Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:22:08 GMT

ایرلندشمالی در تب درگیری‌های فرقه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۳۴۹۶

ایرلندشمالی در تب درگیری‌های فرقه‌ای

به گزارش شنبه شب ایرنا، «میشل مارتین» نخست وزیر ایرلند امروز (شنبه) در سالروز توافق جمعه نیک که ۲۳ سال پیش به درگیری‌ها در این منطقه خاتمه داد با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که رهبران سیاسی وظیفه دارند تا اجازه تکرار تاریخ را ندهند.

ایرلند شمالی، در دهه هشتاد و اوایل دهه نود قرن بیستم درگیر جنگ میان کاتولیک‌های جمهوری‌خواه وحدت‌طلب با جنوب، به رهبری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و پروتستان‌های سلطنت طلب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زخم کهنه استقلال کامل ایرلند از انگلیس هنوز درمان نشده و خشونت در مقیاسی وسیع میان دو طرف جریان داشته است.

ارتش انگلیس به جمهوری‌خواهان مسلح حمله می‌کرد و شورشیان عمدتا کاتولیک، انتقام کشته‌هایشان را با بمب گذاری و قتل اتباع نظامی و غیرنظامی انگلیس می‌گرفتند. سرانجام پیمان جمعه نیک با میانجی گری انگلیس به رهبری تونی بلر در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ بسته شد.

اما از ژانویه گذشته که انگلیس به عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد گروه‌های وفادار به این کشور در ایرلند شمالی بارها به موانع وارد کردن کالا از انگلیس اعتراض کرده‌ و این توافق را در تناقض با پیمان جمعه نیک دانستند.

اخیرا درگیری‌ها هم پس از آن تشدید شد که پلیس ایرلند شمالی تصمیم گرفت تا رهبران حزب جمهوری‌خواه ایرلند (شین فین) را به دلیل شرکت در مراسم تشییع جنازه فرمانده سابق اطلاعات ارتش جمهوری‌خواه ایرلند تحت پیگرد کیفری قرار ندهد. این مراسم سال گذشته در زمانی برگزار شده بود که محدویت‌های کرونایی، از جمله حفظ فاصله اجتماعی، برقرار بود.

در یک هفته گذشته معترضان از هر دو گروه حامی استقلال ایرلند و طرفدار انگلیس، بلفاست را صحنه تظاهرات اعتراضی کرده و با یکدیگر درگیر شده‌اند. در این درگیری‌ها چندین پلیس زخمی شده و برخی اموال عمومی مانند اتوبوس و خودروهای شخصی سرقت و آتش زده شده‌اند. گزارش‌ها حاکیست که بیشتر معترضان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. پلیس ایرلند اعلام کرد که فقط دیشب ۱۴ مامور زخمی شده است. معترضان با پرتاب کوکتل‌مولوتوف و آجر به ماموران حمله کرده و پلیس هم با آب پاش به آنها پاسخ داده است.

تعداد معترضان زیاد نیست و برخلاف نا آرامی‌های سه دهه پیش از ایدئولوژی مبارزه، فعالیت‌های تشکیلاتی و چریکی خبری نیست اما رویدادها به حدی نگران کننده است که علاوه بر رهبران انگلیس و جمهوری ایرلند، اتحادیه اروپا و رئیس جمهوری آمریکا نیز خواستار برقراری آرامش شده‌اند.

سایمون کاوونی وزیر امور خارجه ایرلند امروز در اظهار نظری، نا آرامی‌های یک هفته گذشته را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت که سالروز پیمان جمعه نیک یادآور وظایفی است که همه ما در قبال برقراری صلح در این منطقه از طریق سیاست، اراده و گفت و گو بر عهده داریم. وی با اشاره به همه‌گیری کرونا تصریح کرد که اکنون بیش از هر زمان دیگری به صلح نیاز است.

ادامه نا آرامی‌ها در ایرلند شمالی درحالیست که حتی درگذشت پرنس فیلیپ همسر ملکه انگلیس هم نتوانست اوضاع را در این منطقه آرام کند. الیزابت دوم دیروز به مدت هشت روز عزای عمومی در سراسر انگلیس اعلام کرد.

پیشتر  «تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس نسبت به جدایی احتمالی ایرلند شمالی از بریتانیا و پیوستن آن به جمهوری ایرلند پس از برگزیت، هشدار داده بود. او در گفت وگو با روزنامه تایمز، عنوان کرد که دیدگاه وی درباره احتمال اتحاد دو ایرلند، یک پیش داوری نیست و به ارزیابی‌اش از نتیجه همه پرسی برگزیت در انگلیس بر می‌گردد.

بلر اظهار داشت: البته من امیدوارم که ایرلند شمالی همچنان بخشی از بریتانیا باقی بماند اما افراد زیادی خواهان اتحاد دو ایرلند هستند و احتمال اتحاد این دو به دلیل برگزیت، اجتناب ناپذیر است.

برچسب‌ها جمهوری ایرلند ایرلند شمالی اعتراض انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری ایرلند ایرلند شمالی اعتراض جمهوری ایرلند ایرلند شمالی اعتراض انگلستان اخبار کنکور ایرلند شمالی جمهوری خواه درگیری ها جمعه نیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه ایرلند به غرب آسیا با هدف رایزنی درباره آتش‌بس غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، یک رسانه انگلیسی روز دوشنبه از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه ایرلند به منطقه غرب آسیا با هدف تلاش برای آتش بس و توقف جنگ و حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطینی خبر داد.

پایگاه خبری «بی ای مدیا» انگلیس اعلام کرد که «مایکل مارتین» به زودی با هدف رایزنی برای آتش فوری در نوار غزه و توقف جنگ ضد مردم مظلوم نوار غزه با سفر به غرب آسیا با مقامات مصر و اردن دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه ایرلند که همزمان معاون نخست وزیر دولت ایرلند نیز است در سخنانی هدف از سفر به منطقه غرب آسیا را تلاش برای رایزنی با هدف متوقف کردن «جنگ وحشیانه» در اوضاع شکننده و ناآرام روزافزون در خاورمیانه توصیف کرد.

مایکل مارتین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی باید اجازه ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه را بدهد، گفت که اتحادیه اروپا برای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کند.

کد خبر 6085974

دیگر خبرها

  • افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور + فیلم
  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور
  • نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • واکنش انگلیس به پرتاب موشک بالستیک در کره شمالی
  • سفر وزیر خارجه ایرلند به غرب آسیا با هدف رایزنی درباره آتش‌بس غزه