Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@04:38:51 GMT

پشم‌چینی دام؛ آیین زیبای عشایر در بهار

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۵۸۵۵

پشم‌چینی دام؛ آیین زیبای عشایر در بهار

به گزارش خبرگزاری فارس از قیروکارزین، سبک زندگی اش ویژه است و کاری هم با دنیای پر هرج و مرج دنیای امروز ندارد. او شیوه ای را برای زندگی انتخاب کرده تا در پی تغییر فصل ها، طبعیت خاص زندگی اش را حفظ کند.

 پشم‌چینی در میان عشایر فیروزآباد به چهره یا چیره معروف است و ضمن آن، گسترش فرهنگ همیاری و همدلی زنان و مردان را نظاره‌گر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهره یا چیره همچنین باعث حفظ سلامت دام‌ها می‌شود و عشایر می‌توانند پشم آنها را برای تولید در مسیر اقتصادی بیندازند. آنان از پشم‌ها، نخ ریسیده و آرمان‌هایشان را با نخ‌های رنگارنگی که تابیده‌اند در نقوش جاجیم، گلیم، قالی، گبه و ... متجلی می‌سازند.

 ریشه لغوی "چیره" یعنی غالب شدن و پیروزی که در میان عشایر از قدیم‌ مرسوم بوده است.

قبل از پشم چینی، گوسفندان را در یک رودخانه یا برکه شسته تا پشم گوسفندان از گرد و خاک، خارهای چسپیده به پشم ها و حشرات موذی پاک و تمیز شود.

 باید گوسفندان را در گرمای بهاری، اندکی خنک و در تمیزی اش سهمی داشته باشد؛ چه زیبا است این هنر عاشقی عشایر، هنری که خاص اوست.

تولید پشم توسط عشایر ایرانی، تاریخی طولانی دارد، تولید پشم و کرک در صنایع نساجی و پوشاک، بافندگی و ... سبب رونق کسب و کار می شود به گونه ای که هم اکنون ۷۰ درصد پشم آنها برای بافت قالی مصرف شده و قالی ایرانی با پشم گوسفندان ایرانی، درخششی جهانی دارد.

 از دیرباز تاکنون این عشایر بوده اند که اصلی ترین مواد اولیه در صنایع نساجى و تهیۀ پوشاک را تهیه می‌کردند و سهمی در مشهورترین هنرهای ایران یعنی قالی بافی ایفا می کند.

دامدار پیش از پشم چینی باید از سلامت گوسفندش مطمئن شود زیرا امکان انتقال بیماری هایی چون تب مالت، سیاه زخم و … از دام بیمار به فرد پشم چین وجود دارد.

عشایر بعد از شستن و خشک شدن پشم گوسفندان، پشم چینی توسط جوانان را به صورت گروهی و دسته جمعی آغاز می کنند.

 برای چیدن پشم گوسفندانش وسایلی همچون قیچی مخصوص «دوکارد»، لباس کار، چکمه و دستکش را تهیه و ابتدا دست و پای گوسفندان را با طناب به هم می بندند و سپس با دوکارد؛ طوری که گوسفند زخمی نشود شروع به پشم چینی می کند.

تولید ۱۳۰ تن مو و کرک توسط عشایر قیروکارزین

رئیس اداره امور عشایر شهرستان قیروکارزین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قیروکارزین اظهار داشت: دامداران ابتدا گوسفندان چاق مانند قوچ ها، میش های قصر و شیشک و سپس میش های شیرده را پشم چینی می کنند.

محمدجواد بهی با بیان اینکه گوسفندان لاغر، ضعیف و آبستن نباید پشم چینی شوند، افزود: گوسفندان لاغر برای پشم چینی مناسب نیستند زیرا پشم آنان بیش از حد به پوست چسبیده اند و چیدن پشم سخت است و امکان آسیب دیدگی پوست دام، وجود دارد.

 وی ادامه داد: عشایر معمولا سالی دو بار در فصل بهار و پاییز دام‌های خود را پشم چینی می کنند و موی بزها نیز سالی یک بار در ابتدای خرداد ماه، چیده می شود.

پشم چینی زودهنگام ممکن است دام را بیمار کند و پشم چینی دیر هنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می برد همچنین در ماه های گرم سال رشد پشم متوقف می شود، این را  رئیس اداره امور عشایر قیروکارزین می گوید و ادامه می دهد: واقع نچیدن به موقع پشم، می تواند منجر به کاهش کیفیت پشم، کم شدن رشد و مشکلات دیگر برای دام شود.

وجود دو هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری در قیروکارزین

بهی با بیان اینکه بر اساس سرشماری ثبت مبنایی سال ۱۳۹۹ دو هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری در این شهرستان با حدود ۱۳ هزار ۵۰۰ نفر جمعیت وجود دارد که به کار دامداری و تولیدات دامی مشغول هستند بیان داشت: این عشایر نقش و تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارند.

وی اظهار داشت: عشایر شهرستان قیروکارزین ۲۷۷ هزار و ۵۰۰ راس دام دارند که سالانه بیش از هفت میلیون لیتر شیر و فرآورده لبنی و ۱۳۰ تن مو و کرک تولید می کنند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان قیروکارزین خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای پشم چینی با توجه به نوع آب و هوا و درجۀ حرارت تعیین می شود و پشم چینی در هوای گرم بهتر است زیرا عدم پشم چینی در ماه های گرم به حساس بودن پوست گوسفندان و به دلیل تابش مستقیم آفتاب ممکن است موجب بیمار شدن دام گردد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: پشم چینی آیین عشایر پشم گوسفندان پشم چینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | رجزخوانی زیبای کارگردان آپاراتچی علیه رژیم صهیونیستی

فیلم | رجزخوانی زیبای کارگردان آپاراتچی علیه رژیم صهیونیستی

دیگر خبرها

  • شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق
  • 130 سال قبل چه اتفاقی افتاد که «گوسفندها» دیوانه شدند؟!
  • مشکل ساز شدن حوضچه برای گوسفندان در حوالی آرمگاه ویس نازار + فیلم
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • تیزر زیبای باشگاه اینتر پس از قهرمانی در سری آ و ثبت ستاره دوم / فیلم
  • گل زیبای الکسیس سالماکرز به آاس رم (آاس رم 1-3 بولونیا)
  • پشم چینی گوسفندان، سنت دیرینه عشایر+فیلم
  • فیلم | رجزخوانی زیبای کارگردان آپاراتچی علیه رژیم صهیونیستی
  • جاذبه‌های طبیعی بندر زیبای خمیر