Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت‌وگویی درباره این مذاکرات عنوان کرد: خطی که در مذاکرات وین دنبال کردیم و ان‌شاءالله در این هفته ادامه آن را دنبال خواهیم کرد، دقیقا بر اساس مواضع قطعی است که نظام تعیین کرده و اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: اینکه ما خواهان رفع کامل تحریم‌ها هستیم که همه تحریم‌های برجام را در برمی‌گیرد به اضافه همه تحریم‌هایی که در دوره ترامپ گذاشته شده است.

* به گام به گام بودن و مرحله به مرحله بودن اعتقادی نداریم/ حتما باید رفع تحریم‌ها را راستی آزمایی کنیم

عراقچی با ذکر این نکته که این تحریم‌ها باید در یک مرحله برداشته شود، بیان کرد: به گام به گام بودن و مرحله به مرحله بودن اعتقادی نداریم. حتما باید رفع تحریم‌ها را راستی آزمایی کنیم و بعد از آن اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: اینها سه اصل کلیدی و مهمی است که اصول راهنمای ما در مذاکرات وین بوده و خواهد بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه فهرست تحریم‌ها یک فهرست طولانی است، اظهار داشت: این فهرست شامل تحریم‌های موضوعی و تحریم‌هایی که مربوط به افراد و موسسات و نهادها می‌شود. یکی از کارهای مهم ما فهرست کردن تحریم‌هایی است که باید برداشته شود. این کار را در حال حاضر کارگروه تحریم‌ها در وین شروع کرده و ان‌شاءالله ادامه خواهد داد.

عراقچی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، گفت: برای ما مهم است که وقتی این تحریم‌ها برداشته می‌شود، آثار آن را در عمل ببینیم. اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود اینکه یک دستوری امضا شود کفایت نمی‌کند و باید نفت در عمل هم فروش برود و خریداران نفت ایران بدون هیچ مشکلی بتوانند نفت را بخرند.

وی افزود: راستی آزمایی یعنی دیدن رفع تحریم در عمل و برای ما باید مسجل شود که این تحریم برداشته می‌شود، چون عده‌ای دارند از موضوع استفاده می‌کنند. اگر این راستی آزمایی صورت بگیرد آن موقع است که ما تعهدات خود را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بدعهدی خاطرنشان کرد: همیشه امکان بدعهدی هست. کما اینکه در دوره گذشته انجام شد و الان هم امکان دارد. روشی که در برجام وجود دارد و برای ما هم بیشتر از آنها وجود دارد این است که ضمانت اجرای برجام در دست ماست. اگر مشاهده کنیم طرف‌های مقابل تعهداتشان را انجام نمی‌دهند ما هم مجددا به شرایط قبلی برمی‌گردیم و تعهدات برجامی خودمان را کاهش می‌دهیم.

به گزارش فارس، عراقچی یادآور شد: این کاری بود که در طول دو سال گذشته انجام دادیم و در پنج گام تعهدات خود را کاهش دادیم و اقتدار خود را در عرصه هسته‌ای به صورت کامل نشان دادیم و برخلاف آن‌چه هم گفته شد نه توانستند ما را به شورای امنیت بفرستند و نه کار دیگری انجام دادند.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرای برجام در دست خود ماست، اظهار داشت: در روابط بین‌الملل تعهدات بین‌المللی این گونه نیست که ضمانت اجرای قطعی داشته باشد چون حاکمیت کشورها فراتر از هر چیزی است.کشورها بر اساس اصل حاکمیت می‌توانند هر تصمیمی بگیرند. آن چیزی که کشورها را در توافقات و معاهدات پایبند می‌کند اصل بهره بردن از معاهده یا تفاهم است. اگر هر تفاهمی باشد که برای ما هیچ نفعی نداشته باشد در آن نخواهیم بود.

معاون وزیر خارجه گفت: اینکه آمریکا از برجام خارج شد چون دولت گذشته آمریکا معتقد بود ماندن در برجام هیچ منفعتی برای آمریکا ندارد. باید در آینده به شکلی رفتار کنیم، ضمانت اجرای برجام در دست خود ما خواهد بود، ضمانت رفع تحریم‌ها در دست خود ما خواهد بود و این توانمندی ما در عرصه هسته‌ای است که ضمانت اجرای برجام خواهد بود.

در حال تکمیل است...

 

منبع: فارس

کلیدواژه: عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کمیسیون مشترک برجام تحریم ضمانت اجرای برجام ضمانت اجرای راستی آزمایی رفع تحریم تحریم ها برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۲۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، ابوالقاسم محی الدینی در دیدار با مدیران مجموعه پارک علم و فناوری استان گفت: پیشنهادی از سوی شهرداری مطرح شد مبنی بر این که طرح اولیه‌ای با همکاری مشترک شهرداری و پارک علم و فناوری استان تهیه و ارائه شود تا دیوار‌های مقابل کارخانه برداشته شده و فضای مقابل کارخانه که در اختیار مجموعه کارخانه هم باشد، به عنوان یک فضای شهری زیبا برای استفاده شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.

شهردار یزد افزود: با افزوده شدن این فضا به فضای در دسترس شهروندان، علاوه بر زیباسازی بصری شهری، تعامل بین مردم و مجموعه فناوری نیز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مدیران مجموعه پارک و علم و فناوری استان پس از بررسی‌های لازم، آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کنند.

محی الدینی در خصوص مباحثی که در حوزه اجرای شبکه فیبر نوری در سطح شهر یزد مطرح شده بود، گفت: متأسفانه پیمانکاران شرکت سرمایه گذار مشکلاتی در اجرای فیبر نوری ایجاد کرده بودند که مقرر شد با اخذ تعهدات لازم و همچنین پرداخت هزینه خسارتی که این شرکت‌ها وارد کرده اند، مجوز جدیدی صادر می‌شود تا شبکه فیبر نوری در سطح شهر تکمیل شود.

شهردار یزد درباره تعامل و همکاری شهرداری با صندوق پژوهش و فناوری استان اظهار داشت: با توجه به این که شهرداری یزد از سال گذشته سهامدار این صندوق شده است، به زودی تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و رئیس صندوق امضا خواهد شد که انشاالله بستر همکاری‌های سازنده بین دو نهاد در زمینه‌های فناوری، نوآوری و خلاقیت به ویژه در حوزه‌های دانش بنیان را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه‌های خلاقیت و نوآوری و ایجاد ناحیه فناوری هم مقرر شد مجموعه پارک علم و فناوری استان طرح‌های خود را درخصوص ایجاد این ناحیه به شهرداری ارائه کند تا پس ازبررسی این طرح‌ها در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر، جهت اخذ مجوز به کمیسیون‌های مربوطه ارسال شود.

دیگر خبرها

  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس | قطر و مصر هم ضمانت کردند؛ پایان جنگ نزدیک است؟
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود
  • دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان