Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در نیشابور، مردم روستای حسین‌آباد جنگل از توابع بخش میان جلگه امروز در مقابل اداره املاک و اراضی آستان قدس نیشابور در واکنش به کم‌آبی و عدم امکان بهره‌برداری از چاه عمیق آستان قدس تجمع کردند.

اگرچه در این روستا چهار حلقه چاه عمیق وجود دارد که جزو موقوفات آستان قدس رضوی است اما ساکنین این روستا با کمبود آب مواجه هستند، چراکه آنان سال‌ها قبل امتیاز بهره‌برداری از دو حلقه چاه را به دو روستای دیگر فروخته‌اند و از دو حلقه چاه باقیمانده، چاهی هم که فشار بیشتری دارد بر اساس تنظیم قرارداد اجاره در اختیار فردی است که در مزایده برنده‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که تمامی اراضی روستای حسین‌آباد جنگل و ۴ حلقه چاه عمیق این روستا جزو موقوفات آستان قدس رضوی است و متولی موقوفات نیز در راستای برآورده ساختن نیات واقفین مجبور به اجاره دادن اراضی و چاه‌ها است در این راستا چاه مورد اختلاف اهالی این روستا را طی مراحل قانونی و برگزاری مزایده تا سال ۱۴۰۱ به اجاره داده است و عملاً به لحاظ حقوقی امکان فسخ قرارداد وجود ندارد.

این در حالی است که شهریورماه سال گذشته معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی پیگیری حل مشکل آب این روستا پیشنهاد تشکیل تعاونی در این روستا داده و گفته بود: با تشکیل تعاونی توسط مردم روستای حسین‌آباد جنگل، آن‌ها می‌توانند در مزایده چاه آب کشاورزی شرکت کنند و از این طریق مشکل آب را حل کنند.

مرتضی حقیقی بابیان اینکه در روستای حسین‌آباد جنگل نیشابور موقوفه‌ای شامل چهار حلقه چاه وجود دارد، که سه حلقه از آن‌ها به همراه زمین‌ها در قالب ۹۰۰ هکتار اراضی دست مردم روستاست، افزود: اهالی زمین‌ها را تبدیل به اراضی کوچک‌تری کرده، برخی قطعات را فروخته‌اند و فرآیند کشت و کار اصولی انجام نمی‌شود، در این میان مبالغ زیادی نیز بابت اجاره به موقوفه بدهکار هستند.

اما امروز جمعی از اهالی این روستا در آغازین روزهای فصل کشت و کار به دلیل کمبود آب استحصالی موردنیاز از چاهی که در اختیاردارند و به دلیل آب زلالی که از چاه عمیق دیگر روستا که در اختیار مستأجر موقوفه آستان قدس رضوی است در مقابل اداره اراضی و املاک آستان قدس نیشابور تجمع کردند و خواستار رسیدگی به خواسته‌شان و حل مشکل کمبود آب در روستا شدند.

یکی از افرادی که در این تجمع حضور داشت گفت: آستان قدس چاه عمیق روستا را به کسی اجاره داده که او اجازه استفاده از آب چاه را به اهالی نمی‌دهد، حتی گوسفندان ما هم حق نزدیک شدن به چاه را ندارند.

 فرد دیگر که خودش را عضو شورای این روستا معرفی می‌کند، با اشاره به اینکه روستا خالی از سکنه شده است، گفت: از ۹۰۰ خانوار ساکن این روستا در حال حاضر تنها ۱۵۰ خانوار در روستا سکونت دارند، چراکه به دلیل مشکل کمبود آب جوانان روستا برای کارگری راهی شهرهای کرج و مشهد شدند و بانوان روستا نیز برای تأمین هزینه‌های زندگی در منازل مردم نیشابور کارگری می‌کنند.

با گفتگو موضوع را حل خواهیم کرد

رئیس اداره املاک و اراضی آستان قدس نیشابور نیز در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه می‌توان با گفتگو با نمایندگان روستا بخش عمده‌ای از این مشکل را برطرف کرد، گفت: آن حلقه چاهی که ادعای روستاییان است تا زمان اتمام قرارداد در اختیار مستأجر است و آستان قدس نمی‌تواند فسخ قرارداد کند.

غلامرضا عباسی تأکید کرد:  تلاش می‌کنیم تا با یک راهکار عملی و گفتگو با اعضای شورا و نمایندگان اهالی روستا به یک نتیجه مطلوب برسیم.

دادگستری پیگیر موضوع است

فرماندار نیشابور نیز با اشاره به اینکه مشکل بی‌آبی روستای حسین‌آباد جنگل قضایی شده است، گفت: این پرونده در دادگستری در حال پی گیری است.

علیرضا قامتی یادآور شد: ازاین‌رو فرمانداری در رابطه با این مشکل هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد و باید منتظر رأی نهایی پرونده قضایی باشیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

منبع: فارس

کلیدواژه: کمبود اب کشاورزی موقوفات آستان قدس رضوی کم آبی نیشابور روستای حسین آباد جنگل آستان قدس رضوی کمبود آب حلقه چاه چاه عمیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد

یونس نهنگی گفت: بیش از ۱۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع کشاورزی تخریب و امکان تردد نیست، نیاز شدید ماشین آلات سنگین محسوس است تا مسیر‌ها بازگشایی شود و کشاورزان موتورپمپ‌های خود را درست کرده و وارد مدار کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان زرآباد گفت: این مورد مرمت جاده دسترسی به اراضی کشاورزی خیلی ضروریست، چون اگر آب به محصول نرسد و رسوب برداشته نشود کشاورزی اندک بجا مانده نیز از بین می‌رود.

وی بیان کرد: همچنین بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی و موتور پمپ از بین رفته و خسارت جدی وارد شده است.

رییس شورای اسلامی شهرستان زرآباد تصریح کرد: زیرساخت آب و برق و راه و تلفن خساراتش سنگین هست و اینکه متاسفانه در محل شهرستان ادارات راهداری و ستاد بحران یکدستگاه سنگین لودر و بلدوزر ندارد و زرآباد در جزیره و محاصره‌ی آب قرار می‌گیرد و به هیچ کجا راهی جهت انتقال دستگاه نیست.

وی گفت: درخواست ماشین آلات راهسازی و تانکر آبرسانی داریم که در شهرستان مستقر شوند تا در مواقع بحران و غیربحران به مردم خدمات داده شود.

نهنگی ادامه داد: واقعا گناه این مردم در این شهرستان دور افتاده چیست که ماشین آلات برای خدمت رسانی وجود ندارد و از طرفی انتظار می‌رود در بارندگی ۴۰۹ میلیمتری زرآباد که در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده و با توجه به خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های معابر شهری و عمرانی و کشاورزی سطح شهرستان و همچنین سفر وزیر کشور اعتبارات ویژه‌ای برای برون رفت از مشکلات پیش اومده بیش از پیش نیاز هست.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • برخورد قانونی با سودجویان در اراضی کشاورزی وباغی شهرستان نیشابور
  • آزاد سازی اراضی کشاورزی در محمودآباد