Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت بریتانیایی با افزودن گرافن به برخی از اجزا کفش‌های خود، استحکام و دوام این کفش‌ها را به‌گونه‌ای ارتقا داده که حتی پس از طی ۱۲۰۰ کیلومتر هنوز قابل استفاده هستند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، گرافن یک ماده انقلابی با انعطاف‌پذیری بالا، استحکام قابل توجه و ویژگی‌هایی نظیر رسانایی الکتریکی و مقاومت شیمیایی است که موجب می‌شود در برخی حوزه‌های مهندسی به شدت جذاب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همکاری محققان دانشگاه منچستر و شرکت اینو ۸، یکی از تولیدکنندگان لباس ورزشی مستقر در بریتانیا، از گرافن برای تولید کفش‌های ورزشی استفاده شده است.

 

اینو ۸ در سال ۲۰۱۷ اولین کفش مخصوص دویدن را به بازار عرضه کرد که از گرافن در پنجه‌های آن استفاده شده بود. در طی ۴ سال بعد، این شرکت همچنان در حال نوآوری بوده و طیف گسترده‌ای از محصولات را با استفاده از گرافن تولید می‌کند.

 

به تازگی این شرکت علاوه‌بر استفاده از گرافن در بخش پنجه‌های کفش‌های مخصوص دویدن، از آن در کف کفش نیز استفاده کرده است.

 

مسئولان شرکت اینو۸ می‌گویند استفاده از گرافن به‌عنوان بخشی از کفی در کفش‌های مخصوص دویدن منجر به تولید کفشی شده‌است که دو برابر بیشتر از کفش‌های رایج قابل استفاده در دویدن است.

 

هنگامی که اینو۸ تلاش خود را برای استفاده از گرافن برای بهبود کفش‌های دویدن آغاز کرد، هدف اولیه استفاده از این مواد برای ایجاد پاشنه‌های تقویت شده بود که در حین دویدن دوام داشته و به سرعت فرسوده نشوند و در نتیجه دوام بیشتری داشته باشند. در راستای توسعه این فناوری، این شرکت با همکاری مشترک دانشگاه منچستر اقدام به انجام تحقیقاتی در این باره کرده است.

 

به گفته یکی از محققان این پروژه، هنگامی که گرافن به لاستیک مورد استفاده در کفش‌های سری G Inov-۸ اضافه می‌شود، موجب بهبود استحکام و استقامت آن می‌شود. لاستیک تقویت شده با گرافن می‌تواند به‌طور موثرتری روی همه سطوح قرار گیرد و محکم و با دوام قابل قبول باشد. این محصول تأثیر بسزایی در بازار کفش ورزشی خواهد داشت.

 

این شرکت نشان داد که افزودن گرافن، علاوه‌بر کاهش ساییدگی و فرسودگی برای مدت زمان طولانی، باعث جلوگیری از لیز خوردن در مسیر‌های مرطوب و کف سالن‌های خیس می‌شود.

 

با توجه به موفقیت این کفش‌های مخصوص دویدن حاوی گرافن، این شرکت از کامپیوزیت گرافنی در کفی کفش نیز استفاده کرده است. گرافن جایگزین کفی‌های کربن رایج در شکل‌های مخصوص کفش دویدن می‌شود. این شرکت می‌گوید محصولی ساخته است که برای دوندگان مسافت‌های طولانی و ماراتن مناسب است.

Inov-۸ کف‌های تقویت‌شده با گرافن را مورد آزمایش قرار داده است، نتایج نشان می‌دهد که زیره‌های حاوی گرافن ۲۵ درصد بازده انرژی بیشتری نسبت به نمونه‌های استاندارد کربنی دارند. در نتیجه کفش‌های مخصوص مجهز به گرافن بعد از طی مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر نیز عملکرد خوبی دارند. این، دو برابر استاندارد فعلی صنعت کفش است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو دویدن گرافن کفش ورزشی استفاده از گرافن کفش های مخصوص مخصوص دویدن تقویت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف

تفاهم نامه همکاری فناورانه و دانش بنیان در صنعت روانکار به‌منظور تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه بین شرکت نفت ایرانول و دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصر روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تفاهم‌نامه همکاری فناورانه و دانش بنیان در صنعت روانکار با حضور دکتر موسوی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و مهندس اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول منعقد شد.

در این جلسه که با حضور معاون پژوهش و فناوری و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شریف همچنین جمعی از معاونین و مدیران شرکت نفت ایرانول برگزار شد، دکتر موسوی طی سخنانی گفت: شرکت نفت ایرانول یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت روانکار است. وی افزود: با توجه به ظرفیت بالقوه و بالفعلی که دانشگاه صنعتی شریف دارد امیدواریم بتوانیم با همکاری موثر در حوزه‌های مختلف فناورانه و دانش بنیان به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم و با بومی‌سازی ملزومات وارداتی، ارتقا کیفیت و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از محصولات پالایشی، با تحولات آینده در روند جهانی هم مسیر شده و توسعه یابیم تا گامی اساسی در فراگیری خودرو‌های الکتریکی و پیشرفت این صنعت برداریم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: با توجه به اینکه صنعت روانکار صرفا اختصاص به خودرو ندارد و نقش اساسی در تمامی صنایع کشور ایفا می‌کند، امیدواریم با برنامه‌هایی که در زمینه داخلی‌سازی مواد اولیه و استفاده از فناوری‌های نوین در تولید محصولات شرکت نفت ایرانول داریم، بتوانیم با حداکثر توان موجود در این دانشگاه، در راستای ارتقای این شرکت در بازار‌های داخل و خارج از کشور همکاری کنیم.

در ادامه این جلسه مهندس اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول نیز ضمن معرفی توانمندی‌های شرکت نفت ایرانول گفت: شرکت نفت ایرانول با سابقه‌ترین شرکت در صنعت روانکار کشور است که با دارا بودن دو پالایشگاه تهران و آبادان، ظرفیت بالایی در حوزه پیشرفت‌های دانش بنیان دارد. ما به دنبال تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و اجرایی شدن پروژه‌هایی در زمینه توسعه و ارتقا کیفیت محصولات، ایجاد ارزش افزوده در محصولات جانبی، بهبود و تحول در فرایندها، بومی‌سازی مواد اولیه، به کارگیری فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی و توسعه سرمایه انسانی متخصص هستیم.

وی افزود: با توجه به آینده صنعت روانکار و ورود خودرو‌های برقی در سال‌های آینده باید تحقیقات و پژوهش در راستای محصولات این حوزه از جمله؛ انواع روغن‌های دارای عمر روانکاری بالا و گریس‌های خاص را آغاز کنیم.

در ادامه تفاهم نامه همکاری مشترک بین طرفین توسط دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و مهندس عیسی اسحاقی مدیر عامل شرکت نفت ایرانول امضا شد.

در این پایان جلسه مقرر شد با تشکیل جلسات مشترک ماهانه روند توسعه و پیشرفت مفاد تفاهم نامه، بررسی شده و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد
  • افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.
  • کابینی برای استراحت در فرودگاه ترکیه!
  • ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • اجرای بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه گاز در استان کرمان در سال ۱۴۰۲
  • یک دستکش مخصوص با چراغ ضدآب + فیلم