Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: اینروزها، تب رسانه اجتماعی کلاب هاوس حسابی داغ است و افراد بسیاری تلاش می کنند تا هرطور که شده با نسخه رسمی و غیررسمی در ان عضو شوند و ببینند که انجا چه خبر است که هروز آدم معروف های مختلف ایرانی و خارجی در آن عضو می شوند و به بحث و گفتگو می پردازند. کلاب هاوس و سایر رسانه های اجتماعی که روزبه روز در حال ارتقا و پیشرفت هستند به گونه ای پیش می روند که در بسیاری از مواقع جای رسانه های رسمی را می گیرند و به یک تریبون رسمی تبدیل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با سید محمدرضا اصنافی، مدرس دانشگاه، فعال و پژوهشگر رسانه های اجتماعی گفتگوی کوتاهی درباره این رسانه اجتماعی نوظهور گفتگوی کوتاهی کردیم که در ادامه می خوانید؛

اصنافی در ابتدا به دلایل استقبال از این رسانه اجتماعی پرداخت و گفت: اینکه کلاب هاوس درمدت کمی توانسته افراد زیادی را جذب خود کند، دلایل متفاوتی دارد. یکی از این دلایل استقبال، حضور سلبریتی های بین المللی مخصوصاً در سطح کشوری مثل آمریکاست و فارغ از اینکه این شبکه چه امکاناتی دارد، خود حضور در شبکه یک هنجار مثبت تلقی شد و یک رفتار گله ای رخ داد به این معنا که یکسری افراد شاخص حاضر شدند و بقیه به تقلید از آنها، عضو این رسانه اجتماعی شدند، همین حضور تبدیل به یک موج و یک حرکت هویت ساز شد. وقتی موج شد سیل جمعیت به سمت آن حرکت کرد و این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می افتد چون مثلاً درباره تلگرام و توئیتر هم این اتفاق افتاد. این مدل رفتار، یک روش کوچ است، کوچی که از آدم‌های شاخص دعوت کنی که در سرشبکه ها حاضر شوند و تبلیغ کنند تا موج راه بیفتد و بقیه هم همان کار را کنند. به این رفتار در جامعه شناسی، «رفتار گله‌ای» می گویند که معنای توهین آمیزی ندارد بلکه یک اصطلاح علمی است مثل «اپیدمی گله ای» که اینروزها خیلی از کشورها برای مقابله با کرونا از آن استفاده می کنند.

وی افزود: دلیل دیگر استقبال، این است که تجربه نشان داده هر سه چهار سال یکبار، فضای رسانه اجتماعی نیاز به نوآوری و خلاقیت دارد و در این چهار پنج سال اخیر با یک خلا ایده مواجه بودیم تا اینکه کلاب هاوس پا به فضای رسانه های اجتماعی گذاشت. ضمن اینکه ما در یک فرایندی از دوره وبلاگ نویسی با کاهش ظرفیت انتشار رسانه مواجه شدیم یعنی از زمان وبلاگ نویسی به بعد امکان انتشار محتوا کم شد و بیشتر به سمت ارتباط صوتی و تصویری پیش رفت و مثلاً در توئیتر ما با ارتباطات وسیع ولی کم عمق مواجه هستیم، به نظر می رسد که کلاب هاوس علاوه براینکه محتوا را منتشر می کند به ارتباطات عمق می دهد و چون برپایه صوت است برخلاف متن که نمی تواند حس را منتقل کند، می تواند لحن و حسن را هم منتقل کند و لذا سوتفاهم کمتر می شود. عامل دیگری که به استقبال از این شبکه کمک کرده بحث های فنی و پهنای باند اینترنت است که در حال حاضر اینترنت ها ظرفیت این را دارد که بدون خط و خش چندین ساعت آدم ها به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط باشند.

در ابتدای راه اندازی کلاب هاوس، فضای گفتگوها در یکسری از اتاق ها خیلی دور از واقعیت بود و مثلاً در یکسری از اتاق های گفتگو، خبرنگاران ایرانی که در کشور نیستند حضور داشتند و حرف می زدند و معلوم شد که اینها خیلی از واقعیت سیاسی و اجتماعی ایران دور هستند

این فعال حوزه مجازی ادامه داد: کلاب هاوس می تواند منجر به تقویت گفت وگو شود ولی یک ضعف دارد و آن هم اینکه گفتگو در آرامش و یک محل ساکت اتفاق می افتد و عمدتاً در یک جای شلوغ و پرسروصدا نمی‌توان گفتگوی خوبی داشت اتفاقی که در برخی از اتاق های گفت‌وگوی کلاب هاوس می افتد و انقدر شلوغ می شود و همه حرف می‌زنند که عملاً گفتگویی شکل نمی‌گیرد و چیزی از این گفتگوها در نمی آید و اتفاقاً ضدگفتگوست. در ابتدای راه اندازی کلاب هاوس، فضای گفتگوها در یکسری از اتاق ها خیلی دور از واقعیت بود و مثلاً در یکسری از اتاق های گفتگو، خبرنگاران ایرانی که در کشور نیستند حضور داشتند و حرف می زدند و معلوم شد که اینها خیلی از واقعیت سیاسی و اجتماعی ایران دور هستند ولی به مرور ایرانیان بیشتر وارد کلاب هاوس شدند و نسخه غیررسمی اندروید آمد و کم کم محتواها واقعی تر شد و به طور کلی هرچه حضور بیشتر شود، محتوا به واقعیت نزدیکتر می شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: امروزه، رسانه های اجتماعی به نوعی جایگزین رسانه های رسمی شدند و می بینید که بسیاری از سیاستمداران عصر حاضر واکنش های سیاسی شان را در توئیتر نشان می دهند و بخشی از کارکردهای رسانه های رسمی را رسانه های اجتماعی گرفتند در واقع رسانه های رسمی را تضعیف کردند ولی از بین نرفتند و این اتفاق فقط هم مختص ایران نیست و در همه دنیا اینگونه است.

وی در ادامه به تفاوت میان شبکه اجتماعی و رسانه اجتماعی پرداخت و توضیح داد: رسانه اجتماعی، جایی است که همه می توانند در تولید محتوای آن مشارکت کنند ولی شبکه اجتماعی یک نوع از رسانه اجتماعی است که ساختار شبکه ای دارد و تولید کننده محتوا و مصرف کننده محتوا خیلی به یکدیگر نزدیک هستند مثل توئیتر که عده زیادی تولید و عده زیادی مصرف می کنند ولی در جایی مثل یوتیوب، تعداد کمی تولید می کنند و تعداد بسیاری مصرف. بنابه این دسته بندی، کلاب هاوس یک رسانه اجتماعی است نه یک شبکه اجتماعی چون عده کمی تولید و عده بسیاری مصرف می کنند و نوعی سکوی انتشار محتواست. همه شبکه های اجتماعی، رسانه های اجتماعی هم هستند ولی همه رسانه های اجتماعی، شبکه اجتماعی نیستند.

این پژوهشگر رسانه های اجتماعی در پایان درباره آینده کلاب هاوس گفت: به نظر من کلاب هاوس دو ضعف جدی دارد که باعث می شود خیلی زود از تب و تاب بیفتد. یکی اینکه خیلی وابسته به زمان است به این معنا که حتماً باید همه به صورت آنلاین حضور داشته باشند تا بتوانند از محتوا استفاده کنند و اگر در یک بحث و گفتگو حاضر نباشی نمی توانی بعداً از محتوای ان استفاده کنی دوم اینکه خیلی زمان براست و برای دنبال کردن یک بحث باید ساعتها زمان بگذاری؛ این باعث می شود بعد از یک مدتی که تبش خوابید آدم ها خسته شوند و استفاده از کلاب هاوس را کنار بگذارند و فقط افرادی در آن می مانند که یا کارشان حضور در چنین رسانه هایی است یا اینکه بیکارند و وقت آزاد زیادی دارند.

کد خبر 5184527

منبع: مهر

کلیدواژه: رسانه های اجتماعی کلاب هاوس تازه های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رایزنی فرهنگی معرفی کتاب انتشارات شهید کاظمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ترجمه فلسفه شیعه ادبیات کودک و نوجوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هفته هنر انقلاب اسلامی انتشارات راه یار رسانه های اجتماعی رسانه های رسمی رسانه اجتماعی شبکه اجتماعی کلاب هاوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۵ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا

مقامات عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، ۵ سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

به گزارش ایسنا،‌ مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در حضور سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور، ۵ سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • ۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد
  • امضای ۵ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • بیانیه پرسپولیس علیه شایعات نقل و انتقالاتی
  • «فراجا» در موضوع حجاب میان اهمال و قانون‌گریزی تفاوت قایل است
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!