Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@09:11:02 GMT

فیلم| صندلی که روابط اروپا و ترکیه را متشنج کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۰۰۹۹

‍‍‍‍‍‍

دیدار اخیر مقام های اتحادیه اروپا با رییس جمهور ترکیه حواشی را به دنبال داشت که روابط طرفین را با ابهام بیشتری مواجه کرد. خبرگزاری میزان – سفر روز سه شنبه ۶ آوریل (۱۷ فروردین) «اورسولا فن درلاین»، رییس کمیسیون اروپا و «شارل میشل»، رییس شورای اروپا به ترکیه برای بررسی راهکار‌های بهبود روابط با این کشور، با انتشار ویدئویی از این دیدار در رسانه‌ها به «سوفاگیت» مشهور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی سوفاگیت چیست؟ انتشار ویدئویی از دیدار «فن درلاین» و «شارل میشل» با «رجب طیب اردوغان»، رییس جمهور ترکیه که طی آن «فن درلاین» پس از مکثی کوتاه  در نزدیکی میشل و اردوغان که بر روی صندلی نزدیک به پرچم‌های ترکیه و اتحادیه اروپا نشسته بودند، مستقر شد، نشان داد که این مقام اروپایی از چینش وضعیت نشستن و پذیرایی طرف ترکیه‌ای ناراحت شده است.   این امر سبب شد تا گمانه زنی‌های متعددی در این باره انجام شود.   این گمانه زنی‌ها طیف گسترده‌ای از اتهام‌ها را متوجه ترکیه کردند.   «ماریو دراگی»، نخست وزیر ایتالیا، از اردوغان به دلیل این حادثه انتقاد کرد؛ ترکیه نیز متقابلا سفیر این کشور در آنکارا احضار کرد.   در عین حال «جم اوزدمیر»، نماینده حزب سبز آلمان در پارلمان اروپا، رفتار اردوغان را بدرفتاری عمدی توصیف کرد.   این در حالی است که «ژان کلود یانکر»، رییس سابق کمیسیون اروپا، گفت که در برخی از سفر‌های خارجی وی نیز نفر دوم پروتکل و پشت سر رییس شورای اروپا قرار می‌گرفت؛ یونکر گفت «من هم گاهی روی کاناپه می‌نشستم.»   منتقدان می‌گویند این رفتار در ناهار کاری نیز تکرار شده بود.   به گزارش اعضای هیئت اروپایی در ناهار کاری نیز ۲ صندلی با پشتی بلندتر از ۸ صندلی دیگر برای اردوغان و میشل در نظر گرفته شده بود؛ از این ۸ صندلی ۴ صندلی برای هیئت اروپایی و ۴ صندلی برای مشاوران اردوغان بود.   رییس جمهور ترکیه در ناهار کاری حتی حاضر نشد که برای فرد مقابل «فن درلاین»، همتایی برای وی مانند وزیر خارجه را دعوت کند و وی را تا سطح مشاوران «شارل میشل»، تقلیل داد. بیشتر بخوانید: واکنش جدی ترکیه نسبت به جبهه گیری اتحادیه اروپا در برابر تصمیمات اتحادیه اروپا علیه ترکیه گام برخواهیم داشت موضع اتحادیه اروپا «شارل میشل» که در پی انتشار ویدئوی مذکور با انتقاد گسترده‌ای مواجه شده است، ضمن ابراز تاسف از نحوه برخورد با «فن درلاین»، گفت «پروتکل ترکیه بسیار سختگیرانه بود.»   این در حالی است که منتقدان می‌گویند او می‌بایست از پذیرفتن چیدمان نشستن خودداری می‌کرد.   یک دیپلمات اروپایی نیز می‎گوید «این حادثه به دلیل عدم وجود ارتباط میان تیم شورا با هیئت اتحادیه اروپا در ترکیه رخ داد و اعزام تیم پیشرفته شامل یک افسر پروتکل که با تیم پروتکل ترکیه ارتباط برقرار کرده، سبب بروز این آشفتگی شده است.» موضع ترکیه «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، در واکنش به حواشی دیدار جنجالی گفت «اتهام‌های وارد شده به ترکیه غیرمنصفانه است؛ چراکه ترکیه تنها به خواسته اتحادیه اروپا عمل کرد.»   این کشور مدعی است که پروتکل دیپلماتیک را به دقت اجرا کرده است؛ از نظر فنی رییس شورا بالاتر از رییس کمیسیون است؛ هرچند در عمل با هر ۲ طرف یکسان برخورد می‌شود.   انتهای پیام/ برچسب ها: تحولات بین الملل اتحادیه اروپا ترکیه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اتحادیه اروپا تحولات بین الملل اتحادیه اروپا ترکیه اتحادیه اروپا شارل میشل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۰۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین امیرعبداللهیان در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است. اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست. اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

کد خبر 747118

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به دلیل یک برنامه جدید تهدید می‌کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند