیم تا رویکرد مخالفان برجام را امتحان کنیم. [دونالد] ترامپ تحریم‌هایی فلج‌کننده را علیه ایران اعمال کرد تا آن‌ها را مجبور کند درباره همه‌چیز مذاکره کنند. این فاجعه بود. ایران از مذاکره سر باز زد و آن‌ها برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفتند و شلیک به نیروهای آمریکایی را شروع کردند».

مورفی افزود: «در عین حال، اتحادی که [باراک] اوباما تشکیل داده بود (آمریکا، اروپا، روسیه و چین در برابر ایران) فرو ریخت. اروپا، چین و روسیه به ایران کمک کردند تحریم‌های ترامپ را دور بزند و با ما در مهار دیگر تلاش‌های ثبات زدای ایران نیز همکاری نکنند».

این قانون‌گذار دموکرات نوشت: «احمقانه است که باور کنیم ایران اکنون مشتاق است که بنشیند و درباره توافقی جامع مذاکره کند و حتی اگر هم این کار را انجام دهند از ما امتیاز خواهند خواست، مانند تغییر روابط دفاعی ما با عربستان سعودی و امارات متحده عربی».

در ادامه این رشته توئیت آمده است: «بهترین راه برای آوردن ایران به پای میز مذاکره برای مسائل غیرهسته‌ای این است که به برجام بازگشته و ساختار اتحاد ۱+۵ را مستحکم سازیم. چنین چیزی به معنای "پایبندی در برابر پایبندی" است. ایران به مفاد برجام برمی‌گردد و آمریکا تحریم‌ها را برمی‌دارد».

موفی می‌نویسد: «رئیس جمهور [جو] بایدن نباید انتظار داشته باشد که حتی یکی از مخالفان توافق اصلی، از پایبندی در برابر پایبندی حمایت کند. ایران، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و جمهوری‌خواهان کنگره این گفت‌وگوها را راهی برای انجام کاری می‌بینند که نتوانستند در سال ۲۰۱۵ انجام دهندو این‌که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را از بین ببرند».

او در پایان این رشته توئیت عنوان می‌کند: «اما این توافق برای آمریکا، اسرائیل و باقی جهان خوب بود. این توافق نشانه‌ای از این بود که دیپلماسی می‌تواند مسائل بزرگ را حل کند و هر روزی که آمریکا و ایران خارج از این توافق باشند، جهان امنیت کمتری داشته و دیپلماسی رو به افول خواهد بود».

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از برجام که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد و خواستار توافقی بهتر با تهران شد. ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد. یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

اکنون مقام‌های دولت بایدن اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس، دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، دیروز‌ (۲۰ فروردین) برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.  ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست بود. 

در نشست دیروز، نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای ۱+۴ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند. 

ایران تأکید کرده در این دور مذاکرات، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت و ضمن رد راه‌حل گام‌به‌گام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به لغو همه تحریم‌های آمریکا می‌داند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: سناتور آمریکایی توافق هسته ای ایران کریس مورفی توافق هسته ای تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران

به گزارش خبرآنلاین، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد در ایران را هدف تحریم‌هایش قرار داد که گفته می‌شود موتورهای پهپادهای مورد استفاده در حمله ۱۳ آوریل (وعده صادق) به اراضی اشغالی فلسطین را تولید می‌کنند.

علاوه بر این، بریتانیا چندین سازمان نظامی، افراد و نهادهای ایرانی را که به ظن آنها در صنایع پهپادی و موشک‌های بالستیک ایران دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، انگلیس امروز ۱۳ طرف جدید را در لیست تحریم‌های ایران قرار داد.

«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما به اعمال اختیارات تحریمی خود برای مقابله با ایران از طریق اقدامات بیشتر در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد.»

به گزارش ایسنا، همچنین شبکه خبری الجزیره به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که آمریکا ۵ شرکت تامین‌کننده مواد اولیه فولاد خوزستان را تحریم می‌کند و هدف از آنها «تضعیف برنامه موشکی و پهپادی» ایران است.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که مقامات آمریکایی در روزهای گذشته گفتند که در پاسخ به فعالیت ایران در منطقه و برای جلوگیری از حملات آینده، تحریم‌های جدیدی را آماده می‌کنند. قانونگذاران آمریکایی در کنگره همچنین به سرعت قوانینی را پیش می‌برند که هدفش تحت فشار قرار دادن منابع مالی جمهوری اسلامی و مقامات آن است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رهبران اتحادیه اروپا هم چهارشنبه گفتند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد و تحویل پهپادها و موشک‌های این کشور به گروه‌های مقاومت در غزه، یمن و لبنان را هدف قرار می‌دهند.

نیروی هوا فضای سپاه در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896828

دیگر خبرها

  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • چرا آمریکا حاضر به بمباران ایران همراه اسرائیل نشد؟ پاسخ نظامی آمریکایی
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت