Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مهدی اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: تلاش‌های این اداره کل برای پیوستن زیستگاه‌های جامانده‌ی واقع در شرق پارک ملی گلستان به محدوده‌ی ذخیره گاه زیست کره گلستان نتیجه داده و سازمان حفاظت محیط زیست کشور پس از چندین جلسه بحث و بررسی فنی با حضور کارشناسان محیط زیست استان‌های خراسان شمالی و گلستان، نقشه‌ی نهایی ذخیره گاه یادشده را با افزودن منطقه حفاظت شده‌ی قرخود، پناهگاه حیات وحش تخت ایران (غیرمصوب) و رویشگاه‌های کوهستانی لاله واژگون و زعفران کوهی در کوه‌های خمبی و سرای ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیشتر بخوانید

خراسان شمالی بکرترین پناهگاه حیات وحش/شکارچیان غیرمجاز در کمین

اله پور افزود: بدین ترتیب برنامه مدیریت، طبق نقشه پهنه بندی جدید طرح ریزی خواهد شد که در آن علاوه بر حفاظت پایدار و یکپارچه از تنوع زیستی در مجموعه گلستان، اقدامات ویژه‌ای نیز در راستای فقرزدایی و جلب مشارکت جوامع محلی در مدیریت ذخیره گاه زیست کره گلستان پیش بینی شده است.

او عنوان کرد:مناطق قرخود و تخت ایران در شهرستان مانه و سملقان بعنوان زیستگاه‌های پشتوانه و ضربه گیر پارک ملی گلستان محسوب شده که به همراه منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه به مجموعه ذخیره گاه زیست کره گلستان اضافه شده و از اعتبارات ذخیره گاه برای مدیریت این مناطق هزینه خواهد شد.

اله پور با بیان اینکه با افزوده شدن این مناطق، سهم استان خراسان شمالی از مساحت ذخیره گاه زیست کره گلستان به بیش از پنجاه درصد افزایش یافته، افزود: تعریف جهانی " حفاظت" از دیدگاه اتحادیه جهانی حفظ طبیعت (آی یو سی ان) بر سه محور "نگهداشت"، " بهره برداری پایدار" و " احیاء" استوار است که این مفهوم در الگوی مدیریتی ذخیره گاه‌های زیست کره عینیت یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: ذخیره گاه زیست کره گلستان منطقه‌ای فرا ملی با اهمیت جهانی است که معرف جغرافیای طبیعی بی همتا در محل اتصال جنگل‌های هیرکانی با ناحیه اکولوژیکی کپه داغ است و از دیرباز با نظام فرهنگی و معیشتی مردمان شمال خراسان عجین بوده است.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حفظ محیط زیست ذخیره گاه زیست کره گلستان خراسان شمالی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۵۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانور اطفای حریق هنرجویان محیط بانی در منطقه حفاظت شده کرایی

مهدی زمانپور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوشتر از اجرای برنامه آموزشی - عملیاتی مانور اطفا حریق مراتع در منطقه حفاظت شده کرایی خبر داد.

زمانپور گفت: وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از مخرب‌ترین حوادثی است که آثار و پیامد‌های زیاد و گاهی جبران‌ناپذیری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، محیط‌زیستی و انسانی به دنبال دارد. از جمله این پیامد‌ها می‌توان به از بین رفتن بخشی از عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور، از بین رفتن حیات وحش و کاهش تنوع زیستی گیاهی و جانوری، آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین و تشدید فرسایش خاک اشاره کرد.

وی افزود: آموزش و آماده باش نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست به صورت دوره‌ای و مستمر از طریق انجام مانور، تجهیز و به روز رسانی وسایل و تجهیزات آتش نشانی، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه محیط بانان با همکاری نیرو‌های آتش نشانی و ... در شهرستان انجام می‌گیرد.

زمانپور بیان داشت: در راستای آموزش‌های میدانی هنرجویان رشته محیط بانی براساس استاندارد کنترل سوانح، برنامه آموزشی کار با وسایل خاموش کردن آتش، اقدامات امداد‌ی و اورژانسی در برخورد با فردی که دچار سوختگی شده است و... از جمله موارد آموزشی بود که در این برنامه ارائه گردید.

منطقه کرایی در سال ۱۳۷۶ به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و تا سال ۱۳۸۶ که طی مصوبه شماره ۲۸۸ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۲/۱۱/۱۳۸۶ بعنوان منطقه حفاظت شده، معرفی و به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست گردید.

طرح پایلوت دیپلم محیط بانی در هنرستان کشاورزی شهید باهنر شوشتر در حال اجرا می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور + فیلم
  • گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در ۸ منطقه کشور
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • مانور اطفای حریق هنرجویان محیط بانی در منطقه حفاظت شده کرایی
  • گشت و کنترل شبانه روزی در منطقه حفاظت شده گدار
  • آغاز فصل زایش وحوش در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی خراسان شمالی
  • تحویل ۳ ایستگاه سنجش گرد و غبار به محیط زیست خراسان رضوی
  • ۳ ایستگاه سنجش گرد و غبار به محیط زیست خراسان رضوی تحویل داده شد