Web Analytics Made Easy - Statcounter

  کمال پیغام‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این ۲ رقم با نام های " SRL – ۹۵۱۶ "و "SRL- ۹۵۷"  مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته و آماده تایید کارشناسان فنی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی پیش بینی کرد تایید این ۲ رقم جدید کلزا تا ۱۰ اردیهبشت ماه سال جاری نهایی شود.

عضو هیات علمی و محقق دانه های روغنی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: زودرس بودن، گلدهی زودهنگام و عملکرد بالا از جمله ویژگی رقم های جدید کلزا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیغام زاده با اشاره به معرفی رقم های روشنا و آرام در ۲ سال زراعی گذشته گفت: روشنا ویژه مناطق گرم و خشک و آرام ویژه مناطق گرم و معتدل شمالی است که در مرحله تکثیر بذر برای استفاده کشاورزان قرار دارد.

ارقام هایولای ۵۰، هایولای ۴۸۱۵، آرجی اس، دلگان، تراپل و صفار، ارقام پرمصرف کشاورزان گلستان برای کشت زمستانه و بهاره کلزا است.​

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری ۵۵ هزار هکتار زمین زراعی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که ۳۰ هزار هکتار آن آبی و مابقی در مزارع دیم است.

گلستان در تولید دانه روغنی کلزا طی چند سال اخیر در رتبه نخست کشور قرار دارد.

این استان شمالی با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا در کشور به شمار می رود که به گفته کارشناسان دانه های روغنی با توجه به شرایط جوی،  سالانه ظرفیت کشت ۷۰ تا ۵۵ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

علاوه بر این، زراعت کلزا در مناطق کم بارش کشور از جمله شمال استان گلستان گزینه مناسب به شمار می رود که به گفته کارشناسان مراحل رشد بین ۲۰ تا ۳۰ روز زودتر از گندم به گل نشسته و دارای عملکرد و صرفه اقتصادی بهتر از زراعت گندم دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گرگان کلزا گلستان پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گرگان کلزا وزارت جهاد کشاورزی گرگان کلزا گلستان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ گفت: کشت دانه‌های روغنی کلزا در اواسط شهریور ماه انجام و در اواخر خرداد ماه در این منطقه برداشت می‌شود.

سید محمد نجفی افزود: رقم کشت شده در این بخش از نوع نپتون، هیدرومیل و ماراتون است و با هدف حمایت از کشاورزان نیز از این محصول پر ارزش ۵۰۰ کیلوگرم بذر از این نوع در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در فصل برداشت این محصول بیش از ۳۰۰ تن کلزا از سطح مزارع این منطقه رخ برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۵ تن انواع کود در اختیار کشاورزان کلزا کار گذاشته شده است.

سید محمد نجفی افزود: کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ نیز نظارت و پیگیری جدی بر کار کاشت، داشت و برداشت این محصول را بر عهده دارند.

کلزا یکی از مهمترین منابع تولید روغن در کشور است که دانه‌های آن دارای ۴۶ درصد روغن است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • توجه ویژه به قیمت گندم از انتظارات کشاورزان گلستانی است
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم
  • معرفی کارگاه تولیدی انواع هاردباکس آماده و اختصاصی