Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - فرشاد بندانی ترشکی: شهرستان ایذه با مساحت با چهار هزار و ۳۵ کیلومتر و با قرار گرفتن در شمال شرقی استان خوزستان، از شمال به استان چهارمحال و بختیاری و از شمال غرب به شهرستان مسجد سلیمان محدود است.

آب و هوای این شهرستان معتدل بوده و دارای طبیعتی سرسبز و استعداد فراوانی در زمینه کشاورزی است؛ به همین دلیل شغل اصلی مردمان شهرستان ایذه کشاورزی و دامداری است که از مهم‌ترین فرآورده‌های کشاورزی این شهرستان می‌توان به گندم، جو، برنج، تره بار و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل کوهستانی بودن برخی مناطق شهرستان ایذه و استفاده نشدن از ماشین آلات صنعتی، برداشت گندم، جو و… به طریق سنتی و با داس انجام می‌شود. مردم این مناطق با همکاری همه اعضای روستا و به صورت گروهی به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز اقدام به برداشت محصول خود می‌کنند.

در چند سال گذشته، افزایش قیمت‌ها در خرید بذر و کود انگیزه کشاورزان را کم کرده است و علاوه بر این قیمت خرید گندم پایین است و این مسئله دغدغه همه کشاورزان است و انتظار دارند که قیمت گندم هرساله به گونه‌ای افزایش یابد که بتوانند نیازهای خود را تأمین کنند.

«کوروش نوروزی» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایذه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: سطح اراضی زیر کشت محصول گندم ۲۵ هزار هکتار، جو ۲۱ هزار هکتار و محصول کلزا سه هزار هکتار در این شهرستان است که در امسال با توجه به نبود بارندگی مؤثر و همچنین خشکسالی، خسارت بسیار زیادی به مزارع وارد شده که در نتیجه باعث کاهش شدید عملکرد خواهد شد؛ لذا با توجه به دیم بودن مزارع شهرستان، از کشاورزان انتظار می‌رود که هر ساله نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.

وی می‌افزاید: میانگین عملکرد دیم شهرستان در شرایط تر سالی و نرمال هر هکتار گندم یک و نیم تن، کلزا ۱.۲ تن و جو نیز یک تن است که هر ساله زمان برداشت از اواسط اردیبهشت شروع و تا اواسط خرداد ادامه خواهد داشت.

نوروزی ادامه می‌دهد: بیش از سه هزار هکتار اراضی کلزا به صورت رایگان برای تشویق کشت این محصول بیمه شد؛ همچنین حدود ۱۸ تن کود تقویتی برای کشت کلزا به صورت مجانی میان کشاورزان کلزا کار توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه بیان می‌کند: برای حل مشکلات کشاورزان به بیش از ۷۰۰ کشاورز تسهیلات کم بهره دو میلیون تومانی به ازای هر هکتار تعلق گرفت که در مجموع حدود هشت میلیارد تومان کمک هزینه کشت به کشاورزان اختصاص یافت.

نوروزی تصریح می‌کند: برای خرید محصولات گندم و کلزا در شهرستان ایذه، پنج مرکز خرید امیرالمومنین، پیان، نوترگی، دهدز و سادات حسینی که همه آن‌ها متعلق به تعاون روستایی هستند، آمادگی کامل دارند.

مشکلات اساسی کشاورزی دیم

«سید ابوطالب حسینی» کشاورز نمونه شهرستان ایذه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: با توجه به دیم بودن اراضی، مدیریت مزرعه امکان پذیر نیست و پراکنش بارندگی سبب شده تا عملکرد مناسبی به دست نیاید؛ به عنوان مثال سال زراعی ۹۹ که ۶۰ روز بارندگی مفید نداشت که در نتیجه مزارع آب لازم را دریافت نمی‌کنند.

وی عنوان می‌کند: صنعت کشاورزی در ایذه مشکلات زیادی را از جمله هزینه‌های نهادهای پایه، هزینه کاشت، هزینه مبارزه با آفات بیماری‌ها، علف‌های هرز و هزینه اجاره زمین دارد که عملکرد بسیار پایین این صنعت به این شیوه باعث شده بیشتر کشت زیان آور باشد.

