Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@07:33:06 GMT

از خشونت تا نژادپرستی سیستماتیک

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۷۳۸۶

از خشونت تا نژادپرستی سیستماتیک

بایدن از قوانین محدود کننده حمل و نقل سلاح دفاع کرده و نسبت به خشونت بی‌پایانی که هرساله در آمریکا منجر به کشته شدن حداقل ۴۲ هزار نفر شده است، اظهار نگرانی می کند!

واقعیت امر این است که «خشونت سیستماتیک» شکل گرفته در ایالات متحده، پدیده ای فوری و بدون پشتوانه نیست! این پروسه، محصول یک روند مشخص بوده که اتفاقا دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا هر دو به‌صورت یکسان در شکل گیری و استمرار آن نقش داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایدن می‌داند که حتی اگر به جای ۴۲ هزار، ۱۰۰ هزار نفر در سال به دلیل استفاده از سلاح گرم یا خشونت‌های ناشی از آن جان خود را از دست بدهند ، باز هم لابی‌های تولید سلاح در آمریکا اجازه محدودکردن قوانین مربوطه را نخواهند داد! از سوی دیگر، بایدن و دموکرات‌ها دقیقا به مانند جمهوریخواهان، نیاز وافری به حمایت‌های پشت پرده و پنهانی لابی‌های تسلیحاتی آمریکا در آوردگاه‌هایی مانند انتخابات ریاست جمهوری و کنگره دارند. از این رو بایدن هیچ گاه به صورت واقعی خود را با این لابی های پشت پرده درگیر نمی کند!

«خشونت سیستماتیک» و «نژادپرستی سیستماتیک» دو پدیده همسان در آمریکا محسوب می شوند که دارای یک ریشه مشترک هستند.

حضور سیاستمداران نژادپرست از هر دو حزب سنتی آمریکا، نقش کاتالیزور و عامل تسریع‌کننده را در تقویت مؤلفه‌های مهاجرستیزانه در این کشور ایفا کرده است.

به عبارت بهتر، لابی های اصلی و پشت پرده قدرت در دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در حال تقویت و تثبیت الگوهای رفتاری مبتنی بر «ناسیونالیسم افراطی» ، «پوپولیسم» و «نژادپرستی هدفمند» در این کشور هستند. همان‌گونه که تأکید شد، این الگوسازی‌ها منبعث از «ساختار نژادپرستانه» آمریکاست که در دوران قدرت دو حزب سنتی این کشور (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) ایجاد و تقویت شده است.

با این حال ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، سعی در آشکارسازی این روند و تبدیل آن به یک «الگوی آشکار» داشت.

در سال گذشته میلادی، «جرج فلوید» به یکی از هزاران قربانی نژادپرستی سیستماتیک در ایالات متحده تبدیل شد.

جرج فلوید و امثال آن، قربانی آپارتاید غیر اعلامی، اما ملموسی هستند که پلیس و نهادهای امنیتی و سیاسی آمریکا آن را خلق کرده اند.آیا بایدن می خواهد نقش خود و حزب متبوعش را در شکل گیری این روند غم انگیز و غیرانسانی کتمان کند؟!

نوع مواجهه مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا با معترضین به نژادپرستی و خصوصا رنگین پوستان، نشان دهنده تلاش آنها برای تقویت دوگانه «نژادپرستان- مهاجرین» در این کشور است .آنها از هرگونه اقدامی که روند شکل گیری این دوگانه را تقویت کند، استقبال می‌کنند بنابراین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان فارغ از دغدغه های سیاسی خود، قصد دارند خشونت و نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا را مدیریت کنند. در این معادله، نباید فریب شعارها و ژست‌های فریبنده بایدن ، کاملا هریس و حتی اوبامای رنگین پوست را خورد!

حنیف غفاری - دبیر گروه بین‌الملل / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خشونت آمریکا نژادپرستی جرج فلوید نژادپرستی سیستماتیک دموکرات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی ضد چین‌تر است؟ بایدن یا ترامپ؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به همتای پیشین خود، دونالد ترامپ، تعداد بیشتری از نهاد‌ها و اشخاص چینی را تحریم کرده است.

به گزارش تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی با اشاره به اختلافات دیرینه تجاری بین آمریکا و چین اعلام کرد که این اختلافات تشدید شده و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به همتای پیشین خود، دونالد ترامپ، تعداد بیشتری از نهاد‌ها و اشخاص چینی را تحریم کرده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در ماه فوریه هشت شرکت چینی را به فهرست سیاه صادرات خود اضافه کرد و باعث شد بایدن از رکورد ترامپ پیشی بگیرد.

طی هفته جاری شش مورد دیگر به این لیست اضافه شد و تعداد اهداف جدید در دولت فعلی به ۳۱۹ نهاد رسید. این در حالی است که حدود ۳۰۶ نهاد چینی در دوره ریاست جمهوری ترامپ در لیست سیاه این وزارتخانه قرار گرفتند.

جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان از سال ۲۰۱۸ تشدید شده است، زمانی که ترامپ شروع به اعمال تعرفه‌های گسترده بر واردات کالا‌های چینی در دوره ریاست جمهوری خود کرد.

ترامپ این اقدامات را با متهم کردن پکن به اتخاذ رویه‌های تجاری ناعادلانه و سرقت مالکیت معنوی توجیه کرد.

بایدن نیز به اتخاذ مواضع سختگیرانه در مورد تجارت با چین ادامه داده است. وی نه تنها تعرفه‌های اعمال شده توسط ترامپ را اعمال کرد، بلکه فشار‌ها علیه چین را نیز افزایش داد و بر محدودیت‌هایی که دسترسی به نوآوری را مسدود می‌کند مانند محدودیت‌های بخش هوش مصنوعی، تمرکز کرد.

مقامات پکن سیاست‌های واشنگتن را محکوم کرده و این محدودیت‌ها را تلاشی برای خنثی کردن توسعه دومین اقتصاد بزرگ جهان خوانده‌اند.

هه یادونگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، طی اظهاراتی پیش از این در هفته جاری میلادی تأکید کرد که محدودیت‌های صادراتی اعمال‌شده توسط ایالات متحده "رفتاری زورگویانه و یک‌جانبه" است.

دیگر خبرها

  • پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل روحیه همه را تقویت کرد
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • پایان برتری زود‌هنگام ترامپ بر بایدن
  • تلاش رهبران گروه ۷ برای تقویت روحیه مقامات اسرائیل در پی عملیات وعده صادق ایران
  • عصبانیت اینترنشنالی‌ها از آمریکا | چرا بایدن کاخ سفید را رها کرد و رفت! + فیلم
  • لهستان: آمریکا سامانه موشکی اسرائیل و اوکراین را تقویت کند
  • بایدن آب پاکی را روی دست نتانیاهو ریخت
  • واکنش بایدن به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل
  • چه کسی ضد چین‌تر است؟ بایدن یا ترامپ؟
  • ۶ ماه حساس برای جو بایدن