Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز اگر این کارآزمایی‌ها موفق باشند، این کشور جزیره‌ای کوچک با نظام کمونیستی با جمعیت ۱۱ میلیون نفری که دهه‌ها است دچار تحریم‌های آمریکا است- یکی از معدود کشورهایی خواهد بود که با تولید واکسن‌های کرونای خودش به مبارزه با پاندمی کرونا خواهد رفت.

کشورهای دیگری که واکسن کرونای خاص خودشان تولید کرده‌اند، شامل آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و هند هستند که اقتصاد بسیار بزرگتر و جمعیت بسیار بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو واکسن از پنج واکسن بالقوه تولیدشده کوبا به مرحله سوم کارآزمایی بالینی رسیده‌اند: یکی به نام «سوبرانا ۲» که به معنی «استقلال» و دیگری به نام «ابدالا» که نام کتابی است اثر قهرمان استقلال کوبا، خوزه مارتی.

واکسن «ابدالا» یکی از دو واکسن تولیدی کرونای کوبا که در مراحل نهایی آزمایشی است

حدود ۴۴۰۰۰ نفر در بخشی از یک بررسی مرحله سوم دوسوکور واکسن سوبرانا ۲ را دریافت می‌کنند. ۱۵۰۰۰۰ نفر از کارکنان مراقبت بهداشتی نیز در بخشی از یک «بررسی مداخله‌ای» در حال دریافت واکسن سوبرانا ۲ هستند.

واکسن تجربی کوبا شبیه به واکسن شرکت آمریکایی «نواواکس» است. واکسن سوبرانا ۲ بر خلاف واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا از پروتئین‌های کروناویروس که در آزمایشگاه ساخته شده‌اند، برای تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌کند.

این واکسن را «انستیتو واکسن فینلی» کوبا تولید کرده است نام آن از نام دکتر «کارلوس فینلی»، متخصص همه‌گیرشناسی کوبایی گرفته شده است که کشف کرد بیماری تب زرد بوسیله پشه‌ها منتقل می‌شود.

این انستیتو در سال ۱۹۹۱ بوسیله فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا تاسیش شد که سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش نظام مراقبت بهداشتی و داروسازی در این کشور انجام داد. مرکز پژوهش سرطان این انستیتو واکسنی را تولید کرده است که در آمریکا وسایر کشورها در مرحله ازمیاش قرار دارد.

دکتر خوآن ورز، مدیر این انستیتو می‌گوید: «ما در کوبا نسبت به بقیه دنیا تولید واکسنی را کمی دیرتر شروع کردیم، چرا مجبور بودیم به انتظار بمانیم تا چیزهای بیشتری درباره این ویروس و سازوکار ورود آن به سلول‌ها بدانیم. واکسن تولیدی ما، سوبرانا ۲ از لحاظ بی‌خطر بودن ویژگی‌های بسیار خوبی دراد.»

کوبا با وجود دهه‌ها تحریم و افت کمک‌های خارجی که از ونزوئلا دریافت می‌کرد، با کمبود غذا و دارو دست‌وپنجه نرم می‌کند. اقتصاد آن در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱ درصد سقوط کرده است. اما با این حال توانسته است، شمار عفونت‌ها و مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را با اعمال محدودیت‌های ساخت و تعطیلی عمومی در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته پایین نگه دارد.

انتظار نمی‌رود نتایج نهایی کارآزمایی مرحله سوم واکسن کوبایی کرونا زودتر از چند ماه دیگر معلوم شود؛ اما دولت کوبا قصد دارد در یک بررسی مداخله‌ای تقریبا همه ساکنان شهر هاوانا، پایتخت کوبا را تا ماه مه (اردیبهشت) و همه جمعیت کشور را تا پایان سال میلادی واکسینه کند.

ورز می‌گوید با اینکه واکسیناسیون اجباری نیست، اما به نظر او «اکثریت غالب جمعیت زدن این واکسن را می‌پذیرند.»

یک داوطلب در هاوانا پایتخت کوبا در یک کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونای سوبرانا ۲ را دریافت می‌کند نمایش قدرت یک کشور کوچک کمونیستی

برای کوبا موضوع ساختن و تولید واکسن کرونا فقط به بهداشت عمومی مربوط نمی‌شود، بلکه نمایش قدرت هم هست: اینکه یک کشور کوچک کمونیستی که تحت تحریم‌های آمریکا است می‌تواند در صحنه جهانی با ساختن واکسن‌های کرونا خودش با کشورهای دیگر رقابت کند.

کوبا می‌تواندن واکسن‌های کرونا را از متحدانش یعنی چین و روسیه هم بگیرد، اما این کشور با ساختن واکسن خاص خودش این فرصت را به دست می‌آورد تا واکسن‌ها را به کشورهای کمتر توسعه‌یافته که تا به حال از دریافت واکسن محروم مانده‌اند، بفروشد. در حالیکه واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی سال پیش مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را می‌گذراندند، کشورهای ثروتمند در آمریکای شمالی و اروپا مقادیر بالایی از آنها را پیش‌خرید کردند و کشورهای فقیر و در حال توسعه از دسترسی به این واکسن‌ها باز مانده‌اند.

