Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@23:20:56 GMT

چرا گوریل‌ها به سینه خود مشت می‌زنند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۴۱۱۰

چرا گوریل‌ها به سینه خود مشت می‌زنند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران در موسسه انسان‌شناسی تکاملی موسسه ماکس پلانک آلمان می‌گویند گوریل‌های نر با این کار قصد دارند در فصل جفت‌گیری پیامی درباره مشخصات ظاهری خود به رقبا مخابره کنند.

ادوارد رایت، پژوهشگر در موسسه پلانک، می‌گوید: «ما دریافتیم که گوریل‌های نر بالغ با این اقدام در واقع سیگنالی می‌فرستند که به رقبا می‌گوید اندازه جثه آنان چقدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

تیم محققان برای پژوهش خود شش گوریل نر پشت‌نقره‌ای در پارک ملی آتشفشان‌ها در رواندا را زیر نظر گرفتند و با استفاده از دوربین‌های لیزری عرض کمر هر گوریل را محاسبه کردند. سپس در یک بازه شش ماهه، از نوامبر ۲۰۱۵ تا ژوئیه ۲۰۱۶، تعداد ۳۶ دوره زمانی ثبت شده از مشت‌زنی به سینه توسط این گوریل‌ها را مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج نشان داد عواملی همچون مدت زمانی که مشت‌زنی طول می‌کشد، تعداد ضربات و نرخ تکرار ضربات در هر دوره با اندازه جثه گوریل ارتباط معناداری ندارد، اما آنچه مهم است فرکانس تولید شده است. در واقع میانگین فرکانس تولید شده توسط ضربات با اندازه جثه گوریل نسبت معکوس دارد؛ هرچقدر اندازه گوریل بزرگ‌تر باشد فرکانس صدای تولید شده کمتر است.

داشتن بدنی تنومند و بزرگ‌تر فاکتوری مهم برای گوریل نر در فصل جفت‌گیری به حساب می‌آید چرا که اندازه بزرگتر جثه می‌تواند موفقیت آنان را در انتخاب گوریل ماده و بقای نسل تضمین کند.

بیشتر بخوانید

زورآزمایی گوریل‌های نر + فیلم

گوریل‌های نر با کوبیدن مشت به سینه و مخابره سایز دقیق خود به رقبا می‌توانند بدون اینکه وارد نزاع شوند رقیب را از دور خارج کنند. ضمن اینکه در میان جنگل‌های استوایی پر از برگ و درخت می‌توانند بدون اینکه گوریل نر رقیب را ببینند او را از وجود خود آگاه کنند. در حالت عادی صدای بم طبل‌مانند حاصل از ضربات به قفسه سینه گاه تا یک کیلومتری شنیده می‌شود.

دکتر رایت می‌گوید: «اغلب اوقات، اصل قضیه همین ضربات به قفسه سینه است و پس از آن این گوریل‌ها با یکدیگر مبارزه خاصی نمی‌کنند.»

او می‌افزاید: «این برای گوریل کوچک‌تر به این معنی است که دلیلی برای جنگیدن وجود ندارد چرا که احتمالا ضرر می‌کنم و این خطر وجود دارد که مجروح شوم. این خوب نیست و در نتیجه عقب‌نشینی می‌کنم.»

هرچند هنوز دلیل اصلی پایین‌تر بودن فرکانس صدای قفسه سینه در گوریل‌های بزرگتر یافت نشده است، با این حال دانشمندان حدس می‌زنند کیسه‌های هوای حجیم‌تر در ریه‌های گوریل‌های بزرگتر باعث خفه شدن صدا می‌شود.

پروفسور آنا نکاریس، متخصص نخستی‌سانان از دانشگاه آکسفورد بروکس، می‌گوید مطالعه جدید نشان می‌دهد که فقط انسان‌ها نیستند که از زبان بدن استفاده می‌کنند.

منبع:یورونیوز

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش گوریل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۴۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ژاپن با برد در ضربات پنالتی فینالیست آسیا شد

تیم فوتبال یوکوهوما ژاپن با شکست اولسان، حریف العین در فینال لیگ قهرمانان آسیا شد.

به گزارش فارس، در چارچوب دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، تیم فوتبال یوکوهوما مقابل اولسان پس از برتری 3 بر 2 و مساوی شدن مسابقه، در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 4 پیروز شد و به فینال آسیا رسید.

نماینده ژاپن در فینال باید العین امارات دیدار کند.

العین شب گذشته الهلال عربستان را شکست داد.

فینال آسیا به صورت رفت و برگشتی در تاریخ‌های 22 اردیبهشت و 5 خرداد برگزار می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: این کاپیتان های بدشانس (عکس) احتمال کاهش سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان

دیگر خبرها

  • حسرت استقلالی‌ها از معرفی یک دروازه‌بان جدید!
  • عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم
  • صعود مس رفسنجان به جمع ۸ تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان
  • گل‌های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا (فیلم)
  • گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا / فیلم
  • صعود بایرن مونیخ به فینال لیگ قهرمانان اروپا با غلبه بر رئال مادرید در ضربات پنالتی (2012/4/25) / فیلم
  • نماینده ژاپن با برد در ضربات پنالتی فینالیست آسیا شد
  • یوکوهاما حریف العین در فینال لیگ قهرمانان آسیا شد
  • ابوعبیده: پس از گذشت ۲۰۰ روز، مقاومت فلسطین همچنان استوار ایستاده است
  • «سفر آخر» و نمایشگاهی از شهید آوینی