Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@08:53:42 GMT

خطر تعطیلی بدون پیشگیری

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۷۱۸۸

خطر تعطیلی بدون پیشگیری

 درواقع حالا که بیماری طغیان کرده و اپیدمی از کنترل خارج‌شده تازه تصمیم بر اعمال محدودیت‌ها گرفته‌شده است؛تصمیمی که می‌تواند مانند گذشته با شکست مواجه شود اگر محدودیت‌ها به‌درستی اجرا نشود و به‌طور منظم تحت پایش و نظارت قرار نگیرد.

بازیگران اصلی اجراشدن اعمال محدودیت‌ها مردم، ارگان‌ها، نهادهای دولتی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، نیروهای مسلح، صاحبان کارخانه‌ها و تولیدی‌ها و شرکت‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در۱۴ماه گذشته فعالان نظام سلامت تلاش کردند تا بیماری را کنترل کنند.

در این راه تمام سختی‌ها، فشارها و کمبودها را به جان خریدند و به‌تنهایی با ویروس کرونا مقابله کردند اما نظام سلامت هیچ کشوری نمی‌تواند با ویروس کرونا به‌تنهایی مقابله کند،چراکه برای کنترل بیماری بسیج همگانی نیاز است.

سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی باوجود مواجهه اندک با ویروس، امروز دورکار شدند و کادر نظام سلامت که خسته‌اند و با حجم زیادی از ویروس مواجهند، باید کار کنند.

پس در شرایط فعلی بهترین اقدام برای مقابله با بیماری و اجراشدن درست محدودیت‌ها این است که از توان ارگان‌ها و نهادهای دولتی، کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها استفاده شود. کارمندان دولت که از دولت حقوق می‌گیرند، می‌توانند برای اجرایی شدن محدودیت‌ها تلاش کنند.

فرهنگ‌سازی، نظارت بر اجرایی شدن محدودیت‌ها، آموزش به مردم، پایش و غربالگری افراد مبتلا و در اختیار قرار دادن تجهیزات حمل‌ونقل می‌تواند کمک مناسبی به‌نظام سلامت در اجرایی شدن بدون کم‌وکاست محدودیت‌ها باشد.

درواقع همکاری همه بخش‌ها تنها راه مبارزه با طغیان اپیدمی در کشور است در غیر این صورت مانند ۱۴ماه گذشته، محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد که کمتر به آن عمل می‌شود. حالا زمان وضع قوانین و به کار گرفتن توان ارگان‌ها و نهادها برای مقابله با بیماری کروناست، چراکه نظام سلامت به‌تنهایی نمی‌تواند بحران کرونا را مدیریت کند.

طبیعتا تعطیلی شهرها، پرهزینه‌ترین راه کنترل اپیدمی است. براساس نتایج تحقیقات به‌دست‌آمده با تعطیلی یک شهر، بیش از ۲۰درصد درآمد اقتصادی آن کاهش می‌یابد.این در حالی است که تعطیلی یکی از راه‌های کنترل بیماری است، هرچند این روش به‌تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای کاهش بیماری باشد.

قبل از تعطیلی سراسری باید برنامه‌ریزی همه‌جانبه صورت بگیرد. همچنین در دو هفته تعطیلی باید به این سؤال پاسخ داده شود که چه باید کرد؟ تعطیلی در زمان طغیان اپیدمی علت اصلی را از بین نمی‌برد، مگر این‌که کارهای پیشگیرانه، غربالگری در قالب طرح شهید سلیمانی و کنترل بیماری صورت بگیرد.

پس اگر در زمان تعطیلی برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، بعد از پایان تعطیلات، ترمز موقت شیوع بیماری برداشته می‌شود و طغیان دوباره صورت می‌گیرد. بنابراین تعطیلی تنها راه مقابله با بیماری کرونا نیست و باید برنامه‌ریزی‌های همه‌جانبه برای کنترل و کاهش ابتلا به بیماری وجود داشته باشد.

حمید سوری - رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حمید سوری کووید ۱۹ کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، اسدالله احمدی گفت: مرکز بهداشت کیش با هدف حفظ سلامت ساکنان و گردشگران، غربالگری و آموزش چهره به چهره مالاریا را از اتباع جدید الورود انجام می‌دهد و موارد مشکوک به سل را با حضور کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌ها بررسی می‌کند.

وی افزود: با توجه به وجود بیمار‌های مالاریا و سل در کشور‌های همسایه شرقی ایران، لازم است کادر درمان به ویژه پزشکان این بیماری‌ها را جدی بگیرند و موارد مشکوک را برای انجام آزمایش و غربالگری به واحد بیماری‌ها ارجاع دهند.

رئیس مرکز بهداشت کیش، گفت: با اجرای نظام مراقبت بیماریها، بیماری‌ها زودهنگام کشف می‌شوند و زنجیره انتقال آنها قطع می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: تشخیص، درمان و مراقبت بیماری‌های واگیر مانند مالاریا، سل، التور، هاری، دانگ، سالک و بیماری‌های منتقله از آب و غذا در مراکز بهداشت رایگان است.

رئیس مرکز بهداشت کیش، افزود: آگاهی رسانی در خصوص اقدامات مرکز بهداشت در زمینه مبارزه با بیماری‌ها و تشویق مردم برای مراجعه به مراکز بهداشتی و دریافت خدمات رایگان بسیار با اهمیت است.

احمدی خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون هاری، کزاز، هپاتیت و مننژیت مشمولان نظام وظیفه، آموزش و اطلاع رسانی به جامعه در خصوص بیماری‌های واگیر، مراقبت و پایش بیماری‌های واگیر و غربالگری بیماری‌های واگیر از دیگر اقدامات مرکز بهداشت کیش است.

دیگر خبرها

  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • واکسیناسیون رایگان ۱۴ هزار سگ جهت پیشگیری از هاری
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟
  • سیر از این بیماری جدی پیشگیری می‌کند
  • بدون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌توان تورم را کنترل کرد