Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: کرونا، نامی آشنا بوده که این روزها برای همگان به خوبی شناخته شده است. ویروسی که از اسفند سال ۹۸ در کشور و خراسان جنوبی پا گذاشته و تاکنون سه پیک پر خطر را پشت سر گذاشته است.

خسارت‌های این ویروس سرکش هم بر کسی پوشیده نیست. کرونا نه تنها بعد سلامت و بهداشت را دچار اختلال کرده بلکه آسیب‌های زیادی به اقتصاد و زندگی اجتماعی خانوارها وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود برخی بی توجهی‌ها از سوی مردم و مسئولان گاه و بیگاه به تاخت و تاز این ویروس میدان می‌دهد و محدودیت‌های اعمال شده آن را فروکش می‌کند.

این بار موج چهارم کرونا قوی‌تر از قبل پا به میدان گذاشته و خانه به خانه را سرک می‌کشد. موجی که این بار متوجه بی توجهی‌ها و غفلت مسئولان است.

ریشه موج چهارم در کجاست؟

پیک سوم کرونا تقریباً در نیمه دوم سال ۹۹ رقم خورد. هر روز بر آمار مبتلایان و قربانی‌ها افزوده می‌شد که مسئولان دست به کار شدند. چراکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری محافل عروسی و عزا و دورهمی های خانوادگی علت شیوع این ویروس بود.

اعمال چندین روزه محدودیت‌ها باعث کاهش روند شیوع ویروس شد و آمار روزانه ابتلا به کرونا تک رقمی شد. این شرایط در حالی بود که پیش رو بودن ایام عید ۱۴۰۰، سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها زنگ خطری برای پیک چهارم کرونا بود.

انتظار می‌رفت اعمال محدودیت و نظارت‌های مسئولان در چنین ایام حساسی پر رنگ تر شود اما غافل از اینکه این بار بی توجهی مسئولان بر جولان ویروس دامن زد و موج چهارم کرونا شکل گرفت.

گذشته از این سفر مسئولان کشوری در روزهای نخست سال به خراسان جنوبی ذهن شهروندان را بیش از پیش به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سوق داد.

نتیجه عدم نظارت مسئولان چه شد؟

در حالی که متولیان بر خسارت‌های میلیاردی کرونا به صنایع مختلف استان و بازاریان اشراف کامل داشته و با آگاهی از وضعیت شکننده کرونا، دقیقاً در ایامی که باید مانع ورود گردشگران می‌شدند، راه را برای ورود ویروس هموار کردند.

گذشته از افرادی که به قصد دید و بازدید عید و شرکت در برخی مراسم‌ها راهی خراسان جنوبی شدند، حضور ۳۰ هزار مسافر تنها در ۱۵ روز از فروردین سال جاری، به راحتی باعث جا به جایی ویروس شد.

شلوغی بازار عید به اوج رسید و تالارها یکی پس از دیگری پذیرای جشن‌های چند ساعته شدند. این در حالی است که کمتر تذکری به مردم داده نمی‌شد و شاید همین امر عادی انگاری کرونا را به دنبال داشت.

مسئولان در حالی از اعمال محدودیت‌های تردد شبانه سخن می‌گویند که کارناوال‌های شادی محافل عروسی در ساعت منع تردد به راحتی در خیابان به راه می‌افتند و از ۵۰ خودرو حتی یک خودرو هم اعمال جریمه نشد.

رسالت ستاد مبارزه با کرونا چیست؟

شواهد میدانی و گفته‌های مردم مبنی بر این است که نظارت ضعیف مسئولان در اعمال محدودیت‌ها به ویژه در ایام عید متهم ردیف اول در شرایط پیش رو است.

حال برای مردم جای بسی سوال است که چه سیاستی پشت پرده بود که ورود گردشگران و مسافران که عامل اصلی جا به جایی ویروس بودند، آزاد شده و تاوان درآمدهای حاصل از گردشگری را باید بازاریان با زیان میلیونی و شاید میلیاردی پس دهند چراکه در گام اول محدودیت‌ها بازار و گروه‌های شغلی پر خطر تعطیل شد.

آیا به راستی رسالت دقیق ستاد مبارزه با کرونا چیست؟ آیا نباید برای جلوگیری از چنین شرایطی تمهیدات لازم را چاره اندیشی می‌کرد؟ آیا رسالت این ستاد تنها به اعلام آمار روزانه مبتلایان کرونا و رنگ بندی شهرستان‌ها است؟ آیا اعمال محدودیت‌ها تنها به حرف کافی است و نباید نظارتی دقیق بر این امر باشد؟

در حال حاضر ترافیک در ورودی شهر بیرجند روان بوده و خودروها بدون پروا از اعمال جریمه‌های به ظاهر ۵۰۰ هزار تومانی مسئولان دل به جاده می‌زنند.

شواهد پیداست که تنها مردم مقصر ماجرای شیوع کرونا نیستند بلکه مردم و به ویژه قشر کارگر بازنده‌های میدانی بوده که به اشتباه انگشت اتهام به سمت آنها دراز شده است. چراکه اگر سیاست‌ها، نظارت‌ها و محدودیت‌ها به درستی اعمال می‌شد، موجی از عادی انگاری هم شکل نمی‌گرفت و در نتیجه فردی قربانی کرونا نمی‌شد.

نظارت‌ها ضعیف است

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر با اشاره به وضعیت کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه برای چهارمین بار شاهد جولان کرونا در استان هستیم.

سعیده غلامی با بیان اینکه طی تعطیلات عید شاهد حضور مسافران زیادی بودیم، افزود: بیشتر مسافران از شهرهای مشهد و زاهدان بودند که نقش زیادی در جا به جایی ویروس داشتند.

وی با گلایه از عدم نظارت مسئولان بر طرح‌های محدودیت کرونایی بیان کرد: در حال حاضر در طرح محدودیت تردد شبانه هستیم اما رانندگان بدون هیچ هراسی در هر ساعتی از شب تردد می‌کنند.

غلامی ادامه داد: اگر نظارت‌ها و اعمال جریمه‌ها دقیق بود مردم هم احساس امنیت نمی‌کردند و رفت و آمدها باعث تزریق عادی انگاری‌ها نمی‌شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان همیشه مردم را مقصر شیوع ویروس می‌دانند، گفت: اگرچه برخی شهروندان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی توجهی می‌کنند اما بسیاری از افراد برای سلامت خودشان ارزش قائل می‌شوند.

شکست کرونا نیازمند همت مردم و مسئولان

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: متاسفانه طی اسفند ماه سال گذشته و اوایل فروردین ماه سال جاری بسیاری از بایدها و نبایدهای بهداشتی زیرپا گذاشته شد.

رسول ایمانی با بیان اینکه تالارها به راحتی پذیرای عده زیادی از مهمان ها بودند، افزود: در حالی که محدودیت منع تردد بود اما شاهد حضور کاروان های عروسی در ساعات منع تردد بودیم.

وی با بیان اینکه قطع زنجیره کرونا نیازمند همت مردم و مسئولان است، گفت: با شرایط پیش رو نمی‌توان ویروس را مهار کرد چرا که هم مردم و هم مسئولان بر وظایف شان مسلط نیستند.

ایمانی با اشاره به روز طبیعت بیان کرد: با توجه به اعلام مسئولان، حضور در پارک‌ها و بوستان‌ها ممنوع بود اما خانواده‌هایی روز طبیعت را بدون جریمه در پارک‌ها سپری کردند.

محدودیت‌ها در همه ابعاد اعمال شود

یکی از بازاریان هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: این قشر با طرح‌های محدودیت مسئولان همکاری خوبی داشته و بعضاً خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

علی فولادی خواستار حمایت مسئولان از بازاریان شد و افزود: در شرایطی بازار تعطیل می‌شود که دارایی، بیمه و بانک‌ها اعمال قوانین سخت‌گیرانه شان را کنار نمی‌گذارند و بر بازاریان اعمال می‌کنند.

وی بیان کرد: اگر قرار است محدودیتی اعمال شود باید در همه ابعادش رعایت شود نه اینکه بازار تعطیل باشد اما دیگر محدودیت‌ها نادیده گرفته شود.

فولادی با بیان اینکه برای جلوگیری از شرایط کنونی ویروس، باید محدودیت‌هایی طی ایام عید اعمال می‌شد، گفت: رفت و آمد مسافران به خراسان جنوبی باعث جا به جایی ویروس شده است.

وی ادامه داد: در شرایط پیش رو جولان کرونا و ویروس جهش یافته انگلیسی خانواده‌ها را نگران کرده و مقابله با آن نیازمند اجرای طرح‌هایی اورژانسی است.

