Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@16:38:44 GMT

چگونه در دوران کرونا، با ورزش وزن خود را کاهش دهیم؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۵۸۰۰

به نقل از ساینس، باید بپذیریم که در یک سال گذشته، بسیاری از افراد به علت کاهش فعالیت‌بدنی در قرنطینه کرونایی و غذاخوردن بیشتر اندکی چاق شده‌اند و احتمالا قصد کاهش وزن داشته باشند، بنابراین باید بدانید که  نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، فعالیت‌بدنی می‌تواند اشتها را افزایش دهد.

نتایج بررسی محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و دانشگاه نبراسکا امریکا جزئیاتی درباره احساس نیاز افراد به غذای بیشتر  بعد از ورزش را بیان می‌کند که این موضوع می‌تواند در تلاش برای کاهش وزن موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور کوهلر، استاد ورزش، تغذیه و بهداشت دانشگاه فنی مونیخ گفت: «همه می‌دانیم که افراد بعد از انجام فعالیت‌بدنی بیشتر غذا می‌خورند و به نوعی قصد دارند به خود و بدن خود پاداش فعالیت را بدهند، بنابراین از یک آزمایش فرضی استفاده می‌کنیم که چرا افراد بعد از ورزش در مقایسه با زمان‌های دیگر که فعالیتی ندارند، بیشتر غذا می‌خورند.»

بر اساس این بررسی، برای اولین‌بار توانستیم نشان دهیم در طول فعالیت بدنی، ویژگی‌هایی مانند مقدار و ضرورت خوردن تغییر می‌کند، این یافته‌ها کمک می‌کند تا مداخلات جدیدی برای بهینه‌سازی کاهش وزن از طریق ورزش ایجاد کنیم.

این آزمایش از یک ساختار متقاطع تصادفی شامل ۴۱ شرکت‌کننده سالم (۲۳ زن و ۱۸ مرد) بین ۱۹ تا ۲۹ سال با میانگین شاخص توده بدنی(BMI) ۲۳.۷ تشکیل شده است. به‌طور تصادفی برای آنان، یک جلسه تمرین ۴۵ دقیقه‌ای یا یک دوره استراحت ۴۵ دقیقه‌ای در نظر گرفته شد. این موارد برای هر فرد و بار اول انجام شد و از هر شرکت‌کننده خواسته شد تا بار بعدی وظیفه دیگری انجام دهند.

پس از این، آزمایش اصلی شروع شد و محققان قصد داشتند، بررسی کنند که چگونه ورزش در انتخاب شرکت‌کنندگان از نظر میزان و زمان مصرف غذا تاثیر خواهد داشت. قبل از آزمایش، شرکت‌کنندگان یک پرسشنامه الکترونیکی پر کردند که میزان احساس گرسنگی یا سیری آنان را ارزیابی می‌کرد و از آنان خواسته شد که بین غذاهایی که در زمان مصرف (بلافاصله یا با تاخیر در تهیه) متفاوت هستند، غذای مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

این اولویت‌ها برای مصرف سریع و دیرتر ثبت شد، یعنی از آنان خواسته شد تا چهار ساعت بعد نیز اولویت‌های غذایی را پیش‌بینی کنند و سپس شرکت‌کنندگان فعالیت ۴۵ دقیقه‌ای ورزش هوازی انجام دادند و بعد از آن برای دومین بار و سومین بار هر نیم ساعت همان پرسشنامه را تکمیل کردند. شرکت‌کنندگان در گروه کنترل (استراحت) نیز همان روش را داشتند، اما به جای ورزش، استراحت می‌کردند.

در مجموع همانطور که در پرسشنامه‌ها آمده بود، این گروه عنوان کرد: ورزش باعث می‌شود تا افراد بلافاصله بعد از ورزش و ۳۰ دقیقه بعد از آن، مقدار بیشتری غذا انتخاب کنند و همچنین غذاهای در دسترس را بلافاصله برای مصرف انتخاب خواهند کرد.

پروفسور کوهلر افزود: نتایج بررسی نشان می‌دهد که تحرک بدنی می‌تواند عامل ترغیب برای مصرف غذای بیشتر و با سرعت بالاتر بعد از آن باشد. از آنجا که کاهش وزن انگیزه اصلی ورزش برای بسیاری از افراد است و عدم دستیابی به کاهش وزن مورد نظر باعث می‌شود که ورزش را ترک کنند، پس اندیشیدن در مورد خوردن قبل از شروع ورزش می‌تواند یک راهبرد خوب باشد.

در حال حاضر، محققان بررسی می‌کنند که در بهبود اثربخشی طولانی‌مدت برنامه‌های آموزشی کدام یک از راهبردها بهتر عمل خواهد کرد، اما تا زمانی که موثرترین رویکرد مشخص نشود، باید بدانید که ورزش باعث می‌شود سریع و زیاد غذا بخورید و این عوامل می‌تواند تلاش برای کاهش وزن را خنثی کند.

یافته‌های این بررسی در مجله Nutrients منتشر شده است.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شرکت کنندگان فعالیت بدنی کاهش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شیوع بیماری‌های ژنتیکی، یک به دو هزار نفر در سال اعلام می‌شود، اما باید توجه داشت که بیماری‌هایی مانند سرطان، آسم و آلزایمر شیوع بیشتری دارد. از آنجایی که این بیماری‌ها وابسته به محیط هستند، لازم است با بررسی ژنتیک و محیط از بروز این بیماری‌ها پیشگیری شود و اگر فردی به این بیماری‌ها مبتلا شد، روش درمان خاص فرد به وی ارائه شود.

مریم اسلامی متخصص و مشاور ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با اشاره به لزوم مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای زوجین، گفت: افراد به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ژنتیکی در بین خود و فرزندانشان باید مشکلات و بیماری‌های سه نسل گذشته خود را با متخصص ژنتیک در میان بگذارند. 

وی افزود: بررسی شجره‌نامه ۳ نسل قبل زوجین از قبیل مشکلات و بیماری‌هایی ازجمله بینایی، ناشنوایی، عقب‌افتادگی ذهنی، مشکلات استخوانی، ماهیچه‌ای، بیماری‌های خونی، انواع سرطان و انواع معلولیت‌های خانواده‌های پدری و مادری و بچه‌های آنها لازم است. 

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: اگر افراد دارای این مشکلات باشند باید آزمایشات لازم را به همراه داشته‌باشند تا در کنار بررسی شجره‌نامه و جمع‌آوری اطلاعات، میزان خطر و مشاوره‎هایی که لازم است به افراد داده شود.

اسلامی افزود: در این مشاوره‌ها مشکلات روحی و روانی کم شدن یا زیاد شدن ژن‌های زنانه یا مردانه در فرزندان نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مشاوره‌ها برای همه افراد لازم است، اما برای ازدواج‌های فامیلی تاکید بیشتری وجود دارد، چرا که در ازدواج‌های فامیلی تشابه ژنتیکی و اینکه زوجین می‌توانند ناقل سالم بیماری باشند، وجود دارد. همچنین این الزام برای افرادی که سابقه بیماری‌های ژنتیکی یا سرطان‌ها را در خانواده خود را دارند نیز مطرح است.

اسلامی با بیان اینکه همه مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی لزوما از زمان تولد مشخص نیست، گفت: گاهی گمان افراد در دیر مشخص‌شدن بیماری‌های ژنتیکی یا بیماری حادثه‌ای مثل زمین خوردن کودک و مصرف داروی اشتباه بوده، در صورتی که علت آن بیماری ژنتیکی است.

مزایای ژن درمانی

وی افزود: از مزایای این مشاوره‌ها می‌توان در ابتدا به اصلاح ژنتیکی خود افراد و جلوگیری از مشکلات حرکتی و بیماری‌هایی مثل پارکینسون، تالاسمی، سندروم داون و.. اشاره و در ادامه باید از انتقال این بیماری‌ها به کودکان و نسل بعد جلوگیری کرد.

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: در ایران از هر ۳۰ زوج یک نفر ناقل بیماری اس ام‌ای است و این اصلا ارتباطی با ازدواج‌های فامیلی ندارد، همچنین شیوع بیماری تالاسمی در دهه‌های اخیر باعث می‌شود همه افراد این مشاوره‌های ژنتیکی را انجام دهند تا در آینده، خود و کودکان آنها به این بیماری‌ها دچار نشوند.

اسلامی بابیان اینکه مانع‌شدن گروه خونی از ازدواج یک اشتباه رایج بین مردم است، تشریح کرد: در آزمایش خون قبل از ازدواج وجود ژن‌ها و دی ان ای‌های مشترک بیماری‌زا بررسی می‌شود ولی اینکه بعضی گروه خونی‌ها نمی‌توانند باهم ازدواج کنند وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • برداشت چهار همت از صندوق خسارت‌های بدنی: مجلس سکوت می‌کند؟
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • آیا به نسبت سن خود تناسب اندام دارید؟