Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-28@19:57:10 GMT

قطع درختان بلوط و یادی از راه حل بلوطی احمدی‌نژاد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۷۰۸۱

قطع درختان بلوط و یادی از راه حل بلوطی احمدی‌نژاد

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- توقف و تعطیلی پروژۀ چهار بانده شدن جادۀ یاسوج به سی‌سخت در پی از بین رفتن قریب 3000 اصله درخت بلوط و اعتراض فعالان محیط زیست، موضوع گزارش تازۀ عصر ایران است و اگر ندیده‌اید، ببینید.

  نام «سی‌سخت» البته به تازگی بیش از قبل و به خاطر زلزلۀ بهمن 99 بر سر زبان‌ها افتاد اما به عنوان یک شهر توریستی و خوش آب و هوا در دامنۀ رشتۀ کوه دنا برای خیلی‌ها جذاب و آشناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



  همین که ادارۀ راه قول داده پروژه را بدون قطع درخت از سر بگیرند نیز جای امیدواری دارد هرچند می‌توان پرسید گزاره‌ای تا این حد بدیهی را چرا از ابتدا لحاظ نکرده بودند که نباید درختی قطع شود و چرا قطع درخت نباید به مجوزهای خاص نیاز داشته باشد و تازه صدور این گونه مجوزها هم باید تابع شرایط خاصی باشد؟ آیا نباید احتمال منفعت جویی و تضاد منافع و افزایش ارزش زمین‌ها را در نظر گرفت؟

  البته گفته خواهد شد در راستای ایمن‌سازی جاده بوده و چون گزارش همکارمان «زینب رحیمی» قابل تأمل و حاوی جنبه های گوناگون است تکرار آن مدنظر نیست و غرض، اشارتی است دیگر.

  شاید شگفت آور باشد اما درختان یا جنگل‌های بلوط اگرچه یادآور زاگرس و دغدغۀ فعالان محیط زیست است، پیوندی هم با سیاست دارند. بلوط و سیاست؟ بله!

  داستان از این قرار است که پس از تشدید تحریم ها در سال 1390 و به ویژۀ در پی تحریم بانک مرکزی که دست و بال دولت را که به پول زیاد عادت کرده بود بست، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری وقت اعلام کرد با طرحی 4 ماده‌ای اقتصاد را متحول و تبعات تحریم‌ها را جبران می کنیم و همه منتظر 21 دی 1391 بودند تا گزارش پیشنهادهای او را در صحن علنی مجلس بشنوند و خیلی ها گوش به رادیو داشتند.



  آن احمدی نژاد اگرچه با احمدی نژاد قبل از اردیبهشت 90 متفاوت و از چشم اصول گرایان برکشندۀ خود افتاده بود اما با احمدی نژاد امروز هم متفاوت بود که تشدید تحریم ها را به حمله به سفارت انگلستان در تهران و متعاقب آن تحریم بانک مرکزی نسبت می دهد و یک طرح برنامه ریزی شده برای ساقط کردن دولت او یا میوه چینی حامیان قالیباف در انتخابات 92 می دانند و برخی هم البته هشدار شهردار وقت تهران دربارۀ درختان باغ سفارت انگلستان در قلهک و دو هفته قبل از حملۀ بسیار پرهزینه را به عنوان شاهدی برای مدعا احمدی‌نژاد ذکر می کنند و خود او هنوز نگفته و احتمالا مشاوری پیشنهاد نداده است.

  در آن روز اما به جای پرداختن به این موضوعات، راهکارهایی چون واگذاری زمین و معدن و هدف مندی یارانه‌ها را پیشنهاد داد.

  پیشنهاد مشخص او اما بازگرداندن دامداران به جنگل‌های بلوط بود تا هم نیاز به واردات علوفه منتفی شود و هم 400 هزار شغل ایجاد شود. یعنی اتفاقی که با نفت 120 دلاری رخ نداده بود با «بلوط» حادث شود:

  «‌ما 6 میلیون هکتار جنگل بلوط داریم که رها شده اند و دولت برای حفاظت آنها، کارمند استخدام می کند. در این 6 میلیون هکتار جنگل بلوط سالانه 6 میلیون تن، بلوط تولید می شود ولی زیر پای درخت ها از بین می رود.

  از آن طرف سالی 7 میلیون تُن علوفه وارد می کنیم و حالا (به خاطر تحریم ها) در تأمین علوفۀ مرغ و گوسفند دچار مشکل شده ایم. مردم را از جنگل ها بیرون کردیم تا از جنگل ها حفاظت کنیم. جنگل ها را به دامداران بازگردانیم تا 400 هزار شغل ایجاد شود (و نیاز به واردات علوفه هم کم شود.)»

---------------------------------------

بیشتر بخوانید/ببینید:

*روزهای سخت برای بلوط‌های سی‌سخت/ کشتار بلوط‌ها در نزدیکی یاسوج؛ هزاران بلوط برای ساخت یک جاده چهاربانده قطع شدند (فیلم)

لینک کوتاه: asriran.com/003Gcy

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: احمدی نژاد تحریم ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۷۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای اخراج دایی و حضور احمدی‌نژاد در رختکن تیم ملی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تیم ملی ایران روز ۸ فروردین ۱۳۸۸ با سرمربیگری علی دایی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به مصاف عربستان رفت و شکست تلخی را مقابل این تیم متحمل شد و امروز هم سالگرد همان بازی تاریخی است. یکی از نکات مهم این مسابقه حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت در ورزشگاه آزادی بود که حواشی زیادی را در پی داشت. علی دایی در سال‌های اخیر بارها مدعی شده که افرادی خارج از فدراسیون فوتبال در برکناری‌اش از هدایت تیم ملی نقش داشتند و معتقد است راه ندادن احمدی‌نژاد به رختکن تیم ملی یکی از دلایل مهم برکناری او بوده است.

در طرف مقابل اما علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال کاملا منکر این ماجرا شده و می‌گوید احمدی‌نژاد اصلا قصد حضور در رختکن را نداشته است. با این حال او هم تایید کرد که برکناری دایی از بالا ابلاغ شد و تصمیم فدراسیون فوتبال نبود.

کفاشیان چندی پیش در گفت و گو با خبرآنلاین درباره این ماجرا صحبت کرد: «نه آقای احمدی نژاد نمی خواست به رختکن برود. خود او خیلی فوتبالی بود و به بازیکنان زیاد می‌رسید. من یادم نمی‌آید که قصد چنین کاری را داشته باشد و انقدر فوتبالی بود که درک این را داشته باشد بین دو نیمه نباید به رختکن برود. ما باختیم و تمام شد و بعد بازی داشت به من و آقای علی آبادی دلداری داد که ناراحت نباشید بازی برد و باخت دارد. حتی زمانی که معاون سازمان تربیت بدنی بودم و آقای احمدی‌نژاد شهردار بود، در بازی با بحرین ما در ورزشگاه آزادی حضور داشتیم. من هم اصلا شناختی از فوتبال نداشتم. چون آقای مهرعلیزاده و احمدی‌نژاد باهم مشکل داشتند، احمدی‌نژاد کنار من نشست. در طول ۹۰ دقیقه بازی ایشان مدام در حال صحبت بود که باید این بازیکن را تعویض کند و مدام بازی را تحلیل می‌کرد. بعد من آن بازیکن را اصلا نمی‌شناختم.»

او در خصوص اخراج دایی و ادعای او در خصوص دخالت‌های بیرونی گفت: «بله به نوعی این جمله درست است. البته هیئت رئیسه این انتخاب را مصوب کرد، می توانستیم نکنیم. انتخاب من آقای کلمنته بود و نظرم سرمربی خارجی بود. هر کس یک حرفی را میزد و من تازه آمده بودم و گیج بودم. این واقعیت است که آقای علی آبادی و احمدی نژاد برای آمدنش از علی دایی حمایت کردند و در رفتنش هم چنین اتفاقی افتاد.»

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888760

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده رأی لحظه آخری احمدی نژاد در انتخابات
  • ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد بعد از عمل جراحی پلک
  • ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد در انتخابات مجلس
  • پشت پرده رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد در انتخابات بعد از عمل پلک
  • ۷ مکان مرموز و ناشناخته جهان؛ از آبشار خون تا جنگلی با درختان کج
  • ماجرای اخراج دایی و حضور احمدی‌نژاد در رختکن تیم ملی
  • دشمت شیمبار جلوه گاهی از بهشت در بهار خوزستان
  • کاشت سالانه ۸۰ میلیون نهال؛ آیا مشابه جنگل‌های شمال در خوزستان ساخته می‌شود؟
  • عکس| استوری خبرساز یحیی گل‌محمدی؛ وای بر ما!
  • (عکس) استوری خبرساز یحیی گل‌محمدی؛ وای بر ما!