مسئولان برای اجرای محدودیت ها منتظر جلسه نباشند

غلامرضا شریف زاده در گفت و گو با مهر با اشاره به وضعیت کرونا در استان بیان کرد: بر اساس پیش بینی ها روند مبتلایان کرونا تا اواسط هفته آینده افزایشی خواهد بود.

وی سفرهای نوروزی را عامل افزایش مبتلایان کنونی دانست و افزود: رنگ شهرستان بیرجند در زمان تعطیلات نوروزی زرد بود و منع تردد ورود و خروج نداشتیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی بیان کرد: بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا وقتی رنگ بندی ها زرد است نمی توانیم مانع ورود و خروج مسافر شویم.

وی در پاسخ به گلایه ای مبنی بر اینکه چرا محدودیت ها آنچنان که باید اعمال نمی شود، گفت: ما متولی حوزه بهداشت و درمان هستیم و بر محدودیت ها به طور مستمر نظارت داریم.

شریف زاده با بیان اینکه متولیان باید با تغییر رنگ بندی ها محدودیت ها را اعمال کنند، بیان کرد: مشاغل گروه دو، سه و چهار که باید از هفته قبل تعطیل می شد اما از دیروز شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از متولیان برای اعمال محدودیت ها منتظر برگزاری جلسه و مصوبه ای دوباره هستند، گفت: مسئولان مکلف به اجرای مصوبات ستاد کرونا هستند و برای اعمال محدودیت ها نباید منتظر نامه و جلسه باشند چراکه در این صورت تنها زمان را از دست می دهیم.

گلایه از عدم همکاری مسئولان

شریف زاده در پاسخ به گلایه ای مبنی بر اینکه در حال حاضر طرح محدودیت تردد شبانه و محدودیت کاری تالارها به خوبی اجرایی نمی شود، گفت: نباید در زنجیره قطع کرونا تنها مردم پای کار باشند بلکه می طلبد مسئولان هم پای کار بیایند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی ادامه داد: پیک کرونا در آذرماه سال گذشته با همراهی مردم و مسئولان شکسته شد.

وی با گلایه از برخی مسئولان بیان کرد: در حال حاضر از مردم خواستار رعایت مسائل بهداشتی می شویم اما راهنمایی و رانندگی و اتاق اصناف بعد از یک هفته از محدودیت ها، پای کار می آیند.

شریف زاده گلایه کرد: همچنین در حال حاضر ورود پلاک های غیر بومی و خروج پلاک های بومی ممنوع است، اما تا دیروز یکشنبه، از بیرجند به سمت فردوس خارج شدیم اما هیچ برخوردی نشد.

اینگونه که پیداست مسئولان سهم قابل توجهی در ایجاد موج چهارم کرونا دارند بنابراین نیاز است متولیان هم همچون مردم خود را در اجرای باید ها و نبایدها موظف بدانند.

کد خبر 5186807

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ویروس کرونا بیرجند ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا محدودیت های کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا انتخابات 1400 گرگان اردبیل ماه مبارك رمضان مجلس شورای اسلامی وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا گفت و گو با مهر اعمال محدودیت ها جا به جایی ویروس مردم و مسئولان خراسان جنوبی چهارم کرونا حال حاضر موج چهارم شریف زاده نظارت ها منع تردد بی توجهی پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۵۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

سرهنگ  پیمان کرمی گفت: تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۳ روز جمعه ٣١ فروردین ماه جاری از میدان امیرکبیر کرج و آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع می شود.

وی اضافه کرد: همچنین تردد وسایل نقلیه از مرزن آباد به سمت کرج و تهران از ساعاتی بعد با اعلام ماموران پلیس راه در محل به صورت یک طرفه خواهد شد.

رییس پلیس راه البرز به رانندگان توصیه کرد هنگام سفر از توقف در حاشیه راه‌های استان به ویژه مناطق کوهستانی بپرهیزند زیرا این اقدام بر بار ترافیکی موجود می‌افزاید.

کرمی افزود: همکاری رانندگان با مأموران پلیس راه و رعایت نکات ایمنی کاهش تخلفات و تصادفات را به همراه دارد.

رییس پلیس راه البرز یادآورشد: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.

دیگر خبرها

  • افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم
  • آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور | هیچ محدودیت جدیدی در محورهای شمالی اعمال نشده است
  • تردد روان در تمام محورهای مواصلاتی کشور | محدودیت جدیدی در محورهای شمالی اعمال نشده
  • محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد
  • خبر سازمان هواپیمایی کشور درباره از سرگیری پروازها
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران