Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@09:12:28 GMT

رادیاتورهایی از جنس خون پرندگان!

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۴۱۲۰

رادیاتورهایی از جنس خون پرندگان!

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد دریافته‌اند که خون پرندگان هنگام زمستان، گرمای بیشتری را نسبت به پاییز تولید می‌کند.

این راز، در کارخانه‌های تولید انرژی سلول‌ها یعنی میتوکندری‌ها نهفته است. پستانداران در گلبول‌های قرمز خود، هیچ میتوکندری ندارند اما پرندگان این قابلیت را دارا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی پژوهشگران دانشگاه لوند نشان می‌دهد که خون هنگام سرما می‌تواند مانند سیستم گرمایش مرکزی عمل کند.

آندریاس نورد، سرپرست این پژوهش گفت: به نظر می‌رسد که میتوکندری‌ها هنگام زمستان، تولید گرمای بیشتر را به تولید انرژی بیشتر ترجیح می‌دهند. خون به نوعی رادیاتور تبدیل می‌شود که با سردتر شدن هوا می‌توان آن را روشن کرد.

تصور معمول تاکنون این بوده است که پرندگان با لرزاندن عضلات بزرگ سینه خود و گرم شدن پرها، گرم می‌شوند. در مورد سایر فرآیندهای تنظیم گرما درون بدن پرندگان، اطلاعات کمتری وجود دارد.

پژوهشگران برای بررسی عملکرد میتوکندری‌ها، «چرخ‌ریسک بزرگ» (great tits)، «چرخ‌ریسک زغالی» (coal tits) و «چرخ‌ریسک سر آبی» (blue tits) را در دو موقعیت گوناگون، اوایل پاییز و اواخر زمستان مورد بررسی قرار دادند. آنها از پرندگان، نمونه خون گرفتند و گلبول‌های قرمز را جدا کردند. پژوهشگران با استفاده از ابزاری موسوم به «رسپیرومتر سلولی» (cell respirometer) توانستند محاسبه کنند که چه میزان از اکسیژن مصرفی، برای ایجاد گرما و چه میزان برای تولید انرژی به کار رفته است. آنها همچنین میزان میتوکندری‌ها را در هر نمونه خون اندازه‌گیری کردند.

این پرنده ۱۰ ماه در آسمان است

نتایج پژوهش نشان داد که نمونه‌های خون گرفته شده در زمستان، حاوی میتوکندری‌های بیشتری است و میتوکندری‌های آن بیشتر کار می‌کنند. با وجود این، میزان انرژی تولید شده، بیشتر نبود. این در حالی است که پژوهشگران تصور می‌کردند انرژی تولید شده، بیشتر است زیرا پرندگان در زمستان، متابولیسم بیشتری دارند.

نورد گفت: ما هیچ تصوری در مورد این که پرندگان می‌توانند خون خود را مانند یک سیستم گرمایشی تنظیم کنند، نداشتیم و به همین دلیل شگفت‌زده شدیم.

پژوهشگران قصد دارند این موضوع را بررسی کنند که آیا هوای سرد، همه توضیح در مورد تولید گرمای بیشتر توسط خون پرندگان در زمستان است یا خیر. همچنین آنها به بررسی این موضوع خواهند پرداخت که آیا غذایی که پرندگان در زمستان می‌خورند، بر میتوکندری‌ها اثر می‌گذارد یا خیر.

این پژوهش، در The FASEB Journal به چاپ رسید.

کد خبر 594260 برچسب‌ها علم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: علم میتوکندری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در آذربایجان غربی ۱۴ درصد افزایش یافت

اسماعیل سیمایی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه میانگین بارش در زمستان پارسال ۱۳۷.۱ میلی‌متر بود، گفت: میانگین بارش استان در مدت مشابه پارسال ۹۷.۴ میلی‌متر بود که نشان از افزایش ۴۰ درصدی بارش‌ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش‌ها در زمستان نسبت به نرمال بلندمدت که ۱۰۱.۵ میلی‌متر بوده و حدود ۲۷ درصد افزایش داشته است، افزود: بیشترین مقدار بارش در فصل زمستان پارسال مربوط به سردشت با ۴۶۲.۴ میلی‌متر و کمترین مقدار مربوط به چایپاره با ۶۱.۹ میلی‌متر است.

سیمایی با اشاره به اینکه میانگین دمای استان در زمستان گذشته ۲.۵ درجه سلسیوس بود، اضافه کرد: این مقدار نسبت به مدت زمان سال قبل از آن که ۱.۱ درجه سلسیوس بود، ۱.۴ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به نرمال که منفی ۰.۳ درجه سلسیوس است، ۲.۸ درجه افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در خصوص وضعیت بارش‌های استان در بهار امسال هم در ادامه گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی مرکز ملی خشکسالی کشور، بارش‌های استان در بهار امسال در محدوده نرمال و میانگین دما یک تا دو درجه سلسیوس بیشتر از نرمال باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟ | چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • پخش مستند پرندگان ایلام از شبکه مستند
  • بارش‌ها در آذربایجان غربی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • تولید انبوه بلوک‌های سیمانی قفل شونده در ژاپن/ از سنگفرش تا طراحی خاص
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو
  • پرداخت حق‌التدریس زمستان معلمان تا پایان اردیبهشت