Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق توافقی که اخیراً مدیران عامل صنعت سیمان باهم داشته اند،  قیمت سیمان بر مبنای سبد میلگرد در بورس کالا با نسبت یک به ۳۰ تعیین خواهد شد و به این ترتیب قیمت‌گذاری این محصول آزاد خواهد شد. البته به گفته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان، این قضیه هنوز نهایی نشده و رایزنی با نمایندگان وزارت صنعت در این مورد در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته شیخان، میزان افزایش نرخ سیمان خاکستری قطعا بیش از ۳۵ درصد خواهد بود.

* قیمت گذاری 360 هزار تومانی هر تن سیمان فله

در تفاهمی که بین مدیران صنعت سیمان صورت گرفته، آمده است:

 به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنعت سیمان و ارائه راه حل های مناسب و عملیاتی در جهت برون رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کارخانه‌ها و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان ذیربط ۱۵ فروردین در محل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکیل شد.

با توجه به افزایش چشمگیر کلیه عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده در سال ۹۹ و پیش بینی افزایش هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، سوخت مصرفی حمل و نقل، کیسه‌های سیمان و ... در سال ۱۴۰۰ با عنایت به مفاد نامه ۲۶ آذر معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان حمایت به معاونت امور معادن و صنایع معدنی و نامه یکم مهر معاونت بازرگانی و دبیر کار گروه تنظیم بازار به مقام عالی وزارت در رابطه با تشریح مشکلات موجود صنعت سیمان و تأیید افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصدی عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان توسط معاونین وزارت صنعت، مدیران عامل با توجه به متغیر بودن عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان در سال ۱۴۰۰ و به منظور حفظ روند تولید و اشتغال در این صنعت استراتژیک و در جهت متناسب سازی قیمت فروش داخلی با قیمت های صادراتی (مشابه فولاد) و اصلاح فرهنگ مصرف نامتناسب سیمان در موارد غیر مرتبط با سازه‌های ساختمانی (به دلیل ارزانی سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی) بر شناور کردن قیمت سیمان طبق قیمت سبد میلگرد که در بورس کالا کشف می‌شود به نسبت یک به ۳۰ (نرخ جهانی ۱ به ۷ می‌باشد) موافقت کردند و مقرر شد از ۲۱ فروردین قیمت هر تن سیمان فله تیپ ۲ تحویل درب کارخانه (بدون ارزش افزوده) به مبلغ ۳۶۰ هزار تومان افزایش یابد. قیمت سایر انواع سیمان متناسب با قیمت فوق و هزینه‌های مرتبط با بسته بندی تعیین خواهد شد.

ضمناً مدیران عامل متعهد می‌شوند با تأمین کامل نیاز مناطق تحت پوشش کارخانجات نسبت به رفع کمبود احتمالی سیمان در سایر مناطق که توسط انجمن سیمان اعلام می‌شود بدون وقفه و با هماهنگی دبیر کارگروه منطقه مورد نظر اقدام کنند.

* روشن نبودن وضعیت قیمت بزرگترین مانع پیش روی تولیدکنندگان

علی محمد بُد، کارشناس صنعت سیمان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: تغییر قیمت سیمان هنوز نهایی نشده و درخواست تولیدکنندگان برای تعیین قیمت این محصول بر مبنای نرخ میلگرد توسط وزارت صنعت در حال بررسی است.

وی ادامه داد: تعیین قیمت سیمان بر مبنای نرخ میلگرد ساز و کار پیچیده ای دارد، زیرا قیمت میلگرد مرتباً تغییر می کند اما سیمان معمولا نرخ ثابتی داشته است.

وی تصریح کرد: با این وجود همین مسئله نیز اقدامی رو به جلو است و در هر حال باید برای آزادسازی قیمت سیمان گام برداشت. این اقدام ترغیب سرمایه گذاران به افزایش ظرفیت تولید و توسعه کارخانه ها را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس صنعت سیمان، روشن نبودن وضعیت قیمت گذاری سیمان و عاقبت سرمایه گذاری در این صنعت را یکی از موانع تولید در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» انتظار داریم دولت موانع پیش پای تولیدکنندگان سیمان را برطرف کند.

وی با بیان اینکه درخواست تولیدکنندگان، تعیین قیمت سیمان بر مبنای رابطه یک به 30 با قیمت میلگرد است، گفت: در دنیا این رابطه یک به 7 است زیرا 7 برابر سرمایه لازم برای ایجاد یک کارخانه سیمانی باید برای احداث یک کارخانه فولاد هزینه شود و در واقع یک رابطه متعادل بین هزینه های سرمایه گذاری در این دو بخش وجود دارد.

بُد با بیان اینکه در حال حاضر با مازاد 20 میلیون تنی تولید سیمان در کشور روبرو هستیم، گفت: قیمت تمام شده سیمان حدود 60 تا 70 درصد افزایش یافته و در صورت نهایی شدن قیمت گذاری سیمان بر مبنای یک 30 اُم قیمت میلگرد، رشد قیمت تمام شده پوشش داده می شود. البته از نظر سود و زیان شرکت های سیمانی تغییر چندانی ایجاد نمی شود.

به هر حال باید دید وزارت صنعت و سازمان حمایت در نهایت چه تصمیمی برای تعیین قیمت سیمان می گیرند و بهای عرضه این کالا بر چه مبنایی تعیین خواهد شد.

به گزارش فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «آیا باز هم گرانی سیمان در راه است؟»، «چرا شهرها تشنه سیمان شده‌اند؟» و «حمایت از صنعتگران در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنعت سیمان علی محمد بد کارشناس سیمان قیمت تمام شده مدیران عامل تعیین قیمت قیمت گذاری صنعت سیمان قیمت سیمان خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۹۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری این دانشگاه که ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شاهد در سال ۱۳۶۹ با دستور امام خمینی تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا در چند رشته محدود فعالیت خود را آغاز کرد. قبلا دانشکده‌ها در سطح شهر پراکنده بودند و سپس همه تجمیع شده و در مجاورت مرقد امام خمینی مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

وی افزود: این دانشگاه هم‌اکنون ۱۰ دانشکده دارد که ۴ دانشکده در حوزه پزشکی و ۶ دانشکده در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی-مهندسی و ... فعالیت می‌کنند. همچنین دانشکده داروسازی در حال تاسیس است. این دانشگاه هم‌اکنون ۳۸ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته دکتری و ۲ رشته دکتری عمومی در پزشکی و دندانپزشکی دارد.

چلداوی خاطرنشان کرد: دانشگاه شاهد هم‌اکنون ۶ هزار دانشجو دارد. ۲ سال از فعالیت ما در دانشگاه شاهد می‌گذرد. اقدامات مهمی در این ۲ سال انجام شده است. برای مثال بودجه پژوهشی دانشگاه ۱۰ برابر شده است. پژوهش در اغلب دانشگاه‌ها به شدت مظلوم است. پژوهانه استادان هم ۱۰ برابر شده است‌. همچنین آزمایشگاهی با هزینه ۵ میلیارد راه‌اندازی شده است که دانشگاهیان می‌توانند از ابرکامپیوتر این آزمایشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شاهد گفت: فرآیندهای مالی گرنت تسریع شده است. ۲۰ میلیون کمک هزینه خرید لپ تاپ به استادان اعطا کردیم. قراردادهای ارتباط صنعت در ۲ سال، ۱۷ برابر شده و مبلغ آن‌ها هم ۱۴ برابر شده است.از نظر پژوهشی رشد ۲ برابری داشته‌ایم. همچنین هزار متر مربع مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه فرهنگی دوره‌های مختلفی برای دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار کرده‌ایم. برای مثال اردوهای راهیان نور و مشهد مقدس برکزار شده است. تحولاتی که در حوزه فرهنگی داشتیمدر ۲ شاخص فرهنگی بوده است که شامل سرانه فرهنگی و بودجه فرهنگی می‌شود، رتبه اول دانشگاه‌های گروه ب وزارت علوم را کسب کردیم. پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیرمتمرکز است، به این معنا که ۴ برابر ظرفیت دانشگاه‌ برای مصاحبه به ما معرفی می‌شود. دو مرحله مصاحبه در این دانشگاه انجام می‌شود. ولایتمداری از مهم‌ترین فاکتورهای مصاحبه است. دانشگاه شاهد ملجأ و ماوای خانواده‌های ارزشی است که تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاهی با سطح علمی خوب و محیط ارزشی پرورش داده شوند. در این سال‌ها فقط پذیرای دخترانی بوده‌ایم که به انتخاب خودشان حجاب برتر را انتخاب کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سرانه مقالات بین‌المللی به ازای هر استاد، ۱.۵ است‌. ۳۴۴ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند. سرانه مقالات ISC، عدد ۱۵.۱ است که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مقاله می‌شود. تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد خوابگاه متاهلی نداشت. در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و مراحل نقشه‌برداری خوابگاه متاهلی در محوطه این دانشگاه در حال انجام است. دانشگاه شاهد سیاست‌زده نیست؛ اما منفعل هم نیست. این که دانشجویان دانشگاه شاهد در اغتشاشات شرکت نکردند به معنی انفعال نیست.

وی افزود: تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد هیچ فعالیتی در سطح بین‌المللی نداشت؛ اما هم‌اکنون ۶۰ دانشجوی بین‌المللی داریم که از افعانستان، نیجریه و پاکستان آمده‌اند. همه این دانشجویان بورسیه شده‌اند. سال آینده از ۱۲ کشور شامل استرالیا، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان دانشجو خواهیم داشت که ۲۰۰ نفر خواهند شد. رویکرد دانشگاه شاهد در حوزه بین‌الملل درآمدزایی نیست بلکه هدف ما تربیت نیرو برای امام زمان است. بنیاد شهید هزینه بورسیه این دانشجویان را برعهده گرفته است.

چلداوی یادآور شد: قصد داریم ۲۰ هزار متر فضای آموزشی برای رشته پزشکی‌ در پردیس مرکزی دانشگاه اختصاص دهیم. همچنین دانشکده کشاورزی از محل فعلی جا به جا خواهد شد و در زمین‌های کشاورزی ساختمانی برای این دانشکده ساخته می‌شود. ساختمان فعلی دانشکده کشاورزی به دانشکده حکمرانی اختصاص داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: افزایش بودجه دانشگاه شاهد پارسال ۲۵ درصد بود و امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق اساتید، این افزایش باید به حقوق اساتید اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228275 برچسب‌ها دانشگاه شاهد

دیگر خبرها

  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی