Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، موج چهارم کرونا با سرعتی بسیار زیاد یا به قول برخی مسئولان با سرعت موشکی در حال پیشروی است، نقشه کرونایی کشور به رنگ سرخ آتشین درآمده است، قرمزی هایی که نتیجه شلوغی های بازار در پایان سال قبل، صف های مرغ و تخم مرغ و دیدو بازدیدهای نوروزی است، تازه هنوز نتیجه سفرهای نوروزی در آمارهای بستری و فوتی کرونا تاثیر نگذاشته است و هفته آینده شاهد خیز سنگین‌تر موارد بستری کرونا در کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس کرونا تا ظهر یکشنبه (۲۲ فروردین ۱۴۰۰) دو میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر را در ایران به طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر، یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۰) بطور متوسط هر ساعت ۷۲۰ نفر در ایران مبتلا و بین ۷ تا ۸ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۳۵۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

دیروز آمار فوتی‌های کرونا جهش موشکی داشت و از 193 نفر در روز شنبه به 258 نفر رسید، جهش تکان دهنده ای که خبر از روزهای سیاه تر در ایران می‌دهد، متخصصان و کارشناسان روند افزایشی و موج سهمگین کرونا را از قبل پیش بینی می کردند و بارها وزیر بهداشت درباره موج مرگبار جدید به ویژه با شکل گیری سفرهای نوروزی هشدار داده بود، هشدارهایی که حالا جامه عمل به خود گرفته و واقعی شده اند و به چشممان می بینیم که هر روز شمار بسیاری ایرانیان روانه بیمارستان و قربانی کرونا می شوند.

هشدارهایی که گوش مردم و مسئولان به آن بدهکار نبود

دیروز سعید نمکی وزیر بهداشت در اولین گزارش  وضعیت بیماری کرونا  در کشور از بی توجهی به هشدارهای او و متخصصان سخن گفت و افزود: بارها هشدار داریم که اگر توجه نشود، فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشتیم و این خصیصه نگاه کارشناسی است؛ وقتی هوا را آفتابی می بینید و کارشناسان هواشناسی هشدار می دهند مراقب باشید در سفر به شمال گرفتار برف می شوید باید به پیش بینی های کارشناسانه احترام گذاشت.نمکی بیان کرد: ما پیش‌بینی این ایام را می‌کردیم.

وزیر بهداشت گفت: هشدار دادیم که اگر جمعیت سیال و جابجا شونده داشته باشیم که قابل دسترسی نباشند و بتوانند بیماری را از نقاط گرفتار به نقاط غیرگرفتار یا کمتر گرفتار، آن هم با مولفه بسیار تاثیر گذار مانند ویروس جهش یافته انگلیسی منتقل کنند، بهاری بسیار سخت و شاید تابستانی متعاقب آن سخت‌تر داشته باشیم.

روزهای سیاه کرونایی پیش روی مردم ایران

نمکی با بیان اینکه به دلایل مختلف عرایض ما مورد توجه قرار نگرفت، کالبدشکافی این بی توجهی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند و دردی را در این روزهای سخت درمان نمی‌کند، گفت: منحنی بیماری کرونا را می‌بینیند و بر این اساس در کل کشور متاسفانه آمار بستری‌ها رو به فزونی است و در بسیاری از شهرها مسئولان دانشگاه‌ها که شبانه روز با آنها در تماسم، احساس سخت و سنگینی از بار بیماری دارند و در مواردی کمبود امکاناتی ممکن است پاسخگو نباشد. در زمینه بیماران سرپایی یک خیز شتابنده عمودی داریم.

وزیر بهداشت با اشاره به تغییر سریع رنگ شهرها از ابتدای سال گفت: نقشه ایران در ۲۶ اسفند ماه، درست در پیش از التماس‌های بنده، نقشه‌ای سرشار از نقاط زرد و آبی و خوزستان قرمز می‌بینیم، اما در ۱۸ فروردین نقاط قرمز فراوان، نقاط آبی بسیار نایاب و لکه‌های نارنجی و زرد متناوب را می‌بینید و برآورد ما این است که هفته آتی و جاری این نقشه قرمزتر شده است و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت.

نیشخند کرکره‌های نیمه‌باز بازار به محدودیت‌های کرونایی

از روز شنبه برای کنترل موج کرونا با سرعت موشکی تعطیلی سراسری ۱۰  روزه در کشور اعمال شده است، بر این اساس در شهرهای قرمز تنها مشاغل گروه یک، در شهرهای نارنجی مشاغل گروه یک و دو و در شهرهای زرد مشاغل گروه یک، دو و سه مجاز به فعالیت هستند. تعطیلی که به نوعی محدودیت نیم بند محسوب می‌شود  چرا که بسیاری از ادارات دولتی فعال هستند و حجم بسیاری از کارمندان با مترو و اتوبوس و در شلوغی به محل کار خود می روند، این در حالی است که حمل و نقل عمومی یکی از عوامل اصلی ابتلا به کرونا محسوب می شود، آن هم در شرایطی که کرونای انگلیسی در کشور سوش غالب شده و سرعت سرایت بیماری افزایش چشمگیری داشته است.

از طرفی رصدهای میدانی خبرنگاران و عکاسان باشگاه خبرنگاران جوان از روز نخست اعمال محدودیت ها نشان می دهد که بسیاری از واحدهای صنفی از محدودیت ها تمکین نکرده اند و با کرکره های نیمه باز یا حتی باز همچنان مشغول به  کار هستند.

تعطیلی ۱۰  روزه ترمز کرونا را نمی کشد؛ ادارات دولتی و خصوصی همچنان فعال هستند

بنابر اعلام متخصصان محدودیت‌هایی که از ۲۱ فروردین در شهرهای قرمز اجرا می‌شود نمی‌تواند جلوی خیز چهارم را سد کند. در محدودیت‌های آذر ۹۹ که کمر موج سوم را شکست و روند بستری را در چند روز نزولی کرد، ادارات دولتی تعطیل بودند یا در صورت اضطرار حداقل تعداد کارمند حضور داشتند.

در محدودیت‌هایی که از شنبه آغاز شده است، ادارات دولتی حتی در شهرهای قرمز با یک سوم کارمندان باز هستند. این به معنای دادن چراغ سبز به شرکتهای خصوصی است. بسیاری از مردم برای پیگیری کارهای ادارای خود فرصت را مغتنم شمرده اند ولذا مترو و اتوبوس های شهری همچنان پر تردد است .

تفاوت کلیدی دیگر، سرعت انتقال بالای ویروس انگلیسی است. در آذر ۹۹ ویروس غالب کشور همان نسخه اولیه چینی بود. سرعت وحشتناک افرایش بستری در موج چهارم که ۳.۷ برابر موج دوم و سوم است نشان می‌دهد برای اثرگذاری جدی باید اقدامات بسیار سختگیرانه‌تری نسبت به موج سوم انجام شود.

سفر و تبلیغ گردشگری در روزهای اوج کرونا

به علاوه، بعضی از شرکتهای گردشگری و مسافربری در حال تبلیغ برای سفر هستند. در صورتی که اقدام جدی صورت نگیرد، تعطیلات پیش رو می‌تواند به موج جدید مسافرت منجر و مشکل را پیچیده تر کند.

علاوه بر اصناف، تعطیلی جدی ادارات دولتی و شرکتهای خصوصی در شهرهای قرمز الزامی است. در غیر اینصورت سونامی چهارم کرونا هفته ها به طول می‌انجامد و باعث مرگ هزاران نفر از مردم خواهد شد.

تعطیلی ۱۰ روزه بازی با الفاظ است

در شرایطی که در ۲۰ فروردین ماه هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی جان خود را به دلیل کرونا از دست می دهد، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران معتقد است که تنها راه حل کنترل بیماری به ویژه در کلان‌شهری مانند تهران که ازدحام جمعیت و ترددهای درون شهری کاملا متفاوت است، رفتن به سمت لاک‌داون واقعی است. وی می گوید: آنچه ما در سطح شهر می‌بینیم لاک داون نیست و ما داریم با الفاظ بازی می‌کنیم.

زالی گفت: همانطور که هفته گذشته هم به شدت هشدار دادیم، تنها راه ممکن برای تهران و برای عبور از شرایط بحرانی فعلی با توجه به حجم بالای ابتلا، راه حل لاک داون و تعطیلی کامل است؛ در حالی که اکنون ریتم شهر تغییری نکرده است. او همچنین با اشاره به اینکه برخی اعتقادی به نظارت‌ها ندارند و بسیاری از دستگاه‌های مسئول در این زمینه اعتقاد به این موضوع ندارند، می گوید: گزارشاتی داریم که برخی دستگاه‌های ملی استنکاف کرده و حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نبودند. به این شکل کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود. قطعا کسانی که در این زمینه تسامح می‌کنند، جان مردم را به بازی گرفتند و باید پاسخگو باشند.

افزایش روبه رشد بار بیماری در شهرها، کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی، فعالیت زیر زمینی و چراغ خاموش مشاغل گروه دو و سه در شهرهای قرمز و نارنجی و... همگی از نگرانی‌های جدی در کنترل بیماری در روزهای پیش رو است. در شرایطی که غلبه ویروس انگلیسی بر کشور با وجود سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی توانست ضربه سختی به بدنه نظام سلامت وارد کرده و زحمات چندین ماهه کادر درمان را تا حد زیادی تنزل دهد، تعطیلی شهرها و محدودیت‌های هوشمند کرونایی برای جلوگیری از خسارات زیان‌بار این بیماری اعمال شده است؛ محدودیتهایی که البته تا اینجای کار و در روز اول اجرا چندان اثربخش خوانده نشد و با توجه به اینکه  افزایش بیشتر آمار ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا پیش‌بینی شده است، باید دید در روزهای آتی چگونه قرار است نظارت بر اجرای این محدودیت‌ها، عملی شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی محدودیت کرونایی شهرهای قرمز ادارات دولتی وزیر بهداشت مشاغل گروه محدودیت ها بسیار سخت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۷۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئال راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان شد

نبرد منچسترسیتی و رئال‌مادرید در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به پنالتی رسید و در این ضربات شاگردان کارلو آنچلوتی با غلبه بر مدافع عنوان قهرمانی حریف بایرن شدند.

در ورزشگاه اتحاد شهر منچستر، دیداری از دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین منچسترسیتی و رئال‌مادرید برگزار شد که پس از تساوی ۱-۱ و در مجموع ۴-۴ به پنالتی کشید و در این ضربات رئالی‌ها ۴-۳ پیروز شدند تا به مرحله بعد برسند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رئالی ها به مراتب سخت تر، اما با برد به سیتی رسیدند رئال مادرید - منچسترسیتی: مسابقه ای کلاسیک

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • آمار جالب در اولین روز هفته بیست و چهارم؛ ثبت ۱۱ گل در ۳ بازی
  • آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • رئال راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان شد
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • نتایج تحقیقات ؛ غذای پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • نتایج تحقیقات ؛ غذایی پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد