Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-22@23:45:37 GMT

آقای دکتر! روی روانم قدم نزن

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۲۸۰۱

آقای دکتر! روی روانم قدم نزن

با افزایش روزافزون اختلالات و بیماری‌های روحی و روانی در میان گروه‌های مختلف سنّی و متاثر از تورم کمرشکن عمومی، بازار روانپزشکان وطنی هم بیش از هر زمانی ، داغ و پرمتقاضی است.

قدس آنلاین: با افزایش روزافزون اختلالات و بیماری‌های روحی و روانی در میان گروه‌های مختلف سنّی و متاثر از تورم کمرشکن عمومی، بازار روانپزشکان وطنی هم بیش از هر زمانی ، داغ و پرمتقاضی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در سال‌های اخیر بالا بودن تعرفه‌های مصوّب خدمات پزشکی و سرپیچی پزشکان از این تعرفه‌ها، مورد انتقاد مردم بوده اما در این روزهای بهاری ۱۴۰۰ کافی است از سر اجبار، ضرورت استفاده از خدمات "مشاوره ای" و "غیردارویی" روانپزشکان را در خود احساس کنید؛ اینجاست که بدون اغراق، اندک امید باقی مانده برای بهبود امور در دلت به ناامیدی می‌گراید و ترجیح می‌دهید که بی خیال بهبود روان بشوید و بچسبید به همان محاسبات سرانگشتی دخل و خرج و راهی برای امرار معاش روزانه پیدا کنید.

‌  نرخ‌هایی که بر هم زننده روانند

خبرنگار ما در روزهای اخیر و به صورت میدانی از مطب روانپزشکان و رواندرمانگران متعددی در شهر تهران، تعرفه ارائه خدمات غیردارویی ( مشاوره، رواندرمانگری، روان کاوی و ...) را جویا شد.

ناگفته نماند این روانپزشکان و کلینیک‌های تخصصی شاید بعضاً جزو نام آشناترین‌ها در حوزه کاری خود باشند اما نام برخی دیگر را اگر در موتور جست‌وجوگر گوگل وارد کنید، به زحمت بتوان اطلاعات کاری، ویدیو یا تصویری از آن‌ها پیدا کرد!

صرف نظر از این که روانپزشکان و کلینیک‌ها در کدام گروه جای بگیرند، ماجرای تلخ قیمت‌ها اما برای مراجعان و متقاضیان یکی است؛ هزینه‌ای بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بابت نیم ساعت خدمات و افزایش این هزینه به ازای بالا رفتن زمان ارائه خدمات! و این در حالی  است که در صورت تشخیص پزشک، مراجع حدوداً در هفته باید یک بار این هزینه را به جیب و روانش تحمیل کند و طبعاً در این شرایط سخت معیشتی، باید ماهی حداقل یک میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون تومان بابت تلطیف روانش کنار بگذارد!

منشی یکی از معروف‌ترین روانپزشکان ایران در تماس خبرنگار ما با کلینیک می‌گوید: دکتر... خودشان که هر مریضی را نمی‌بینند! اما دکتر فلانی و فلانی (که احتمالاً یا شاگرد استاد هستند یا همکارش!) بابت هر نیم ساعت ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. البته مراجع باید قبل از تعیین نهایی وقت، ۵۰ هزار تومان کارت به کارت کند.

روانپزشک بعدی هم ظاهراً فقط غیرحضوری مراجع را به حضور می‌طلبد؛ برای جلسه اول که جنبه تشخیصی دارد و ۲۰ دقیقه زمان می‌برد ۱۷۰ هزار تومان و برای دیگر جلسات هم به ازای ۴۰ دقیقه ۳۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

مراجعان برای بهره مندی ۴۵ دقیقه‌ای از علم و تخصّص یکی از معروف‌ترین روانپزشکان ایران که قطعاً از ذکر نامش معذوریم و گفته می‌شود فهرست بیمارانش را تا پایان سال بسته، باید ۴۵۰ هزار تومان بپردازد.

خبرنگار ما همچنین در تماس با مطب یکی از روانپزشکان نسبتاً جوان کشور مطلع می‌شود این خانم لیست بیمارانش را تا پایان سه ماهه بسته و مریض جدید پذیرش نمی‌کند؛ هم  او که به ازای نیم ساعت  وقت اختصاص داده شده به مراجع ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرد و ظاهراً منشی‌اش هم چندان حوصله و انگیزه‌ای برای شنیدن صدای مراجعان ندارد!

یکی از مؤسسات نام آشنای حوزه روان کاوی و روان پزشکی در ایران هم بسته به اینکه مراجع در جلسه تشخیصی به کدام پزشک، ارجاع داده شود و بر اساس تفاهم مراجع و پزشک، نرخ را شناور، نامعلوم و غیرقابل ذکر در تماس تلفنی توصیف می‌کند!

ناگفته نماند بر اساس پرس و جوی خبرنگار ما از برخی روانپزشکان، این نرخ‌های بر هم زننده روح و روان جامعه ایرانی، در حالی از مراجعان مطالبه می‌شود که تعرفه مصوّب خدمات  تحت عنوان"روان درمانی بیش از ۳۰ دقیقه" در مراکز غیردولتی حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

‌ روان‌درمانی، لوکس نیست،  اقدامی‌ضروری است

آن چه در بالا شرحش آمد البته مختصر و چکیده بررسی‌های یک هفته اخیر خبرنگار ماست؛ چکیده‌ای که بیش از آن که مفرّح ذات  و ممدّ حیات جامعه نسبتا عصبی و افسرده ایران باشد و به استفاده از علم متخصّصان روانپزشک و رواندرمانگر ترغیبشان کند، روانشان را بیش از پیش مچاله می‌کند.

در این میان اما سوالی که بی پاسخ است اینکه آیا اهمیت دادن به روان و اختلالات و بیماری‌های مربوط به آن، اقدامی‌"لوکس و غیرضروری" است که مراجع باید به ازای خرید این خدمات، هزینه گزافش را هم بپردازد یا نه؟ و سوال دیگر اینکه این نرخهای نامتعارف تا چه حد مورد تایید انجمن روانپزشکان علمی‌ایران است؟

عضو هیأت مدیره این انجمن به قدس آنلاین می‌گوید: به هیچ وجه نباید خدمات روان‌درمانی را لوکس دانست و اگر این برچسب را بر آن بزنیم، اجحاف بر جامعه و پزشکان است. روان درمانی در بسیاری موارد جان افراد را نجات می‌دهد و مانع  خودکشی آن‌ها می‌شود پس به ویژه در حال حاضر یک ضرورت انکارناپذیر است و نه کاری لوکس.

دکتر محمدرضا شالبافان ادامه می‌دهد: خدمات غیردارویی از قبیل روان کاوی و مشاوره (که روان  درمانی ذیل آن قرار دارد) در مراکز و بیمارستانهای دولتی با دفترچه به ازای ۴۵ دقیقه  ۳۰ هزار تومان و بدون دفترچه کمی‌بیش از ۱۰۰ هزار تومان انجام می‌شود. اقدام برخی روانپزشکان در ارائه خدمات با نرخ‌های خارج از نرخ مصوب، غیراخلاقی و غیرقانونی است و انجمن به هیچ وجه آن را تأیید نمی‌کند.

به گفته وی در حدود یک دهه گذشته، وزارت بهداشت اجازه نداده اساتید دانشگاه در حوزه روانپزشکی، مطب دایر کنند لذا این  افراد در مراکز درمانی دانشگاهی سراسر کشور حضور دارند و بسته به اینکه مراجع نیازمند روان درمانی تشخیص داده شود، بر اساس زمان بندی و با تعداد جلسات مشخص در ماه، هفته یا سال می‌تواند از این خدمات استفاده کند ضمن اینکه در مراکز خیریه هم رواندرمانی صورت می‌گیرد.

شالبافان تأکید می‌کند از چندین سال پیش تاکنون، روان‌درمانی به عنوان یک اقدام  مستقل وارد "کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت" شده و از ویزیت دارویی جدا شده است اما لزوم انجام این اقدام حتما باید از سوی روانپزشک تأیید شود.

وی می‌گوید: نرخ مصوب تعرفه‌ها هر سال ابلاغ می‌شود. هر چند پزشکان نسبت به این نرخ معترض باشند، حق ندارند در مراکز غیردولتی از این نرخ عدول کنند. نرخ مصوب ۱۴۰۰ هنوز ابلاغ نشده اما نظر انجمن این است که مردم نباید تاوان کم بودن تعرفه‌ها را بپردازند و پزشکان هم حق ندارند غیرقانونی عمل کنند.

        انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خدمات روانپزشکی روان درمانی انجمن روان پزشکان ایران روان درمانی خبرنگار ما هزار تومان تعرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۲۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا خواندن کتاب های روان شناسی به زندگی شخصی ما کمک می کنند

میزان موفقیت‌های فردی و اجتماعی ما، به نحوه ایجاد ارتباط اجتماعی، قدرت روبه‌رویی با مشکلات، غلبه بر استرس و میزان عزت ‌نفسی که داریم برمی‌گردد. اگر نتوانیم به‌درستی خلأهای درونی و نیازهای روحی خود را بشناسیم چگونه می‌توانیم انتظار یک زندگی شاد و سرشار از موفقیت داشته باشیم؟

به‌طور کلی باید گفت روح شما نیز مانند جسم به تغذیه نیاز دارد. زمانی که نتوانید این نیاز طبیعی را برطرف سازید شاهد بروز خلأ در بخش‌های مختلف زندگی خواهید بود.

کتاب‌های روان‌شناسی این قدرت را به خواننده می‌دهند تا با شناخت روان خود، به ایجاد تغییرات لازم بپردازد و در زندگی شخصی به موفقیت دست پیدا کند. در ادامه به‌طور کامل این مبحث را بررسی می‌کنیم.

تاثیر کتاب های روان شناسی بر شخصیت انسان

انسان ترکیبی از روح و جسم است. این 2 مفهوم رابطه پیچیده و البته بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند و افرادی که می‌خواهند از یک زندگی سالم بهره‌مند شوند، باید به سلامت هر 2 بخش اهمیت دهند.

کتاب‌های روان‌شناسی مانند یک دوست، روی شخصیت انسان تاثیر می‌گذارند. در واقع با مطالعه این کتاب‌ها می‌توان به درک کاملی از حالت‌های روحی و دلیل ایجاد برخی خلأهای روانی رسید، تا بتوان آن‌ها را درمان کرد.

به‌طور کلی باید گفت خرید کتاب روان شناسی و مطالعه آن، یکی از راه‌های مقابله‌ با چالش‌هایی است که هر فرد در طول زندگی ممکن است با آن‌ها مواجه شود. این کتاب‌ها دریچه‌ای هستند که ما را با خود واقعی‌مان و نیازهای روحی که داریم آشنا خواهند کرد.

کتاب‌های روان‌شناسی بعدهای مختلفی از روان انسان را به ما نشان می‌دهند. هر کتاب ممکن است به شرح مباحث به‌خصوصی بپردازد، اما در نهایت به فرد این امکان را می‌دهد تا با شناخت درون خود، به درمان مشکلات بپردازد و یک زندگی شاد و موفق داشته باشد. در ادامه برخی آثار کتاب بر شخصیت را بررسی می‌کنیم.

بهبود احساسات انسانی: زمانی که وقت زیادی را صرف مطالعه این کتاب‌ها کنید، با احساسات مختلف آشنا می‌شوید و می‌توانید آن‌ها را بهبوبد ببخشید تا در نهایت، فرد بهتری برای جامعه باشید.

پیشرفت: کتاب‌های روان‌شناسی با ریشه‌یابی مشکلات، این امکان را می‌دهند تا به درمان اختلال‌هایی بپردازید که زمینه‌ساز درجا‌زدن هستند. ازاین‌رو با مطالعه آن‌ها به پیشرفت خود کمک خواهید کرد.

تقویت اعتمادبه‌نفس: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید از آن بهره‌مند باشید تا بتوانید زندگی شخصی خود را مدیریت کنید، اعتمادبه‌نفس است. کتاب‌های روان‌شناسی روی این بعد شخصیت، تاثیر زیادی می‌گذارند. فواید مطالعه کتاب های روان شناسی

درحال‌حاضر کتاب‌های بسیار زیادی درزمینه روان‌شناسی نگارش شده و شما باید به‌دنبال تاثیرگذارترین آن‌ها باشید تا تاثیر آن‌ها را بر زندگی شخصی خود ببینید و از فواید مطالعه بهره‌مند شوید. کتاب اشراف‌ زادگان فقیر یا 48 قانون قدرت از این دسته هستند.

با مطالعه این نمونه کتاب‌ها می‌توانید به قدرت ذهنی لازم برسید تا در برابر شرایط گوناگون، واکنش‌های درست نشان دهید. همچنین، می‌توانید تصمیم‌های ضروری را با توجه به ماهیت خود بگیرید نه چیزی که جامعه به‌ شما تحمیل می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر فواید مطالعه کتاب‌های روان‌شناسی خواهیم پرداخت.

بهبود مهارت های ارتباطی با کمک کتاب های روان شناسی

یکی از مهم‌ترین تاثیر که مطالعه کتاب‌های روان‌شناسی روی زندگی شخصی افراد می‌گذارد، بهبود مهارت‌های فردی برای ایجاد ارتباط اجتماعی سالم با دیگران است.

در واقع همه افراد برای بهره‌مندی از یک زندگی سالم که در آن خوشحال باشند نیاز به ایجاد ارتباط صحیح با اعضای خانواده، شریک عاطفی، دوست، هم‌کلاسی و هم‌کار دارند. اگر از این مهارت بهره‌مند نباشند به ‌تدریج فردی منزوی و غمگین خواهند شد.

عدم بهره‌مندی از مهارت ایجاد ارتباط در نهایت، مشکلات بیشتری برای افراد به‌وجود می‌آورد که از آن‌ها باید به کمبود عزت ‌نفس و ناتوانی در بیان احساسات اشاره کرد. افراد درگیر با این معضلات، در زندگی شخصی و عاطفی خود با مشکل مواجه می‌شوند.

کتاب‌های روان‌شناسی که درزمینه مهارت‌های ارتباطی نگارش شده‌اند، کمک می‌کنند از دلایل فقدان این مشکلات آگاه شوید و با استفاده از راه‌کارهای عملی، به بهبود آن‌ها بپردازید. پس‌از مطالعه و عمل به راه‌کارها می‌توانید روابط خود را بهبود ببخشید.

یادگیری مهارت های رفتاری با کمک کتاب های روان شناسی

میزان رضایت از زندگی شخصی، ارتباط بسیار نزدیکی با مهارت‌های رفتاری دارد. اگر به خود یا اطرافیان نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که افراد زیادی با مشکلات رفتاری مانند به ‌تعویق انداختن کارها، عدم انگیزه برای به‌پایان رساندن یک پروژه یا مسیر شغلی خود مواجه هستند.

برای اینکه مشکلات رفتاری درمان شوند باید ابتدا ریشه آن‌ها را شناسایی کرد. کتاب‌های روان‌شناسی بسیاری وجود دارد که با مطالعه آن‌ها می‌توانید از علت بروز برخی رفتارها آگاه شوید و سپس با کمک راه‌کارهای متنوع، مهارت‌های رفتاری خود را تقویت کنید.

غلبه بر استرس با کتاب های روان شناسی

استرس یکی از رایج‌ترین مشکلات روحی بوده که همه ما ممکن است در شرایط مختلف با آن مواجه شویم. این اختلال روانی، در دنیای امروز که همواره شاهد نشر اخبار منفی و اتفاقات ناگوار هستیم بیشتر از همیشه دیده می‌شود.

اضطراب‌های لحظه‌ای مشکلات خیلی جدی ایجاد نمی‌کنند اما زمانی که در هر شرایطی با این اختلال روبه‌رو شوید، باید به‌دنبال راه‌کاری برای درمان آن باشید. مطالعه کتاب‌های روان‌شناسی و عمل به راه‌کارهای موجود در آن‌ها، به کاهش استرس و مدیریت آن تا حد زیادی کمک می‌کند.

قیمت کتاب روان‌ شناسی

یکی از مهم‌ترین معضلات پیش رو برای خرید این محصولات، قیمت کتاب است. طی سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت این محصولات بوده‌ایم، اما تاثیری که کتاب‌های روان‌شناسی روی زندگی شخصی می‌گذارند باعث شده افراد همواره به‌دنبال خرید آن‌ها باشند.

برای اینکه کتاب‌های مورد نظر خود را با مناسب‌ترین قیمت بخرید می‌توانید به فروشگاه دیجی‌کالا مراجعه کنید. در این سایت علاوه‌برکتاب‌های چاپی، نسخه دیجیتالی نیز موجود است تا قیمت نهایی محصول، تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

جمع‌بندی

کتاب‌های روان‌شناسی ما را با بعدهای مختلف روح و روان آشنا می‌کنند. همچنین با مطالعه آن‌ها می‌توانیم ریشه بروز برخی مشکلات روحی، رفتاری و ارتباطی را متوجه شویم و با کمک راه‌کارهای موجود، به بهبود و تقویت آن‌ها بپردازیم. به همین دلیل نیز این کتاب‌ها روی زندگی شخصی ما تاثیر زیادی می‌گذارند و به رشد و کسب موفقیت بیشتر ما کمک می‌کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • گرامیداشت مدیر عامل فقید مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی
  • احتمال طغیان رودخانه ها و روان آب در مازندران
  • افزایش ۵۰ درصدی تعرفه گذاری خدمات پرستاری
  • مشاوره به جای مجادله، گام مهم انتظامی استان کرمانشاه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • چرا خواندن کتاب های روان شناسی به زندگی شخصی ما کمک می کنند
  • داروخانه‌های منتخب برای ارایه خدمات دارویی به بیماران اوتیسم
  • خدمات رایگان سلامت روان در مراکز سراج/ چگونگی مراجعه به این مراکز
  • ارائه خدمات رایگان سلامت روان در مراکز سراج
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال