Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@08:41:17 GMT

نخستین اهدای عضو در استان در سال جدید

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۲۰۷۷

نخستین اهدای عضو در استان در سال جدید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،اعضای بدن خانم ۴۱ ساله تبریزی با رضایت خانواده به بیماران نیازمند اهدا شد. 

یک زن ۴۰ ساله تبریزی که در صف پیوند کبد بود، کبد این بیمار مرگ مغزی را دریافت کرد و یکی از کلیه‌ها نیز به مرد ۵۱ ساله در بیمارستان امام رضا پیوند زده شد.

قلب این بیمار نیز برای استفاده از دریچه‌های قلبی به تهران ارسال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته در شرایط کرونا، هیجده پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده که در مقایسه با سال‌های قبل حدود ۳ برابر شده بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اهدای عضو بیماران نیازمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیمارستان فرهیختگان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران که در بهمن ماه ۹۷ به افتتاح رسمی رسید در روزهای آغازین فعالیت و در حالی که سودای خدمت به بیماران در بخش‌های مختلف را درسرمی‌پروراند و در تکاپوی خرید تجهیزات و تکمیل نیروی انسانی برای بخش های جدید این بیمارستان بود؛ به یکباره با اپیدمی مرگبار کرونا مواجه شد و به همین جهت برای کمک به هموطنان تمام بخش‌های بیمارستان را برای مدتی نامعلوم به بیماران کرونایی اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: معرفی بخش‌های پیوند، داخلی و دیالیز به عنوان برگزیدگان سال ۱۴۰۲ بیمارستان فرهیختگان

اما در مهر ماه ۹۹ و در بحبوحه کرونا، بخش «پیوند کلیه» بیمارستان فرهیختگان یعنی همان بخشی که امروز این بیمارستان را نه تنها در ایران و خاورمیانه بلکه در بیشترکشورهای جهان به این برند می‌شناسند، به افتتاح رسید.

امروز که بیش از سه سال از افتتاح بخش پیوند کلیه بیمارستان فرهیختگان می‌گذرد این بیمارستان با تکیه بر ارائه خدمات با کیفیت و بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد و کسب نتایج مطلوب در این زمینه به عنوان قطب پیوند کلیه در کشور شناخته می‌شود و با انجام سالانه ۴۰۰ پیوند رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

در این راستا و برای اطلاع از فرآیند این مسیر موفقیت‌آمیز و آنچه که در طول این مدت و در زمینه پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان گذشته است؛ گفت و گویی داشتیم با دکتر حمیدرضا غلامرضایی جراح کلیه و مجاری ادراری، فلوشیپ پیوند کلیه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و رئیس بیمارستان فرهیختگان که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: از دهه‌های گذشته استارت ساخت بیمارستان فرهیختگان در دانشگاه آزاد اسلامی زده شد. تقریبا اوائل سال ۱۳۹۰ بیمارستان آماده بود اما به دلائل مختلف فرآیند افتتاح مقداری به طول انجامید و پایان سال ۱۳۹۶ این بیمارستان را تحویل گرفتم و در عرض یکسال و به کمک معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بیمارستان را تجهیز کردیم و در نهایت در ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۷ با حضور وزیر بهداشت به افتتاح رسمی رسید.

وی ادامه داد: در دی ماه سال ۱۳۹۸ با اپیدمی کرونا مواجه شدیم و به ناچار تمامی بخش ها را به کرونا اختصاص دادیم اما رفته رفته با توجه به نیاز جامعه در حیطه های دیگر هم ورود پیدا کردیم و به طور مثال بیماران نارسایی کلیه به دیالیز نیاز داشتند که در بهمن ۹۸ و سالگرد تأسیس بیمارستان فرهیختگان بخش دیالیز و در مهرماه ۹۹ و در بحبوحه کرونا بخش پیوند کلیه را افتتاح کردیم.

دکتر غلامرضایی در خصوص اینکه چرا در بیمارستان فرهیختگان نسبت به راه اندازی بخش پیوند کلیه اقدام شده است خاطرنشان کرد: از آن ابتدایی که بیمارستان فرهیختگان فعال شد به عنوان یک بیمارستان دانشگاهی شروع به کار کرد که این بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران وابسته و مأموریت آن هم، آموزش، پژوهش و درمان است.

«کیفیت خدمت» وجه تمایز بیمارستان فرهیختگان است

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان می‌بایست در چند زمینه سرآمد می‌بود، اضافه کرد: برای اینکه به این هدف جامعه عمل بپوشانیم مشاهده کردیم که برای تأمین نیروی انسانی که در حیطه کلیه، مجاری ادراری و پیوند می‌توانند بیمارستان را برجسته کنند توانمندی داریم و به همین دلیل در این زمینه تلاش کردیم و با توجه بر اینکه در بسیاری از مراکز دیگر پیوند کلیه انجام میشد برای اینکه متمایز شویم در بخش هزینه ها که به دلیل تعرفه مشخص دولتی تفاوتی ایجاد نشد اما در کیفیت خدمت میتوانستیم تمایز ایجاد کنیم و به همین دلیل اساتید برجسته شهر تهران را در بخش پیوند کلیه بیمارستان فرهیختگان گرد هم آوردیم.

حضور پزشک رکورددار بیشترین پیوند کلیه جهان در بیمارستان فرهیختگان

استاد جراحی دکتر محمدحسین نوربالا که تجربه انجام بیشترین پیوند کلیه در جهان را دارند و توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان کسی که بیشترین پیوند کلیه در جهان را به تنهایی و به میزان بیش از ۷ هزار پیوند دارد، معرفی شده است به بیمارستان فرهیختگان دعوت کردیم.

رئیس بیمارستان فرهیختگان ادامه داد: دکتر فتاحی، دکتر عظیمی دکتر طبیبی و خود بنده نیز از دیگر جراحان این بخش هستیم ضمن اینکه نفرولوژیست‌های بسیار خوب از جمله دکتر عین اللهی، دکتر نعمتی، دکتر شریفیان، استاد الوانی، خانم دکتر پاشا خانم و دکتر مرتضوی که همگی از اساتید و جراحان برجسته کشور هستند در بخش پیوند کلیه بیمارستان فرهیختگان گرد هم آمده اند.

وی تصریح کرد: کیفیت کار و نتایج خدمت سبب شد که این بیمارستان به سرعت شناخته شود و سخت ترین عمل های جراحی پیوند و سخت ترین بیمارانی که سیستم ایمنی فعال داشتند و هیچ مرکزی جراحی آنها را به عهده نمی‌گرفت استاد عین اللهی به روش جدیدی عملیات حساسیت زدایی را انجام می‌دادند و ما هم پیوند دوم و سوم را انجام می‌دادیم و در نهایت بیمارستان هم در ایران و هم در بین کشورهای خارجی شناخته شد.

دکتر غلامرضایی خاطرنشان کرد: امروزه از شما تا جنوب و از شرق تا غرب کشورمان بیماران نیازمند پیوند کلیه به ما مراجعه میکنند و علی رغم اینکه در شهرهای خودشان عمل پیوند کلیه انجام میشود بیمارستان فرهیختگان را به دلیل «کیفیت خدمت» انتخاب میکنند.

حضور بیمارانی از ۱۲ کشور جهان برای انجام پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان فرهیختگان امروز در خاورمیانه نیز به خوبی شناخته شده است و علی رغم اینکه تعرفه‌ها نسبت به بیمارستان های دولتی بیشتر است فرهیختگان را انتخاب میکنند، ادامه داد: بیماران ما اغلب از بحرین، قطر، عمان، عراق، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، هندوستان، آفریقای جنوبی، آمریکا، کانادا و لبنان هستند و بیمارستان فرهیختگان را برای پیوند کلیه انتخاب میکنند که بسیار رضایت هم دارند.

برنامه‌ریزی‌ها برای پیوند همزمان کلیه، کبد و پانکراس در بیمارستان فرهیختگان

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و رئیس بیمارستان فرهیختگان با اشاره به اینکه بیمارستان فرهیختگان بسیار تلاش کرد تا در زمینه پیوند کلیه برند شود، افزود: با توجه به نتایج بسیار خوبی که در زمینه پیوند کلیه به دست آمد با نظر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسیدیم که در زمینه های دیگر پیوند، ازجمله پیوند کبد، پانکراس و قلب هم بیمارستان تلاش کند.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم برای فراهم آوردن مقدمات جراحی پیوند کبد در بیمارستان فرهیختگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو جراح پیوند کبد یک عضو هیئت علمی و دیگری غیر هیئت علمی جذب کرده ایم ضمن اینکه تجهیزات گران قیمت پیوند کبد را هم تا حد زیادی تأمین کرده ایم.

بیمارستان فرهیختگان مجوز پیوند «پانکراس» گرفت

دکتر غلامرضایی با اشاره به اینکه یک بار درخواست بیمارستان فرهیختگان برای دریافت مجوز پیوند کبد توسط وزارت بهداشت رد شده است بیان کرد: اما مجوز پیوند پانکراس را دریافت کرده ایم و تنها منتظر دریافت یک عضو لوزالمعده هستیم تا پیوند همزمان کلیه و پانکراس را در بیمارستان فرهیختگان انجام دهیم.

تربیت فوق تخصص پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان/ انجام سالانه ۴۰۰ پیوند کلیه

وی گفت: با توجه به اینکه تعداد بسیار بالایی پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان انجام می‌شود این بیمارستان قابلیت آموزش فوق تخصص پیوند کلیه را هم پیدا کرده است و بخشی که حدود ۲۰۰ پیوند در سال داشته باشد میتواند فوق تخصص پیوند تربیت کند.

جذب رزیدنت اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه؛ به زودی

دکتر غلامرضایی با اشاره به این که سالانه ۴۰۰ پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان انجام می‌شود، تصریح کرد: با بازدیدی که استاد سیم فروش از بیمارستان فرهیختگان داشتند تأکید کردند که این بیمارستان قابلیت تربیت فلوشیپ را دارد که انشالله به زودی هم رزیدنت ارولوژی و هم فلوشیپ پیوند کلیه را خواهد گرفت.

انجام بیش از ۱۳۰۰ پیوند کلیه از سال ۹۹ تا کنون

رئیس بیمارستان فرهیختگان اضافه کرد: در طول سه سال و اندی که از افتتاح بخش پیوند کلیه بیمارستان فرهیختگان میگذرد بالای ۱۳۰۰ مورد پیوند کلیه انجام شده است ضمن اینکه راه اندازی سایر بخش های پیوند ازجمله کبد، پانکراس و قلب را هم پیگیر هستیم.

ارائه خدمات توریسم سلامت با دریافت مجوز بخش بین‌الملل

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تلاشی که برای شناخت بیمارستان فرهیختگان در بین کشورهای خاورمیانه در حوزه پیوند کلیه صورت گرفت به دنبال این هستیم تا توریسم سلامت را هم پیگیری کنیم که در این راستا مجوز بخش آی پی دی(IPD) یا بخش بیماران بین الملل را هم از وزارت بهداشت دریافت کرده ایم.

IPD مخفف عبارت International Patient Department، به معنای بخش بیماران بین‌المللی است. دریافت این مجوز برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌هایی که قصد دارند بیماران بین‌المللی را پذیرش نمایند، الزامی است. در واقع می‌توان گفت تنها بیمارستان‌هایی می‌توانند در زمینه توریسم درمانی فعالیت داشته باشند که مجوز IPD را دریافت کنند.

دکتر غلامرضایی ادامه داد: بخش بین الملل غیر از پیوند در حیطه های دیگری از جمله زنان، جراحی زیبایی فعال شده است البته تعداد بیماران خارجی در این حیطه ها در حال حاضر چندان قابل توجه نیست اما با مسیری که به تازگی آغاز شده است به تدریج بر تعداد بیماران افزوده میشود. در حقیقت شرکتها بیماران را معرفی میکنند و این بیماران با توجه به خدمات خوبی که در بیمارستان فرهیختگان دریافت می‌کنند بیماران دیگری را نیز به ما معرفی می‌کنند.

مسیر توریسم سلامت دانشگاه آزاد از بیمارستان فرهیختگان می‌گذرد/ جهانی شدن در گرو تحقق توریسم سلامت

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حیطه گردشگری سلامت ورود پیدا کرده است که بتواند بیمار را از همان ابتدایی که وارد کشور میشود علاوه بر نگهداری و طی کردن فرآیند درمان سایر خدمات گردشگری را هم دریافت کند و به نوعی توریسم مسافرتی هم انجام شود در این زمینه دکتر سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیگیر هستند تا دانشگاه آزاد اسلامی فعال شود اما در حقیقت بیمارستان فرهیختگان نقطه عطفی برای فعال شدن توریسم سلامت در دانشگاه آزاد شده است بنابراین نقطه مطلوب بیمارستان فرهیختگان در حوزه توریسم سلامت این است که پیوند کلیه این بیمارستان کاملا شناخته شود و در این راستا بتوانیم سایت کارآمد و خوبی داشته باشیم.

بیمارستان فرهیختگان گوی سبقت را از بیمارستان لبافی‌نژاد ربود

رئیس بیمارستان فرهیختگان افزود: قبلا بیشترین پیوند کلیه در ایران متعلق به دانشگاه شیراز و بیمارستان لبافی نژاد بود که امروز بیمارستان فرهیختگان سرآمد شده و بیشترین آمار جراحی پیوند کلیه را به خود اختصاص داده است بنابراین در ایران کاملا شناخته شده و به اهداف خود دست پیدا کرده ایم اما با ورود به حوزه توریسم سلامت تلاش میکنیم در خاورمیانه و جهان هم در حوزه پیوند کلیه سرآمد شویم.

وی تصریح کرد: بخش پیوند کلیه و اورولوژی بیمارستان فرهیختگان با ۶۴ تخت فعال خدمات پیوند و جراحی کلیه را ارائه می‌دهد که بعد از پیوند کلیه تلاش اولیه ما برای پیوند کبد و پانکراس است.

انجام ماهانه ۲ هزار دیالیز در بیمارستان فرهیختگان/ بهترین مرکز دیالیز شمال غرب تهران

دکتر غلامرضایی به بخش دیالیز بیمارستان فرهیختگان نیز اشاره و اظهار کرد: در این بخش برای بیماران نارسایی کلیه بالغ بر ۲ هزار دیالیز در ماه انجام میشود که به عنوان بهترین مرکز دیالیز شمال غرب تهران محسوب میشود.

انجام بیش از ۷۰ درصد پیوندهای کلیه دانشگاه ایران توسط بیمارستان فرهیختگان

وی با اشاره به اینکه بیمارستان فرهیختگان از منظر درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران است، خاطرنشان کرد: در گزارش جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران بیش از ۷۰ درصد پیوند کلیه این دانشگاه توسط بیمارستان فرهیختگان در حال انجام است و این در حالی است که این دانشگاه بیمارستان های مطرحی چون میلاد، هاشمی نژاد، فیروزگر و حضرت رسول(ص) که مرکز پیوند اعضا هستند را نیز تحت نظر خود دارد.

۳۰ درصد از پیوندهای بیمارستان فرهیختگان، پیوند از جسد است

رئیس بیمارستان فرهیختگان در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: پیوند کلیه به دو صورت پیوند زنده و یا پیوند جسد انجام می‌شود که نزدیک به ۳۰ درصد از پیوندهایی که در بیمارستان فرهیختگان انجام میشود پیوند از جسد است و افرادی که اهدای عضو میکنند اعضایشان به بیمارستان منتقل و عمل پیوند انجام میشود. بیماران متقاضی پیوند از جسد از یک ماه تا ۶ ماه برای انجام عمل در نوبت می‌مانند و برای انجام پیوند زنده هم سایت های مختلفی وجود دارد و متقاضیان این نوع عمل نیز اغلب تا دو ماه در نوبت می‌مانند و فرآیند آن به طول می‌انجامد البته در صورت فراهم بودن همه شرایط ظرف دو هفته پیوند انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نرگس موذنیان کد خبر: 1227552 برچسب‌ها بیمارستان فرهیختگان

دیگر خبرها

  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • اهدای عضو جوان ۴۴ ساله طبسی
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
  • آمار پایین اهدای عضو در کشور
  • اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید
  • مربی بعدی تراکتور کیست؟؛ گزینه‌های سرشناس به صف شدند
  • یک شایعه جذاب در تبریز: مربی موفق تیم ملی در تراکتور؟
  • ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند
  • اولین اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری
  • نخستین اهدای عضو سال‌جاری کرمانشاه جان ۳ بیمار را نجات داد