Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در لرستان، استانی که رتبه نخست بیکاری را دارد معلولان بیش از دیگران از مسئله بیکاری رنج می‌برند و در زمینه اشتغالزایی برای معلولان استان تبعیض فاحشی وجود دارد و مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  خرم‌آباد امروزه در استان لرستان آنچه بیش از هر مشکل دیگری  خودنمایی می‌کند «آمار بالای بیکاری» و تلاش جوانان برای  پیدا  کردن «کار» است به طوری که هم اکنون لرستان علی‌رغم  داشتن ظرفیت‌های فراوان طبیعی و صنعتی رتبه اول بیکاری  کشور را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه بیکاری به یک معظل همه گیر در استان تبدیل شده اما به نظر می‌‌رسد معلولان بیش از دیگران از این مسئله رنج می‌برند و در زمینه اشتغالزایی برای معلولان استان  تبعیض فاحشی وجود دارد و مورد بی‌ توجهی قرار گرفته‌اند.

متاسفانه فرصت‌های  استخدامی که در اختیار معلولان قرار می‌گیرد بسیار کم است و این در حالی است که بر اساس  ‏قانون جامع حمایت از حقوق معلولان‏  ادارات دولتی مکلف هستند  قانون سه درصد استخدام معلولان را رعایت کنند و همچنین قوانینی  مبنی  بر الزام کارفرمایان جهت استفاده از معلولان  وضع شده است ولی متاسفانه این قوانین در استان لرستان مورد بی توجهی مسئولان و کارفرمایان قرار گرفته و از به کارگیری این افراد در مشاغلی که استعداد و توانایی انجامشان را دارند به خاطر معلولیت خودداری می‌کنند.

کاهش بیکاری پاییز 99 به خاطر افزایش جمعیت غیرفعال بوده استجزئیات بیکاری فارغ التحصیلان/ 38.8 درصد بیکاران تحصیلات دانشگاهی دارندنماینده ولی‌فقیه در کرمانشاه از بیکاری و گرانی در این استان انتقاد کرد

در همین رابطه محمود ثمینی معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار لرستان  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به توانمندی‌‌های معلولان  اظهار داشت: معلولان افراد با اراده‌ای هستند که معلولیت هیچ ذره‌ای از شایستگی آنها به دلیل  نواقص جسمی  که دارند کم نمی‌‌کند.

وی با بیان اینکه برخی ادارات دولتی استان قانون استخدام  3 درصد  معلولان را رعایت نمی‌کنند افزود: متاسفانه برخی ادارات مصوبه سهمیه 3 درصد استخدام معلولان را رعایت نمی‌کنند این در حالی است که معلولان  علی‌‌رغم توانمندی که دارند نمی‌‌توانند در بخش‌‌های خصوصی فعالیت کنند در همین راستا دستگاه‌های دولتی باید شرایط بروز توانمندی‌های آنها را فراهم کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان  ضمن تاکید بر رعایت قانون جذب 3 درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی استان گفت: جهت اشتغال معلولان باید بیشتر تلاش کنیم و از طرفی بتوانیم خیران را پای کار بیاوریم وهمچنین با فراهم کردن زیرساخت‌های تولید و اشتغال زمینه را به گونه‌‌ای فراهم کنیم که شرایط حضور قشر معلول در جامعه بیشتر فراهم شود.

 وجود 22 هزار معلول در لرستان 

کرم یاری مدیر کل بهزیستی لرستان نیز شامگاه یکشنبه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه با بیان اینکه بیش از 52 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی لرستان هستند اظهار داشت: با توجه به اینکه معلولان بر اساس نوع و شدت ضایعه انواع جسمی و حرکتی، بینایی، شنوایی، گفتاری و اعصاب و روان تقسیم می‌شوند، در استان لرستان 22 هزار نفر معادل 38 درصد جسمی حرکتی، 8 هزار معلول بینایی، 10 هزار معلول ذهنی، 6 هزار و 900 معلول شنوایی و همچنین 5 هزار نفر معلول اعصاب و روان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان هستند.

وی در رابطه با ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی  افزود: سال گذشته برش کشوری سازمان بهزیستی استان هزار و 590 نفر ایجاد  اشتغال بوده که توانسته‌ایم هزار 768 شغل برای مددجویان ایجاد کنیم و همچنین 59 میلیارد تومان از بانک مرکزی جهت اشتغال مددجویان بهزیستی در نظر گرفته شد که خوشبختانه کلیه این تسهیلات هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به قانون جذب 3 درصدی معلولان توسط ادارات دولتی عنوان کرد: بر اساس قانون از هر 100 نفر استخدام باید 3 نفر از معلولان استخدام شود و چنانچه دستگاه دولتی مانع از استخدام معلولانی شود که با  شرکت در آزمون  نمره علمی و عملی  مورد قبول را اخذ کرده‌اند به شدت برخورد می‌شود اما متاسفانه در استان استخدام با وسعت بالا وجود ندارد.

وی بیان کرد: در استان لرستان موردی وجود  ندارد دستگاه دولتی پس از اخذ نمره عملی و علمی مانع از استخدام به دلیل معلولیت شود ولی  انتظار داریم چنانچه مواردی از تبعیض در استخدام ادارات دولتی و نادیده گرفتن حق معلولان  وجود دارد جهت پیگیری اطلاع  داده شود.

یاری گفت: متاسفانه با توجه به  آمار بالای بیکاری در استان معلولان نیز از این معضل مستثنی نیستند اما سازمان بهزیستی امکانات و تسهیلات تشویقی  برای واحدهای صنفی خصوصی که اقدام  به به کارگیری معلولان می‌کنند در نظر گرفته است پرداخت  جبران کارایی، پرداخت  50 درصد حقوق معلولان  شدید و خیلی شدید به مدت 5 سال و همچنین 23 درصد حق بیمه کارفرما به مدت 5 سال پرداخت می‌شود.

انسان معلول تمام نیازها و امیدهای یک فرد عادی را دارد و می‌خواهد کارکند و مایحتاج زندگیش را  خودش تامین کند و هیچ گاه دوست ندارد دیگران به او ترحم کنند  ولی متاسفانه  معلولان استان لرستان  برای به دست آوردن شغل مناسب و پایدار چالش‌های زیادی را تجربه می‌کنند که منشاء بسیاری از این چالش‌ها  نگرش منفی جامعه به پدیده معلولیت است و سبب شده  اشتغال یکی از مهمترین دغدغه‌هایی باشد  که معلولان  استان با آن آشنا هستند.

انتهای پیام/645/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان لرستان سازمان بهزیستی ادارات دولتی هزار معلول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۸۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهادهای فرهنگی در زمینه حل مسئله حجاب مسئولیت دارند

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد گفت: نهادهای فرهنگی هم در زمینه حل مسئله حجاب مسئولیت دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، سید جواد ایلالی با بیان اینکه کشف حجاب یک عنوان مجرمانه و مستوجب مجازات است، اظهار داشت: کسی که قانون را رعایت نمی‌کند، مرتکب جرم شده و به همین اعتبار کشف حجاب یک رفتار قانون شکنانه به شمار می‌رود.

وی افزود: ضابطان انتظامی وظیفه دارند براساس‌ موازین قانون با مصادیق هنجارشکنی و خلاف ضوابط برخورد کنند که البته امیدوارم که شاهد قانون‌شکنی نباشیم.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد، تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و محافل دانشگاهی در این خصوص صاحب نقش و کارکرد با ماهیت فرهنگی و اجتماعی هستند، لذا بر این اساس در زمره ادارات‌ تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند و باید در این زمینه فعال باشند.

ایلالی گفت: کشف حجاب در 4 حوزه خودرو، اماکن و صنوف، فضای مجازی، معابر و خیابان‌ها باید رعایت شود که اگر رعایت نشود صاحبان اصناف متخلف پلمب و  وسائل نقلیه مرتبط با این مسئله به پارکینگ‌ها منتقل می‌شوند.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • نرخ بیکاری در اردستان به ۷.۸۲ رسید
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • پویشی‌های دانشگاه آزاد اصفهان ۱۲هزار نفری می‌شوند/ 10 درصد دانشجوها به استخدام رسیدند
  • واریز ۸۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دهک سوم خراسان‌رضوی
  • ۶۷ هزار نفر مستمری بگیر زیر پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • کشف حجاب یک عنوان مجرمانه و مستوجب مجازات است
  • نهادهای فرهنگی در زمینه حل مسئله حجاب مسئولیت دارند
  • کشف حجاب یک عنوان مجرمانه و مستوجب محازات است
  • نیاز ۱۰۰ هزار میلیاردی استان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام