Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش نویس طرح ۳۰ حزب سیاسی ،شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و طرح آمریکا برای نشست صلح ترکیه برای ترسیم آینده سیاسی این کشور نهایی شد.

براساس نسخه ای از این پیش نویس که در اختیار رسانه های افغانستان قرار داده شده ،این طرح با نام "توافق صلح افغاستان" معرفی و دارای چهار بخش اصلی شامل اصول راهنما برای آینده افغانستان، نقشه سیاسی افغانستان، نظام سیاسی آینده و ختم جنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دوم با عنوان "نقشه راه سیاسی" آمده است: "در این بخش دو گزینه به صورت گزینه های الف و ب وجود دارد: گزینه الف [که از آن به عنوان] حکومت صلح یاد می‌شود، مستلزم حفظ بیشتر نهادها، از آن جمله رهبری دولت است. گزینه ب که از آن به  عنوان دولت انتقالی صلح تعبیر میگردد، با تغییر نسبی ساختار همراه خواهد بود."

به نظر می‌رسد گزینه اول (الف) همان طرح ارایه شده از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری است که در آن فقط به ارایه تصویری اکتفا شده است.

اما در بند دیگری در خصوص "دولت انتقالی صلح" (گزینه ب) جزئیات بیشتری ارایه و نوشته شده که "دولت انتقالی صلح ، پس از امضای این توافقنامه تشکیل خواهد شد. دولت صلح تا زمان انتقال قدرت به یک دولت دایمی ، براساس تعدیل قانون اساسی و انتخابات ملی، به کار خویش ادامه خواهد داد. مدت کار دولت انتقالی صلح از زمان امضای این توافقنامه، حداکثر سه سال و حداقل آن در جریان مذاکرات مشخص خواهد شد . مدت توافق شده کار دولت انتقالی صلح قابل تمدید نیست و این دولت، در پایان دوره کاری، قدرت را به دولت منتخب انتقال می‌دهد."

و در این  پیش نویس ادامه آمده است که "دولت انتقالی صلح شامل بخش‌های مجزا و مساوی شامل قوه مجریه ،شورای ملی ، قوه قضائیه ،شورای فقه اسلامی ،شورای عالی دوولت ،دیوان عالی قانون اساسی و کمیسیون تعدیل قانون اساسی خواهد بود.

در  همین بخش در خصوص قوه مجریه آمده است این نهاد در برگیرنده رئیس جمهور و چهار معاون وی شامل یک نفر زن ، صدراعظم و چهار معاون وی ،وزرای کابینه ، روسای مستقل و دیگر ادارات خواهد بود.

در ادامه این پیش نویس جزئیات بیشتری در خصوص حکومتداری ،امنیت،روابط خارجی ،شورای ملی،دیوان عالی قانون اساسی،شورای فقه اسلامی،شورای رهبری و موارد دیگری اشاره شده است.

در کنار آن متنی دیگری در رسانه‌های افغانستان دست بدست می شود که گفته شده طرح یک صفحه ای و ۹ ماده‌ای آمریکا، قطر، سازمان ملل متحد و ترکیه می باشد که برای دولت و گروه طالبان ارائه شده تا مطابق آن خود را برای نشست ترکیه آماده کنند.

براساس گزارش طلوع نیوز افغانستان این طرح به دو طرف ارائه شده  و از آنها خواسته است که پیش از آغاز نشست ترکیه در این موارد به یک دیدگاه واحد برسند.

در این طرح  آمده است که تمام افغان‌ها از جنگ و ناامنی رنج برده و خواستار پایان جنگ و دستیابی به صلح و آتش بس دائمی هستند.

درادامه این طرح  اضافه شده است که گروه طالبان و حکومت افغانستان، موافق اند تا اقدامات مشترک را بدون اتهام متقابل برای دستیابی به یک هدف مشترک ،متحد،صلح آمیز و با ثبات انجام دهند.

درادامه طرح آمریکا آمده است ما  توافق می کنیم که به سرعت برای دستیابی به مشارکت سیاسی که شامل اداره انتقالی قابل قبول که منجر به حکومت جدید دائمی و پایان قطعی جنگ شود،  اقدام شود.

در این طرح ۹ ماده ای اضافه شده است تمام اقوام افغانستان بدون هرگونه تبعیض در حکومت سیاسی آینده مشارکت خواهند کرد .

در بخش دیگری از این طرح  آمده است افغانستان روابط دوستانه را با همسایگان، کشورهای منطقه و فراتر از جامعۀ بین‌المللی ایجاد نموده و تعهد می کند که تبدیل به منبع تهدید برای کشورهای دیگر نشود و اجازه ندهد که فرد یا گروهی دیگر از خاک افغانستان کشورهای منطقه را تهدید کند.

امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در نشستی  از  احتمال برگزاری نشست ترکیه در هفته جاری خبر داد.

شاه حسین مرتضوی مشاور امور فرهنگی رئیس جمهوری افغانستان که از فعال ترین مقام های دولتی در فضای مجازی شناخته می شود در تازه ترین توئیت خود نوشته است که از شهریور ماه سال گذشته با آغاز نشست دوحه تاکنون هیچ پیشرفتی در گفت‌وگو صورت نگرفته است. نشست ترکیه در صورت توافق روی برنامه و طرح، سطح هیأت و تاریخ نشست تنها یک تحرک در گفت‌وگوها بوجود خواهد آورد ذوق زده نشویم.

قرار است نشست "سرنوشت‌ساز" ترکیه در مورد صلح افغانستان در شانزدهم آوریل/۲۷ فروردین در استانبول برگزار شود.

این نشست برای ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی "آینده سیاسی" افغانستان به توافق برسند.

نشست استانبول یکی از مهمترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و "تشکیل دولت انتقالی صلح" در این کشور به توافق برسند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دولت انتقالی صلح قانون اساسی نشست ترکیه پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۱۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

وزارت خارجه حکومت طالبان اعلام کرد سومین نشست سازوکار تعامل با چین با تاکید بر کمک‌های بشردوستانه و بازسازی افغانستان در پکن برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه حکومت طالبان اظهار داشت در سومین نشست افغانستان و چین، مقامات پکن متعهد شدند تا در زمینه‌های درمانی، استخراج معادن، اسکان مجدد مهاجرین و گسترش روابط تجاری همچنین ارتقای ظرفیت ادارات حکومت کابل همکاری کنند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه طالبان که در شبکه ایکس منتشر شده است، سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین برای کمک‌های بشردوستانه و بازسازی تاکید دارد.

در این نشست همچنین درباره افزایش تجارت، استخراج معادن از جمله معدن مس عینک، ارتقای ظرفیت کارمندان ادارات حکومت طالبان گفتگو شده است.

نگرانی آمریکا از گسترش نفوذ چین در افغانستانچین در افغانستان شهرک‌های صنعتی می‌سازدنخستین دیدار رسمی طالبان و نمایندگان چین در افغانستان

«یوشیائو یونگ» نماینده ویژه چین برای افغانستان نیز در بیانیه‌ای به نقل از مقامات کشورش آورده است «چین از سال 2021 مفهوم دیپلماتیک دوستی، صمیمیت، منفعت متقابل  و فراگیری را اجرا کرده است».

در بخشی  از این بیانیه تاکید شده است تحریم‌های یکجانبه و مسدود کردن دارایی‌های افغانستان رنج مردم این کشور‌ را تشدید کرده است بنابراین کشورهایی که مسئول وضعیت کنونی افغانستان هستند باید با جدیت کار خود را انجام دهند.

بر اساس این بیانیه، در این نشست طرفین بر ساخت طرح کمربند و جاده نیز تاکید کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • اسماعیل هنیه وارد ترکیه شد
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن
  • نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان