Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل دو تیم حرفه‌ای جستجو و نجات بین‌المللی با تخصص و تجهیزات ویژه مقابله با حوادث خبرداد.

به گزارش ایسنا، رضا کرمی محمدی درباره برنامه های امسال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در زمینه توسعه شتاب نگارهای زلزله روی گسل های اطراف تهران گفت: از آنجا که این شتاب نگارها قیمت بالایی دارند، افزایش هشت شتابنگار روی گسل‌های اطراف تهران در دستور کار امسال است البته برخی سازمان ها مثل شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز تهران هم شتابنگارهای مشابهی دارند و مذاکراتی صورت گرفته است که از آن شتاب نگارها نیز به صورت مشترک استفاده شود علاوه بر این شتاب نگارها که مربوط به سامانه هشدار سریع زلزله هستند و در خارج شهر روی گسل‌ها نصب شده اند، شتابنگارهایی نیز در داخل شهر برای استفاده در سامانه تخمین خسارت زلزله نصب شده است که تعداد آن‌ها تاکنون به حدود ۷۰ عدد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این سوال که تهران چه تعداد شتاب نگار برای پیش بینی زلزله لازم دارد، اظهارکرد: البته عبارت پیش بینی زلزله صحیح نیست و سامانه مذکور برای هشدار سریع زلزله تنها چند ثانیه قبل از رسیدن امواج زلزله به شهر تهیه شده است. در این سامانه هر چه بیشتر شتابنگار داشته باشیم، بهتر است چراکه طول گسل‌های اطراف تهران زیاد و لازم است در فواصل مناسب روی این گسل‌ها شتابنگار نصب شود. تعداد پیش بینی شده در برنامه پنج ساله شهرداری حدود ۵۰ شتابنگار است.

کرمی درباره این که آیا امکان تولید این شتابنگارها در ایران وجود دارد، گفت: شتابنگارهای مربوط به سامانه هشدار سریع باید تجهیزات بسیار حساسی باشند که ساخت آن‌ها تکنولوژی بالایی لازم دارد. در حال حاضر کشورهای پیشرفته نیز در سامانه هشدار سریع خود از همین شتابنگارهایی استفاده می کنند که در تهران به کار رفته و سازنده آن‌ها یکی از کشورهای اروپایی است البته شتابگارهایی که در کشور ساخته می شوند نیز قابلیت استفاده در سامانه تخمین خسارت و کاربردهای دیگر را دارند که ما نیز حتما از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اتصال سازمان‌های خدماتی در مواقع بحرانی به سامانه هشدار سریع زلزله گفت: در این زمینه تلاش هایی شده است اما انجام این هماهنگی ها همه به دست ما نیست.  ما اطلاع رسانی ها را در این زمینه انجام داده و اعلام کرده ایم که سازمان ها می توانند به سیستم‌های ما متصل شوند و سیگنال‌های هشدار را در زمان زلزله احتمالی دریافت کنند البته خیلی سازمان ها نیز درخواستشان را برای اتصال به این سامانه به ما داده اند و هماهنگیهایی نیز در زمینه چگونگی بهره برداری آن‌ها از سامانه هشدار سریع صورت گرفته است.

وی با بیان این که بهره برداری از این سامانه نیاز به زیرساخت هایی دارد تا سیگنال هشداری که از سامانه ما دریافت می شود در سازمان های مربوطه منجر به اقدامات مشخصی شود، گفت: فراهم کردن این زیرساخت‌ها در سازمان‌های مربوطه و هماهنگی های لازم برای تعریف و آماده سازی سازمان‌ها به منظور انجام اقدامات لازم در هنگام دریافت هشدار فرآیندی دارد که فکر می کنم مقداری طول بکشد. این فرآیند آغاز شده و درحال انجام است و به‌زودی منجر به ارتقای فراوان زیرساخت‌های کشور ما در مقابله با بحران زلزله خواهد شد.

کرمی محمدی ادامه داد: در خصوص سازمان هایی که زیر نظر شهرداری هستند مشکلات در هماهنگی ها و زیرساخت‌ها کمتر است مثل مترو و آتش نشانی چون زیرساخت‌های ما یکسان و به هم متصل است. آتش نشانی به تکمیل ارتباطش با سامانه نزدیک است. وضعیت در مترو پیچیده تر است اما آنجا هم در حال انجام است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اقدامات این سازمان در پیک چهارم بحران کرونا گفت: شهرداری تهران مصوبات ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی آن را همواره رصد می کند و اقدامات خود را در تمام زمینه ها کاملا بر اساس این مصوبات و با جدیت انجام می دهد.

کرمی درباره برنامه های دیگر سازمان در سال جدید گفت: امسال اگر بتوانیم دو تیم جست وجو و نجات بین المللی را با همکاری سازمان آتش نشانی و هلال احمر زیر نظر سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل می دهیم . تقریبا همه کشورها این تیم ها را دارند و هنگامی که بحرانی اتفاق می افتد با هماهنگی هایی که از قبل انجام شده است در همان روز اول حادثه تیم‌های بین المللی برای کمک به جستجو و نجات مجروحان وارد کشور می‌شوند و اقدامات لازم را انجام می دهند. برنامه ما این است که دو تیم سنگین جستجو و نجات را با تجهیزات کامل تشکیل دهیم. هماهنگی هایی در این زمینه از طریق وزارت امور خارجه لازم است که در حال انجام است. ضمن این که تجهیزاتی که این تیم ها نیاز دارند تجهیزات خاصی است که تهیه آن‌ها هم منابع زیادی لازم دارد و در حال تلاش برای تامین آن هم هستیم.

بر اساس اعلام سایت شهرداری تهران؛ وی درباره اقدامات سازمان مدیریت و پیشگیری برای مقابله با بحران هایی که در کوه های شمالی تهران اتفاق می افتد، گفت: به نظر من کوهستان تهران یک مسئول نظارت و هماهنگی فنی می خواهد و تا جایی که من به یاد دارم استانداری تهران این مسئولیت را به عهده دارد. ما در شهرداری تهران امکاناتی را فراهم کردیم تا در صورت بروز شرایط سخت برف و سرما در داخل شهر اقدامات لازم را انجام دهیم.

کرمی در پایان اظهارکرد: در این راستا در سال قبل تعدادی سنسور اعلام برخط ارتفاع برف و دما در مناطق شمالی تهران نصب شد که از این سنسورها برای اطلاع به موقع مدیران از شرایط یخبندان و بارش برف و انجام اقدامات پیشگیرانه استفاده خواهد شد. برای کوهنوردان نیز در سال گذشته تابلوهایی نصب کرده‌ایم که هشدارهای لازم نسبت به شرایط آب و هوایی کوهستان را مطابق با اطلاعات سازمان هواشناسی ارائه می‌دهد تا نسبت به شرایط لحظه ای مسیر کوهنوردی‌شان مطلع باشند. این تابلوها بعد از حادثه تأسف‌بار فوت چندی از کوهنوردان، طی دو ماه در ۱۰ محل در مبادی ورودی کوهستان‌های شمال تهران در داخل شهر نصب شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ستاد ملی کرونا سازمان مدیریت بحران کشور رضا کرمی محمدی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سامانه هشدار سریع جستجو و نجات هماهنگی ها بین المللی زیرساخت ها روی گسل ها سازمان ها نصب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمدحسن نامی در نشستی که با حضور اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد، اظهار داشت: سدهای زیرزمینی آب را در سفره‌های زیرزمینی نگه می‌دارد و از فرونشست زمین جلوگیری می‌کند همچنین سد زیرزمینی از تبخیر آب نیز جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: امروزه مدیریت بحران به عنوان مهمترین موضوع در دنیا مطرح است و ۱۲۳ کشور موضوع بحران را به عنوان اولین و راهبردی ترین موضوع می دانند.

وی ادامه داد: اکنون در دنیا مشکلاتی از جمله بیابان‌زایی، تغییر اقلیم تغییر و کمبود آب شیرین وجود دارد که این مشکلات موجب شده است تا موضوع پیشگیری در بحران مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، اکنون از خط قرمز برداشت آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم و در برخی مناطق حتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد برداشت آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است.

وی به ناپایداری ساخت و سازها اشاره کرد و در این باره توضیح داد: حدود ۶۲ درصد جغرافیای کشور روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد؛ بنابراین باید بتوانیم اقدامی انجام دهیم که زندگی ایمن داشته باشیم.

نامی با تاکید بر لزوم افزایش مقاومت مصالح ساختمانی، افزود: باید مقاومت مصالح ساختمانی را حداقل به ۸ ریشتر برسانیم همچنین سازه ها به‌گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر داشته باشد.

وی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهار داشت: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد با زلزله‌ای بالای ۶ ریشتر فرو می‌ریزد.

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور ما رخ داده است و به طور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد و به عنوان نمونه حدود ۱۸ هزار زلزله در سال گذشته در کشور به وقوع پیوست.

نامی تصریح کرد: دستگاه قضایی می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • دست یاری تهران به بلوچستان | چگونه شهرداری تهران به سیل زدگان چابهار کمک می‌کند؟
  • کمک تهران به بلوچستان | چگونه آتش نشانان تهرانی به سیل زدگان چابهار کمک می‌کنند؟
  • ‏سامانه بارشی تشدید می‌شود
  • آماده‌باش مدیریت بحران در استان تهران/ ‏سامانه‬ بارشی تشدید می‌شود
  • آماده باش مدیریت بحران در استان تهران/‏سامانه‬ بارشی تشدید می‌شود