Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@19:03:04 GMT

سفر سیاسی رییس دولت محلی اقلیم کردستان به بغداد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۴۰۸۷

سفر سیاسی رییس دولت محلی اقلیم کردستان به بغداد

به گزارش ایرنا نچیروان بارزانی رییس دولت محلی اقلیم کردستان امروز شنبه در دیدار با نخست وزیر عراق، آمادگی این اقلیم برای حل همه مشکلات و موانع با دولت فدرال بر اساس قانون اساسی و در چارچوب سیستم فدرال و همکاری با همه اقشار و احزاب عراقی برای دستیابی به امنیت و ثبات برای عراق و منطقه را اعلام کرد.

بارزانی همچنین بر لزوم همکاری و هماهنگی بین نهادهای دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی پیرامون مسایل مختلف تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامات مقابله با تروریسم و همکاری برای عادی سازی اوضاع در سنجار، موضوعات متعدد بهداشتی، از جمله مسایلی بودند که در گفتگویش با نخست وزیر عراق به آنها اشاره داشت.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز با اشاره به توافق بر سر قانون بودجه عمومی و تصویب آن در مجلس نمایندگان، با ابراز قدردانی از پیشرفت در ایجاد سازوکارهای داخلی قانون اساسی، اظهار امیدواری کرد که این قانون به طور دقیق اجرا شود.

همچنین الکاظمی بر تقویت همکاری های امنیتی بین بغداد و اربیل به طوری تاکید داشت که ثبات داخلی عراق را تامین کند و از ایجاد هرگونه خلا امنیتی که توسط تروریسم یا جرایم سازمان یافته مورد سو استفاده قرار می گیرد جلوگیری کند.

نخست وزیر عراق با تاکید مجدد بر اینکه سفرهای مکرر بارزانی به بغداد پیام های مثبتی برای همه عراقی ها ارسال می کند، از این سفرها بعنوان نشانه حسن نیت این اقلیم و تشویق روحیه همکاری و هماهنگی در همه زمینه ها برای به خاطر منافع کشور یاد کرد و از سفر خود در آینده به اقلیم کردستان خبر داد.

بارزانی نیز تعهد خود را به ایجاد راه حل برای مشکلات داخلی و بالا بردن سطح همکاری های امنیتی ابراز داشت و حمایتش از دولت فدرال عراق را برای رویارویی با چالش ها را اعلام کرد.

وی حل مشکلات برجسته بین اربیل و بغداد زمینه را کلید ثبات بیشتر و پیشرفت عراق برشمرد.

اوضاع فعلی عراق، روابط دولت اقلیم و دولت فدرال، سفر اخیر بارزانی به فرانسه، وظایف ائتلاف آمریکایی در عراق و انتخابات زودهنگام این کشور از مسایل دیگر مورد توجه مشترک طرفین بود.

دیدار با رییس جمهوری

نیچروان بارزانی با برهم صالح رییس جمهور عراق نیز در کاخ ریاست جمهوری دیدار و گفتگو داشت.

در این دیدار انتخابات زودهنگام این کشور مورد توجه طرفین بود و بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای این انتخابات و صحت سیاسی آن تاکید شد.

این دو همچنین در مورد اهمیت تصویب پروژه بودجه عمومی عراق برای سال ۲۰۲۱ و تعیین سهم منطقه در آن بحث و تاکید کردند که بودجه باید به تامین رفاه شهروندان (اقلیم کردستان) و حل مشکلات آنها کمک کند تا نقطه آغازین برای گفتگوهای سازنده برای حل همه مشکلات بین دولت فدرال و دولت منطقه باشد.

گفتگو با رییس شورای عالی قضایی

نچیروان بارزانی در ادامه به دیدار رییس شورای عالی قضایی عراق فائق زیدان رفت و از تلاش ها و نقش مثبت در حل و فصل مشکل اصلاح قانون ها در دادگاه فدرال قدردانی و برای ادامه کار آن آرزوی موفقیت کرد.

تعدادی از قضات و روسای دادگاه ها نیز در این دیدار حضور داشتند.

گفتگوی کوتاه با دبیرکل اتحادیه عرب

رییس دولت محلی اقلیم کردستان در حاشیه سفر خود بغداد با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز دیدار کوتاهی داشت که در آن، اوضاع عراق و اقلیم کردستان به طور کلی مورد بحث قرار گرفت.

دو طرف ابراز امیدواری کردند که رسیدگی به اختلافات بین اربیل و بغداد به امنیت و ثبات عراق کمک کند و هماهنگی این دو پایتخت را به منظور غلبه بر مشکلات و چالش های این مرحله زمانی کشور عراق ضروری و مهم برشمردند.

احمد ابوالغیط که ساعاتی پس از این دیدار عازم اربیل بود و در پایتخت اقلیم کردستان نمی توانست با بارزانی دیدار داشته باشد، در خلال همین گفتگو از وی برای سفر به قاهره و گفتگوی دوجانبه در دفتر کارش در این شهر دعوت کرد.

سایر دیدارها

دفتر رسانه ای محمد الحلبوسی رییس مجلس نمایندگان عراق هم از دیدار بارزانی با الحلبوسی خبر داد اما از انتشار جزییات این دیدار خودداری کرد.

همچنین درگاه خبری کردزبان "رووداو" از دیدار نیچروان بارزانی با نماینده سازمان ملل در عراق بعنوان یکی از برنامه های سفر وی به بغداد نام برد.

برچسب‌ها برهم صالح اقلیم کردستان عراق محمد الحلبوسی نچیروان بارزانی اتحادیه عرب مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برهم صالح اقلیم کردستان عراق محمد الحلبوسی برهم صالح اقلیم کردستان عراق محمد الحلبوسی نچیروان بارزانی اتحادیه عرب مصطفی الکاظمی اخبار کنکور دولت محلی اقلیم کردستان نخست وزیر عراق دولت فدرال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ خبرگزاری عراق در این باره اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» امروز با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در جریان این دیدار گفت: سفر من به ایالات متحده پس از یک برهه حساس انجام می‌شود و اهمیت روابط بین دو طرف را نشان می‌دهد.

وی افزود: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطف مهمی رسیده است و ما قصد داریم درباره مشارکت گفت‌وگو کنیم.

السودانی اعلام کرد: ما در حال تلاش برای حرکت از یک رابطه نظامی به مشارکت کامل با آمریکا هستیم و دیدگاه‌های آمریکا و عراق ممکن است در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، متفاوت باشد.

بایدن نیز در این دیدار اظهار داشت: عراق و آمریکا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا داعش تروریست را شکست دهند.

بایدن مدعی شد: مصمم هستیم تا از گسترش درگیری در خاورمیانه اجتناب کنیم.

بیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بایدن برای گفت‌وگو در زمینه تنش‌های ناشی از جنگ غزه، پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و نیز موضوع خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق میزبان نخست‌وزیر عراق خواهد بود.

در این سفر یک هیات دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و صنعتگران متخصص، السودانی را همراهی می‌کنند و مذاکرات گسترده‌ای را با مقامات آمریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده‌های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش‌ها خواهند داشت. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت‌های بزرگ امریکایی امضا خواهد شد.

در جریان این سفر همچنین نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشبرد توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق، بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

کد خبر 844841 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا عراق جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • عمار حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • شهادت یکی دیگر از اعضای خانواده هنیه
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می‌شود
  • روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • رییسی: ایستادگی یمن در بازدارندگی جنایات رژیم اسراییل موثر بود
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری