Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالملکی گفت: سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ زوج در استان تحت پوشش خدمات مشاوره پلی کلینیک ژنتیک پزشکی ماد قرار گرفتند که از این تعداد، ۱۲ مورد ناهنجاری به سمت کاهش بار معلولیت هدایت شد.

فریدون عبدالملکی استادیار و متخصص ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان کردستان با اشاره به اهمیت کنترل بیماری ژنتیکی و اثرات آن، اظهار کرد: غربالگری بهترین راهکار برای پیشگیری از تولد کودکان دارای مشکلات ژنتیکی است و کمک شایانی به خانواده، فرد بیمار، نظام سلامت و جامعه می‌‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه گروه ژنتیک پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از دو سال قبل شکل گرفته است، افزود: در حال حاضر آموزش ژنتیک پزشکی در دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه ارائه می‌شود و در کنار آن خدمات تشخیصی در زمینه مشاوره‌های ژنتیکی را هم به مردم ارائه می‌دهد.

 

عبدلملکی با اشاره به آغاز فعالیت پلی کلینیک تخصصی ژنتیک پزشکی ماد در کردستان از بهمن ماه سال ۹۸ گفت: این پلی کلینیک خدمات مشاوره و تشخیصی را در زمینه بیماری‌های ژنتیکی انجام می‌دهد.

 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سه درصد متولدین زنده دنیا یک بیماری ژنتیک دارند، ادامه داد: این میزان در برخی جوامع به پنج درصد هم می‌رسد و در کشور ما اگر مداخلات ژنتیکی و غربالگری انجام نشود  ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر در کشور معلول ژنتیک به دنیا می‌آید.

 

وی به وجود ۷۰ هزار بیمار هموفیلی در کشور اشاره کرد و گفت: این تعداد در استان کردستان ۱۶۴ نفر است که هر بیمار برای خود و خانواده مشکلات مادی و معنوی و اثرات غیر قابل جبرانی را به همراه دارد که از جمله آنها تهیه فاکتور است.

 

عبدالملکی با بیان اینکه سالانه ۲۱ هزار دلار صرف تهیه فاکتور برای هر بیمار می‌شود،  تاکید کرد: سالانه ۱۳۰ میلیون دلار در کشور جهت تامین فاکتور برای بیماران هموفیلی هزینه می‌شود که با پیشگیری از تولد فرزندان هموفیلی با انجام غربالگری‌های علمی و آگاهانه پیش از تولد می‌توان به اقتصاد کشور و خانواده کمک کرد و از سویی از بار مشکلات روانی، مالی و عاطفی خانواده به لحاظ نگهداری از بیمار کاست.

 

وی بیماری سندرم داون را یکی دیگر از ناهنجاری‌های ژنتیکی برشمرد و افزود: تعداد متولدین زنده در خانم‌های باردار ۲۰ تا ۳۰ ساله به ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ تولد یک بیمار سندروم داون پیش‌بینی شده است که با بالا رفتن سن خانم های باردار این نسبت افزایش و منجر به تولد فرزندانی با مشکلاتی از جمله عقب ماندگی ذهنی، قلبی و چشمی خواهد شد.

 

عبدالملکی به افزایش سن ازدواج در کشورمان به خاطر مسائل مختلف اشاره کرد و افزود: به دلیل افزایش سن فرزندآوری، ریسک تولد فرزندان سندروم داون بیشتر می‌شود لذا اگر این امر کنترل نشود این آمار افزایش می‌یابد.

 

استادیار و متخصص ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سال گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ زوج  تحت پوشش خدمات مشاوره پلی کلینیک ژنتیک پزشکی ماد در استان قرار گرفت، ادامه داد: در مجموع از ۱۲ مورد ناهنجاری جلوگیری و به سمت کاهش بار معلولیت هدایت شد.

 

دکتر عبدالملکی خاطرنشان کرد: سال گذشته در استان کردستان از ۱۲ مورد عنوان شده، با غربالگری‌های بعمل آمده سه مورد تالاسمی ماژور، چهار مورد سندروم دان و یک بیمار هموفیلی با دستور پزشکی قانونی منجر به سقط و از تولد آنان جلوگیری شد.

 

وی در پایان عنوان کرد: برنامه ژنتیک اجتماعی با حمایت هیأت رئیسه دانشگاه و همکاری معاونت بهداشتی و سایر بخشهای دانشگاه و دستگاههای ذیربط در استان با قوت بیشتری اجرا خواهد شد.

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی کردستان دانشگاه علوم پزشکی کردستان ژنتیک پزشکی پلی کلینیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۶۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی از مرز ۲۲ هزار نفر گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از نیشابور، حامد جزجلالیان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ تبدیل کرده است، به‌طوریکه از هر 10 بزرگسال در جهان یک نفر با دیابت زندگی می‌کند و در هر 5 ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات در کشور ما، 17.5 درصد افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند. 30 درصد بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند، 35 درصد بیماران تحت درمان دارویی مناسب نیستند و حدود 80 درصد بیماران دیابتی HA1C(میانگین قند خون سه ماهه) کنترل شده ندارند.

جزجلالیان با بیان‌اینکه تعداد بیماران مبتلا به دیابت شناسایی شده نوع 1 و 2 در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در حال حاضر 22 هزار و 160 نفر است، تصریح کرد: دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا مقاومت ارگان‌های هدف به انسولین ایجاد می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی‌شود و فرد نیازمند تزریق‌های روزانه انسولین است. علت دیابت نوع یک مشخص نیست و با دانش فعلی بشر، این بیماری قابل پیشگیری نیست. 90 درصد موارد دیابت، از نوع دو است که ارتباط نزدیکی با وزن بالای بدن و عدم تحرک بدنی دارد.

وی افزود: علایم بالینی هر دو نوع دیابت مشابه است، هرچند علایم در نوع دو اغلب از شدت کمتری برخوردارند. به همین دلیل دیابت ممکن است تا سال‌ها بعد از ایجاد، بی‌علامت باشد و گاه زمانی تظاهر پیدا می‌کند که عوارض درازمدت آن به وقوع پیوسته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: امروزه موارد دیابت نوع دو در کودکان هم مشاهده می‌شود. دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه چند ملیتی، علت مرگ 50 درصد از بیماران دیابتی بیماری های قلبی و سکته مغزی گزارش شد، ضمن اینکه خطر مرگ در بیماران دیابتی در مجموع دو برابر همتایان غیردیابتی است.

جزجلالیان یادآور شد: پیگشیری مقدم بر درمان است و مراقبت از سلامتی بر مراقبت از بیماری ارجحیت دارد، برخی مداخلات ساده در شیوه زندگی در پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت نوع دو تاثیر دارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • سه بیمار شیرازی با اهدای عضو دختر ۱۸ ساله تربت جامی جان دوباره گرفتند
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد