Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از افزوده شدن مناطق حفاظت شده قرخود، خمبی و سرای در این استان به مجموعه ذخیره گاه زیست کره گلستان خبر داد.

اله پور در گفت و گو با ایسنا گفت: تلاش های مدیریتی و کارشناسی این اداره کل برای پیوستن زیستگاه های جامانده واقع درشرق پارک ملی گلستان  به محدوده ذخیره گاه زیست کره گلستان نتیجه داده و سازمان حفاظت محیط زیست کشور پس از چندین جلسه بحث و بررسی فنی با حضور کارشناسان محیط زیست استان های خراسان شمالی و گلستان، نقشه نهایی ذخیره گاه یادشده را با افزودن منطقه حفاظت شده قرخود، پناهگاه حیات وحش تخت ایران(غیرمصوب) و رویشگاه های کوهستانی لاله واژگون و زعفران کوهی در کوه های خمبی و سرای ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بدین ترتیب برنامه مدیریت، طبق نقشه پهنه بندی جدید طرح ریزی خواهد شد که در آن علاوه بر حفاظت پایدار و یکپارچه از تنوع زیستی در مجموعه گلستان، اقدامات ویژه ای نیز در راستای فقرزدایی و جلب مشارکت جوامع محلی در مدیریت ذخیره گاه زیست کره گلستان پیش بینی شده است.

 وی خاطر نشان کرد: مناطق قرخود و تخت ایران در شهرستان مانه و سملقان به عنوان زیستگاه های پشتوانه و ضربه گیر پارک ملی گلستان محسوب شده که به همراه منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه به مجموعه ذخیره گاه زیست کره گلستان اضافه شده و از اعتبارات ذخیره گاه برای مدیریت این مناطق هزینه خواهد شد.

اله پور با بیان اینکه با افزوده شدن این مناطق، سهم استان خراسان شمالی از مساحت ذخیره گاه زیست کره گلستان به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته، افزود: تعریف جهانی " حفاظت" از دیدگاه اتحادیه جهانی حفظ طبیعت(آی یو سی ان) بر سه محور "نگهداشت"، " بهره برداری پایدار" و " احیاء" استوار است که این مفهوم در الگوی مدیریتی ذخیره گاه های زیست کره عینیت یافته است.

وی  اظهارکرد: ذخیره گاه زیست کره گلستان منطقه ای فراملی با اهمیت جهانی است که معرف جغرافیای طبیعی بی همتا در محل اتصال جنگلهای هیرکانی با ناحیه اکولوژیکی کپه داغ است و از دیرباز با نظام فرهنگی و معیشتی مردمان شمال خراسان عجین بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خراسان شمالي منطقه حفاظت شده محیط زیست ذخیره گاه زیست کره گلستان خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۲۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست فارس در حوزه کشفیات صید و شکار / افزایش ۹ درصدی کشفیات محیط زیست

محبت خانی در جمع مدیران محیط زیست کشور در شیراز از کسب رتبه نخست محیط زیست فارس در حوزه کشفیات صید و شکار و برخورد با متخلفان محیط زیست خبر داد و افزود: استان‌های خراسان رضوی و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اشراف کامل بر عرصه‌های محیط زیست از سوی یگان حفاظت را یک نقطه قوت در سطوح همه استان‌ها دانست و ادامه داد: سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست بطور مستقیم در ملاقات با پاسگاه‌هاو محیط بانان ۱۸۳ مورد مراجعه مستقیم به این مناطق داشته است، این نظارت مستقیم و بی واسطه قطعا در افزایش ضریب حفاظت مناطق تاثیر گذار است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، از مدیران محیط زیست تمامی استان‌های کشور خواست تا از قاچاق حیات وحش از جمله گونه در معرض خطر انقراض جلوگیری کنند و ادامه داد: همه عملکرد‌ها در مناطق تحت مدیریت تحت رصد و پایش قرار دارد و با متخلفان برخورد می‌شود.

محبت خانی با بیان اینکه تخریب محیط زیست و از بین بردن گونه‌های حیات وحش منجر به ضربه‌های جبران ناپذیری می‌شود ادامه داد: محیط بانان برای حفاظت از حیات وحش باید تلاش کنند.

او به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: هرگونه تلاش برای حفظ محیط زیست یک فعالیت دینی و وجدانی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • (عکس) زنده‌گیری یک راس بره میش وحشی در پردیس تهران
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • زنده‌گیری یک رأس بره میش وحشی در پردیس
  • ضرورت رعایت حریم محیط زیست در فصل طبیعت‌گردی توسط تورهای گردشگری
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی
  • کسب رتبه نخست فارس در حوزه کشفیات صید و شکار / افزایش ۹ درصدی کشفیات محیط زیست
  • تحویل ۳ ایستگاه سنجش گرد و غبار به محیط زیست خراسان رضوی