Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@01:25:09 GMT

تالاب‌های هامون و جازموریان به بیابان تبدیل شد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۴۶۹۲

این کم بارشی تنها محدود به سیستان و بلوچستان نمی‌شود چرا که خشکسالی دامن اکثر نقاط کشور را گرفته و همه 31 استان کشور با میزان مختلفی از کاهش بارندگی مواجه هستند. بر اساس آمارهای هواشناسی، میزان بارش‌های کشور در 200 روز ابتدایی سال زراعی بیش از 40 درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش یافته و چشم‌انداز پیش رو با توجه به در پیش بودن فصل گرم سال اصلاً خوب برآورددر این بین سیستان و بلوچستان که درست یک سال پیش به لطف بارش‌های زمستان، بهترین دریافت‌کننده بارش کشور شد و در صدر جدول تغییرات بارش کشور قرار گرفت، اوضاع خوبی ندارد و شرایط‌اش 180 درجه با پارسال فرق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان هم بدترین دریافت کننده بارش کشور شده و هم کم بارش‌ترین استان کشور لقب گرفته است.بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، بارش‌های پاییز و زمستان امسال این استان آنقدر کاهش یافته که در کمترین میزان در نیم قرن اخیر قرار دارد. بنابر آمارها این خشک‌ترین شش ماهه نخست سال زراعی استان در 50 سال اخیر است.

رکورد جدید کم بارشی سیستان و بلوچستان 62 درصد کمتر از قبل

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار «ایران» گفت: زمستان پربارش‌ترین فصل سال در استان است و سالانه بیش از 59 میلی متر (58 درصد) از بارش‌ها در این ماه می‌بارد اما امسال تمام بارش‌های این فصل حتی به نیم میلی متر هم نرسید.وی افزود: این یعنی اینکه میزان بارندگی‌های این ماه استان نسبت به شرایط نرمال بیش از 99 درصد کاهش یافته است. در واقع هیچگاه در 50 سال اخیر وضعیت بارش‌های استان اینقدر بغرنج نشده است.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای سال زراعی یعنی مهرماه تاکنون نیز تقریباً اوضاع همین‌طور بوده است به طوری که از ابتدای این ماه تاکنون تنها 5.2 میلی متر باران در استان باریده که کم بارش‌ترین پاییز و زمستان استان در 50 سال اخیر به‌شمار می‌رود.حیدری اضافه کرد: میزان کاهش بارش‌های پاییز و زمستان امسال استان بیش از 62 درصد کمتر از رکورد قبلی است که 17 سال قبل یعنی 1382 با میزان حدود 14میلی‌متر ثبت شده است.وی افزود: به طور میانگین سالانه حدود 72.2 میلی متر بارش استان در فصل‌های پاییز و زمستان می‌بارد، این در حالی است که امسال مجموع بارش زمستان استان حتی به نیم میلی متر هم نرسیده و استان با کاهش 99.3 میلی متری نسبت به بلندمدت مواجه شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: 11 شهرستان استان شامل «چابهار، سراوان، سرباز، زهک، مهرستان، نیکشهر، کنارک، قصرقند، فنوج، دلگان و سیب و سوران» زمستان امسال را بدون باران به پایان رساندند که این «بی بارشی» مطلق در یکی دو دهه اخیر در اکثر این مناطق بی‌سابقه بوده است.حیدری تصریح کرد: این شرایط سبب شد تا سیستان و بلوچستان در زمستان گذشته بدترین شرایط بارشی کشور را به خود اختصاص دهد و بیشترین کاهش بارندگی در بین 31 استان کشور را با بیش از 99 درصد کاهش ثبت کند.

200 روز اخیر به اندازه بیابان هم باران نبارید

وی با بیان اینکه در حدود 200 روز اخیر حتی به اندازه یک منطقه بیابانی هم بارندگی نداشتیم، گفت: بیابان به مناطق خشکی گفته می‌شود که بارندگی سالانه آن کمتر از ۵۰ میلی‌متر است و گاهی ممکن است هیچ بارانی در آن نبارد.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به خشک شدن تالاب‌های هامون و جازموریان گفت: این تالاب‌ها به‌دلیل کم‌بارشی شدید استان به طور کامل خشک شده و تبدیل به بیابان شده‌اند. حیدری افزود: کاهش بارندگی‌های امسال علاوه بر مشکلات زیست محیطی که برعرصه‌های شهری و مناطق طبیعی استان وارد می‌کند، موضوع تأمین آب برای کشاورزی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که اگر مدیریت منابع و صرفه‌جویی در دستور کار قرار نگیرد، با مشکل مواجه خواهیم شد.عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: کاهش بارندگی و خشک شدن تالاب‌های استان سبب فعال شدن چشمه‌های گرد وغبار شده است به این معنی که امسال گرد وغبار بیشتری مناطق مختلف استان بویژه شهرستان‌های شمال استان، زاهدان و مناطق شرقی و غربی استان را فرا می‌گیرد. حیدری ادامه داد: به‌طور مثال اواخر اسفند گذشته به سبب وزش باد شدید و گردوغبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان به بیش از 40 برابر حد مجاز رسید و برخی از محورهای مواصلاتی استان مسدود شد.وی اضافه کرد: این شرایط تالاب‌ها درحالی است که بهار سال گذشته حدود 100 درصد تالاب‌ جازموریان و کمتر از 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده بود اما حالا بر اساس آخرین خروجی ماهواره لندست، هر دو این تالاب‌ها به‌طور کامل خشک شده‌اند که با خشک شدن آنها دودکش غبار شرق کشور فعال شده و انتظار می‌رود پدیده‌های خاکدار با افزایش قابل توجهی همراه باشد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان پاییز و زمستان کاهش بارندگی تالاب ها میلی متر کم بارش بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۴۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در اثر سیلاب‌های اخیر خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مجتبی نیک طبع، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر، اظهار داشت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و حتی سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

او با بیان اینکه تالاب جازموریان یک تالاب کم‌عمق و کاملاً فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه تنها باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند. 

نیک طبع همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم جهت رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است وشرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌نماید.

دیگر خبرها

  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد
  • آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر
  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم