Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در میانِ طبیعت بکر گیلان تلخی‌هایی وجود دارد از جمله خانواده کشاورزی که در دل‌ کوه‌های مُلُسکام فومن از آب، برق و گاز محروم هستند و با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، بهشتِ گیلان از دیرباز به سبب آب‌ و هوای معتدل، حاصلخیزی و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فراوان پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور بوده است و این طبیعت بکر، دلنشین همواره چشم هر نظاره‌گری را به خود خیره کرده و تحسین آن‌ها را برمی‌انگیزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما باید در نظر داشت که فقر گیلان پشت سرسبزی‌ آن پنهان شده و در میانِ این طبیعت بکر تلخی‌هایی وجود دارد و بعضی بومیان مناطق روستایی گیلان همچنان با مشکلات معیشتی متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی توان تعمیر خانه قدیمی خود را ندارند و در عین حال از امتیازاتی مانند برق، آب شُرب سالم و گاز محروم هستند.

در این گزارش به سراغ یک زن و مرد کشاورز از توابع شهرستان فومن روستای مُلُسکام رفتیم که بالای کوه سکونت دارند و منزل‌شان به حدی قدیمی و فرسوده است که جایی برای زندگی نیست و از امتیاز برق، آب و گاز هم محروم هستند و می‌گویند کسی به دادشان نمی‌رسد اما غیربومیان در این منطقه اقدام به خرید زمین می‌کنند و راحت امتیاز آب و برق می‌گیرند.

600 واحد مسکونی تا پایان سال به مددجویان بهزیستی در گیلان واگذار می‌شودانتقاد امام جمعه رشت از ویلاسازی‌ ‌غیربومی‌ها در زمین‌های ‌کشاورزی ‌گیلانی‌ها / با زد و بند دور شالیزارها دیوارچینی کردند

زنِ این خانواده که شوهرش بیمار است و توانایی زیادی برای کار کردن ندارد می‌بایست کپسول گاز را با تمام سنگینی‌اش تنهایی به دوش بگیرد و بعد از پیمودن مسیری طولانی به منزل خود بالای کوه ببرد یا از چراغ قوه و چراغ نفتی برای روشن کردن اتاق‌های قدیمی و تاریکش استفاده کند تا تنها دخترش که جزو بهترین دانش‌آموزان مدرسه است بتواند درس بخواند.

زمین‌ و باغاتی برایشان به ارث مانده اما با توجه به اینکه این اراضی و املاک دارای چندین وارث است به‌راحتی نمی‌توانند سهم خود را به فروش برسانند و خانه خود را تعمیر کنند و هم‌اکنون از لحاظ معیشتی و اقتصادی به‌شدت در تنگنا هستند و در انتظار کمک خیرخواهانه‌ خیران و مسئولانی هستند که گوشه‌ای از آلام آن‌ها را بکاهد.

هم پای این زنِ زحمتکش به منزل او که بالای کوه ملسکام واقع شده رفتیم و تصور اینکه این زن چطور این مسیر طاقت‌فرسا و سخت را روزانه طی کرده و برای حمل کپسول گاز و امورات خود مدام به پایین کوه رفت و آمد می‌کند شگفت‌آور بود.

زنِ کشاورز در مقابل دوربین خبرگزاری تسنیم با اشاره به مشکلات خود اظهار داشت: بالای کوه در خانه‌ای زندگی می‌کنیم که آب، برق و گاز ندارد و شوهرم هم بیمار است و نمی‌تواند کار کند؛ حتی ضروری‌ترین وسایل زندگی را نداریم و از یخچال همسایه برای نگهداری وسایل و مایحتاج استفاده می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: سالها پیش به‌ناچار قطعه زمینی را فروختم تا خانه‌ای پایین کوه بسازم و این خانه را به‌سختی تا مرحله‌ای رساندم اما 10 سال است که نیمه‌کاره رها شده و توانایی تکمیل آن را ندارم البته از مسئولان برای تکمیل خانه‌ام کمک خواستم اما فایده‌ای نداشت و خبری از وام نبود.

این زنِ کشاورز گفت: بسیاری از غیربومیان در این منطقه اقدام به خرید زمین کرده و برای ساخت ویلا پروانه ساخت می‌گیرند و امتیاز برق، آب و گاز را هم می‌گیرند در حالی‌که بومیان منطقه مشکل دارند و اگر از بومیانِ منطقه حمایت شود ما هم زمین‌هایمان نمی‌فروشیم و به کار خود در اراضی ادامه می‌دهیم.

وی همانطور که کارنامه تحصیلی دخترش را نشان می‌داد تصریح کرد: یک فرزند دارم که جزو بهترین دانش‌آموزان مدرسه است و نمراتش عالی است و به‌سختی این راه طولانی را تا پایین کوه رفت و آمد می‌کند تا بتواند درس بخواند و من هم کارگری می‌کنم تا فرزندم بتواند درس بخواند.

این زنِ کشاورز اظهار داشت: خانه‌ام را با چراغ قوه، چراغ نفتی و بخاری هیزمی روشن و گرم نگه می‌دارم و پشتِ خانه‌ام در حال فرو ریختن است و از آب چشمه برای مصارف ضروری استفاده می‌کنم و از مسئولان انتظار دارم که در ساخت و تعمیر خانه‌ام کمکم کنند.

به گزارش تسنیم، کشاورز، کشاورزی و تولیدات دامی و باغی در گیلان تأمین‌کننده اغلب نیازهای مردمی است و رسیدگی این بخش در پیشرفت کشور بی‌تأثیر نیست اما متاسفانه بسیاری از اراضی بکر و حاصلخیز گیلان امروز توسط غیربومیان به نابودی کشیده می‌شود و بومیان منطقه نیز به‌دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی به‌ناچار اراضی خود را با قیمت‌های پایین به فروش می‌رسانند.

خرده‌فروشی زمین‌های روستایی و اقامت غیربومیانی که حال صاحبخانه شده‌اند آن هم روستاهای بکر و دست نخورده‌ای که شاید خود گیلانی‌ها هنوز فرصت نکرده اند قدری در کنار رود و کوهپایه های آن بیارامند، یکی از مشکلات جدی استان است و می‌توان حدس زد که در سال‌های نه چندان دور چه فاجعه‌ای در انتظار این زیست‌بوم کم‌نظیر است.

انتهای پیام/612/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بالای کوه خانه ام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۹۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ صالح محمدی با اشاره به اهمیت رعایت تقویم زراعی برنج در افزایش کیفیت محصول و کاهش خسارت‌ها افزود: تا کنون شالیکاران گیلانی ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع خود را با آب‌های سنتی و سطحی شخم زده اند که باید کشاورزان باید هرچه سریعتر مزارع خود را برای کشت برنج آماده کنند. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین با اشاره به اینکه تا کنون ۱۵۶ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان خزانه گیری شده گفت: ضدعفونی و جوانه دار کردن بذر، آماده سازی و خزانه گیری برنج، ایجاد زهکش در زمان وزش باد و بارندگی، هوادهی و کنترل دمای خزانه برنج به ویژه در ساعات گرم روز‌های آفتابی از مهمترین اقداماتی است که کشاورزان باید توجه داشته باشند. 
وی اضافه کرد: تعریض و ترمیم مرز کرت‌ها، لایروبی آب بندان‌ها، ترمیم کانال‌های آبرسان و سردهنه‌ها باید در اولویت قرار گیرد. 
گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و ۳۰۰ هزار شالیکار دارد.

دیگر خبرها

  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی
  • زندگی با چندفرزند لذت بخش است
  • سبک زندگی دکتر مرندی به روایت دخترش | ساده‌زیستی را از پدر و مادر یاد گرفتیم
  • عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر