Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@20:26:24 GMT

آمادگی برای روزه داری درشرایط کرونا

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۶۲۰۶

در شرایطی که کرونا محدودیت‌های زیادی را به وجود آورده است، برای شروع ماه رمضان باید با آمادگی بیشتری به استقبال روزه داری برویم. ناطقان: زمان زیادی تا شروع ماه رمضان باقی نمانده و بهتر است خودمان را برای روزه‌داری آماده کنیم. با توجه به شیوع کرونا و لزوم توجه بیشتر به نکات بهداشتی مواد غذایی بهتر است در روز‌های باقی مانده تا شروع ماه رمضان‌ مواد غذایی را که نیاز داریم خریداری کنیم و در یخچال و فریزر نگه داریم تا مجبور نباشیم هر روز برای خرید به بیرون از منزل برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

با برنامه ریزی وارد ماه رمضان شوید
این روز‌ها که همه افراد خانواده دور هم هستند بهتر است با مشورت و همراهی مواد غذایی را که در طول ماه رمضان لازم دارید خریداری و خود را برای تهیه وعده‌های افطار و سحر آماده کنید. مواد غذایی مانند سبزی، غلات، گوشت و حبوبات و از آن جا که این روز‌ها فعالیت بدنی زیادی نداریم بهتر است از زیاده روی در مصرف مواد پرکالری بپرهیزیم و به جای آن از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در وعده افطار و سحر استفاده کنیم.

از همین حالا عادت کنید
۱- از مصرف غذا‌هایی که چربی، قند یا نمک زیادی دارند بپرهیزید.
۲- میوه ها، سبزیجات، برنج و غلات بیشتری مصرف کنید.
۳- مایعات زیاد مصرف کنید.
۴- مقداری غذا از قبل درست کنید و در فریزر بگذارید تا اگر روزی نتوانستید غذا آماده کنید به مشکل بر نخورید.

۵- می‌توانید قسمتی از مواد غذایی را نیمه آماده نگهداری و به هنگام تهیه غذا از آن استفاده کنید. به عنوان مثال لوبیا یا لپه را نیم پز یا کنسرو کنید و در فریزر قرار دهید تا هنگام تهیه خورش قرمه سبزی یا قیمه زمان زیادی برای پخت نیاز نباشد.

غذای مخصوص ماه رمضان
شله‌زرد، فرنی یا شیربرنج غذای مخصوص این ماه است و برای شروع افطار مناسب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آن‌ها کمی دارچین و سیاه‌دانه بریزید. بد نیست که برای تقویت دهانه معده همراه با فرنی، شله‌زرد یا شیر‌برنج کمی مربا بخورید. البته شاید برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند سوپ‌جو همراه با آلوبخارا مناسب‌تر باشد. برای گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند (مثلا احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهان‌شان خیلی بدبوست، تحریک‌پذیر و عصبی شده‌اند)
شربت سکنجبین ولرم در شروع افطار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

خوراکی برای رفع عطش
برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش عطش در ماه رمضان به شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

آداب خوردن افطاری
از نیم ساعت پیش از افطار، کمی از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته، به اندازه یک قاشق غذاخوری بکوبید (طوری که پودر نشود) و آن را در یک لیوان شیر داغ خیس و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا یکی، دو خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار ابتدا خرما میل کنید و سپس مخلوط را هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته شده، بخورید این یکی از غذا‌های مناسب برای ماه رمضان است. یادتان باشد اگر خواستید خوراک دیگری بخورید، دست‌کم با یک ساعت فاصله بخورید.

تهیه ماءالشعیر طبی
ماءالشعیر طبی بهتر از هر نوشیدنی دیگری می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی و تحلیل رطوبت بدن، از شما محافظت کند. اگر معده سرد یا تری دارید بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنید و سپس بنوشید. برای تهیه این ماء الشعیر سنتی ۵۰ گرم جو پوست‌کنده سالم (نه پرک و نه نیم کوب) را با چهار لیوان آب (یک لیتر)، با حرارت ملایم، آهسته بجوشانید تا وقتی که جو‌ها به حالت شکفته و کاملا پخته برسند. این زمان به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، تا این ترکیب سرد نشده، آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. از این چهار لیوان، بیش از سه لیوان ماءالشعیر به دست می‌آید که حداکثر دو روز در یخچال قابل نگهداری است. ماءالشعیر طبی نباید غلیظ و ژله‌ای شود وگرنه تاثیر آن معکوس خواهد شد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: آمادگی ، روزه داری ، شرایط کرونایی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آمادگی روزه داری شرایط کرونایی مواد غذایی روزه داری ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ سفره افطار در کوچه‌های شهر جهانی یزد

کوچه پس کوچه‌های محله‌های قدیمی یزد در ماه مبارک رمضان، میزبان روزه‌داران هستند، امسال هم همزمان با تعطیلات نوروز، مردم محله قدیمی «گلچینان» در شهر جهانی یزد، سفره‌های افطاری را در کوچه‌های باریک و خشتی این شهر برای روزه‌داران و مهمانان نوروزی پهن کرده‌اند.

دریافت 29 MB

تصویربردار: مسعود زارع / تدوینگر: امین نصراللهی

دیگر خبرها

  • ویدیو/ سفره افطار در کوچه‌های شهر جهانی یزد
  • چگونه در ماه رمضان در امتحانات موفق شویم؟
  • سفره‌هایی از جنس سادگی در مرقد شگفتی روزگار «محمدتقی بهلول»
  • سفره‌های از جنس سادگی در مرقد شگفتی روزگار «محمدتقی بهلول»
  • روزه‌های بدون سحری و افطار در غزه/مسلمانان در این ماه گام مهمی در راه آزادی قدس بردارند
  • طعم شیرین افطار برای روزه اولی‌ها
  • افطار روزه‌داران روی پل طبیعت
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان
  • خواص برخی دمنوش‌ها در ماه مبارک رمضان
  • سفره‌های خیابانی افطار در پاکستان