Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@18:53:56 GMT

شرایط واجب شدن روزه

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۷۱۶۴

شرایط واجب شدن روزه

روزه دار باید مسلمان و عاقل و بالغ باشد، یعنی باید تا غروب آفتاب عقل و هوش را از دست نداده باشد به علت مستی یا غش یا بیهوشی موقت و … ناطقان:  روزه دار باید مسلمان و عاقل و بالغ باشد، یعنی باید تا غروب آفتاب عقل و هوش را از دست نداده باشد به علت مستی یا غش یا بیهوشی موقت و …




2- باید به سن بلوغ رسیده باشد (اما باید در سن 7 تا 10 سالگی روزه گرفتن به کودکان عادت داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

)

3- باید هلال ماه را رؤیت کرده باشد یا 3 نفر شهادت دیدن ماه را داده باشند.

شرایط صحت روزه:
1- مسافر نماز قصر نباشد یعنی بر مسافری که بتواند نماز قصر بخواند روزه واجب نیست اما باید بعد از رمضان روزه هایی را که در مسافرت خورده است قضا نماید. اما اگر کسی بخواهد در مسافرت روزه بگیرد روزه اش صحیح است.

2- قدرت و توانایی گرفتن روزه را داشته باشد.

3- باید از حیض و نفاس پاک باشد. حیض(خون قاعدگی عادت ماهانه زنان) و نفاس(خون زایمان).

انواع روزه:
روزه به چهار قسمت تقسیم می شود.
1- روزه واجب
2- روزه سنت
3- روزه حرام
4- روزه مکروه

الف) روزه های واجب عبارتند از: روزه ماه رمضان، روزه نذر، روزۀ قضای روزه واجب.
1- روزه ماه مبارک رمضان که عبارت است از یک ماه قمری که بر هر مسلمان بالغ و عاقل واجب است این ماه را روزه بگیرد.

2- روزه نذر: روزه ای است که انسان برای درخواستی از خداوند یا اینکه برای بازگرداندن قَدَر یا با هر نیت و پیمانی که میان خود و خداوند بسته بخواهد روزه بگیرد باید به نذرش وفا کند و واجب است هر چند روزه ای را که نذر کرده حتماً بگیرد و نیت روزۀ واجب را بیاورد.

3- روزه قضا: روزه ای است که شخص نتوانسته در ماه رمضان بگیرد، بدلیل بیماری یا هر دلیل دیگری که برای آن اجازه شکستن روزه را داشته باشد باید بعد از رمضان و تا آمدن رمضان دیگری آنرا قضا نماید.

4- روزه کفاره: روزه ی واجب دیگری است که شخص بخاطر گناهی که مرتکب شده می گیرد. یعنی اگر شخصی بخواهد برای گناهی که مرتکب شده روزه بگیرد روزه اش واجب می شود. یکی دیگر از روزه های کفاره، کفاره سوگند است. کسی که سوگندی خورده و سوگندش شکسته شده باید سه روز را روزه باشد. البته واجب نیست هر سه روز را پشت سرهم روزه بگیرد.

کفارۀ ظهار، کفارۀ جماع و همبستری در ماه مبارک رمضان که اگر شخصی دچار چنین گناهی شده باشد باید دو ماه متوالی روزه باشد یا اینکه یک برده یا کنیز را آزاد نماید، و یا 60 مسکین را طعام بدهد.

ب) روزه های سنت
1- شش روز از ماه شوال که اگر کسی بخواهد می تواند شش روز بعد از ماه مبارک رمضان و در ماه شوال پشت سرهم یا جداگانه روزه بگیرد، پیامبر گرامی (ص) می فرماید:

(من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فذالک صیام الدهر)

یعنی: ماه رمضان و شش روز از ماه شوال برابر است با روزه یک سال،(الحسنات بعشر أمثالها) 360=36×10 یعنی روزه یک سال.

2- نه روز از ماه ذی الحجه، یعنی از اولین روز ماه ذی الحجه شروع شده تا نهمین روز از این ماه.

3-روزه عرفه، که نهمین روز از ماه ذی الحجه است و برای کسانی است که در حج بسر نمی برند سنت است که روزه باشند. البته در این روز حجاج نباید روزه باشند بخاطر اینکه دچار ضعف و سستی نشوند و بهتر با خداوند سبحان راز و نیاز کنند. نهمین روز از ذی الحجه گناه 2سال را پاک می کند. پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

(صوم یوم عرفة یکفرسنتین ماضیة و مستقبلة و صوم یوم عاشوراء یکفر سنة ماضیة)

«روزه عرفه گناه دو سال گذشته و آینده و روزه روز عاشورا گناه یک سال گذشته را از بین می برد.» (رواه الجماعة إلما البخاری)

4-روزه تاسوعا و عاشورا از ماه محرم که نهمین و دهمین روز از ماه محرم است.

5-روزه در ماه شعبان

6-روزه دوشنبه و پنج شنبه از هر هفته که برابر است با روزه در ماه های حرام (الأشهر الحرام)

7-روزه ایام البیض، که روزه های ایام البیض سه روز وسط هر ماه قمری هستند، یعنی روزه سیزدهم، چهاردهم ، پانزدهم هر ماه به جز ماه ذی الحجه.

8-روزۀ سه روز در ماه، سه روز روزه گرفتن در هر ماه برابر است با یک سال متوالی روزه بودن اما اینکه چه روز در ماه را روزه بگیریم مشخص نشده، برای اینکه شخص بتواند روزی را که خودش برنامه ریزی کرده بگیرد به صورت جداگانه یا پشت سر هم.

روزه های حرام
1- روز عید فطر

2- روز عید قربان و سه روز بعد از عید قربان «ایام التشریق»

3- یوم الشک- روزی که رؤیت هلال رمضان ثابت نشده باشد.

4- روزه 12 ماه پشت سرهم یعنی یکسال متوالی را روزه بودن حرام است. (لا صام من صام المابد، مرتین) (رواه شیخان)

روزه مکروه
اگر کسی بخواهد در سال فقط روزهای جمعه را روزه بگیرد مکروه است، بدلیل اینکه جمعه عید پرهیزگاران و روز برگشتن بسوی خیر و نیکی است پس برای اینکه مسلمانان دچار ضعف نشوند و بهتر بتوانند به درگاه خداوند استغفار و دعا کنند، نباید این روز را روزه بگیرند.

ابوهریره(رضی الله عنه) از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که فرمود:
(لا تصوموا الجمعة إلا و قبله یوم إو بعده یوم)

«روزهای جمعه روزه نگیرید مگر اینکه روز پیش از آن( روز پنج شنبه) و یا روز پس از آن (روز شنبه) روزه باشید.»

البته این در مورد روزه های مستحب است و گرفتن روزه ی واجب در روز جمعه اشکالی ندارد.

 

منبع: eslahe.com

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ماه ذی الحجه روزه بگیرد روز از ماه سه روز یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۷۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استمرار طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور یک روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه همچنان درحال اجراست. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ احمد کرمی اسد با اشاره به روند صدور یک روزه گواهینامه از سوی پلیس راهور گفت: بر اساس شرایط موجود در کشور، ما تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم و در واقع مقرر شد گواهینامه‌های موتورسیکلت طی مدت یک روزه صادر شود. این گواهینامه بر اساس مصوبه هیئت وزیران صادر می‌شود و فرآیند خاصی دارد، از جمله اینکه فرد باید در دوره‌های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از گذراندن دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند، در واقع اینطور نیست که برخی تصور کنند حتما در عرض یک روز گواهینامه دریافت می‌کنند، بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را اخذ کنند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: در بررسی‌های پلیس مشخص شد که بالغ بر شش و نیم میلیون موتورسیکلت سوار در کشور ما، فاقد گواهینامه هستند و هنگامی که از سوی پلیس مورد سوال قرار می‌گیرند؛ مدرکی برای ارائه پلیس ندارند. به همین دلیل نیز از تیرماه سال گذشته طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز درحال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این طرح مختص افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند، افزود: سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در 210 مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند، اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد؛ فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» به صورت خود معرف در این سامانه آن ثبت نام کنند و احراز هویت به صورت سیستمی انجام می شود. سپس افراد باید مدارک و مشخصات موتورسیکلت را وارد کنند. پس از انجام تمام مراحل، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه تا 24 ساعت آینده پلیس، به آنها شرایط را اطلاع خواهد داد. 

کرمی گفت: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را می‌سنجند و پس از تائید این مدارک، به متاقضی مجددا پیامک برایش ارسال می‌شود که شما مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و اکنون باید هزینه این گواهینامه را پرداخت کنید.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه افزود: هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود اما این رقم به صورت استانی اعلام می‌شد و هر استان با سایر استان‌ها متفاوت است اما در این طرح ما تنها 570 هزار تومان دریافت می‌کنیم و این رقم متغییر نیست.

چگونه یک‌روزه "گواهینامه موتورسیکلت" دریافت کنیم؟

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: پس از پرداخت هزینه، فرد نسبت به موقعیت مکانی خود، در یک آموزشگاه برای شرکت در دوره آموزشی شرکت می‌کند. ما در کشور 210 آموزشگاه آموزش موتورسیکلت داریم که از این تعداد بالغ بر 180 مرکز در این طرح شرکت کرده‌اند. 

وی افزود: زمانی که فرد برای شرکت در دوره آموزشی به آموزشگاه مراجعه می‌کند؛ پزشک نیز در محل حضور دارد و اگر سلامتی فرد تائید شود؛ در آموزش‌ها شرکت می‌کند، در واقع ما تمام مراحلی را که در گذشته طی چندین روز به طول می‌انجامید در یک روز و در یک مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم.

رئیس مرکز صدور گواهینامه با بیان اینکه افرادی که در این طرح شرکت می کند مهارت کافی درباره راندن موتورسیکلت را دارند؛ ادامه داد: آموزش‌ها نیز بر اساس توانایی‌های فردی است؛ اگر فرد توانایی کامل داشته باشد؛ کفایت آموزشی صادر می شود و فرد برای آزمون به افسر آزمون معرفی می‌شود. اگر فرد نیاز به آموزش بیشتر داشته باشد باید در دوره‌های آموزشی شرکت کند.

کرمی با اشاره به نوع آزمون‌ها ادامه داد: آزمون آئین نامه در این طرح شفاهی است تا سرعت بالاتری داشته باشد. همچنین در صورت قبولی در آزمون آئین نامه، فرد برای آزمون عملی اقدام می‌کند و در نهایت می‌تواند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیرد. در نهایت نیز 24 ساعت بعد از قبولی در آزمون اطلاعات برای پلیس ارسال شده و در کمترین زمان گواهینامه برای فرد متقاضی چاپ و ارسال می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • جوجه یک روزه
  • چه کشور‌هایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • چه کشورهایی در سال ۲۰۲۴ هفته کاری چهار روزه دارند؟
  • پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • استمرار طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت
  • ببینید | با چالش ٢١ روزه حذف قند، می‌توان لاغر شد؟