حسینی می‌افزاید: آموزش ندادن کشاورز به صورت مزرعه‌های الگویی یکی دیگر از مشکلات صنعت کشاورزی است که در خوزستان به آن توجهی نشد که در این زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی برگزار شد ولی کاربردی نیست‌.

وی بیان می‌کند: خرده مالکی بودن اراضی که هر ساله بیشتر می‌شود، یکی دیگر از مشکلات کشاورزی این شهرستان است و سبب شده تا این امر با هزینه‌های کشت کار همخوانی نداشته باشد؛ همچنین نبود جاده بین مزارع از دیگر مشکلات است که امکان بهره‌برداری را می‌گیرد.

این کشاورز تصریح می‌کند: در منطقه سادات حسینی کشت تابستانه غالباً ماش و برنج است و با بهره برداری از پروژه آبرسانی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، عملکرد محصولات زراعی قابل قیاس با گذشته نیست و باعث اشتغال‌زایی در منطقه شده است که این نمونه کوچک می‌توانند الگویی مناسب برای شهرستان در انتقال آب به دشت ایذه باشد.

عمده‌ترین مشکلات کشاورزان

«مانی اسدپور» دیگر کشاورز نمونه ایذه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: یکی از عمده‌ترین مشکلات کشاورزان انتقال آب کارون به دشت شهرستان ایذه است که اگر این امر مهم محقق می‌شد، کشاورزی بسیار رونق می‌یافت و به اشتغال و اقتصاد نیز کمک زیادی می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: خرید آزاد گندم از دیگر مشکلات صنعت کشاورزی در ایذه است، به طور مثال گندم دهدشت که آزاد خرید می‌شود؛ همچنین خرید کود سیاه فسفات که در سال گذشته ۵۵ هزار تومان بود اما امسال با افزایش چندین برابری قیمت به ۵۲۰ هزار تومان رسید.

اسدپور تصریح می‌کند: تورم بیش از حد قیمت‌ها و به خصوص کم تأثیر بودن آن در از بین بردن علف‌های هرز باعث کم شدن انگیزه کشاورزان شده است.

وی می‌افزاید: ورود عشایر نیز باعث آسیب رساندن به محصولات کشاورزی در مسیر کوچ می‌شود؛ همچنین برخی از کمباین‌ها از کیفیت لازم را برای برداشت محصولات ندارند.

اسدپور تاکید می‌کند: فروش محصولات یکی دیگر از دغدغه‌های مردم است چرا که قیمت خرید محصولات بسیار پایین بوده و این امر موجب می‌شود که کشاورز محصولات خود را به دولت نفروشد و به جای آن روی به خرید فروش آزاد و انبار می‌آورد که این کار خود مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ایذه با ۵۳ هزار هکتار زمین زیر کشت با محصولات جو، گندم، کلزا و حبوبات به عنوان یک قطب کشاورزی خوزستان مطرح است اما بی‌توجهی به این صنعت و پیگیر نشدن مشکلات آن توسط مسئولان باعث از بین کشاورزی و یا نداشتن عملکرد مناسب آن خواهد شد.

کد خبر 5184940

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی خوزستان ایذه کشاورزان کلزا گندم ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت های کرونایی گرگان انتخابات 1400 اردبیل ماه مبارك رمضان وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا هفته هنر انقلاب اسلامی شهرستان ایذه خبرنگار مهر هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۶۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان

سيد محمد رضا سیدحسینی گفت:خوشبختانه با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهادکشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزارهای سیستان وبلوچستان تحت پوشش  کشت قراردادی قرار گرفت.

وی  بااشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در استان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت :خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته اند.

وی تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان داشت:نرخ پايه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزارریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نوروز ۱۴۰۳ زیر فشار کمرشکن گرانی /فقط رأی می‌خواهند، بعد یادشان می‌رود /هم خسته ایم، هم بریده ایم /این فریادها به گوش دولتمردان می‌رسد؟
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری