Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: از اسفند سال 98 برای قطع زنجیره کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه خانگی مطرح شد؛ در چنین شرایطی فعالیت‌های ورزشی که نیاز به تحرک و تکاپو داشت، تحت‌الشعاع قرار گرفت؛ در همین ایام بود که مبحث نگران کننده چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان هم از سوی مسؤولان آموزش و پرورش و سلامت طرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که تنها علاجش تحرک و ورزش است.

شاید هیچکس تصورش را هم نمی‌کرد که در شرایط قرنطینه، تعطیلی مدارس و کرونا بشود، مسابقات ورزشی برپا کرد؛ مسابقاتی که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده باشد و هم نشاط و شادی را به دانش‌آموزان تزریق کند. اما این موضوع به همت فدراسیون ورزش دانش‌آموزی محقق شد. 

در سال گذشته برای اولین بار مسابقات ورزش دانش‌آموزی در دو رشته فوتسال و طناب‌زنی به صورت مجازی برگزار شد؛ همین موضوع ما را بر آن داشت که به سراغ حسین بابویی رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی برویم و ببینیم که چقدر توانستند در این مسیر به اهداف خود دست یابند و آیا این برنامه‌ها مورد استقبال دانش‌آموزان هم بوده است؟

** خیلی‌ها تصور می‌کردند که طومار ورزش با آمدن کرونا پیچیده می‌شود

 * آقای بابویی در سال گذشته، برای اولین بار مسابقات ورزش دانش‌آموزی به صورت مجازی برگزار شد؟ چه شد که فدراسیون تصمیم گرفت که مسابقات مجازی را برگزار کند؟ اصلا دانش این موضوع از قبل وجود داشت؟

خیلی‌ها تصور می‌کردند که طومار ورزش با آمدن کرونا پیچیده می‌شود و نمی‌شود در این زمینه کار کرد؛ خوشبختانه در حوزه ورزش، کارهای خیلی خوبی در سطح کشور انجام شد و خیلی از فدراسیون‌ها اقدامات قشنگی انجام دادند. 

با قاطعیت عرض می‌کنم با اسناد، مدارک و مکتوباتی که وجود دارد، اولین و پیشروترین فدراسیونی که بلافاصله در اولین روزها و ماه‌های کرونا وارد عمل شد تا بتواند از روی ریل مسابقات حضوری، روی ریل مسابقات مجازی قرار دهد، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی بود.

آن اوایل عنوان می‌شد که ویروس کرونا ممکن است مدت‌های مدید باقی بماند و همین شد که بلافاصله با استفاده از ظرفیت معلمان و مسؤولان انجمن‌ها، دستورالعمل مسابقات ورزشی مجازی را طراحی کردیم. البته این کار سختی بود چون تاکنون تجربه‌ای نداشتیم که به آن مراجعه کرده یا منابعی که به‌روزش کنیم.

* دستورالعملی در این خصوص وجود داشت؟

تقریبا در خیلی از رشته‌ها هیچ دستورالعمل مسابقات مجازی چه در کشور و چه در خارج از کشور نداشتیم. در بعضی رشته‌ها مثل شطرنج یا رشته‌های خاص، دستورالعمل‌هایی وجود داشت که دسترسی پیدا کردیم ولی دستورالعمل را برای بقیه رشته‌ها نوشتیم. 

* اولین گام بعد از نوشتن دستورالعمل‌ها چه بود؟

وقتی دستورالعمل‌ها آماده شد، چندین همایش و چالش در رشته‌های شطرنج، تکواندو، طناب‌زنی و فوتسال برگزار کردیم و آخرین برنامه هم به مناسبت دهه فجر در شهر کرج برگزار شد و دانش‌آموزان در شهر خودشان از آن تکنیک‌ها و مهارت‌ها فیلم می‌گرفتند و این فیلم توسط مسؤولان استانی و شهر برای داوران ارسال می‌شد و داوران نیز در کرج متمرکز بودند و داوری انجام می‌شد و رتبه‌های برتر از آن احصا ‌شد. 

نکته بعدی این است که در همان ایام در مسابقات جهانی مجازی ورزش دانش آموزی در رشته‌های شطرنج و تکواندو شرکت کردیم و بچه‌ها قریب به 10 مدال طلا، نقره و برنز کسب کردند. در این رقابت‌ها حدود 20 دانش‌آموز مقام کسب کردند یا امتیاز آوردند که یک شور و هیجان خاصی را توانستیم در این زمینه فراهم کنیم.

البته هیچکدام از این فعالیت‌ها جای مسابقات حضوری را نخواهد گرفت و نمی‌توان با مسابقات مجازی، آن خلأ مسابقات حضوری را واقعاً پر کرد؛ مسابقات حضوری یک نکته دیگر است و شرایط خاص خود را دارد. 

اما فراموش نکنیم در زمان کرونا، یک سری از ورزشگاه‌ها تعطیل بود؛استخرها تعطیل بود؛ مسابقات دانش‌آموزی مدارس تعطیل بود و دسترسی به دانش‌آموزان سخت بود و در کل، محدودیت داشت‌های زیادی داشتیم اما علی‌رغم این محدودیت‌ها، استقبال خوبی شد.

خوشبختانه می‌توانیم بگوییم کارهای مفیدی انجام شد و البته ما خودمان را همیشه، در حوزه ورزش دانش‌آموزی، بدهکار دانش‌آموزان می‌دانیم و هر کاری که می‌کنیم کم است و باید تلاشمان را بیشتر کنیم. علی‌رغم اینکه انصافا همکاران ما بی‌وقفه کار کردند. 

** مسابقات ورزش مجازی چه شکلی برگزار می‌شود؟

* وقتی می‌گویید مسابقات مجازی، این سؤال پیش می‌آید که مگر می‌شود مسابقات ورزشی را مجازی برگزار کرد؟

روز اول که می‌خواستیم این مسابقات را تعریف کنیم، برای خودمان این موضوع یک مفهوم غیرطبیعی داشت. به هرجهت مسابقات، رقابت‌های ورزشی و فعالیت‌های بدنی باید حضوری انجام شود و آنچه که تجربه ما نشان می‌دهد، این بوده است.

اما در مسابقات مجازی، به جای اینکه تیم‌ها از استان‌ها در یک نقطه متمرکز شوند، دانش‌آموزان در شهر خودشان رقابت کردند؛ به این شکل که  دانش‌آموزان، تکنیک‌ها و مهارت‌های پایه را که مربیان و مسؤولان مسابقات طراحی و اعلام کردند، اجرا کردند یعنی ایستگاه‌هایی را طراحی کردیم و در هر ایستگاه، دانش‌آموزان باید تکنیک‌هایی را انجام می‌دادند و از آنها فیلم می‌گرفتند و برای داوران ارسال می‌کردند.

به عبارت دیگر به جای اینکه تیم‌ها یکجا جمع شوند و مسابقه دهند. یک تیم در شهر خودش با حداقل نفرات، تکنیک‌ها را اجرا می‌کند.

* پس تکنیک در این مسابقات مهم است؟

بله این مسابقات، تکنیک و مهارت به صورت ایستگاهی است. مثلا چند مهارت را در یک ایستگاه و مهارت بعدی در ایستگاه بعدی انجام می‌شود. این فعالیت‌ها فیلمبرداری می‌شود یعنی نفر اول که به پایان ایستگاه‌ها رسید، نفر دوم، شروع می‌کند و تا نفر آخر ادامه دارد. هر کدام از این اجراها خطا یا نحوه خاصی دارد، که این فیلم را برای داوران می‌فرستند؛ داوران هم فیلم‌ها را نگاه می‌کنند و در نهایت آن کسانی که کمترین خطا را داشته و در زمان کمتری توانستند، تکنیک را انجام دهند، امتیاز می‌آورند.

** استقبال دانش‌آموزان از مسابقات مجازی

* این مدل برای تمام رشته‌ها یکسان است؟

این مدل مسابقات مجازی در رشته‌هایی مثل فوتسال، فوتبال، هندبال و ... است ولی رشته‌های مثل کاراته، تکواندو و ووشو، یک بخشی به نام کاتا و اجرای فرم دارند که ما هم در رقابتمان این اجرای تکنیک را در رشته‌های رزمی مدنظر قرار دادیم که فیلم گرفته می‌شود و داور ارزیابی می‌کند. 

* استقبال دانش‌آموزان از دو رشته طناب‌زنی و فوتسال چگونه بود؟ 

فوق‌العاده بود. شاید ما خودمان این تصور را نمی‌کردیم که این همه استقبال شود؛ فقط در مرحله کشوری، 2 هزار دانش‌آموز شرکت کردند. اینها در سطوح استان و شهرستان قبلا شرکت کرده بودند و حائز رتبه شده بودند و به عنوان نماینده استان شرکت کرده بودند. 

* در مجموع چه میزان دانش‌آموز در این مسابقات شرکت کرده است؟

بیش از 300 هزار دانش‌آموز در رشته‌های طناب‌زنی و فوتسال شرکت کردند و فکر می‌کنم در ایام کرونا، با توجه به شرایطی که داشتیم، خوب بود. 

* چرا مسابقات دانش‌آموزی به صورت آنلاین برگزار نشد؟

در این زمینه دوستان فکر کرده بودند. چون گستردگی کار خیلی بالاست. ما شهرهایی داریم که از مرکز دور هستند و حتی اینترنت ضعیف است و اینکه بگوییم آنلاین داور ببیند، نتواند داور ببیند. به همین دلیل یک ساعت مهلت دادیم که فیلم بگیرند و ارسال کنند؛ البته ما یک رمزی دادیم که باید اول فیلم رمز را می‌گفتند.

** مسابقات ورزش مجازی در تابستان برای دانش‌آموزان دختر هم برگزار می‌شود

*دانش‌آموزان دختر گلایه داشتند که چرا آنها را ندیدید و این مسابقات برای آنها برگزار نشده است؟

در بخش برگزاری مسابقات دخترخانم‌ها، سلامت و امنیت روانی و اجتماعی آنها اهمیت دارد اما چون اولین بار بود که این مسابقات برگزار می‌شد، مشورت کردیم که اول اجرای آزمایشی برای دانش‌آموزان پسر برگزار شود و تجربه‌ای کسب کنیم و با اطمینان بیشتر در تابستان، برای دانش‌آموزان دختر برگزار کنیم. 

در فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، اولویت برتر، توسعه ورزش دختران است یعنی در برنامه‌های مصوب ما که با امضای وزیر ابلاغ شده است، 60 درصد از ظرفیت و توان ما برای توسعه ورزش دختران و 40 درصد برای پسران است. این تبعیض مثبت را ایجاد کردیم به جهت اینکه دختران نیاز به تحرک بیشتری دارند. البته نه اینکه پسران نیاز نداشته باشند اما پیش‌فرض این است که زمینه برای تحرک در پسران بیشتر از دختران است.  

* نکته بعدی، دانش‌آموزان دبستانی هستند؛ برای این گروه از دانش‌آموزان چه کردید؟ چرا که در مسابقات مجازی ورزش دانش‌آموزی، فقط دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم بودند؟

 وقتی دستورالعمل مسابقات مجازی ورزش دانش‌آموزی را ابلاغ کردیم، منظورمان این نبود که برای دانش‌آموزان دختر و دبستانی‌ها اجرا نشود؛ در مسابقات‌ حضوری که از قبل برای دانش‌آموزان دبستانی برگزار می‌شد، نگرش تربیتی دارد.

اول اینکه دانش‌آموز باید یک هفته، 10 روز از خانواده دور می‌شد که یک چالش است؛ نکته دیگر این بود که ما در مسابقات حضوری در سال‌های گذشته که برگزار می‌کردیم، به صورت قهرمانی بود و این قهرمان شدن براس دانش‌آموزی که به درجه‌ای شناخت کافی نرسیده است، تأثیر منفی داشت؛ چرا از بین 32 استان که تیم به مسابقات می‌فرستادند، 3 تیم برنده شده و روی سکو می‌رفت و مابقی نمی‌رفتند.

مفهومش این است که برای دانش‌آموزان ابتدایی 29 استان با خاطره شکست به شهر خود بر می‌گردند و این موضوع در مقطعی است که هنوز دانش‌آموز مفهوم درستی از واژه شکست و پیروزی ندارد. دانش‌آموز در مسابقات دوست دارد که لذت ببرد. 

به همین دلیل ما مسابقات ورزش دانش‌آموزی را در دوره ابتدایی به صورت جشنواره برگزار می‌کنیم. یعنی تیم‌ها اوت نمی‌شوند و تا آخر مسابقات حضور دارند. یک سکو وجود دارد و همه دانش‌آموزان روی سکو می‌روند و مدال یک شکل، لوح یادبود و سپاس می‌گیرند.

** معرفی استعدادهای برتر ورزشی به فدراسیون‌ها

* در این روش، استعدادیابی چگونه انجام می‌شود؟

در اینجا هم استعدادیابی وجود دارد. چون از اول تا آخر مسابقات 10 روز طول می‌کشد و دائما دانش‌آموزان مسابقه می‌دهند، داوران آنها را ارزیابی می‌کنند. 

قبلا این ذهنیت وجود داشت آن دانش‌آموزی که روی سکو می‌رود، استعداد است اما اینگونه نیست. ممکن است یک دانش‌آموز که استعداد نیست در منطقه برخوردار زیر نظر استاد کار ‌کند و دانش‌آموزی که استعداد است در منطقه کم برخوردار از این امکانات بهره‌مند نباشد؛ در نتیجه، دانش‌آموزی که استعداد نیست به دلیل تمرین و استفاده از امکانات، تکنیک‌ها را بهتر از دانش‌آموزان بااستعداد انجام می‌دهد. در حالی که اکنون دیگر این شکلی نیست.

کمیته استعدادیابی ما متشکل از متخصصان از فدراسیون‌های مربوطه و ارزیابان و مربیان متخصص و خبرگان از ابتدا تا انتهای مسابقات حضور دارند و دانش‌آموزان را رصد می‌کنند. ما در پایان مسابقات، هرساله استعدادهای برتر را رسماً به فدراسیون‌های ملی معرفی می‌کنیم.

* تاکنون چه تعداد استعداد به فدراسیون‌ها معرفی کردید؟

در سال اول اجرای طرح، 721 نفر و در سال دوم، 730 نفر به فدراسیون‌های مربوطه معرفی کردیم. البته ما در همه سطوح، استعدادها را معرفی می‌کنیم. مثلا برترین‌های استان را به هیأت ورزشی آن رشته در استان معرفی می‌کنیم. در کشور هم برترین‌ها را به هیأت ورزشی آن رشته در کشوری معرفی می‌کنیم.

مفهومش این است که ورزش دانش‌آموزی مثل چشمه‌ای می‌جوشد و برترین استعدادها معرفی می‌شوند. در حال حاضر، هدف کلی و برنامه‌های ما مشخص است.

برنامه‌های ما با ابلاغ وزیر انجام می‌شود و تقویم داریم. ما در کنار مسابقات‌مان، موضوعاتی چون محیط زیست، ارزش‌های زندگی، کسب مهارت‌‌های زندگی را آموزش می‌دهیم و این مسابقات را یک کارگاه آموزشی و تربیتی می‌دانیم.

** پیش‌بینی مسابقات مجازی 10 رشته ورزشی در تابستان

* آیا استان‌ها هم در زمینه ورزش دانش‌آموزی ارزیابی می‌شوند؟

بله استان‌ها را هم ارزیابی می‌کنیم و در این راستا، شاخص‌هایی را پیش‌بینی کردیم و به هر استان کارنامه می‌دهیم. هیچ استانی را با استان دیگر نمی‌سنجیم هر استانی را با ظرفیت خودش می‌سنجیم.

* برای تابستان امسال چه برنامه‌ای دارید؟

10 رشته شامل فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال، طناب‌زنی، فوتسال، تکواندو، کاراته، ووشو و شطرنج است. این مسابقات هم برای دختران و پسران پیش‌بینی شده است. البته این مسابقات برای دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است.

درباره دانش‌آموزان ابتدایی به صورت جشنواره استانی است و بخش کشوری ندارد.

* پیشنهاد برگزاری مسابقات ورزش مجازی در سطح آسیا را هم مطرح کرده بودید؛ این طرح به کجا انجامید؟

این پیشنهاد را به فدراسیون فوتبال مدارس آسیا فرستادیم و با موافقت کلی و اولیه فدراسیون قرار گرفت و به کمیته فنی رفت و در کمیته فنی هم ریاستش در اختیار مالزی است که دو هفته توسط آنها بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت.

این طرح به مجمع عمومی فدراسیون مدارس آسیا آمد که خوشبختانه این موضوع توسط متخصصان ما با حضور همه اعضا به صورت آنلاین توضیح داده شد که اعضا به طور کامل تأیید کردند. فکر می‌کنم کارهایش در حال انجام است تا تاریخ برگزاری اعلام شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین بابویی ورزش دانش آموزی فدراسیون ورزش دانش آموزی دانش آموزان دختر برای دانش آموزان فدراسیون ها مسابقات حضوری مسابقات مجازی معرفی می کنیم دانش آموزی مسابقات ورزش فعالیت ها برنامه ها طناب زنی تکنیک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اجرای طرح موفق طرح مدرسه تابستانی مهارت در استان گفت: در سال گذشته ۹ هزار و ۱۵۹ دانش آموز کسب مهارت را در دوره‌های آموزشی مختلف آغاز کردند.


حسن کامرانی فرد افزود: این افراد در مجموع ۷۱۹ هزار و ۲۶۱ نفر ساعت آموزش مهارتی را در شهرستان‌های استان گذرانده اند.


وی گفت: در سال ۱۴۰۲ در مراکز دولتی استان ۲۸ هزار و ۴۷۲ نفر، در ۱۹ گروه هدف، بیش از ۳ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۴۱ نفر ساعت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را گذرانده اند.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • برگزاری هجدهمین دوره مسابقات ربوکاپ ایران در علوم تحقیقات
  • مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی
  • هیات دوچرخه سواری البرز پیست ندارد/ ضرورت نگاه ویژه به این رشته
  • مسابقات قرآن و عترت دانش آموزی
  • استقبال از جام صفوی در اردبیل افزایش یافته است
  • برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت رئیسه هیات ورزش دانش آموزی استان قم
  • برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی با حضور ۸۰۰ منتخب در همدان