Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-30@00:12:18 GMT

تکه تکه شدن کارخانه فولادی در لردگان

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۴۷۷۵

تکه تکه شدن کارخانه فولادی در لردگان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری چرخ‌های تولیدی که بر اثر موانع بسیار پنجر می‌شوند، نفس تولید را می‌گیرند، واحدهای تولیدی بسیاری در طول سالیان اخیر به‌علت تحریم‌ها، بدهی به بانک‌، مشکل در تامین مواد اولیه و نبود حمایت از سوی دولتمردان دچار رکود شده‌اند، رکود هر واحد تولیدی مساوی است با بیکاری صدها کارگر و مشکل معیشتی برای خانواده‌هایشان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری در طول سالیان اخیر برای انتخاب شعار سال، مسائل مربوط به تولید و اشتغال را در اولویت قرار دادند، اما آنگونه که باید شاهد تحول در حوزه‌های تولید و اشتغال نبودیم و روز به روز بر مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و کارفرمایان افزوده می‌شود.

کارخانه فولاد « فولاد مهر لردگان» یکی از واحدهای تولیدی در چهارمحال و بختیاری است که از سال ۱۳۹۰ دچار رکود شد، روزی در این کارخانه صدها کارگر مشغول به‌کار تولید بودند، اما پس از گذشت سال‌ها از این واحد تولیدی تنها چند سوله خاک گرفته و دستگاه‌های زنگ‌زده باقی مانده و بسیاری از دستگاه‌ها از این کارخانه خارج شده است.

کارخانه‌ای که امروز می‌توانست زمینه اشتغال حدود ۴۰۰ نفر را در قطب صنعتی لردگان فراهم کند، امروز به‌علت بی‌توجهی‌ها و بی‌تدبیری‌ها دچار رکود شده است، در صورتی‌که احیای این واحد می‌توانست بخشی از مشکل اشتغال را در شهرستان لردگان مرتفع کند.

رکودی که امروز گریبان کارخانه فولادمهر لردگان را گرفته است، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک دامن دیگر واحدهای نیمه راکد در چهارمحال و بختیاری را نیز بگیرد، قطعا اگر شعار سال به‌طور کامل محقق شود، می‌توان به آینده این واحدهای تولیدی امیدوار شد، اما اگر اقدام اساسی در احیای این واحدها صورت نگیرد، باید شاهد بیکاری کارگرهای فراوانی باشیم.

امکان ایجاد زمینه اشتغال ۴۰۰ کارگر در واحد فولادمهر

حمزه امیدی یکی از سهامداران کارخانه راکد فولادمهر واقع در شهرک صنعتی لردگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این واحد در گذشته محصولات فولادی مانند گندله آهن و قطعات فولادی چدنی تولید می‌کرد، اما پس از فوت سهام‌دار و مالک اصلی، این واحد تولیدی به حالت راکد درآمد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۳۰ نفر در کارخانه فولاد لردگان مشغول به‌کار بودند، عنوان کرد: بعد از فوت مالک اصلی، مدیریت این کارخانه دچار مشکلات فراوان شد و به مرور این واحد از بین رفت، مساحت این واحد تولیدی ۱۱۰ هزار متر بوده و حدود ۲۰ هزار متر ساخت و ساز در این اراضی در قالب سه سوله انجام شده است.

مدیر طرح احیای کارخانه فولادمهر لردگان با اشاره به اینکه این واحد تولیدی در حال حاضر دارای سه قرارداد مالکیت است، گفت: بانک صنعت، معدن و تجارت باوجود قول همکاری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در چند سال گذشته به‌دنبال خلعیت یکی از قراردادهای مالکیت است و بر این موضوع پافشاری می‌کند.

امیدی با بیان اینکه مجوز گندله‌سازی برای این واحد در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ صادر شده است، اضافه کرد: این واحد در گذشته مقداری بدهی به بانک صنعت، معدن، تجارت و صادرات داشت که این بانک‌ها برای مطالبات خود بلافاصله پس از فوت سهامدار اصلی کارخانه، اقدام قانونی انجام دادند و این مسئله یکی از عوامل دلسری وارثان برای ادامه تولید در این واحد بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع احیای این واحد تولیدی در جریان بودن یک پرونده قضایی در دستگاه قضا است، در گذشته یکی  شخص از سهامداران و وارثان اصلی صلح‌نامه اخذ کرده، اما مبلغی پرداخت نکرده است، طولانی شدن فرآیند رسیدگی به این پرونده مشکلات بسیاری را در تعیین تکلیف این واحد ایجاد کرد.

امیدی تاکید کرد: احیای مجدد این واحد نیازمند مدیریت یکپارچه است، زمینه انجام کار در شهرستان لردگان وجود دارد، همچنین این واحد دارای زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گاز است و در صورت احیا می‌توان ۶۰ درصد فرآیند تولید فولاد را انجام داد، همچنین مقداری از تجهیزات و دستگاه‌های ذوب و ریخته‌گری در این واحد موجود است.

یکی از سهامداران کارخانه فولادمهر لردگان با اشاره به اینکه با احیای این واحد تولیدی در هر خط تولید می‌توان برای ۱۳۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرد، گفت: احیای این واحد می‌تواند شهرک صنعتی لردگان را از بن‌بست خارج کند.

خارج شدن دستگاه‌های تولید از کارخانه فولادمهر توسط طلبکاران

محمدکاظم منزوی معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت کارخانه راکد فولادمهر لردگان، اظهار کرد: پس از فوت سهامدار اصلی این واحد تولیدی، مدیریت کارخانه دچار مشکلات فراوان شد، شرکت‌ها و بانک‌های عامل طلبکار علیه این واحد تولیدی برای سهم‌خواهی اقدام قانونی انجام دادند.

وی افزود: باتوجه به اینکه وارثان مالک و سهامدار اصلی کارخانه برای ادامه روند تولید در این واحد اقدام خاصی انجام نداند، طلبکاران در این مدت تعدادی از دستگاه‌ها را از این کارخانه خارج کرده‌اند و ادعاهای زیادی برای مالکیت در این واحد وجود دارد.

منزوی با اشاره به اینکه پس از گذشت ۱۰ سال چیزی از خط‌های تولید در این واحد باقی نمانده است، توضیح داد: یکی از دستگاه‌های ریخته‌گری پیشرفته در این واحد توسط شرکت طلبکار خارج شده است که نمونه آن در ایران نیز وجود ندارد و در حال حاضر مشخص نیست این دستگاه در چه نقطه‌ای است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تنها می‌توان زمین و سوله‌های کارخانه فولاد مهر را به سرمایه‌گذار واگذار کرد و قابلیت احیا ندارد، خاطرنشان کرد: به‌علت وجود مشکلات حقوقی، بدهی به بانک و شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران تمایلی برای احیای این واحد راکد ندارند.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با هلدینگ مس کرمان برای احیای کارخانه فولاد مهر لردگان انجام شد، بیان کرد: اما متاسفانه این مذاکرات بی‌نتیجه بود، این واحد بدهی‌های سنگین به بانک صنعت، معدن و تجارت، بانک صادرات، بیمه تامین اجتماعی، اداره‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی  دارد، باید هر فردی که قصد خرید این واحد دارد بدهی را نیز تقبل کند.

به گفته اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری پیش از این در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرده بود که پرونده‌های مربوط به ورشکستگی صاحبان واحدهای تولیدی نباید بیش‌تر از هشت ماه در قوه قضاییه معطل بماند، این موضوع بنا بر دستور رئیس قوه قضاییه باید انجام شود، اگر این پرونده بیش از این مدت در شعبه رسیدگی بماند، قطعا شعبه دچار تخلف شده است.

وی همچنین گفته بود: اگر بانکی واحد تولیدی را بابت بدهی تملک می‌کند، موظف است این واحد را تعیین تکلیف کند.

با توجه به اینکه مدیر طرح احیای کارخانه فولادمهر لردگان معتقد است که این کارخانه با همکاری مراجع قضایی و مسئولان قابلیت احیا دارد و در جلسه رفع موانع تولید عنوان شده است که بانک نیز فرصتی برای پرداخت بدهی معوق به این واحد صنعتی بدهد، لذا به نظر می‌رسد با مساعدت بانک‌ها و مسئولان ذیربط کارخانه فولادمهر لردگان می‌تواند جانی دوباره بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری واحد راکد تولیدی شعار سال۱۴٠٠ تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها بیکاری کارگران چهارمحال و بختیاری واحد تولیدی واحدهای تولیدی احیای این واحد کارخانه فولاد معدن و تجارت دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۴۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت زندانیان در ۱۰۰۰ واحد تولیدی + فیلم

رحیم مطهر نژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنیاد تعاون زندانیان با حدود ۸۲ سال سابقه فعالیت با دو هدف توانمند سازی زندانیان از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اعطای شغل به آنها در دوران محکومیت در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه سالانه هشتاد هزار نفر از زندانیان در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند گفت: همه زندانیان در آزمون فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند و گواهینامه می‌گیرند که این مدرک قابل ارائه به مشاغل است و هیچ تفاوتی با سایر گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای ندارد.

مطهرنژاد در مورد اشتغال زندانیان گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار زندانی شاغل حقوق‌بگیر داریم که در حال تولید محصول هستند.

وی گفت: زندانیان در هزار واحد تولیدی در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌های کشور مشغول به کار هستند و بیش از پنج هزار نوع محصول تولید می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور افزود: این زندانیان محصولات کشاورزی تولید و در زمینه محصولات دامی، آبزیان، طیور فعالیت می‌کنند همچنین در کارخانجات متعدد صنعتی قطعات خودرو، قطعات صنعتی، لباس فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: از مجموع ۴۰ هزار نفر زندانی، روزانه ۱۸ هزار نفر آنها را به خارج از زندان‌ها با اجازه دستگاه قضایی در مجموعه‌های بنیاد تعاون زندانیان و بخش خصوصی هدایت می‌کنیم و در این واحد‌ها کار می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • ۶۱ واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان افزایش ظرفیت تولید داشتند
  • افزایش ظرفیت تولید ۶۱ واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان
  • افزایش ظرفیت تولید در ۶۱ واحد صنعتی سیستان و بلوچستان
  • افزایش ظرفیت ۶۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲
  • شناسنامه دار شدن بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغ‌های مازندران
  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • ساخت کارخانه نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در زهک اجرا می‌شود
  • تلاش ۱۲۰۰ واحد تولیدی اردبیل برای تحقق جهش تولید
  • فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر
  • فعالیت زندانیان در ۱۰۰۰ واحد تولیدی + فیلم