Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@08:33:32 GMT

سد گاران مریوان سرریز شد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۰۸۵۷

سد گاران مریوان سرریز شد

آرش آریانژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم نرمال مخزن سد گاران ۸۴.۴۲ میلیون مترمکعب بوده که اکنون به صورت کامل پر شده و سرریز کرده است.

وی با اشاره به اینکه آبگیری سد گاران در سال ۱۳۹۲ انجام شده است، افزود: این سد با هدف تامین آب کشاورزی منطقه مریوان و قزلچه سو به میزان ۱۰ هزار و ۴۵۰ هکتار و تامین آب شرب و صنعتی شهرستان مریوان به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب احداث شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: بارندگی استان از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۲۸۱ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ کاهش داشته است.

آریانژاد میانگین بارندگی‌های کردستان در بلندمدت را ۳۴۴ میلی‌متر اعلام و اضافه کرد: متوسط بارش‌های استان در سال زارعی جاری نسبت به بلندمدت ۱۸ درصد کاهش دارد.

سد گاران در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مریوان واقع شده و حجم مخزن این سد ۱۰۰ میلیون متر مکعب، ارتفاع آن از پی ۶۲ متر، طول تاج آن ۵۰۴ متر و عرض تاج نیز هشت متر است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۹ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

برچسب‌ها کردستان بارندگی سنندج شرکت آب منطقه ای رودخانه های کوهستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان بارندگی سنندج کردستان بارندگی سنندج شرکت آب منطقه ای رودخانه های کوهستانی اخبار کنکور شامل رودخانه سد گاران میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرریز شدن سدهای استان کردستان

سرریز شدن سدهای استان کردستان

دیگر خبرها

  • آبشار گویله مریوان، زیباترین آبشار کردستان + فیلم
  • قرارگیری صرفه‌جویی در اولویت برنامه‌های مصارف آب شرب و کشاورزی زنجان
  • قزوین با هشت درصد کاهش بارندگی روبروست
  • چهار سد در کردستان سرریز شدند
  • چهار سد در کردستان طی دو ماه اخیر سرریز شدند
  • سرریز چهار سد طی دو ماه اخیر در کردستان
  • سرریز شدن سدهای استان کردستان
  • ثبت بیشترین میزان بارش‌های استان در بانه
  • ثبت ۱۱۲ میلی‌متر بارش باران در پلدختر
  • جزئیات بارندگی‌ها در لرستان/ بیشترین بارش‌ها در پلدختر ثبت شد