Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@12:59:14 GMT

گزارش نیویورک تایمز از نقش اسرائیل در سانحه نطنز

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۰۰۴۹

گزارش نیویورک تایمز از نقش اسرائیل در سانحه نطنز

روزنامه نیویورک تایمز با نقل قول از مقامات اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ابعاد سانحه رخ داده در تاسیسات غنی سازی نطنز پرداخت.

قدس آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز نوشت:  مقامات ایرانی قطعی برقی که روز یکشنبه در تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز رخ داد و معلوم شد با انفجاری عمدی و برنامه ریزی شده بوده است را یک اقدام خرابکارانه تلقی کردند که از نظر آنها توسط رژیم صهیونیستی انجام شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
ایران به طور مستقیم نگفت که چه چیزی موجب قطعی برق در این تاسیسات مستحکم شده است و رژیم صهیونیستی نیز از تایید یا تکذیب علنی این موضوع خودداری کرده است. اما مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی گفتند که  رژیم صهیونیستی در این سانحه نقش داشته است.  
این دو مقام اطلاعاتی که درباره آسیب رخ داده توضیحاتی به آن ها داده شده بود، گفتند که این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده است که کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است تخریب کرده.
این مقامات که می خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که این انفجار ضربه ای محکم به توان ایران برای غنی سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود.
بر اساس این گزارش، اظهارات این دو مقام اطلاعاتی در حالی مطرح می شود که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: بامداد روز یکشنبه حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز (مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن) رخ داده است. بر اساس اطلاع ما خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.

وی درباره علت این حادثه و جزییات بیشتر آن گفت: علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

او همچنین با اشاره به حادثه بامداد روز یکشنبه در سایت غنی سازی نطنز اعلام کرد: حادثه ای داشتیم در بخشی از قسمت‌های برق سایت نطنز و در آنجا برق قطع شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: علت این حادثه در دست بررسی است که متعاقبا اعلام می کنیم.

کمالوندی در پاسخ به این که تجهیزات آسیب دیدن یا خرابکاری بوده است؟ گفت: الان اطلاعات بیشتری نداریم.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خرابکاری تروریسم هسته ای تاسیسات اتمی نطنز سایت شهید احمدی روشن انفجار رژیم صهیونیستی غنی سازی رخ داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه انگلیسی می‌گوید رژیم صهیونیستی با بهره‌گیری از سامانه‌های پدافند هوایی چندلایه خود و همچنین حمایت گسترده قدرت‌های نظامی غربی، توانست تا حدی در برابر حمله اخیر ایران از خود دفاع کند، اما بعید است این رژیم برای مدتی طولانی توان مقابله با انبوه موشک‌های بازیگران منطقه را داشته باشد.

فایننشال تایمز نوشت، باتوجه‌به این که هیچ‌یک از متحدان رژیم صهیونیستی با واکنش شدید اسرائیل به حمله ایران موافق نبوده و اعلام کرده‌اند در آن همکاری نخواهند داشت، بعید است در صورت درگیری نبردی گسترده در طولانی‌مدت حمایت‌های غرب ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده که ایران و نیروهای مقاومت منطقه «روی اندوخته بزرگی از موشک‌ها و پهپادها نشسته‌اند که تخمین زده می‌شود تعداد آن‌ها به ده‌ها هزار مورد برسد.»

رسانه انگلیسی یادآور شد در جنگی تمام‌عیار، حجم انبوه موشک‌های شلیک‌شده از ایران و دیگر قدرت‌های منطقه در لبنان، یمن، سوریه و عراق می‌تواند بار سنگینی را به سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل تحمیل کرده و کارایی آن را به میزان چشمگیری کاهش دهد که در این صورت، احتمال نفوذ موشک‌ها و اصابت آن‌ها به مواضع رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت.

موشک‌های ایران در آسمان فلسطین اشغالی

این وضعیت در جنگ روسیه و اوکراین هم اتفاق افتاده است. فایننشال تایمز نوشت در سال میلادی گذشته سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین تقریباً تمام حملات هوایی روسیه را رهگیری می‌کردند، اما این سامانه‌ها پس از مدتی در برابر موج بی‌امان حملات هوایی این کشور کم آوردند. اوکراین هفته گذشته شاهد حمله روسیه به بزرگ‌ترین نیروگاه کی‌یف بود و سامانه‌های پدافند هوایی این کشور توانستند تنها کمتر از دو سوم موشک‌ها را رهگیری کنند.

در این گزارش آمده است: «اسرائیل برای دفع حمله ایران منابع هنگفتی را مصرف کرد، برخلاف اوکراین که حالا با گذشت ۲ سال از جنگ، باید سامانه‌های پدافند هوایی خود را با دقت بیشتری استفاده کند.»

«فرانتس استفان گادی» عضو اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن دراین‌باره به فایننشال تایمز گفت: «اسرائیل در برابر تنها یک حمله تنبیهی مقابله کرد.»

در این گزارش آمده است: «خطر واقعی این است که پدافند هوایی اسرائیل در جنگی طولانی متحمل فشار بیش از حد شود، یعنی زمانی که چندین حمله هوایی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت صورت گیرد. در این صورت، بالاخره هر سامانه پدافند هوایی از کار خواهد افتاد. در این صورت، حتی اسرائیل هم دیریازود انبارهای خود را خالی کرده و در تامین تسلیحات با همان چالش‌هایی مواجه خواهد شد که امروز اوکراین با آن‌ها مواجه است.»

حملات هوایی روسیه به کی‌یف

عضو ارشد اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین انبار موشک‌های بالستیک منطقه را دارد، درباره قدرت موشکی ایران گفت: «نباید قدرت موشک‌ها و پهپادهای ایران را دست‌کم گرفت.»

از سوی دیگر، مشکل تولید سامانه‌ها و موشک‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی هم از مواردی است که در درازمدت کار این رژیم را در دفاع از مواضع خود در اراضی اشغالی دشوار می‌کند.

به گزارش فایننشال تایمز، ساخت برخی از نسخه‌های پیچیده این سامانه‌ها تا ۲ سال طول می‌کشد و بسیار هزینه‌بر است. یک مقام سابق نظامی اسرائیل گفت رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله اخیر ایران تنها در چند ساعت یک میلیارد دلار هزینه کرد و این فارغ از هزینه‌ای است که آمریکا، فرانسه و انگلیس با پرواز جنگنده‌های خود متحمل شدند.

یک مقام بلندپایه اروپایی با اشاره به ناتوانی غرب در حمایت هم‌زمان از اوکراین و رژیم صهیونیستی گفت: «ما کاملاً موافق حق اسرائیل برای دفاع از خود هستیم، اما در داخل (اروپا)، تنش فزاینده‌ای در مورد تقابل حمایت از اسرائیل و حمایت از اوکراین وجود دارد... اگر اوکراین به روسیه ببازد، این تغییر بزرگی برای اروپا و ناتو خواهد بود. واقعاً اولویت‌های استراتژیک ما چه چیزهایی هستند؟»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896478

دیگر خبرها

  • سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت
  • عروس زرندی قربانی سانحه رانندگی در شب عروسی
  • نیویورک تایمز : اشتباه محاسباتی اسرائیل باعث تنش شد / عصبانیت امریکا بعد از حمله اسرائیل به دمشق
  • نیویورک تایمز: مقامات اسرائیلی در مورد شدت پاسخ ایران، اشتباه محاسباتی کردند
  • لو رفتن اشتباه محاسباتی اسرائیل درباره حمله ایران | فکر می کردند ایران حداکثر ... | ماجرای شکایت آمریکا از اسرائیل درباره حمله به سفارت ایران در دمشق
  • نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد
  • نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود
  • مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی محور مهاباد- سردشت
  • شب پرحادثه در قزوین / ۳ سانحه در ۲ ساعت
  • فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد