Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@15:50:39 GMT

شرایط اخذ مالیات از خانه ها + جزئیات

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۷۹۶۹

شرایط اخذ مالیات از خانه ها + جزئیات

وزارت راه و شهرسازی نکات کلیدی برای درج اطلاعات در سامانه املاک و اسکان را اعلام و بر اخذ مالیات از خانه‌هایی که در شهرهای بزرگ بیش از ۱۲۰ روز خالی باشند، تاکید کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان به بخشی از سوالات سرپرستان خانوارها و مالکان واحدهای مسکونی در خصوص الزام درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر این گزارش، توجه به نکات زیر برای سرپرستان خانوار که به سامانه ملی املاک و اسکان مراجعه می‌کنند، ضرورت دارد:

- از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox برای ورود به سامانه ملی املاک و اسکان استفاده کنید.

- مشخصات ملک را با کلیک کردن روی گزینه افزودن ملک ثبت کنید.

- چنانچه وضعیت سکونت ملک تغییر کرده است در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت کنید.

- افرادی که اقامتگاه خود را در سامانه نمی‌بینند در قسمت اقامتگاه‌ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت کنید.

- افرادی که می‌خواهند اقامتگاه خود را تغییر بدهند در قسمت اقامتگاه‌ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت کنید.

- افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتیکه مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود.

- اگر ۱۲۰ روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می‌شود.

- فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود.

- بعد از آنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه‌های خالی را دریافت کرد باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خوداظهاری مراجعه کند.

بخشی از این سوالات و پاسخ‌های آنها به شرح زیر است:

برای افرادی که اولین بار می‌خواهند وارد سامانه شوند و یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اند در صفحه سماوا کد ملی را وارد می‌کنند اما کد ملی وارد نمی‌شود، چه باید بکنند؟

اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می‌کنید.

چگونه مشخصات ملک در سامانه افزوده شود؟

در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت کنند.

وضعیت سکونت ملک تغییر کرده برای ثبت در سامانه املاک و اسکان چه مراحلی باید طی شود؟

در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت کنند.

افرادی که اقامتگاه خود را در سامانه نمی‌بینند چه اقدامی باید انجام بدهند؟

در قسمت اقامتگاه‌ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت کنند.

افرادی که می‌خواهند اقامتگاه خود را تغییر دهند، چه کارهایی باید انجام دهند؟

در قسمت اقامتگاه‌ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت کنند.

آیا واحد مسکونی بایستی ۱۲۰ روز به صورت متوالی خالی باشد یا اینکه خالی بودن به صورت غیرمتوالی نیز مشمول مالیات خواهد بود؟

در صورتی که ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.

در خصوص افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، آیا باید تمامی املاک در یک شهر واقع باشند؟

مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتی که مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی باشند، مشمول مالیات دو برابری می‌شود.

اگر ملکی در طول سال، ۱۲۰ روز خالی بماند، اما مالک آن را فروخته باشد، به طوری که بخشی از ۱۲۰ روز زمان خالی ماندن، در اختیار مالک اول و مابقی در اختیار مالک دوم باشد، در این صورت آیا مشمول مالیات می‌شود؟ اگر بله چه کسی بایستی مالیات را پرداخت کند؟

اگر ۱۲۰ روز از زمان خالی بودن در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات می‌شود.

چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می‌شود؟

فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود.

پس از اینکه، مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد، چه کاری باید انجام دهد؟

به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.

کد خبر 486126

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمود محمودزاده وزارت راه و شهرسازی طرح مالیات بر خانه های لوکس مالیات بر خانه های لوکس خانه های خالی معاف از مالیات مالیات بر مسکن مالیات مسکن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیش از ۵ واحد مسکونی خالی سامانه ملی املاک و اسکان مشمول مالیات خانه خالی قسمت اقامتگاه ها اقامتگاه خود خود روی گزینه کنار ردیف ثبت کنند کلیک کرده خود را ثبت سکونت ملک ثبت کنید ۱۲۰ روز ملک خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۷۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آورد یک میلیارد مترمکعبی سدهای کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، درصد پُرشدگی سدهای کرمانشاه بعد از بارش‌های خوب اخیر به بیش از ۶۱ درصد رسیده است.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان پس از بارش‌های خوبی که طی چند وقت اخیر داشتیم، اظهار کرد: در حال حاضر درصد پُرشدگی سدهای استان ۶۱ درصد بوده و حدود ۳۹ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است.

وی از ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی ۱۲ سد مخزنی استان یاد کرد و گفت: اکنون ۳۴۳ میلیون مترمکعب از ظرفیت سدهای استان خالی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) تا کنون را نیز بیش از یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد.

مرادی از بهبود وضعیت ذخیره سدهای استان بعد از چند بارش خوب اخیر یاد کرد و ادامه داد: درصد پُرشدگی سدهای استان در اوایل اسفند حدود ۵۶ درصد بود.

وی درباره وضعیت سرریز سدهای استان نیز عنوان کرد: در حال حاضر تنها  ظرفیت سد «تنگ حمام» با حدود ۶۹.۷ میلیون مترمکعب کامل شده و در مابقی سدهای استان همچنان ظرفیت خالی داریم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه هنوز آورد بخشی از بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته وارد سدهای استان نشده، ابراز امیدواری کرد باز هم شاهد افزایش ذخیره آب سدهای کرمانشاه باشیم.

مرادی از ظرفیت سازی در سدهای استان در صورت تداوم بارش‌های بهاری نیز یاد و خاطرنشان کرد: در سدهای استان هنوز ظرفیت خالی وجود دارد و چنانچه نیاز باشد با رهاسازی آب سد در پایین دست به صورت مدیریت شده، باز هم ظرفیت خالی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • اسکان مسافران نوروزی در ایلام افزایش یافت
  • افزایش ۵۹ درصدی میزان اسکان مسافران نوروزی در ایلام
  • اشتباه بزرگ مهاجم تیم ملی آرژانتین و از دست دادن موقعیت صد در صد گلزنی مقابل دروازه خالی کاستاریکا / فیلم
  • طارمی جای خالی سردار را پر کرد!
  • فیلم/ فرصت سوزی قایدی مقابل دروازه خالی ترکمنستان
  • دروازه خالی عجیبی که مهدی قایدی بیرون زد! +ویدئو
  • موقعیت دروازه خالی برای ایران که مهدی قائدی به طرز عجیبی آن را از دست داد / فیلم
  • آورد یک میلیارد مترمکعبی سدهای کرمانشاه