Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@12:28:23 GMT

شناسایی انواع بیماری های ام اس با هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۲۷۱۷

شناسایی انواع بیماری های ام اس با هوش مصنوعی

یک محقق ایرانی با بررسی اسکن‌های ام آر آی مغز و استفاده از هوش مصنوعی موفق به شناسایی نشانه‌های چند نوع مختلف از بیماری ام اس در مغز شده است.

 استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای بررسی مجموعه بزرگی از داده‌های ام آر آی مغز در بیماران مبتلا به ام اس موجب شده تا شناسایی سریع سه نوع از این بیماری با کسب اطلاع از تغییر شرایط چند ناحیه خاص از مغز که ابتدا درگیر می‌شوند، ممکن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تمرکز بر درمان بخش‌هایی از مغز که در ابتدا درگیر بیماری یادشده می‌شوند، امیدواری‌ها به ریشه کنی بیماری ام اس افزایش می‌یابد. بیماری ام اس زمانی شکل می‌گیرد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت چربی موجود در اعصاب مغز حمله می‌کند. این بافت مانند عایق سیم کشی برق عمل می‌کند و آسیب دیدن آن انتقال پیام‌های عصبی را دشوار کرده و باعث مشکلاتی مانند ضعف عضلانی، اسپاسم، بی حسی و مشکلات در تعادل یا هماهنگی می‌شود.

به گفته دکتر آرمان اسحاقی متخصص علوم اعصاب در دانشگاه کالج لندن و فارغ‌التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، تا به حال چهار نوع از بیماری ام اس بر مبنای نحوه تخریب فعالیت‌های مغز و شدت پیشرفت این بیماری شناسایی شده که سیستم هوش مصنوعی جدید می‌تواند سه تای آنها را شناسایی کند. به گفته وی تا به حال دسته بندی انواع بیماری ام اس بیشتر بر مبنای شدت پیشرفت بیماری و تأثیرات مخرب آن صورت می‌گرفت که ناشی از بررسی وضعیت ظاهری بیماران بود. اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان اطلاعات بیولوژیک تازه‌ای در مورد بیماری ام اس جمع‌آوری کرد که تا به حال در دسترس پزشکان نبود.

وی می‌افزاید: با دسترسی به این اطلاعات می‌توان الگوهای بهتر و دقیق‌تری را برای درمان مبتلایان به ام اس شناسایی و روش‌های درمانی بهتری را ارائه کرد. از این طریق دسته بندی‌های دقیق‌تری برای انواع بیماری ام اس در دسترس قرار می‌گیرد و درمان‌های پیشنهادشده مناسب‌تر خواهند بود.

به گفته اسحاقی این روش با موفقیت بر روی ۳۰۶۸ بیمار ام اس آزمایش شده و با افزایش داده‌های جمع‌آوری شده دقت آن باز هم بیشتر خواهد شد و کاربرد آن در آینده حتی پیش بینی واکنش بیماران به درمان‌های مورد استفاده را نیز ممکن می‌کند./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیماری ام اس هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۲۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰۲ تن میوه و سبزی در قشم توزیع شد

ایسنا/هرمزگان نایب رییس کمیته تنظیم بازار و خدمات گمرکی ستاد اجرایی خدمات سفر قشم از توزیع ۱۰۰۲ تن انواع میوه و سبزی در جزیره قشم خبر داد.

سعود مورموگویی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان، اظهار کرد: ۱۰۰۲ تن انواع میوه و سبزی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا نهمین روز فروردین در سطح جزیره قشم توزیع شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی، ۹۸۴ تُن انواع میوه که ۵۴ تُن آن مربوط به میوه‌های تنظیم بازار شامل پرتقال، سیب زرد و قرمز است در پنج شهر و پنج روستای جزیره به‌فروش رسیده است.

نایب رئیس کمیته تنظیم ستاد اجرایی خدمات سفر قشم ادامه داد: این‌ میزان‌ میوه در ۱۷ واحد صنفی شهر قشم، ۲۱ واحد صنفی شهر درگهان، ۲۰ وانت بار سیار شهر قشم و ۲۰ وانت‌ بار سیار شهر درگهان به خریداران عرضه شده است.

مورموگویی با اعلام اینکه دو باب بازارچه در سطح جزیره قشم جمعا ۶۳ تن میوه به خریداران عرضه کردند، افزود: در ۹ روز گذشته از فروردین، ۸۶۱ تن انواع میوه هم در شهرهای قشم و درگهان توزیع شده است. وی یادآور شد: در این بازه زمانی همچنین ۱۸ تن انواع سبزی در دو واحد شهر قشم توزیع گردید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰۰۲ تن میوه و سبزی در قشم توزیع شد
  • شناسایی ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز
  • انواع مرخصی در قانون کار: از مرخصی استحقاقی تا مرخصیِ ازدواج و…
  • آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان
  • شناسایی ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین
  • کشف سرنخ های جدید برای شناسایی بیماری‌های خودایمنی
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • در سفر به استان سمنان چه سوغاتی بخریم ؟
  • تولید انواع زولبیا و بامیه و شیرینی در شهر سین
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند