Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین رحیمی روز شنبه در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت بررسی وضعیت آموزش عالی برگزار شد، با بیان اینکه در آمایش آموزش عالی متناسب‌سازی رشته‌ها و مأموریت‌گرایی مطرح است، اظهار داشت: مأموریت‌گرایی و متناسب‌شدن رشته‌ها همراه با ساماندهی مؤسسات انجام میگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به شورای مدیریت استانی آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: این مورد نیز سال گذشته ابلاغ شد و دانشگاه‌ها ی استان‌ها شورای استان را تشکیل دادند و دبیر شورا در همه استان‌ها منصوب شده و شورای مدیریت استانی مبتنی بر دو طرح منطقه‌بندی و مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی است و تصویب شده تا منطقه‌بندی در مقیاس استانی صورت گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه به بحث پژوهش پرداخت و گفت: چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی شامل همه رشته‌ها، گروه‌ها و اعضای علمی آموزشی و پژوهشی می‌شود؛ البته این میزان کم و زیاد دارد. ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت به‌ویژه در انجام طرح‌های تقاضامحور و کارفرمایی خوب بوده، البته گرچه شامل همه دانشگاه‌ها نمی‌شود اما روند رو به رشد بوده است.
وی در ادامه افزود: دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی از برنامه‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ به صورت گسترده در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید اجرا شوند. مهارت‌آموزی از برنامه‌های دو سه سال اخیر است که خیلی خوب در دانشگاه‌ها پیگیری شده و این مهم را باید باز هم تقویت کنیم و گسترش دهیم.
 رحیمی اظهار داشت: از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ بحث شرکت‌های دانشگاهی است. آیین‌نامه‌ای را در زمان دکتر فرهادی ابلاغ کردند درباره تأسیس شرکت‌های فناور که دو بخش شده است. یک بخش شرکت‌هایی که توسط اساتید تأسیس می‌شود و بخش دومی که درباره شرکت‌های دانشگاهی است. دانشگاه‌ها عملکرد خودشان را در حوزه شرکت‌های دانشگاهی اعلام کنند تا آنها را تشویق کنیم. در این راستا در حال بررسی و برنامه ریزی هستیم تا دفتری تحت عنوان تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری در همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تشکیل شود.
وی در ادامه درخصوص حوزه فناوری افزود: مشارکت دانشگاه ها در توسعه فناوری در چند سال اخیر مناسب بوده و باید در سال ۱۴۰۰ این را گسترش دهیم. در این خصوص زیرساخت‌های خوبی فراهم شده و دانشگاه‌ها آمادگی پیدا کردند تا بتوانند طرح‌های تحقیقاتی فناوری و کارفرمایی را انجام دهند.
رحیمی در پایان اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری استانی، پارک های ملی ما هستند. همچنین یک سری پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی داریم و همانگونه که دانشگاه‌ها تاکنون محوریت علمی بوده اند، هم اکنون برای ایجاد پارک‌ها نیز محوریت داشته و شالوده دانش‌بنیانی پارک‌های علم و فناوری را دانشگاه‌های ما شکل می‌دهند و یکی از انتظارات‌مان از شورای مدیریت استانی همکاری و حمایت در همین زمینه خواهد بود.
بنابر گزارش وزارت علوم ، غلامعلی منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم درباره نحوه ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اظهار داشت: مرکز نظارت تا پیش از این بیشترین وزن فعالیتش را روی ارزیابی آموزش قرار داده بود. از نیمه سال گذشته وزن کار را روی ارزیابی پژوهش و ارزیابی فناوری قرار داده بود. در سال ۱۴۰۰ ورود جامع‌تر به ارزیابی و ارزیابی دانشگاه ها از همه وجود عملکردی دانشگاه‌ها است و همه کارکردهای دانشگاه‌ها را مورد نظر قرار می‌دهیم.
وی همچنین درباره برنامه هفتم توسعه کشور گفت: مقرر شده که برنامه جامع توسعه علم و فناوری شامل آموزش عالی پژوهش و فناوری و توسعه و نوآوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شود. در همین راستا نامه‌ای را برای دانشگاه‌های معین استان‌ها ارسال کردیم تا برآیند نظر دانشگاه‌ها را برای تدوین احکام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه استخراج و تدوین کنیم.
سپس مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط متغیر کرونا و وضعیت شهرها، بحث استقرار در خوابگاه‌ها نیز متناسب با این تغییر شرایط استقرار تغییر خواهد کرد. فاصله‌ها و تعداد اسکان در اتاق‌ها متناسب با وضعیت شهرها است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی آنها این است که از اول مهر شرایط حضور دانشجویان رادر دانشگاه ها داشته باشیم، گفت: در مورد تنظیم قراردادهای برون‌سپاری خدمات چند درصد ریسک وجود دارد که در تنظیم قراردادها این موارد رعایت شود.
 صدیقی همچنین به بودجه فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: این مبلغ فقط برای اعزام دانشجویان دکتری به صورت ۶ ماهه است و نباید در جای دیگر هزینه شود.
وی از ایجاد واحد کنسولی در دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجویان خارجی بیش از ۲۰۰ نفر باشد، خبر داد.
 

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان امور دانشجویان دانشگاه مجتبی صدیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان امور دانشجویان دانشگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان امور دانشجویان دانشگاه مجتبی صدیقی اخبار کنکور علم و فناوری وزارت علوم آموزش عالی دانشگاه ها سال ۱۴۰۰ پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۱۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، خدیجه بذرافکن، دانش‌آموخته دکتری تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی از دانشگاه شیراز، با حمایت بنیاد ملی علم ایران، تحقیق خود را در قالب طرح پسادکتری دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌ برداران بخش کشاورزی را  با راهنمایی حسن علیپور را ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه کشاورزی از محور‌های اساسی توسعه اقتصادی ایران به شمار می‌‎رود، افزود: سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال، کمک به درآمد ملی و تولید غذا و همکاری متقابل با سایر بخش‎‌ها، از مواردی است که اهمیت و ضرورت توجه به این بخش را به‌خوبی نشان می‌‎دهد.

نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بخش کشاورزی از مهمترین اولویت‎‌ها برای دستیابی به توسعه روستایی و کشاورزی است. برای رسیدن به این مهم، آموزش شرط لازم برای بالا بردن کارایی و بهره‌‎وری نیروی انسانی به شمار می‌رود.

این پژوهشگر افزود: از آنجا که بخش عظیمی از جمعیت کشور در مناطق روستایی ساکن و اکثر آنان نیز در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند؛ ایجاد ساختار و راهبردی مشخصی برای کارآمد کردن این افراد در زمینه‎‌های مختلف شغلی خودشان ضروری به نظر می‌‎رسد.

همچنین باید برنامه‎‌ریزی مناسبی برای گسترش کمی و کیفی عوامل تٱثیرگذار بر تربیت و آموزش نیروی انسانی که بر تولید و توسعه بخش کشاورزی تٱثیر مستقیم دارد، وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، آموزش کشاورزی با ساختار ناکارا و نامطلوب در‬ حال‬ افول‬ است. این درحالی است که امروزه ترویج کشاورزی و برنامه‎‌های آموزشی آن سازوکار مهمی در انتقال دانش به بهره‌‏برداران بخش کشاورزی و افزایش بهره‌‏وری و تولید در این بخش را دارد.

بذرافکن اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از برنامه‎‌های آموزشی و ترویجی بهره‏‌برداران کشاورزی در دست‌یابی به هدف توانمندسازی کشاورزان موفق نبوده‌‎اند. ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی به‌عنوان بخشی مهم از‬ برنامه‎‌های توسعه حرفه‌‎ای کشاورزان محسوب می‌شود.

وی افزود: اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی، افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی بهره‌‎برداران و درآمد حاصل از آن برای بهره‌‎برداران کشاورزی امری‬ مشهود‬ و‬ غیرقابل‬ انکار‬ است.

وی گفت: با این طرح پژوهشی تأثیر سرمایه‌گذاری در دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌‏برداران بخش کشاورزی بر شاخص عملکرد و تولیدات کشاورزی مشخص می‌شود.

بذرافکن گفت: داده‌های این طرح در دو مرحله جمع‌آوری می‌شود و، چون باید دوره‌های ترویجی برگزار شود تا پس از برگزاری دوره، بررسی‌های ما انجام شود که تا چه اندازه، این دوره‌ها مفید بوده‌اند، ما نیاز به زمانی بیشتر از یک سال برای انجام این طرح داریم. چالش برگزاری دوره ترویجی و زمان برگزاری آن از مشکلاتی است که ما در انجام طرح با آن مواجه هستیم.

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • درخواست رستمی برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • تعیین وضعیت ۳۹۰۰ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر
  • اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • تکمیل پروژه‌های مصوبات سفر ملاک ارزیابی مدیران است