Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@17:49:15 GMT

مانع‌زدایی یا فاجعه‌سازی؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۸۷۸۶

مانع‌زدایی یا فاجعه‌سازی؟

آیا صرف اینکه تغییر کاربری زمین ها باعث افزایش ساخت‌وساز و افزایش خلق ارزش افزوده برای کشور و ایجاد اشتغال باشد، می‌تواند مجوزی برای تخریب محیط زیست و ایجاد بحران‌های جدی برای آینده کشور شود؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی زمانی؛ چند روزی است که یک اظهارنظر توییتری درباره تغییر قانون کاربری زمین جنجال آفرین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اظهار نظر مطرح شده است که در انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰ تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد و در اختیار مالک خواهد بود. یعنی مالک زمین کشاورزی می‌تواند روی زمینش فعالیت صنعتی، دامپروری، پرورش طیور و ماهی و حتی ساخت و ساز کند و در پایان توییت نیز از هشتگ تولید پشتیبانی‌ها مانع زدایی‌ها که شعار سالیست که توسط رهبر انقلاب برای سال پیش رو انتخاب شده است استفاده شده بود.

 

این اظهار نظر واکنش‌های زیادی را از توسط فعالین و کارشناسان اقتصادی دریافت کرد که می‌توان آنها را در سه محور اصلی دسته‌بندی نمود:

بسیاری از کارشناسان معتقدند راه‌حل مسئله مسکن نه از طریق تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بلکه از تعیین و تکلیف وضعیت زمین‌های دولتی و متعلق به سایر نهاد حاکمیتی می‌گذرد. به اعتقاد این کارشناسان زمین‌های دولتی یکی از بزرگترین موانع ساخت‌و‌ساز مسکن در کشورهستند. بهتر نیست به جای مطرح کردن اینچنین طرحی، به موانع اصلی پرداخته شود و به مانع‌زدایی آنها فکر شود تا به قانون‌زدایی از روندهایی که هر چند اشکالات زیادی دارند اما برداشته شدن اینگونه آنها می‌تواند بحران‌های جدی‌ محیط زیستی و حتی امنیتی را برای کشور به وجود آورد.

 

 کشاورزی صنعت استراتژیک هر کشوری است و حتی در کشورهایی که تقریبا سیاست بازار آزاد را بطور کامل اجرا می‌کنند نیز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نیاز به طی روندهای قانونی بسیار پیچیده و سخت و با هزینه بالا صورت می‌گیرد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خویش در روز درختکاری سال گذشته به اهمیت حفاظت از محیط زیست اشاره کردند و فرمودند: متأسّفانه در جامعه هستند کسانی که محیط ‌زیست را قربانی منافع شخصی خودشان میکنند؛ فدای سودطلبی و منفعت‌طلبی خودشان میکنند. هستند از این کسانی که این‌جوری‌اند، طبیعت را تخریب میکنند، جنگل و کوه را نابود میکنند، مراتع را پایمال میکند، سفره‌های زیرزمینی و آب را به یغما میبرند؛ اینها همه واقعاً بلای بزرگی است که تخریب محیط‌ زیست است و همه باید مقابل آن بِایستند؛ چه مسئولین و چه آحاد مردم.

 

آیا صرف اینکه تغییر کاربری زمین ها باعث افزایش ساخت‌وساز و افزایش خلق ارزش افزوده برای کشور و ایجاد اشتغال باشد می‌تواند مجوزی برای تخریب محیط زیست و ایجاد بحران‌های جدی برای آینده کشور شود؟ و آیا این سود و ارزش افزوده نصیب کشاورزان می‌شود یا نصیب دلالان و سودجویان؟!


به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مطالب مطرح شده مبتنی بر اصول لیبرالیسمی است که یکی از مهمترین ایده‌های اقتصادی آن بازار آزاد است؛ در صورتی که ایشان در اظهارنظرهای متعدد لیبرالیسم را منشا اصلی وضع موجود اقتصادی کشور می‌دانستند. حال سوالی که مطرح می‌شود، این است لیبرالیسم تا زمانی بد است که بتوان با آن رقیب سیاسی خود را متهم کرد و از هر چه بدمان می‌آید برچسب لیبرال را بر آن می‌نهیم؟!

 

مسئله اصلی این است که آیا این سیاست‌ها در مسیر مانع‌زدایی قرار دارند یا در مسیر قانون‌زدایی و در این مسیر آیا پشتیبان تولید هستیم یا سودجویی و دلالی؟! آیا تغییر کاربری زمین‌ها جز راه‌حلی مقطعی آن هم با تبعات مخرب و ویرانگر است ویا پاسخ اصلی در تعیین و تکلیف زمین های دولتی قرار دارد؟! پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند راهگشا باشد تا عده‌ای با راهزنی شعارهای صحیح و مبتنی بر واقعیت، سیاست‌های موثرو نجات دهنده اقتصادی را به یغما نبرند.

 

مهدی زمانی - کارشناسی مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مانع زدایی تولید ملی شعارسال یادداشت دانشجویی تغییر کاربری زمین ها مانع زدایی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محوطه ورودی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج توسط کانون‌های دانشجویی، بسیج دانشجویی و تشکل دانشجویی رهروان ولایت این واحد دانشگاهی به همت حوزه معاونت فرهنگی و با حضور دانشجویان به مناسبت هفته زمین پاک محوطه بیرونی دانشگاه پاکسازی شد.

این برنامه به منظور فرهنگ سازی درباره جلوگیری ازآلودگی محیط زیست با حضور دانشگاهیان به مناسبت هفته زمین پاک از درب ورودی دانشگاه، در محوطه بیرونی دانشگاه و ورودی شهرکهنوج آغاز و پس از جمع آوری زباله‌ها، پایان یافت.

در این برنامه جمعی از دانشجویان، استادان، کارکنان و کارکنان محیط زیست شهرستان کهنوج به منظور مشارکت در حفظ محیط زیست، زباله‌های تجدید ناپذیر را به منظور امحای مناسب در کیسه‌های زباله جمع‌آوری کردند.

عبدالله یزدی رئیس انشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج در حاشیه این برنامه گفت: یکی از اهداف این حرکت ارزشمند، فرهنگ‌سازی برای عدم رها کردن زباله در محیط کار و زندگی و همچنین آشتی با طبیعت است.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای اینگونه طرح‌ها، الگوسازی مناسبی در راستای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و حفظ آن در جامعه شکل گیرد و شاهد روزی باشیم که محیط شهری و زیستمان عاری از هرگونه زباله و آلودگی باشد.

به گزارش آنا، هدف از اجرای این برنامه ترویج فرهنگ مراقبت از زمین و محیط زیست و انجام یک کار تیمی موفق توسط دانشجویان بود که امیدواریم در جامعه دانشگاهی تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • مقابله با سوداگران زمین با همکاری مردم میسر می‌شود
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • زمین‌های مرغوب کشاورزی به طرح هادی روستایی اختصاص نیابد
  • بورل: پیشرفتی برای کاهش فاجعه بشری در غزه رخ نداده است