Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- انتخابات ریاست ‏جمهوری جیبوتی صبح روز جمعه آغاز شد که در آن عمر گله رئیس جمهوری نامزد شده است تا برای پنجمین بار رئیس جمهوری کشورش شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه از جیبوتی؛ انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز آغاز شد که در آن اسماعیل عمر گله، رهبر غیر قابل تغییر این کشور کوچک راهبردی در شاخ آفریقا، برای پنجمین دوره نامزد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به لحاظ نظری، این آخرین دوره ریاست جمهوری وی خواهد بود.
حدود 215 هزار رأی دهنده ثبت نام شده (از کل 990 هزار نفر جمعیت) برای شرکت در این انتخابات واجد شرایط رأی دادن هستند.
در انتخابات ریاست جمهوری جیبوتی دو نفر یعنی اسماعیل عمر گله رئیس جمهوری کنونی و زکریا اسماعیل فرح، بازرگان سرشناس این کشور نامزد هستند.
دو ساعت پس از رأی گیری که از ساعت 06:00 (03:00 به وقت گرینویچ) آغاز شد، حضور مردم در شعبه‌های اخذ رأی بسیار کم رنگ است.
گولد احمد یوسف، رئیس حوزه اخذ رأی شماره 1 در پایتخت این کشور که پشت یک صندوق رأی سفید رنگ ایستاده است، صندوق رأیی که تنها 15 نفر جلوی آن ایستاده بودند، در گفتگو با گزارشگر اعزامی این خبرگزاری گفت: صبح، کاملاً آرام است. با توجه به اینکه امروز آخر هفته است، مردم استراحت می‌کنند. ممکن است در ساعات آینده به پای صندوق‌های رأی بیایند.
مراکز رأی گیری ساعت 7:00 بعد از ظهر (4:00 بعد از ظهر به وقت گرینویچ) بسته می‌شوند.
احمد عبدالله هادی یکی از افرادی که برای رأی دادن به پای صندوق رأی آمده بود، پس از ضد عفونی کردن دست‌های خود با الکل، رأی خود را به صندوق رای انداخت.
این مرد 64 ساله گفت: من هر بار رأی می‌دهم، هر بار اول وقت رأی می‌دهم، حدود ساعت 7:00 صبح تا 8:00 صبح، من یک جیبوتیایی هستم، باید رأی بدهم. او انتخاب خود را پنهان نمی‌کند و می‌گوید من با رئیس جمهور اسماعیل هستم. من به او رأی دادم، او را دوست دارم (..) او سال‌ها رئیس جمهور ما بوده است.
اسماعیل عمر گله 73 ساله 22 سال است که در این کشور کوچک با مشت آهنین حکومت می‌کند و توانسته است از موقعیت راهبردی آن که در منطقه‌ای میان مرز‌های آفریقا و عربستان قرار دارد، استفاده کند و قدرت را در دست بگیرد.
وی در طول کارزار‌ها و تبلیغات انتخاباتی در هر گردهمایی هزاران نفر را جمع می‌کرد که برخی از آن‌ها ماسک هم نمی‌زدند. این در حالی است که در حال حاضر تقریباً 200 نفر در هر روز در جیبوتی به ویروس کووید- 19 مبتلا می‌شوند. هر روز 23 درصد آزمایش‌های کرونا در این کشور کوچک مثبت می‌شود.
در مقابل وی، تنها نامزد دیگر زکریا اسماعیل فرح، 56 ساله است، تاجری که اخیراً وارد سیاست شده و تنها چند گردهمایی مبارزاتی، آن هم با حضور کم رنگ هوادارانش برگزار کرده است.
- قدرت استبدادی -
در غیاب رهبران مخالف تاریخی که شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را همیشه تحریم می‌کنند، احتمال اینکه این فرد ناشناخته برای عموم رأی آورد بسیار ضعیف است، چون عمر گله تقریبا در همه انتخابات‌های ریاست جمهوری که در این کشور برگزار شده، بیش از 75 ٪ آرا را به دست آورده است.
چهار دوره اول ریاست جمهوری عمر گله با اعمال قدرت استبدادی همراه بوده و وی فضای کمی برای اعتراض یا آزادی مطبوعات باقی گذاشته است. وی با این حال از نظر اقتصادی، عملکرد نسبتا خوبی داشته است که از جمله اقداماتی که در زمینه اقتصادی انجام داده می‌توان به توسعه بنادر و ساختار‌های تدارکاتی اشاره کرد.
رئیس جمهور کنونی جیبوتی کمک کرده است تا این سرزمین کویری واقع در مقابل یکی از شلوغ‌ترین مسیر‌های دریایی جهان، به چهار راه تجاری مهم تبدیل شود که بیشتر کالا‌های وارداتی توسط کشور‌های همسایه از جمله اتیوپی، از آن عبور کند. این موقعیت جیبتوتی به کشوری مانند اتیوپی که امکان دسترسی به آب‌های آزاد را ندارد، امکان داده است نیاز‌های وارداتی خود را تامین کند و به یک غول بزرگ در منطقه آفریقا تبدیل شود.
جیبوتی توسط تعدادی از خطرناک‌ترین کشور‌های کره زمین از جمله سومالی و یمن احاطه شده است. این کشور همچنین میزبان پایگاه‌های نظامی خارجی از جمله فرانسه، ژاپن، آمریکا و اخیراً چین است.
طرفداران رئیس جمهوری کنونی جیبوتی همچنین به طور مثال ساخت بنادر مختلف مهم در کشور را که در زمان ریاست جمهوری وی انجام گرفته است، برجسته می‌کنند.
رشد اقتصادی جیبوتی قرار است در سال 2021 پس از رکود اقتصادی در سال 2020 به 7 ٪ برسد هرچند فایده چندانی برای جمعیت این کشور ندارد، کشوری که طبق داده‌های سال 2017 بانک جهانی، 21.1 ٪ جمعیت آن تحت تأثیر فقر شدید قرار دارند.
طبق قانون اساسی جیبوتی که به کاندیدا‌های بالای 75 سال امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌دهد، انتظار می‌رود این انتخابات ریاست جمهوری آخرین انتخابات برای رئیس جمهور کنونی باشد، زیرا سال 2026 این محدودیت سنی را پشت سر می‌گذارد. نتایج انتخابات تا فردا شنبه مشخص می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عمر گله جیبوتی انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهوری رئیس جمهور عمر گله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۰۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید

به گزراش «تابناک»، محمد مهاجری در روزنامه اعتماد نوشت: آقای ذوالنور به افول جایگاه مجلس اشاره کرده و به عنوان نمونه، دخالت‌های بیرونی در قانونگذاری را برشمرده است. با اینکه طبق قانون اساسی، قانونگذاری منحصرا در اختیار مجلس قرار دارد، اما سال‌های زیادی است که نهاد‌هایی همچون شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و... دستورالعمل‌هایی را ابلاغ می‌کنند که در حکم قوانین لازم‌الاجراست. آقای ذوالنور نخستین چهره سیاسی نیست که چنین انتقادی را بیان می‌کند. پیش از او نمایندگان دوره‌های قبل مجلس - به خصوص آقای علی مطهری - بار‌ها این موضوع را گفته‌اند، اما دوستان اصولگرا همچون جناب ذوالنور حاضر به پشتیبانی از این ایده نشدند.

جای این پرسش جدی وجود دارد که چرا چنین جراتی وجود دارد که جایگاه مجلس نادیده گرفته شود و شعار در راس امور بودن آن عملیاتی نشود؟ بگذارید از همین انتخابات اخیر مجلس در اسفند ۱۴۰۲ شروع کنیم. متاسفانه فرآیندی که از ماه‌ها قبل آغاز شد و مجلس یازدهم هم با اصلاح قانون انتخابات به آن کمک کرد، شرایطی را به وجود آورد که مجلس دوازدهم از هم‌اکنون با شائبه ناکارآمدی مواجه شود.

بخش بزرگی از نمایندگان مجلس یازدهم که شاید آقای ذوالنور هم جزو آن‌ها باشد مدتی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از آقای رییسی دعوت کردند وارد میدان رقابت ریاست‌جمهوری شود. این اقدام اگر در قالب یک فعالیت تعریف شده حزبی صورت می‌گرفت کاملا قابل دفاع بود، زیرا وقتی یک حزب سیاسی از کاندیدایی حمایت می‌کند مسوولیت اقدام خود را هم می‌پذیرد. اما اقدام فردی نمایندگان مجلس یازدهم معنای اقدام حزبی نداشت، بلکه نمایندگان استقلال خود را به حراج گذاشتند و عملا چک سفید امضا به رییس دولت دادند و به همین دلیل همه نمایندگانی که آن نامه را امضا کردند، باید در برابر ناکارآمدی دولت سیزدهم پاسخگو باشند. انتخابات مجلس دوازدهم متاسفانه با مشارکت کم صورت گرفت و آرای نمایندگان نیز بسیار پایین بود و از جمله در تهران، نفر اول کمی بیش از ۵۰۰ هزار رای (معادل ۵ درصد رای واجدان شرایط شرکت در انتخابات) کسب کرد. در اکثر حوزه‌های انتخابیه نیز افراد منتخب کمی بیش از ۲۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

حتما آقای ذوالنور توجه دارند که هر چه پایگاه مردمی مجلس (و البته ریاست‌جمهوری) ضعیف‌تر باشد، نهاد‌های دیگر حاکمیت تلاش می‌کنند نقش آن را در مقدرات کشور کمرنگ کنند. مجلس دوازدهم علاوه بر ضعف پیش گفته، به مدد شورای محترم نگهبان از چهره‌های خاصی برخوردار شده که برخی از آن‌ها به تنهایی قادر به نابودی حیثیت کل مجلس هستند.

جای شکرش باقی است که یکی از این افراد با تذکر رهبر معظم انقلاب، دست‌کم تا اطلاع ثانوی از تنش‌زایی و پرخاشجویی فاصله گرفت، اما باید منتظر ماند و با آغاز مجلس جدید، فصل تازه‌ای از هنرنمایی این گروه را به تماشا نشست. دقیقا آنچه را آقای ذوالنور از بابت پایین آمدن شأن مجلس نگرانش است، همان چیزی است که خود او حتی اگر در ایجادش موثر نبوده، در برابر آن سکوت تاییدآمیز داشته است.

با این همه اگر بخواهیم خوشبینانه به آسیب‌شناسی نماینده محترم قم بنگریم و فرض کنیم که او با این نگاه به دنبال اصلاح مجلس است، گریزی نیست جز اینکه امیدوار باشیم همین مجلس ضعیف کم رای، نقایص خود را با عملکرد مثبت جبران کند. حساب‌کشی جدی و دقیق از دولت، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و برخورد بدون رودربایستی با وزرای ضعیف و شخص رییس‌جمهور و نیز آتش نزدن قرارداد‌های بین‌المللی (که حتما جناب ذوالنور آن را به یاد دارد!) می‌تواند کفاره‌ای برای جبران اشتباهات گذشته باشد. امید که آقای ذوالنور - که از الان در قامت کاندیدای ریاست مجلس- سخن می‌گوید، حتی اگر به چنین منصبی هم نرسید، در رفع آسیبی که آن را فهم کرده است، برآید.

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • انتخاب پنجمین رئیس‌جمهور در وقت فوق‌العاده