به گفته ورز، برخی از کشورها به مقامات کوبایی مراجعه کرده‌اند تا برای خرید سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن‌های این کشور سفارش دهند. او گفت سیستم تولید واکسن کوبا برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آماده شده است.

ایران که واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را تحریم کرده است، در توافقی با کوبا میزبان کارآزمایی مرحله سوم واکسن سوبرانا ۲ است که شامل تولید میلیون دوز واکسن در ایران هم می‌شود. دولت ونزویلا هم اعلام کرده است که واکسن «ابدالا» را تولید خواهد کرد. مکزیک و آرژانتین هم به واکسن‌های کوبایی ابراز علاقه کرده‌اند.

دکتر ادواردو مارتینز دیاز، رئیس شرکت دولتی «بیوکوبافارما» درباره واکسن‌های ساخت این کشور می‌گوید: «پس از تلقیح هزاران دوز این واکسن‌ها به افراد فقط عوارض جانبی خفیف تا متوسط در درصد کوچکی از داوطلبان مشاهد شده است.»

دیاز افزود که هر دوی این واکسن‌ها میزان بالایی از ایمنی هم ایجاد کرده‌اند. به گفته او اگر این واکسن‌ها به مرحله صادرات برسند، قیمت‌هایی ارزان خواهند داشت.

به گفته این واکسن‌ها با گونه‌های جدید ویروس کرونا نیز تطبیق داده خواهند شد و ممکن است دوزهای بیشتر آنها نیز برای تقویت ایمنی به افراد تزریق شود.

کد خبر 594199 برچسب‌ها كروناويروس واکسن واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن واکسن کرونا واکسن سوبرانا ۲ واکسن های کرونا واکسن ها واکسن کرونا تولید واکسن مرحله سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها

به گزارش قدس آنلاین، برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وزیر امور خارجه ایالات متحده (آنتونی بلینکن) نه نگران حقوق بشر است و نه نگران حقوق بشر مردم کوبا که آن‌ها را با اقدامات خفه‌کننده و محاصره شدید نقض می‌کند؛ (او) نگران حقوق بشر مردم قتل عام شده‌ی فلسطین نیز نیست.

رودریگس افزود: (بلینکن) نگران حقوق تولیدکنندگان سلاح و اهداف سلطه و غارت آن‌ها است.

وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین گزارش سالانه خود موسوم به «حقوق بشر کشورها» با تکرار اتهام‌های قبلی خود، از موارد ادعایی نقض حقوق بشر در کوبا، روسیه، بلاروس، نیکاراگوئه و ونزوئلا، برمه، سودان، چین، سوریه، افغانستان، اوگاندا و ایران انتقاد کرد.

یوهانا تابلادا معاون مدیر کل اداره ایالات متحده در وزارت خارجه کوبا نیز در مورد این گزارش گفت: بی‌صداقتی در گزارش یکجانبه دولت ایالات متحده زمانی که وضعیت حقوق بشر در کوبا را برای توجیه جنگ اقتصادی، سیاسی و ارتباطی خود مخدوش می کند، ظالمانه است.

وی در انتقاد از سیاست واشنگتن افزود: آن‌ها روزانه میلیون‌ها دلار برای جلوگیری از افشای حقیقت هزینه می‌کنند.

کوبا همواره درخواست خود مبنی بر پایان تحریم اقتصادی، تجاری و مالی که از سال ۱۹۶۲ از سوی آمریکا تحمیل شده است را تکرار کرده است؛ تحریم‌هایی که از نگاه هاوانا، نقض آشکار حقوق بشر مردم این جزیره توصیف می‌شود.

به گفته مقام‌های کوبایی، در گزارش ارائه شده به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳، خسارت‌های انباشته شده طی بیش از شش دهه اعمال سیاست تحریم واشنگتن به بیش از ۱۵۹ میلیارد دلار می‌رسد.

گزارش‌های سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا در حالی است که این کشور، کارنامه سیاه و تاریکی در عدم رعایت حقوق بشر گروه‌های رنگین پوست و بومی خود، نقش داشتن در کودتاها و تجاوز به حاکمیت و استقلال کشورها دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم
  • انتقاد کوبا از گزارش ۲۰۲۳ آمریکا درباره حقوق بشر کشورها
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • کامنت موشن| آیا کرونای دیگری در انتظار جهان است؟
  • اجرای طرح «نفوذ دانش در واحدهای تولیدی کشاورزی» در استان فارس
  • کاهش مالیات بر تولید؛ چگونه؟/ مالیات غیرمولدها باید افزایش یابد
  • کاهش رشد جمعیت متوقف شده است/ تولید نان با آرد کامل در بیش از ۱۸۰۰ نانوایی/ بررسی مالیات بر دخانیات در مجلس/ آغاز تزریق واکسن پنوموکوک و روتاویروس در کشور
  • صنعت ریلی کشور نیازمند یک استراتژی یکپارچه
  • آغاز واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در جنوب و جنوب شرق کشور تا ۱۰ روز آتی